Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Ikke bare trekke seg tilbake, resolusjon 1701 sier:

"Disarmament of all armed groups in Lebanon (implying Hezbollah)
No armed forces other than UNIFIL and Lebanese (implying Hezbollah and Israeli forces) will be south of the Litani River
No foreign forces in Lebanon without the consent of its government"

og

The Resolution at the same time also emphasizes:[15]

The importance of full control of Lebanon by the government of Lebanon 

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1701#Resolution

 

Akkurat, så Israel overholdt den, men ikke Libanon og Hizbollah 

Hvilken rolle spiller disse unifil-soldatene egentlig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, UglaSukk said:

Vestbredden :

"Israel' commits massacre in Tulkarm, kills 18 after striking a cafe."

https://english.almayadeen.net/news/politics/-israel--commits-massacre-in-tulkarm--kills-16-after-targeti

 

Siden du linker til en så upartisk side som beskriver alle mennene som martyrer med navn så vil jeg bare påpeke at denne mannen som de hedrer som en martyr er var* sjefen for Hamas i Tulkarm:

image.png.9f02cf18eb3c80747bac2659dda0f232.png

Her er jeg kanskje naiv, men jeg ville tro at hvis man var en sjef i Hamas så har man noen med fra Hamas som beskytter deg også når det er en krig mot Israel som foregår. Tviler på at alle på den listen var sivile.

De forskjellige flyktningsleirene blir kontrollert av de forskjellige fraksjonene Fatah/IJ/Hamas. Flyktningsleiren Tulkarm er kontrollert av Tulkarm Brigade. Dette er en battalion som ble opprettet av Al-quds, som er de militære styrkene til Hamas. Uavhengig hva som har skjedd så er det greit å vite det at IJ og Hamas påvirkning i leirene som de kontrollerer, regnes som en av de største årsakene til radikalisering blant palestinere.

Jeg vil også påpeke at det at de ikke vil skrive om kvinnene eller hedre dem, bortsett fra at de sier at det var kvinner som også ble rammet, sier nok om kvinnesynet deres.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 time siden):

Dette blir som å diskutere Midtøsten med Per Sandberg. Hezbollah er også islamister, det iranske regimet er islamister. Tror du virkelig det er nok til at de kan samarbeide med IS?

Kilden til "IS-Hamas-forbindelsen" er forøvrig David Saranga, en israelsk diplomat.

Jeg synes forsøket ditt på å bortforklare denne historien om en befridd Yezidi-slave på Gazastripen er så latterlig tynn.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Jeg synes forsøket ditt på å bortforklare denne historien om en befridd Yezidi-slave på Gazastripen er så latterlig tynn.

Det er ikke en bortforklaring, men en påpekning av at IS-Hamas-koblingen stinker av billig propaganda. Netanyahu har allerede gjort den samme retoriske koblingen flere ganger, så dette er helt bevisst. Hamas er jo ille nok i seg selv, så israelerne fremstår her temmelig barnslige med sitt idiotiske "Hamas=IS"-vås. Det er ment for de mest enkle av oss. 

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (53 minutter siden):

Vestbredden :

"Israel' commits massacre in Tulkarm, kills 18 after striking a cafe."

https://english.almayadeen.net/news/politics/-israel--commits-massacre-in-tulkarm--kills-16-after-targeti

 

Fantastisk kilde, virkelig troverdig og nøytral 😅😅😅

DukeNukem3d skrev (10 minutter siden):

Jeg synes forsøket ditt på å bortforklare denne historien om en befridd Yezidi-slave på Gazastripen er så latterlig tynn.

Ufattelig trist at ikke noen bare kam vøre glad på denne stakkars kvinnens vegne....

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Fantastisk kilde, virkelig troverdig og nøytral 😅😅😅

Ufattelig trist at ikke noen bare kam vøre glad på denne stakkars kvinnens vegne....

Ufattelig trist at du ikke kan lese hva jeg faktisk kommenterer rundt den historien. Ingen grunn til å gjøre seg dum nå.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Ufattelig trist at du ikke kan lese hva jeg kommenterer rundt den historien. Ingen grunn til å gjøre seg dum nå.

Jeg har lest, og jeg har faktisk kun sett kritikk, noe positivt må være gjemt inni alt det negative..  

Jeg hadde faktisk vært glad på hennes vegne om det så var Hamas som hadde satt henne fri

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest, og jeg har faktisk kun sett kritikk, noe positivt må være gjemt inni alt det negative..  

Jeg hadde faktisk vært glad på hennes vegne om det så var Hamas som hadde satt henne fri

Ja, det hadde jeg også. 

Det jeg skriver om berører noe annet. Ingen av oss vil jo at slike historier blir misbrukt til propaganda-formål.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (9 minutter siden):

Det er ikke en bortforklaring, men en påpekning av at IS-Hamas-koblingen stinker av billig propaganda. Netanyahu har allerede gjort den samme retoriske koblingen flere ganger, så dette er helt bevisst. Hamas er jo ille nok i seg selv, så israelerne fremstår her temmelig barnslige med sitt idiotiske "Hamas=IS"-vås. Det er ment for de mest enkle av oss. 

Nei, bortforklaring var et altfor mildt uttrykk fra min side. Høres mer ut som konspiranoia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Nei, bortforklaring var et altfor mildt uttrykk fra min side. Høres mer ut som konspiranoia.

Man kan ikke lære en som ikke vet noenting om sannsynlige samarbeid i Midtøsten om hva som er usannsynlige samarbeid når vedkommende insisterer på å forbli uvitende.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar

Det virker som det er slik at Hanniye ble drept fordi man trodde seg trygg all den tid det foregikk forhandlinger, med USA som "garantist".

Og det virker som Nasrallah gikk I samme fella. At de ikke ville ha treftes DER de treftes hvis det ikke foregikk forhandlinger, med USA som garantist.

Det blir kanskje ikke flere forhandlinger.

 

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (15 minutter siden):

Man kan ikke lære en som ikke vet noenting om sannsynlige samarbeid i Midtøsten om hva som er usannsynlige samarbeid når vedkommende insisterer på å forbli uvitende.

Hva er det som betviles egentlig?

Den offisielle versjonen er visstnok at han hadde fått/kjøpt henne på reise i Irak.

Dette mener du ikke stemmer?

Hvordan skaffer man seg en yazidisk sexslave på Gaza om ikke via IS?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (26 minutter siden):

Det virker som det er slik at Hanniye ble drept fordi man trodde seg trygg all den tid det foregikk forhandlinger, med USA som "garantist".

Og det virker som Nasrallah gikk I samme fella. At de ikke ville ha treftes DER de treftes hvis det ikke foregikk forhandlinger, med USA som garantist.

Det blir kanskje ikke flere forhandlinger.

 

Israel trodde nok de var trygge 6 oktober også, da det var våpenhvile 

Sånn kan det gå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...