Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal man kreve at hin tar avstand akkurat idag? Kan ikke Israel få sympati uten kritikk denne ene dagen? 

Jeg antar at dette var meningen/perspektivet hennes 365 dager i året, ikke bare i dag.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (1 minutt siden):

Det er et tall du drar ut av ræva.

Det er helt åpenbart at når Norge kritiserer Israel dag ut ig dag inn, og nevner gislene i en bisetning annenhver uke ca, så er det så skeivt og idiotisk at jeg forstår godt at Israel ikke vil ha noe som helst med Norge å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (18 minutter siden):

Man forventer kanskje mer av Israel?

Tenker jeg også. Mange har vel ansett Israel som et sivilisert land. I alle fall rake motsetning til organisasjoner som Hamas o.l..

Mange føler at Israel møter terror med terror.. Rettere sagt er kanskje ikke denne Benjamin hakket bedre i knotten enn ledere og ekstremistene i terror-organisasjoner.

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Jeg antar at dette var meningen/perspektivet hennes 365 dager i året, ikke bare i dag.

Vel, jeg mener at dagen idag bør Israel ha sympatien, når vi ser folk i bergen hylle Hamas sitt angrep i gatene våre, denne dagen, da bør man være klar, 7 oktober, den dagen har Israel vår støtte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det er helt åpenbart at når Norge kritiserer Israel dag ut ig dag inn, og nevner gislene i en bisetning annenhver uke ca, så er det så skeivt og idiotisk at jeg forstår godt at Israel ikke vil ha noe som helst med Norge å gjøre

 

Jeg sa at kritikken kan være skeiv fordi man forventer mer av staten Israel enn det man forventer av Hamas.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

 

Jeg sa at kritikken kan være skeiv fordi man forventer mer av staten Israel enn det man forventer av Hamas.

 

Og igjen, den norske kritikken av Hamas er som en fis i nordvesten ift kritikken av Israel, så da får du det som Du vil. Men idag, er det jeg snakker om, 7 oktober, er ikke dagen til å kritisere Israel,  det har man gjort i tiår, vi har tilogmed anerkjent Palestina mens jøder blir henrettet i Gaza. 

 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (28 minutter siden):

En gang må man innse at det beste måten å nå inn til Israel på ikke er kun kritikk etter det største terrorangrepet mot jøder siden 2 verdenskrig

En gang må man innse at å anerkjenne Palestina mens jøder sitter i fangenskap og henrettes i Gaza ikke er veien å gå, særlig ikke når noen synes å tro at Hamas handlet på vegne av denne palestinske staten vi harbakerkjent og at det liksom gjør handlingen mindre terrorlignende

En gang må man innse at å faktisk vise anerkjennelse for Israels sikkerhetsbehov istedetfor å nevne det i en bisetning faktisk er det som kan føre til endring 

EBE og Stølehjernen må innse at korge idag er spilt totalt utover sidelinjen med måten man har håndtert ting på, og dette vil ta generasjoner å rette opp i

Å bli spilt utover sidelinjen av regjeringen til Benny må være som å bli politisk isolert av Lysglimt Johansens Alliansen. Det er da fortsatt noen andre partier det går an å samarbeide med.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Og igjen, den norske kritikken av Hamas er som en fis i nordvesten ift kritikken av Israel, så da får du det som Du vil. Men idag, er det jeg snakker om, 7 oktober, er ikke dagen til å kritisere Israel,  det har man gjort i tiår, vi har tilogmed anerkjent Palestina mens jøder blir henrettet i Gaza. 

 

Jeg kritiserer Israel når jeg vil, uten at det betyr jeg ikke har den dypeste medfølelse for de uskyldige sivile som ble drept og skadet den dagen.

En 1 årsdag symboliserer ingenting bortsett fra at jorden har gått en runde rundt sola. 

 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Å bli spilt utover sidelinjen av regjeringen til Benny må være som å bli politisk isolert fra Lysglimt Johansens Alliansen. Det er da fortsatt noen andre det går an å samarbeide med.

Norge er så partiske og jeg mener de har vist direkte støtte til terror via sine handlinger. Jeg tror ikke en moderat regjering i Israel vil ta i Norge med ildtang i fremtiden

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg kritiserer Israel når jeg vil, uten at det betyr jeg ikke har den dypeste medfølelse for de uskyldige sivile som ble drept og skadet den dagen.

En 1 årsdag symboliserer ingenting bortsett fra at jorden har gått en runde rundt sola. 

