Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Folkflesk said:

Historien er sikkert ikke falsk. Det er IS-Hamas-koblingen som er falsk. Og trolig det eneste poenget til Israel for å publisere historien. Selv om Hamas er en gjeng ekstremister så er det rett og slett absurd at de skal ha bånd til IS. Spør den neste Midtøsten-kjenneren du møter, så får du nok vite det du trenger.

Du er klar over at IS har mange fraksjoner innad som ikkje er heilt enig seg imellom om kven fienden er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (22 minutter siden):

Det jeg skriver om berører noe annet. Ingen av oss vil jo at slike historier blir misbrukt til propaganda-formål.

De fleste så nok på denne historien som en gladnyhet.

Din første kommentar til saken var:

Folkflesk skrev (16 timer siden):
DukeNukem3d skrev (16 timer siden):

Wow. Tenk hva hun har vært igjennom. Og tenk hvilket helvete Israel har reddet hun fra.

Interessant at det kommer en slik historie akkurat nå, der Hamas fremstår som IS (det står til og med "Hamas-IS" i en del tweeter), mens Israel får en slags helterolle for sin operasjon basert på sin menneskelighet og religiøse toleranse.

Man trenger jo ikke Mossads PR-arbeid i kulissene når slike glad-saker bare kommer rett ut av det blå. Faktisk akkurat når Israel kunne trengt litt god PR. For en flaks du.

Når du skriver "Interessant at det kommer en slik historie akkurat nå", så virker det som at du blir mistenksom på timingen. Tror du at de ventet med å redde henne i tilfellet at de plutselig trengte god PR?

Jeg vet ikke hva som menes med "Hamas-ISIS member", men jeg tolket det som at han var både Hamas og ISIS medlem. Det er ingen logisk motsigelse å være medlem av begge deler samtidig. Jeg tolket det ikke som at "Hamas = ISIS" (selv om mange sammenlignet Hamas med ISIS etter 7. oktober terroren).

Du avslører deg også litt når du skriver "Israel får en slags helterolle for sin operasjon". I denne historien så har jo Israel faktisk helterollen. I andre saker så trenger ikke nødvendigvis Israel å ha noen helterolle.

Hvis du ser på Israel som en ondskap forkledd som godhet, så plasserer du samtidig Israel i en boks de aldri kan komme seg ut av. Hvis Israel gjør noe bra, så "må" det være for et ondt formål. Det er en situasjon hvor du aldri vil la Israel vinne. Da vil både gode og onde handlinger kunne støtte den forutinntatte konklusjonen om at Israel er ond.

Jeg har også skjønt at denne gladnyheten provoserte deg veldig. Det er bare litt merkelig.

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Du er klar over at IS har mange fraksjoner innad som ikkje er heilt enig seg imellom om kven fienden er?

Det er enighet i IS om at shia-retningen er blasfemisk og at Iran-støttete organisasjoner er fiender. Det inkluderer ikke bare Hezbollah og Houthiene, men også Hamas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, no u said:

De fleste så nok på denne historien som en gladnyhet.

Din første kommentar til saken var:

Når du skriver "Interessant at det kommer en slik historie akkurat nå", så virker det som at du blir mistenksom på timingen. Tror du at de ventet med å redde henne i tilfellet at de plutselig trengte god PR?

Jeg vet ikke hva som menes med "Hamas-ISIS member", men jeg tolket det som at han var både Hamas og ISIS medlem. Det er ingen logisk motsigelse å være medlem av begge deler samtidig. Jeg tolket det ikke som at "Hamas = ISIS" (selv om mange sammenlignet Hamas med ISIS etter 7. oktober terroren).

Du avslører deg også litt når du skriver "Israel får en slags helterolle for sin operasjon". I denne historien så har jo Israel faktisk helterollen. I andre saker så trenger ikke nødvendigvis Israel å ha noen helterolle.

Hvis du ser på Israel som en ondskap forkledd som godhet, så plasserer du samtidig Israel i en boks de aldri kan komme seg ut av. Hvis Israel gjør noe bra, så "må" det være for et ondt formål. Det er en situasjon hvor du aldri vil la Israel vinne. Da vil både gode og onde handlinger kunne støtte den forutinntatte konklusjonen om at Israel er ond.

Jeg har også skjønt at denne gladnyheten provoserte deg veldig. Det er bare litt merkelig.

Det er greit å huske på at kilden her er direktør for trollhæren som Israel har på internett, eller digital diplomati som de så fint kaller det.

For alt vi vet har vi noen av dem på disse sider, eller kanskje vedkommende er på ferie eller dimittert om dagen.

Lenke til kommentar
no u skrev (10 minutter siden):

De fleste så nok på denne historien som en gladnyhet.

Din første kommentar til saken var:

Når du skriver "Interessant at det kommer en slik historie akkurat nå", så virker det som at du blir mistenksom på timingen. Tror du at de ventet med å redde henne i tilfellet at de plutselig trengte god PR?

Jeg vet ikke hva som menes med "Hamas-ISIS member", men jeg tolket det som at han var både Hamas og ISIS medlem. Det er ingen logisk motsigelse å være medlem av begge deler samtidig. 

