Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Psykake said:

Godt mulig? Å bruke sivile som menneskelige skjold er vel en krigsforbrytelse? 

Krigsforbrytelser kan forøvrig fint være forbrytelser mot menneskeheten. 

Jeg sier ikke det er terrorisme. Jeg sier at jeg kan forstå at noen kan synes det er handlinger som er terrorister verdige. 

 

Du bagatellisere jo i samme åndedrag disse grusomme handlingene utført av IDF med at det må etterforskes og noen av kildene er tvilsomme.

 

Potensielle krigsforbrytelser, ja. Altfor mye mangel på forståelse og kunnskap av konflikten samt evne til å forstå begge sider. Vet du hva, dette gidder jeg ikke. Nå tar jeg meg en øl, så får dere bare holde på og hindre all kritikk mot Israel som folk vil høre på, og sørge for å holde den linja som såkalte pro-palestinere har holdt i alle år og dermed sørge for at palestina forsvinner fra kartet.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (5 timer siden):

Da kan du ikke ha fulgt godt med. Et stort problem med å kritisere Hamas mens man er i Gaza eller en av flyktningsleirene de kontrollerer, er at man blir potensielt drept eller alvorlig skadet av Hamas som straff. Det var en av vitnene som Amnesty brukte i en rapport en gang, som viste seg i ettertid å angi elevene sine med en gang de var negative til Hamas, noe som førte til at mange av dem forsvant. Det var også en kjent palestiner, husker ikke navnet på han nå, som folk har beskyldt for å være pro-terrorisme fordi han argumenterye imot å fjerne støtte til UNRWA, som fordømte og kritiserte Hamas pga. oktober 7 og at de førte til enorme ødeleggelser i Gaza. Familien hans var fortsatt i Gaza, så han måtte sikre dem et safehouse før han uttalte seg og hadde en plan for å få dem ut. Det krever baller. Gaza er jo et diktatur under Hamas 

Det problemet gjelder jo ikke bare palestinere, men også ansatte i feks FN og hjelpeorganisasjoner. Noe Mattias Schmale og Sarah Muscroft kan fortelle mye om. De ble ikke drept, men ble sparket fra UNWRA(Schmale) og OCHA(Muscroft) fordi de var kritiske til Hamas/Islamske Jihad. Men det interessante er at det var FN som sparket dem,  det er som om FN rett og slett gjorde ett knefall for Hamas. Vel: det vet vi jo at FN gjorde både når de sparket de to nevnte og når nestleder i UNWRA-norske Leni Stenset- møte lederen for Hamas væpnede ving Yahya Sinwar( https://english.palinfo.com/o_post/Sinwar-meets-UNRWA-Deputy-Commissioner-General/ ) da. Denne Sinwar som Stenseth møtte og gjorde totalt knefall for er jo ikke noen hvem som helst som kjent.

Uansett: tilfellende Schmale og Muscroft viser at den dagen noen i eller FN eller hjelpeorganisasjoner er kritiske til noe som helst Hamas sier eller gjør så er det på hue og ræva ut for den som er kritisk mot Hamas. Men de er tross alt heldige siden de bare risikerer å bli hivd ut fra Gaza eller mister jobben sin. Det palestinere på Gaza risikerer er som du også viser så mye mye verre. 

Endret av Olek1970
  • Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 time siden):

Israel er jo også terrorister…

Israel er absolutt ikke terrorister om de var det ville det ikke vert en levende palestiner igjen der nede. Israel går etter legitime mål og oppholder en seg blant hezbolle og hamas så får en takke seg selv. Når målet er terrorister så er det legalt selv om det ryker med noen sivile!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (8 minutter siden):

Nei. Vet du hva, dette gidder jeg ikke. Nå tar jeg meg en øl, så får dere bare holde på og hindre all kritikk mot Israel som folk vil høre på, og sørge for å holde den linja som såkalte pro-palestinere har holdt i alle år og dermed sørge for at palestina forsvinner fra kartet.

Jeg er ikke en såkalt pro-palestiner og setter liten pris på at du setter meg i den båsen uten annet grunnlag enn at jeg kritiserer Israel.

"Dere". Jeg er ikke del av noen gruppe.

Greit å ikke gidde mer når fasaden jeg er helt nøytral og kun opptatt av fakta slår sprekker. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kapitan said:

Israel er absolutt ikke terrorister om de var det ville det ikke vert en levende palestiner igjen der nede. Israel går etter legitime mål og oppholder en seg blant hezbolle og hamas så får en takke seg selv. Når målet er terrorister så er det legalt selv om det ryker med noen sivile!

"Legitime mål"? Så dum kan du vel ikke være?

Lenke til kommentar

Fra BBC:

"In Jerusalem tonight, as in Tel Aviv, there have been more mass protests from Israelis calling for a ceasefire and a hostage release deal in Gaza.

The families of some of those who are still being held, as well as those who’ve been killed, were invited to address the crowd. “Bring them home," they chanted, waving placards bearing the faces of hostages.

Those demonstrating are furious at Prime Minister Benjamin Netanyahu and believe he is putting his own political ambitions ahead of the lives of Israeli hostages.

A year ago, Israel was united in its revulsion at what Hamas did on 7 October.

Twelve months on, its public, politicians and military are very much divided over the strategy in Gaza".

Den nasjonale samlingen etter 7.10 er i ferd med forvitre i flere ledd. Mange israelere er i ferd med å få nok av Netanyahu. Igjen. Måtte de snart lykkes med å bli kvitt skiten.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Konteksten var utvanning av begreper. Så høyt relevant mao.

Men registrerer at du vil ikke svare.

