Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Renner ut i sanden nok en gang? Sist Iran angrep Israel med missiler (i april), responderte Israel med å angripe flere mål i Isfahan, blant annet en militærbase. 

Det kommer nok en respons etterhvert, men israelerne må velge sine mål med omhu. 

Det er nok økt bevissthet rundt sårbarhetene til Iron Dome som ble eksponert i "forrige runde". Det har økt risikoen til Israel. 

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Folkflesk said:

NRK har overhodet ikke noe ansvar for anti-semittismen, og iallefall ikke for en ev. terrortrussel.

Enkelte folk tåler ikke at andre mener noe annet enn dem selv og derfor begynner de å trekke inn beskyldninger om rasistisk ideologi og terrorisme som "argumenter" for at alle skal mene det samme som dem. Det er så lavpannet og Donald Trump-aktig som man kan få det.

at de ikke har ansvar for terror trussel, er jeg enig i. At de har ikke ansvar for anti-semittismen derimot... Jeg har ALDRI sett nyheter som er mer propaganda-aktig enn i Norge. Det er tragi-komisk. Kvelden til 7 okt f.eks : på Sky News : 1 halv time kun om terrorangrep fra i fjor, interview med folk i Israel, etc....på NRK.. 5 minutter om selve saken, snakk om at "Hamas angrep og begynte å skyte.." ikke et ord om de bestialske drap og rett etterpå en lang reportasje om Gaza i dag...

Du merker nok ikke det selv siden du er nok født her... og for alt jeg vet, ser kun på norske nyheter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
NatNat skrev (Akkurat nå):

at de ikke har ansvar for terror trussel, er jeg enig i. At de har ikke ansvar for anti-semittismen derimot... Jeg har ALDRI sett nyheter som er mer propaganda-aktig enn i Norge. Det er tragi-komisk. Kvelden til 7 okt f.eks : på Sky News : 1 halv time kun om terrorangrep fra i fjor, interview med folk i Israel, etc....på NRK.. 5 minutter om selve saken, snakk om at "Hamas angrep og begynte å skyte.." ikke et ord om de bestialske drap og rett etterpå en lang reportasje om Gaza i dag...

Du merker nok ikke det selv siden du er nok født her... og for alt jeg vet, ser kun på norske nyheter.

Er ikke du også født her? Skjønner at overgangen blir stor hvis du har flyttet hit fra USA eller noe.

Lenke til kommentar
Just now, Folkflesk said:

Er ikke du også født her? Skjønner at overgangen blir stor hvis du har flyttet hit fra USA eller noe.

Jeg er fransk og nei, er ikke født her. Og nei, jeg er ikke Trump supporter. Du lever i en meget liten svart/hvitt verden

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Renner ut i sanden nok en gang? Sist Iran angrep Israel med missiler (i april), responderte Israel med å angripe flere mål i Isfahan, blant annet en militærbase. 

Det kommer nok en respons etterhvert, men israelerne må velge sine mål med omhu. 

Ja, det var et lite angrep, men det var vel ikke rare greiene? 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Ja, det var et lite angrep, men det var vel ikke rare greiene? 

Det var langt mer vellykket enn det Iranerne fikk til i april, hvor så og si alt av droner og missiler ble skutt ned. 

Men som @Folkflesk påpekte var forrige ukes iranske angrep mer vellykket, og Israel vil helst ikke måtte krige i sør-Libanon og fekte unna nye iranske missiler. En israelsk respons vil komme, men jeg tipper den vil være begrenset til noen ikke spesielt viktige militære mål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, VifteKopp said:
10 minutes ago, DukeRichelieu said:

Ja, det var et lite angrep, men det var vel ikke rare greiene? 

Det var langt mer vellykket enn det Iranerne fikk til i april, hvor så og si alt av droner og missiler ble skutt ned. 

Det er greit å huske på at kilden din her er de samme som hevdet at 99% av rakettene ble skutt ned sist.

Jeg vet ikke hvor mange raketter som traff målene i april, men det var noen baser som ble truffet da også.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Det er greit å huske på at kilden din her er de samme som hevdet at 99% av rakettene ble skutt ned sist.

Jeg vet ikke hvor mange raketter som traff målene i april, men det var noen baser som ble truffet da også.

Jeg har ikke dypdykket i kildematerialet det henvises til på wikipedia, men det er ingen tvil om at det iranske angrepet i forrige uke ble oppfattet som langt mer potent og kraftig enn det i april. 

Og i krig handler veldig mye om hva folk oppfatter. 