Det er i praksis nærmest en umulighet. Men i israelsk propaganda er det en selvfølge. Nevner igjen at denne propagandaen er ment for ikke spesielt kunnskapsrike folk i Israel og i Vesten. Så Israel analyserer dette helt rett i forhold til hvor mange idioter det er der ute. Hadde jeg vært på toppen i det israelske systemet hadde jeg kjørt på med den samme bløffen. IS=Hamas, jada, jada, jada...

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

Det er i praksis nærmest en umulighet. Men i israelsk propaganda er det en selvfølge. Nevner igjen at denne propagandaen er ment for ikke spesielt kunnskapsrike folk i Israel og i Vesten. Så Israel analyserer dette helt rett i forhold til hvor mange idioter det er der ute. Hadde jeg vært på toppen i det israelske systemet hadde jeg kjørt på med den samme bløffen. IS=Hamas, jada, jada, jada...

Blir forhåpentligvis litt tydeligere hva du skal frem til om du utreder for hvordan du tenker den yazidiske sex-slaven havnet opp i Gaza.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (12 minutter siden):

Blir forhåpentligvis litt tydeligere hva du skal frem til om du utreder for hvordan du tenker den yazidiske sex-slaven havnet opp i Gaza.

Det står det jo en del om i CNNs artikkel om saken. Noe som viser at det ikke er den såkalte Hamas-IS-linken som er det sentrale i saken:

"Over the next few years, Fawzia was trafficked to different locations across several countries.

We ended up in Al-Hol camp (in Syria) before we were smuggled to Idlib in 2019, and from there, we went to Turkey. In 2020, they arranged a passport for me in Turkey so I could fly from Istanbul to Hurghada, Egypt, and then to Gaza,” she said.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (25 minutter siden):

Det er greit å huske på at kilden her er direktør for trollhæren som Israel har på internett, eller digital diplomati som de så fint kaller det.

For alt vi vet har vi noen av dem på disse sider, eller kanskje vedkommende er på ferie eller dimittert om dagen.

Irak har også bekreftet at hun er ute av Gaza og gjenforent med familien

Har du noengang skrevet noe som helst, noe som helst, til fordel for Israel her inne? Jeg er sjokkert over at det går an å være så ensidig at man ikke engang kan være glad for en slik sak. ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Ballalaika said:

Blir forhåpentligvis litt tydeligere hva du skal frem til om du utreder for hvordan du tenker den yazidiske sex-slaven havnet opp i Gaza.

Slik jeg leser artikkelen er den eneste forbindelsen de har til IS det faktum at hun var i Gaza. Koblingen til Hamas er bare en påstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Det står det jo en del om i CNNs artikkel om saken. Noe som viser at det ikke er den såkalte Hamas-IS-linken som er det sentrale i saken:

"Over the next few years, Fawzia was trafficked to different locations across several countries.

We ended up in Al-Hol camp (in Syria) before we were smuggled to Idlib in 2019, and from there, we went to Turkey. In 2020, they arranged a passport for me in Turkey so I could fly from Istanbul to Hurghada, Egypt, and then to Gaza,” she said.

Denne artikkelen? https://edition.cnn.com/2024/10/04/middleeast/yazdi-isis-hamas-woman-rescued-intl/index.html

Hvor første setning er: A 21-year-old Yazidi woman has been rescued from Gaza where she had been held captive by Hamas for years after being trafficked by ISIS

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Irak har også bekreftet at hun er ute av Gaza og gjenforent med familien

Har du noengang skrevet noe som helst, noe som helst, til fordel for Israel her inne? Jeg er sjokkert over at det går an å være så ensidig at man ikke engang kan være glad for en slik sak. ...

Men kilden hadde du ingen kommentarer til, bare meg ...

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Men kilden hadde du ingen kommentarer til, bare meg ...

Det er flere kilder som bekreftet historien, f eks irakiske myndigheter, så ja, da blir din kommentar om kilden så tullete, det virker som at du ikke ønsker det er sant, kun fordi Israel gjorde noe bra, det skal ikke kunne sies noe positivt om israel, noensinne

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tussi said:

Det er flere kilder som bekreftet historien, f eks irakiske myndigheter, så ja, da blir din kommentar om kilden så tullete, det virker som at du ikke ønsker det er sant, kun fordi Israel gjorde noe bra, det skal ikke kunne sies noe positivt om israel, noensinne

En ting er å bekrefte historien om bortføring og menneskehandel, noe annet er når sjefen for internettpropaganda påstår at forbryteren er i Hamas og IS samtidig. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (7 minutter siden):

Sikkert sivilbefolkningen på Gaza som importerer yazidiske sexslaver fra IS. Hvem vet.

Ja, sikkert også tyrkiske, syriske og egyptiske myndigheter som importerte henne dit også på en reise som gikk fra 2019-2024. 

Men akkurat den siste "etappen" viser en soleklar forbindelse mellom IS og Hamas. I følge den israelske ambassadøren Sanger.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ballalaika said:

Så det at man importerer yazidiske sexslaver fra IS til Gaza er som hør og bør - men å anklage Hamas for å være involvert, der går grensen...

Spesielt ..

Det underlige er at noen anser at sjefen for israelsk internettpropaganda er en pålitelig kilde.

Det er temmelig spess, det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Det underlige er at noen anser at sjefen for israelsk internettpropaganda er en pålitelig kilde.

Det er temmelig spess, det.

CNN bare skriver av det en israeler har sagt mao?

Når CNN sier at det er jenta selv mfl som sier dette så lyver CNN, de tar det bare fra en israeler som sier det er slik?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...