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på. Det er du som nevner folkemord ut av det blå uten noe videre kontekst. 

 

Hvordan blir folkemord utvannet og hvordan er det relevant i forhold til at IDF har utført handlinger som like gjerne kunne vært utført av en terroristgruppe? 

Det betyr ikke at man nødvendigvis definerer staten Israel som en terroristorganisasjon, bokstavelig talt.

 

At man er bekymret for at terrorist begrepet skal bli utvannet på grunn av dette er intet annet en patetisk oppheng i semantikk for å dra fokuset bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på. Det er du som nevner folkemord ut av det blå uten noe videre kontekst. 

 

Hvordan blir folkemord utvannet og hvordan er det relevant i forhold til at IDF har utført handlinger som like gjerne kunne vært utført av en terroristgruppe? 

Det betyr ikke at man nødvendigvis definerer staten Israel som en terroristorganisasjon, bokstavelig talt.

 

At man er bekymret for at terrorist begrepet skal bli utvannet på grunn av dette er intet annet en patetisk oppheng i semantikk for å dra fokuset bort.

Registrerer at du fortsatt ikke svarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Psykake said:

Jeg er ikke en såkalt pro-palestiner og setter liten pris på at du setter meg i den båsen uten annet grunnlag enn at jeg kritiserer Israel.

"Dere". Jeg er ikke del av noen gruppe.

Jeg sa ikke at du var en såkalt pro-palestiner, jeg sa at du holdt linja som de har gjort i alle år og den linja har ført til at det blir verre for palestina og palestinere.

Rart, følte du var en del av en gruppe på tre som jeg akkurat argumenterte med i løpet av de siste to sidene.

Quote

Greit å ikke gidde mer når fasaden jeg er helt nøytral og kun opptatt av fakta slår sprekker. 

Okey dude.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (17 minutter siden):

"Legitime mål"? Så dum kan du vel ikke være?

Proporsjonalitetsprinsippet gjør at en må veie opp fordelen av å ramme legale mål mot tapet av sivile og er det en stor gevinst så har en lov å utføre angrepet selv om det ryker med noen sivile.

Vil tro de fleste som er drept der nede er hamas medlemer. Israel går ikke etter sivile men det er ikke til å unngå at noen både barn og kvinner blir rammet.

Bare feige ynkelige hamas har ansvar for situasjonen som har oppstått og de gjemmer seg blant sivilbefolkningen

Hadde de hatt baller ville de kjempet som menn men rotter er vel kjent for å gjemme seg,

Endret av kapitan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Jeg sa ikke at du var en såkalt pro-palestiner, jeg sa at du holdt linja som de har gjort i alle år.

Rart, følte du var en del av en gruppe på tre som jeg akkurat argumenterte med i løpet av de siste to sidene.

Okey dude.

Semantikk. 

 

Hva du føler og ikke føler kan jeg ikke svare på. Finner det dog litt spesielt å hoppe til denne konklusjonen basert på at noen gir utrykk for lignende meninger. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (25 minutter siden):

Du har et poeng.

Men da må man også spørre seg om hvorfor Israel ikke etterforsker terrorangrepet som en terrorforbrytelse, men derimot opptrer som om det var en krigshandling.

Når det gjelder folkemordet, får vi fasiten om ikke så lenge. Spørsmålet om okkupasjon er avgjort. Og med det må man kalle.Hamas en motstandsbevegelse, og terroren for krigsforbrytelser.

Hvis man først skal bruke de riktige begrepene.

Siden terroren mot Israel i fjor ikke bare var en utrolig lang liste over krigsforbrytelse(men ikke folkemord) men åpenbart også var terror, hva gjør det Hamas til?. En motstandsbevegelse eller en terror-organisasjon?. 

 



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Psykake said:

Semantikk. 

 

Hva du føler og ikke føler kan jeg ikke svare på. Finner det dog litt spesielt å hoppe til denne konklusjonen basert på at noen gir utrykk for lignende meninger. 

Hva kaller man en gitt antall mennesker som gir utrykk for lignende meninger? En gruppe.

Men uansett, slapp av, tenk litt på hva du argumenterer bare fordi du har å slått deg selv vrang.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Beklager at jeg sliter med å finne det troverdig at du ikke forstår spørsmålet.

Men greit, trenger ikke male mer på det.

Vær mer konkret, i stedet for å komme med et helt tilfeldig spørsmål med et ord som ikke hadde noe med saken å gjøre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Hva kaller man en gitt antall mennesker som gir utrykk for lignende meninger? En gruppe.

Tilfeldig ukjente personer på et forum, som har lignende meninger, er ikke del av samme gruppe.

Er det virkelig dette nivået vi skal legge oss på nå? Å diskutere idiotiske ting som definisjonen på en gruppe fordi jeg sier jeg ikke er en del av noen gruppe på diskusjon.no?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Psykake said:

Tilfeldig ukjente personer på et forum, som har lignende meninger, er ikke del av samme gruppe.

Er det virkelig dette nivået vi skal legge oss på nå? Å diskutere idiotiske ting som definisjonen på en gruppe fordi jeg sier jeg ikke er en del av noen gruppe på diskusjon.no?

Det burde ikke være det, men det var du som tok deg selv så nær av at jeg hadde skrevet dere

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Det burde ikke være det, men det var du som tok deg selv så nær av at jeg hadde skrevet dere

Jeg tok meg ikke nær av det. Jeg bekreftet kun at jeg ikke er en del av noen gruppe.

Hvorpå du bastant hevder at jo, jeg er en del av en gruppe fordi det er, etter din mening, hvordan man definerer tre fremmede personer på et Internett forum som har enkelte like meninger. 

Bare la det gå. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...