Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (28 minutter siden):

Vel, etter denne krigen er over og Israels trygghet er sikret, så må dette tas tak i ja

Israels trygghet vil ikke sikres før man har gjort noe med bosetningene. Det er lovløse tilstander på Vestbredden og denne lovløsheten vil uungåelig ramme Israel som stat og samfunn. For det første gjennom terrorisme og for det andre gjennom bosetterbevegelsen som i seg selv er et anslag mot rettsstaten.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (21 minutter siden):

Israels trygghet vil ikke sikres før man har gjort noe med bosetningene. Det er lovløse tilstander på Vestbredden og denne lovløsheten vil uungåelig ramme Israel som stat og samfunn. For det første gjennom terrorisme og for det andre gjennom bosetterbevegelsen som i seg selv er et anslag mot rettsstaten.

At det må gjøres noe med er jeg helt enig i, og at det svekkes Israels sikkerhet på sikt er jeg enig I, men det er kanskje tegn som tyder på at bosetningene  inGaza tidligere var et bullverk mot terror mot selve Israel, uten at det gjorde det mer riktig av den grunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (44 minutter siden):

Å kreve og hvilke forventninger man har er to ulike ting.

 

Hamas er en terroristorganisasjon. De følger ikke regler.

IDF er militæret til den demokratiske staten Israel. De være bedre enn Hamas. 

 

Begge sider kritiseres forøvrig. Poenget er at det menes kritikken mot Israel i stor grad er uproporsjonal i forhold til kritikken mot Hamas. Noe som kan forklares at man forventer mer av Israel. En logisk feilslutning å anta at Hamas slipper billigere unna av den grunn. 

 

Kan du peke på rent konkret hva det internasjonale samfunnet har gjort for å begrense Hamas?

Det kreves fra hytt og pine at man skal boikotte Israel og på andre måter begrense deres makt, mens det stilles ekstremt få krav til Hamas. (Og ref over har man også i praksis latt Hizbollah holde på nesten som de ønsker)

Dette er en farlig skjevhet, men dessverre ikke noe nytt i norsk utenrikspolitikk.
Man setter ofte mye mindre krav til diktaturer enn til mer demokratiske land. Dette mener jeg er fullstendig feil, og bare belønner dikaturer. Når man er redd for at pengene man gir kan bli misbrukt må man stille enda strengere krav, og ha enda større kontroll. Her er Norge (og mange andre land) ekstremt naive.

Norge og mange andre land har jo gitt mye penger til PA hvor en del penger har gått videre til Hamas, samt mye penger direkte til "humanitært arbeid" på Gaza ganske så ukritisk. Det har vært stilt ytterst få krav til pengene som har blitt gitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ballalaika said:

Der ankom den ja.

Noen/mange vil si at å nekte for at antisemittisme er spesifikt og unikt rettet mot jøder er i seg selv antisemittisk iom at det trivialiserer og utvasker antisemittisme.

Det har og tilstøtningspunkter mot såkalt 'holocaust-inversjon', som og regnes som antisemittisme.

Pisspreik.

Jeg tillegger vestlig kultur skylden for Holocaust og den etterfølgende settlerstaten, ikke jødene.

At Israel er en settlerstat, på samme måte som USA og Sør Afrika, er et faktum. Forskjellen er at jødene måtte flykte fra det  vestlige kulturområdet, mens de andre i hovedsak var økonomiske flyktninger.

Det har null og niks å gjøre med holocaustinverskon.

Slutt å kaste rundt deg med rasismeanklager til de som skriver ting du ikke er enig i.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (27 minutter siden):

Israels trygghet vil ikke sikres før man har gjort noe med bosetningene. Det er lovløse tilstander på Vestbredden og denne lovløsheten vil uungåelig ramme Israel som stat og samfunn. For det første gjennom terrorisme og for det andre gjennom bosetterbevegelsen som i seg selv er et anslag mot rettsstaten.

Dette er jeg enig i. (Og dermed en av få ganger jeg har gitt deg "tommel opp" :) )
Også de fleste jeg kjenner som primært støtter Israel er enig i dette.

Men dette er fortsatt ingen unskyldning for Hamas sitt angrep eller Hizbollah sin oppførsel og terrorisme, selv om de bruker dette som et (dårlig) argument.

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Pisspreik.

Jeg tillegger vestlig kultur skylden for Holocaust og den etterfølgende settlerstaten, ikke jødene.

At Israel er en settlerstat, på samme måte som USA og Sør Afrika, er et faktum. Forskjellen er at jødene måtte flykte fra det  vestlige kulturområdet, mens de andre i hovedsak var økonomiske flyktninger.

Det har null og niks å gjøre med holocaustinverskon.

Slutt å kaste rundt deg med rasismeanklager til de som skriver ting du ikke er enig i.

Jødene måtte jo flykte fra de fleste arabiske land også, så i så fall ikke bare "vesten" som er skyldige.

Og mens "vesten" stort sett har angret på dette, finnes det fortsatt nesten ikke en jøde i noen av de arabiske landene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (12 minutter siden):

Kan du peke på rent konkret hva det internasjonale samfunnet har gjort for å begrense Hamas?
 

Hvorfor skal jeg det? Det har ingenting med hva som kan være grunnen til at at kritikken mot Israel oppfattes som uproporsjonal i forhold til kritikken mot Hamas.

Jeg lufter bare en forklaring på hvorfor. At du mener det betyr at man stiller mindre krav til terrorister er en annen diskusjon.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Pisspreik.

