Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Som jo ikke er poenget mitt i det hele tatt heller... på noen som helst måte ... ikke engang i nærheten...

Du bruker det som poeng for å forklare at støyen med irrelevante problemstillinger tilknyttet denne spesifikke hendelsen kan sammenlignes med bombingen av et sykehus, fordi de opprinnelige rapportene i sykehus hendelsen var feil. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (14 minutter siden):

Du bruker det som poeng for å forklare at støyen med irrelevante problemstillinger tilknyttet denne spesifikke hendelsen kan sammenlignes med bombingen av et sykehus, fordi de opprinnelige rapportene i sykehus hendelsen var feil. 

ehhh..nei, det gjør jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Som sagt. Jeg vet hva det er, jeg ser bare ikke at de har oppnådd målet sitt på noe som helst vis

Du påstår alltid at du vet alt mulig, men du gjør jo åpenbart ikke det. Det de skal gjøre er hovedsaklig å overvåke og rapportere slik at man har en uavhengig instans. Det er ekstra viktig når man ser hvor lett mange biter på den endeløse strømmen av propaganda fra den ene eller den andre siden. Når noen får seg til å forsvare at slike FN-styrker blir beskutt viser det hvor effektiv den propagandaen har vært.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

ehhh..nei, det gjør jeg ikke.

 

Sitat

Hvis du vil ha et eksempel så blir kanskje det klareste denne bomben på et sykehus tidlig i krigen. Det ble først rapportert at IDF hadde bombet 

I følge deg er en mulig grunn til at det blir støy, i form av irrelevante problemstillinger tilknyttet denne spesifikke hendelsen, fordi man må vente noen dager pga uvisshet.

Dette begrunner du med å vise til et eksempel fra når et sykehus ble bombet og det viste seg at den ansvarlige og antall døde ble feilrapportert.

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ankor skrev (12 minutter siden):

Du påstår alltid at du vet alt mulig, men du gjør jo åpenbart ikke det. Det de skal gjøre er hovedsaklig å overvåke og rapportere slik at man har en uavhengig instans. Det er ekstra viktig når man ser hvor lett mange biter på den endeløse strømmen av propaganda fra den ene eller den andre siden. Når noen får seg til å forsvare at slike FN-styrker blir beskutt viser det hvor effektiv den propagandaen har vært.

Jeg har ikke forsvart at de ble skutt på, jfr mitt siste innlegg, jeg sier de ikke har oppnådd det de liksom skulle, jeg antar du også innser at når hizbollah har skutt raketter i et år mot Israel, og israel når har gått inn, så har de ikke lukkes med å bevare moen fred. Det er ikke noe jeg påstår, det er helt 100% åpenbart.

La meg legge til, hvis FN foreslår en fredsbevarende styrke i Libanon mot at Israel trekker seg ut, og denne styrken skal gjøre at 60 000 sivile kan Reise hjem igjen, og oppgaven gis til uinifil, Israel vil le av det. Bokstavelig talt. 

Det samme vil trolig libanesiske sivile 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

I følge deg er en mulig grunn til at det blir støy, i form av irrelevante problemstillinger tilknyttet denne spesifikke hendelsen, fordi man må vente noen dager pga uvisshet.

Dette begrunner du med å vise til et eksempel fra når et sykehus ble bombet og det viste seg at den ansvarlige og antall døde ble feilrapporter.

Jeg velger å tro at du forstår hva jeg sier og hva jeg vil frem til. Så velger å avlyse dagens kveruleringsrunde før den er kommet i gang.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Jeg har ikke forsvart at de ble skutt på, jfr mitt siste innlegg, jeg sier de ikke har oppnådd det de liksom skulle, jeg antar du også innser at når hizbollah har skutt raketter i et år mot Israel, og israel når har gått inn, så harde ikke lukkes med å bevare moen fred. Det er ikke noe jeg påstår, det er helt 100% åpenbart.

Nå vet vi vel begge at du ikke vet noe om hva FN har gjort der eller hva mandatene deres er bortsett fra det du får fra israelsk propaganda. Har de ikke overvåket og rapportert?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
NatNat skrev (40 minutter siden):

2022 UN General Assembly resolutions on:
🇰🇵 North Korea 1
🇦🇫 Afghanistan 1
🇻🇪 Venezuela 0
🇲🇲 Myanmar 1
🇱🇧 Lebanon 0
🇵🇰 Pakistan 0
🏴‍☠️ Hamas 0
🇩🇿 Algeria 0
🇹🇷 Turkey 0
🇷🇺 Russia 6
🇨🇳 China 0
🇶🇦 Qatar 0
🇸🇦 Saudi 0
🇮🇱 Israel 15
🇨🇺 Cuba 0
🇸🇾 Syria 1
🇮🇶 Iraq 0
🇮🇷 Iran 1
🇺🇸 U.S. 1

