Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er en lite sannsynlig mulighet etter Italia i sin uttalelse sa at dette ikke var et uhell eller resultat av forvirring. Det synes for meg som om Italia da er veldig sikre på at dette var en villet handling.

Jeg synes det er vanskelig å forstå at dette kan være en villet handling med tanke på at det garantert blir oppdaget, men som du sier, er det noen soldater som har handlet på egenhånd kan man ikke gardere seg mot det.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (5 minutter siden):

Netanyahu og Putin er akkurat like ille. Begge er ansvarlig for unødvendig lidelse og død for egen vinnings skyld. Det er null forskjell mellom dem.

Du argumenterer på et veldig lavt nivå. Men Putin er en aggressor som angriper uprovosert og truer med atomkrig. Verdens farligste mann. Netanyahu er kriminell (antagelig) hauk, men han kjemper forsvarskriger mot islamistiske terrororganisasjoner.

Kan ikke sammenlignes.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DukeNukem3d said:

Du argumenterer på et veldig lavt nivå. Men Putin er en aggressor som angriper uprovosert og truer med atomkrig. Verdens farligste mann. Netanyahu er kriminell (antagelig) hauk, men han kjemper forsvarskriger mot islamistiske terrororganisasjoner.

Kan ikke sammenlignes.

Det Israel driver med kan ikke på noen som helst måte kalles forsvar. Dette er en angrepskrig og godt mulig den en av de blodigste siden andre verdenskrig.

Endret av rabler
Lenke til kommentar
rabler skrev (Akkurat nå):

Det Israel driver med kan ikke på noen som helst måte kalles forsvar. Dette er en angrepskrig og godt mulig den blodigste siden andre verdenskrig.

Du er jo fullstendig uvitende. Man har snart 700.000 russiske casualties i Ukraina, hundretusenvis av ukrainere har nok dødd også. 300.000+ i Yemen. Det har dødd flere i utallige andre kriger siden WW2. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Jeg synes det er vanskelig å forstå at dette kan være en villet handling med tanke på at det garantert blir oppdaget, men som du sier, er det noen soldater som har handlet på egenhånd kan man ikke gardere seg mot det.

To av hendelsene skjedde ved poster med italienere. Den ene var skudd mot en bunker der italienere hadde søkt tilflukt. Her ble kjøretøy og kommunikasjonsutstyr ødelagt. En annen hendelse var når IDF skjøt på overvåkningsutstyr ved en annen post med italienere.

Siste hendelsen var ved hovedkvarteret, der to indonesere ble skadd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Jeg synes det er vanskelig å forstå at dette kan være en villet handling med tanke på at det garantert blir oppdaget, men som du sier, er det noen soldater som har handlet på egenhånd kan man ikke gardere seg mot det.

I dag har Knesset besluttet å hindre UNRWA fra å operere i Israel. Jeg vet ikke når dette trer i kraft, eller hva det innebærer.

Men Israel har åpenbart sett for seg FN (dvs verdenssamfunnet) som en motstander.

Det er på vei mot å bli en skikkelig bandittstat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DukeNukem3d said:

Du er jo fullstendig uvitende. Man har snart 700.000 russiske casualties i Ukraina, hundretusenvis av ukrainere har nok dødd også. 300.000+ i Yemen. Det har dødd flere i utallige andre kriger siden WW2. 

Å bli kalt uvitende av deg tar jeg som et kompliment. Takk skal du ha 😀

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

IDF har kommet med en uttalelse tidligere i kveld. 

 

Sitat

10. oktober 2024 kl. 19:59 

IDF kommenterer åtaket mot Unifil

 

 

Det israelske forsvaret (IDF) seier dei instruerte FN-styrkane i området om å halde seg i beskytta område, og så byrja dei å skyte i området, det opplyser IDF til NRK.

IDF hevdar at Hizbollah opererer i nærleiken av sivile og Unifil-basane i Sør-Libanon.

Vidare seier IDF at dei opererer i Sør-Libanon og har rutinemessig kommunikasjon med Unifil-styrkane.

Åtaket skjedde ved hovudkvartet til FNs fredsbevarande styrkar i Naqoura, sør i Libanon

https://www.nrk.no/nyheter/idf-kommenterer-ataket-mot-unifil-1.17078871

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (29 minutter siden):

En annen mulighet er ren skjær uflaks. At det var kamper mellom Hizbollah og IDF i området og at det er en form for kryssild/feilvurderinger. 

 

Det hadde naturligvis vært meget amatørmessig i forhold til å være sikker på at man ikke treffer allierte etc.

Det at noen blir truffet i såkalt "friendly fire " er ikke uvanlig,  ei heller for Israel.

Men jeg  tror ikke at det er det vi snakker om her

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, VifteKopp said:

Forholdsmessig? Til hva? Hvordan har du regnet ut det?

Jeg synes ikke han tar i.

1,9 millioner er fordrevet opptil flere ganger. 100 000 er skadet, 40 000 er døde og man antar at mange titusener er begravd i ruinene. 10 000 er fengslet.

10-15 % er ikke noe dårlig anslag på rammede, om vi ser bort fra de som er fordrevet. Tar vi med de som er fordrevet og nektes å reise hjem, er tallet 80 % eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke han tar i.

1,9 millioner er fordrevet opptil flere ganger. 100 000 er skadet, 40 000 er døde og man antar at mange titusener er begravd i ruinene. 10 000 er fengslet.

10-15 % er ikke noe dårlig anslag på rammede, om vi ser bort fra de som er fordrevet. Tar vi med de som er fordrevet og nektes å reise hjem, er tallet 80 % eller noe.

Hvis en ikke tar med de fordrevne er er vi vel på ca 6.5% totalt av det du oppgir 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke han tar i.

1,9 millioner er fordrevet opptil flere ganger. 100 000 er skadet, 40 000 er døde og man antar at mange titusener er begravd i ruinene. 10 000 er fengslet.

10-15 % er ikke noe dårlig anslag på rammede, om vi ser bort fra de som er fordrevet. Tar vi med de som er fordrevet og nektes å reise hjem, er tallet 80 % eller noe.

Påstanden her var 10-15% døde av av befolkningen på Gaza. Altså 10-15% av 2.3 millioner. Så 230.000 - 345.000 døde. Finnes det noen seriøse kilder som taler for  det?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...