Så Israel må svare. Ikke fordi det er ekstremt viktig for Israel å ødelegge en radar eller en militærbrakke, men fordi det vil være et tegn på svakhet om de ikke gjør det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg har ikke dypdykket i kildematerialet det henvises til på wikipedia, men det er ingen tvil om at det iranske angrepet i forrige uke ble oppfattet som langt mer potent og kraftig enn det i april. 

Og i krig handler veldig mye om hva folk oppfatter. 

Så Israel må svare. Ikke fordi det er ekstremt viktig for Israel å ødelegge en radar eller en militærbrakke, men fordi det vil være et tegn på svakhet om de ikke gjør det. 

At angrep nummer to er mer effektivt er naturlig, da iranerne lærte av det først. Et eventuelt tredje vil trolig ramme enda hardere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

At angrep nummer to er mer effektivt er naturlig, da iranerne lærte av det først. Et eventuelt tredje vil trolig ramme enda hardere.

Mulig at de lærte. Mulig at også det første angrepet bevisst var tonet ned, trodde de oppriktig en haug med saktegående droner ville treffe noe som helst?

Jeg vet ikke helt hva iranerne kan eskalere med. Flere missiler? Hvor mange har de? En kilde oppgir 3000. Sender de alle de kan de lage masse skade, men hva skjer etterpå? De har jo ingen mulighet til å fysisk invadere Israel, med mindre de får irakerne på laget. Og de virker totalt uinteressert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biden vil at Israel skal svare forholdsmessig.... Ja hva er forholdsmessig ift et land som støtter 3 ulike terrorgrupper som angriper en? Kanskje Israel burde støtte kurderne, balucherne og araberne som slåss for frihet i Iran? Helst med våpen OG trening?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, VifteKopp said:

Mulig at de lærte. Mulig at også det første angrepet bevisst var tonet ned, trodde de oppriktig en haug med saktegående droner ville treffe noe som helst?

Jeg vet ikke helt hva iranerne kan eskalere med. Flere missiler? Hvor mange har de? En kilde oppgir 3000. Sender de alle de kan de lage masse skade, men hva skjer etterpå? De har jo ingen mulighet til å fysisk invadere Israel, med mindre de får irakerne på laget. Og de virker totalt uinteressert. 

Iran kan eskalere med valg av mål. De har allerede sagt at neste gang går de mot infrastruktur.

I siste instans kan de vel også begynne å bombe israelske offiserers å hjemadresser...

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (12 minutter siden):

Iran kan eskalere med valg av mål. De har allerede sagt at neste gang går de mot infrastruktur.

I siste instans kan de vel også begynne å bombe israelske offiserers å hjemadresser...

Ja, vi får se. Jeg tror ikke Iran vil eskalere, hvis de har kapasitetene. For da vil israelerne eskalere, og vi vet hvilke kapasiteter de har. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (17 minutter siden):

I siste instans kan de vel også begynne å bombe israelske offiserers å hjemadresser...

Håper ikke det. Umenneskelig brutalt hvis de begynner å bombe sivile hus for å ta ut israelske offiserer.

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Mener du at det ikke er rasisme sommer årsaken til at man må beskytte synagoger fra terrorangrep?

Har ikke satt meg så inn i det. Men var visst noe med at det kunne være pga hybridkrigføring. Man betaler kriminelle aktører for å utføre angrep.

Sikkert alltids en blanding uansett IDK.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, VifteKopp said:

Ja, vi får se. Jeg tror ikke Iran vil eskalere, hvis de har kapasitetene. For da vil israelerne eskalere, og vi vet hvilke kapasiteter de har. 

Det er ikke uproblematisk for Israel å bombe Iran. Det er langt unna og de må fly over landområder uten tillatelse. Trolig vil de ikke kunne fylle drivstoff i lufta, noe som betyr at flyene er tungt lastet med drivstoff i stedet for bomber.

En anne faktor er valget i USA. Tålmodigheten til Biden/Harris kan fort ta slutt på valgnatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (10 minutter siden):

Har ikke satt meg så inn i det. Men var visst noe med at det kunne være pga hybridkrigføring. Man betaler kriminelle aktører for å utføre angrep.

Sikkert alltids en blanding uansett IDK.

Ja, det er en fare for at Iran bruker Foxtrot-nettverket f eks, men den underliggende grunnen til Iran er jødehat

En artikkel om et forsøkt angrep i 2022

https://www.thenationalnews.com/world/europe/2024/03/21/iran-recruited-fugitive-hells-angel-for-arson-attack-on-german-synagogue/

 

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...