At ikke Russland  er landet som fikk flest resolusjoner og fordømmelser mot seg i 2022 er bare sykt. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Igjen og som jeg påpekte til han andre, fredsbevarende styrker er ikke det samme som militære styrker man sender inn for å drive aktiv krigføring. Det er helt andre formål for deres tilstedeværelse. 

https://snl.no/fredsbevarende_operasjoner 

Det stemmer jo, men som jeg har påpekt til en annen: disse styrkene fikk i august 2006 ett utvidet mandat. Det skjedde i resolusjon 1701 som du kan lese om her:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4785963.stm

Deler av resolusjonen vil jeg helt klart si er satt ut i live og det skal FN-styrkene ha ros for. Det de definitivt ikke skal ha ros på er hvordan de har sørget for at paragraf 8 i resolusjonen er satt ut i live. Der har de dessverre langt i fra gjort en god nok jobb.

Men det kan jo være lov å håpe at Libanons statsminister Mikati holder det han lover her selv om det strengt tatt er 18 år for sent at Libanon gjør det: https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/kwQKMQ/libanons-statsminister-vi-er-klare-til-aa-sende-regjeringssoldater-til-soer-libanon

 

 

Endret av Olek1970
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Olek1970 said:

Deler av resolusjonen vil jeg helt klart si er satt ut i live og det skal FN-styrkene ha ros for. Det de definitivt ikke skal ha ros på er hvordan de har sørget for at paragraf 8 i resolusjonen er satt ut i live. Der har de dessverre langt i fra gjort en god nok jobb

Nå var det vel aldri meningen at disse styrkene skulle sørge for at 1701 ble implementert. Artikkel 8 er forøvrig rettet mot Libanon og Israel.

Ellers er endel av artikkel 8 krav om at alle styrker i Libanon skal være underlagt eller godkjent av  myndighetene i Libanon, noe Hizbollah ble i 2008:

Lebanon's new cabinet unanimously approved a policy statement that recognizes Hezbollah's existence as an armed organization and guarantees its right to "liberate or recover occupied lands" (such as the Shebaa Farms)

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Nå var det vel aldri meningen at disse styrkene skulle sørge for at 1701 ble implementert. Artikkel 8 er forøvrig rettet mot Libanon og Israel.

Ellers er endel av artikkel 8 krav om at alle styrker i Libanon skal være underlagt eller godkjent av  myndighetene i Libanon, noe Hizbollah ble i 2008:

Lebanon's new cabinet unanimously approved a policy statement that recognizes Hezbollah's existence as an armed organization and guarantees its right to "liberate or recover occupied lands" (such as the Shebaa Farms)

 

Ok, så da har Libanon lagt opp til denne krigen selv, godt å vite

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Ikke så lenge Israel okkuperte Libanesisk territorium. Da er Israel okkupant og bærer selv ansvaret for eventuelle krigshandlinger.

 

At Libanon har tillatt hizbollah å være i det sørlige Libanon, og anerkjenner hizbollah som en legitim makt på libanesisk territorium er i seg selv et brudd på libanesiske myndigheters plikt ifmg FN-resoluskonen i 2006. Og at de har tillatt dem å skyte raketterbfra libanesisk territorium i et år, vel, da får Libanon akkurat det de har lagt opp til

Synd for de sivile, men Libanon som land har fått det som de la opp til

Edit' skuffende må jeg si, jeg trodde ikke Libanon var så dumme 

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

At Libanon har tillatt hizbollah å være i det sørlige Libanon, og anerkjenner hizbollah som en legitim makt på libanesisk territorium er i seg selv et brudd på libanesiske myndigheters plikt ifmg FN-resoluskonen i 2006. Og at de har tillatt dem å skyte raketterbfra libanesisk territorium i et år, vel, da får Libanon akkurat det de har lagt opp til

Synd for de sivile, men Libanon som land har fått det som de la opp til

 

At res 1701 er brutt er en påstand, ikke en sannhet. Begrunnelsen har du nettopp svart på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

 

At res 1701 er brutt er en påstand, ikke en sannhet. Begrunnelsen har du nettopp svart på.

 

En påstand? At Hizbollah skulle nord for Litani-elven og den libanesiske hæren ha full kontroll i sør? Det er vel et faktum?

Sheba er ikke internasjonalt avklart libanesisk territorium

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...