Jeg tillegger vestlig kultur skylden for Holocaust og den etterfølgende settlerstaten, ikke jødene.

At Israel er en settlerstat, på samme måte som USA og Sør Afrika, er et faktum. Forskjellen er at jødene måtte flykte fra det  vestlige kulturområdet, mens de andre i hovedsak var økonomiske flyktninger.

Det har null og niks å gjøre med holocaustinverskon.

Slutt å kaste rundt deg med rasismeanklager til de som skriver ting du ikke er enig i.

Usikker på om du i det hele tatt leste det jeg skrev..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Psykake said:

Det er en mening fra en Hamas talsperson og har selvsagt null verdi.

Det er ikke selvsagt at en person som blir tittulert som talsperson for internasjonale relasjoner i Hamas har null verdi for oss andre tror jeg.

23 minutes ago, Psykake said:
25 minutes ago, Tussi said:

Så du ser altså ikke en anerkjennelsen av Palestina (som delte ut penger til terroristene 7 oktober) midt i en krig der jødiske gisler blir holdt på Gaza og henrettet hvis noen prøver å befri dem, etter den største massakren av jøder siden holocaust,  som noe Israel burde oppfatte som støtte til terror.

Korrekt.

Å anerkjenne Palestina kan for noen være et uttrykk for å støtte en tostatsløsning og fredsforhandlinger, heller enn å støtte vold og terror, men tidspunktet og mangelen av avstandstaking fra voldshandlinger oppfattes som problematisk for mange, inkludert Israel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, KalleKanin said:

Jødene måtte jo flykte fra de fleste arabiske land også, så i så fall ikke bare "vesten" som er skyldige.

Og mens "vesten" stort sett har angret på dette, finnes det fortsatt nesten ikke en jøde i noen av de arabiske landene.

Dette er en av mange følgeskader av rotproblemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (15 minutter siden):

Det er ikke selvsagt at en person som blir tittulert som talsperson for internasjonale relasjoner i Hamas har null verdi for oss andre tror jeg.

 

Det har jeg full forståelse for, men når han sier at Palestina takker Norge for støtten, så betyr ikke det at Norge støtter Hamas.

 

I det ene øyeblikket kan man ikke stole på det Hamas sier, men i det andre øyeblikket skal man ta det som pålitelig. Det gir ingen mening. Det er vel hva man kaller cherry picking.

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Jeg svarte på det som var relevant i forhold til hva jeg skrev, i tillegg til at jeg fordømmer din instrumentalisering av rasismeanklager.

Det du skrev var helt god dag mann økseskaft ifht det jeg skrev.

Ang "anklaget",  jeg gjorde ikke mer enn å forklare hvordan og hvorfor den retorikken/språkbruken kan og blir ansett som antisemittisme.

Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (14 minutter siden):

Er Hizbollah det eneste militære styrket Libanon har? Har ikke landet et eget forsvar med tankser, fly pansrende kjøretøy osv? Hvorfor slår de ikke tilbake mot Israel?

Fordi de vet at krigen ikke er mot Libanon, men Hizbollah, fordi de vet st de ikke har kontroll over eget territorium, fordi de vet at folkerettslig har Israel rett til å fjerne Hizbollah 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (10 minutter siden):

Er Hizbollah det eneste militære styrket Libanon har? Har ikke landet et eget forsvar med tankser, fly pansrende kjøretøy osv? Hvorfor slår de ikke tilbake mot Israel?

Libanon har ikke så mye militære kapasiteter å skryte av. De regnes som svakere enn Hizbollah. Som forklarer hvorfor Hezbollah kan drive på som de vil. Ingen kan nekte dem uten at det blir en ny blodig borgerkrig.

Endret av Ballalaika
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Det har jeg full forståelse for, men når han sier at Palestina takker Norge for støtten, så betyr ikke det at Norge støtter Hamas.

Selv om intensjonen til Norge ikke er det, så er Hamas de facto myndigheten i Gaza på samme måte som PA er for Vestbredden. Støtte til staten Palestina vil derfor dryppe ned på Hamas også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (18 minutter siden):

Selv om intensjonen til Norge ikke er det, så er Hamas de facto myndigheten i Gaza på samme måte som PA er for Vestbredden. Støtte til staten Palestina vil derfor dryppe ned på Hamas også.

Støtte til staten Israel vil derfor dryppe ned på bombingen av uskyldige barn, de seksuelle overgrepene, plyndringen osv osv.

Det er ikke noe poeng i å argumentere slik. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (6 minutter siden):

Støtte til staten Israel vil derfor dryppe ned på bombingen av uskyldige barn også.

Det er ikke noe poeng i å argumentere slik. 

 

Jo,  når PA utbetaler penger til terrorister, og ville gjort det sanne om 7 oktober skjedde på nytt, er det det. Faktum et at staten vi har anerkjent vil støtte terror økonomisk, og det vet vi,  og visste det da vi anerkjente Palestina. Vi vet det også når vi gir penger til PA 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Jo,  når PA utbetaler penger til terrorister, og ville gjort det sanne om 7 oktober skjedde på nytt, er det det. Faktum et at staten vi har anerkjent vil støtte terror økonomisk, og det vet vi,  og visste det da vi anerkjente Palestina. Vi vet det også når vi gir penger til PA 

Og Israel vil fortsette å drepe ubevæpnede, plyndre, bedrive seksuelle overgrep og bombe barn. 

Det betyr ikke at du støtter eller ønsker dette.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...