 

 

Jeg driter I hva du gjør, jeg snakker om norske myndigheter 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg driter I hva du gjør, jeg snakker om norske myndigheter 

Du snakker om vi,  så da må jeg ha misforstått. 

 

For du kritiserer Israel ca 0,00001% , og resterende bruker du på å kritisere Norge (?) sin kritikk av Israel sin brutale fremtreden fordi Norge(?) forventer mer av Israel enn Hamas.

 

Dette nærmere seg nesten religiøs overbevisning..

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Norge er så partiske og jeg mener de har vist direkte støtte til terror via sine handlinger. Jeg tror ikke en moderat regjering i Israel vil ta i Norge med ildtang i fremtiden

En israelsk regjering som ikke kan jobbe med land som anerkjenner en palestinsk stat er per definisjon ikke en moderat regjering. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg mener Norge som land,  som stat, 1 dag må kunne vise ren solidaritet

 

 

Sitat

 

7. oktober 2024 kl. 17:20 

Støre deltok på minnemarkering: – Fordømmer all terror

 

 

Statsminister Jonas Gahr Støre besøkte synagogen i Oslo på mandag for å delta i årsmarkeringen for terrorangrepet mot Israel 7. oktober i fjor. Han holdt også en tale under minnemarkeringen.

– Vi fordømte angrepet da, vi fordømmer all terror nå, sa Støre fra talerstolen.

Han sa også at Israel må sikres trygghet.

– Det som rammet Israel 7. oktober 2023 reaktiverte traumet i den jødiske verden fra tidligere tiders grusomheter. Det har spredd uro og fortvilelse i Israel og hos oss alle, sa Støre.

– Jøder i Norge skal ikke stå alene. Vi står sammen. Din trygghet er min trygghet. Det skal være trygt å være jøde i Norge, du står ikke alene, avsluttet Støre talen med

 

 

https://www.nrk.no/nyheter/store-deltok-pa-minnemarkering_-_-fordommer-all-terror-1.17074107

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

En israelsk regjering som ikke kan jobbe med land som anerkjenner en palestinsk stat er per definisjon ikke en moderat regjering. 

Israel jobber med mange land som anerkjenner Palestina, men ikke de som anerkjenner Palestina mens jøder blir mishandlet i Gaza mens en krig pågår etter den største massakren på jøder siden 2 verdenskrig 

Jeg støtter en palestinsk stat, men dette tidspunktet er som å spytte på ofrene 7 oktober og de som idag er fanget i gaza

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Jeg driter I hva du gjør, jeg snakker om norske myndigheter 

Støre var jo i synagogen i dag for å vise sin sympati. Hva mener du han skal gjøre? Si at han bare sympatiserer med Israel i dag og så begynne å snakke om palestinerne på Gaza igjen om 1,5 timer?

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Jøder i Norge og Israel-venner kan ha klare meninger, men de skal ikke stå til rette for hva Israels regjering og krigsmakt måtte gjøre.

 

Han sa det er aktørene i Midtøsten som har ansvar for sine handlinger.

 

– Vold avler vold, sa Støre.

https://www.vg.no/nyheter/i/mP8Xo4/markerer-ett-aar-siden-hamas-angrepet

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (41 minutter siden):

Nå husker jeg at det var vanlig i nettdebatten med tanke på Russland/Ukraina å si at russere i Norge skulle få være i fred, så lenge de tok avstand fra Russlands aggresjon. Det er også vanlig å kreve at muslimer skal ta avstand fra terror.

Tenk på rabalderet vi hadde fått om lignende krav ble stilt nå!

Hvor vanlig det er kan sikkert diskuteres men det blir ansett som rasisme og uglesett.

Blir kanskje litt sånn rolleuklarhet iom at de som vanligvis roper opp om rasisme mot muslim er lowkey de samme som hater jøder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Støre var jo i synagogen i dag for å vise sin sympati. Hva mener du han skal gjøre? Si at han bare sympatiserer med Israel i dag og så begynne å snakke om palestinerne på Gaza igjen om 1,5 timer?

Akkurat idag kunne han latt være å snakke om "Israels krigsmakt" ja. 

Det er noe som heter å vise ubetinget støtte til ofre, ikle vi støtter dere, men

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jøder i Norge og Israel-venner kan ha klare meninger, men de skal ikke stå til rette for hva Israels regjering og krigsmakt måtte gjøre.

 

Han sa det er aktørene i Midtøsten som har ansvar for sine handlinger.

 

– Vold avler vold, sa Støre.

https://www.vg.no/nyheter/i/mP8Xo4/markerer-ett-aar-siden-hamas-angrepet

 

Ja?

Det er vel helt innenfor for å si det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...