Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

En nesten litt komisk historie fra Boris Johnson i britisk media i dag, men som samtidig viser hvor gjennomført skurk Netanyahu er, selv i formelle sammenhenger:

3. oktober 2024 kl. 20:25 

Boris Johnson: Fant avlyttingsutstyr på do etter Netanyahu-besøk

Den tidligere britiske statsministeren Boris Johnson hevder at det ble funnet avlyttingsutstyr på toalettet etter at Benjamin Netanyahu hadde vært på besøk.

Johnson hevder i sine memoarer «Unleashed» at hendelsen fant sted da han var utenriksminister under Theresa May i 2017. Under et besøk til Johnsons daværende kontor ba den israelske statsministeren om tillatelse til å låne toalettet.

– Han brukte litt tid, og det kan være et sammentreff, men jeg ble fortalt at det senere ble funnet et avlyttingsutstyr på badet, skriver Johnson.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (3 timer siden):

Høres merkelig ut at den slipper gjennom en rakett som lander rett i en flybase og ødelegger materiale der. Helt ufarlig. La den gå. Vi bygger da opp dette igjen, liksom.

Så her funket det ikke helt, Nukern.

Ekspertene sier at Iran ikke har oppnådd noe som helst med angrepet.

"– Verken jeg eller andre eksperter jeg har pratet med skjønner den iranske strategien, sier Per Erik Solli til Nettavisen onsdag formiddag. Han er senior forsvarsanalytiker i Forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar på NUPI.

Tirsdag kveld angrep Iran Israel med minst 181 ballistiske missiler.

 Det israelske Arrow-luftvernsystemet skjøt ned mesteparten. Amerikanske marineskip i det østlige Middelhavet skjøt ned omtrent et dusin, sier Solli.

Solli stiller spørsmålstegn ved Irans strategi og sier de ikke har oppnådd noe med angrepet."

https://www.nettavisen.no/nyheter/iran-angriper-israel-med-181-missiler-ekspert-sjokkert-over-strategien/s/5-95-2047200

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden):

Hvor sannsynlig er det at Netanjahu personlig la igjen avlyttingsutstyr på toalettet etter å ha brukt det? Trenger flere detaljer. Ville han avlytte de som bruker toalettet etter ham? Regner han med at hemmelige samtaler finner sted der inne? Eller er det noen som finner på en tullehistorie?

Hvorfor skulle Boris Johnson finne det opp fra løse lufta? En sloppy utenriksminister med lite forhold til sikkerhetsrutiner. Hvis noen visste om at han satt på dass og ringte jobbtelefoner og det hadde kommet Netanyahu for øret.. ja, hvorfor ikke? Noen hadde plantet det der og Johnson tror tydeligvis det var Netanyahu.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle Boris Johnson finne det opp? En sloppy utenriksminister med lite forhold til sikkerhetsrutiner. Hvis noen visste om at han satt på dass og ringte jobbtelefoner og det hadde kommet Netanyahu for øret.. ja, hvorfor ikke? Noen hadde plantet det der og Johnson tror tydeligvis det var Netanyahu.

Det kan ha vært han, eller det kan ha vært hvem som helst, det er jo bare spekulasjoner. Det må jo sies at det ville vært sært å overlate noe slikt til netanuahu selv, men det er nå mitt syn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Det kan ha vært han, eller det kan ha vært hvem som helst, det er jo bare spekulasjoner. Det må jo sies at det ville vært sært å overlate noe slikt til netanuahu selv, men det er nå mitt syn

Han har lang fartstid i militæret blant annet spesialstyrker, sært er det nødvendigvis ikke.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det kan ha vært han, eller det kan ha vært hvem som helst, det er jo bare spekulasjoner. Det må jo sies at det ville vært sært å overlate noe slikt til netanuahu selv, men det er nå mitt syn

Overlate? Hvis det skjedde slik, så er det Netanyahu selv som har bestemt det og utført det. Og på et vis er det en så usannsynlig ting å gjøre av en statsminister at det neppe ville blitt mistenkt iallefall. Og hvor mange brukte egentlig den dassen bortsett fra Johnson?

Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Overlate? Hvis det skjedde slik, så er det Netanyahu selv som har bestemt det og utført det. Og på et vis er det en så usannsynlig ting å gjøre av en statsminister at det neppe ville blitt mistenkt iallefall. Og hvor mange brukte egentlig den dassen bortsett fra Johnson?

Jeg tenkte mer at det ville vært logisk å bruke sikkerhetsfolk, jeg vil anta israelske sikkerhetsfolk har sjekket før netanyahu kom inn f eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (22 minutter siden):

Ekspertene sier at Iran ikke har oppnådd noe som helst med angrepet.

"– Verken jeg eller andre eksperter jeg har pratet med skjønner den iranske strategien, sier Per Erik Solli til Nettavisen onsdag formiddag. Han er senior forsvarsanalytiker i Forskningsgruppen for sikkerhet og forsvar på NUPI.

Tirsdag kveld angrep Iran Israel med minst 181 ballistiske missiler.

 Det israelske Arrow-luftvernsystemet skjøt ned mesteparten. Amerikanske marineskip i det østlige Middelhavet skjøt ned omtrent et dusin, sier Solli.

Solli stiller spørsmålstegn ved Irans strategi og sier de ikke har oppnådd noe med angrepet."

https://www.nettavisen.no/nyheter/iran-angriper-israel-med-181-missiler-ekspert-sjokkert-over-strategien/s/5-95-2047200

1) Det er korrekt at det skyldes innenrikspolitiske motiv, Netanyahus TV-tale rettet mot det iranske folket som led under Khameneis vanstyre traff litt for godt etter den gamle ayatollahens mening. Hans integritet og regimets overlevelse settes i spørsmål. 

2) Det var meget effektiv konsentrering av missilsvermene mot fire til fem mål, på et av målene var over 25 nedslag registrert i løpet av liten tid. Så angrepet fra iranernes perspektiv er en suksess selv hvis det bare er en straffereaksjon, det bevist at de kan overvinne det israelske forsvaret. 

3) Iranerne vet at det er ikke israelerne, men gulfaraberne som egentlig bestemte. Det er hvorfor gulfarabiske representanter renner ned døra i Teheran i det siste, for de vet at når Israel skulle angripe, trenger de disses tillatelse - og det var på forhold sagt at Iran vil angripe gulfaraberne som reaksjon. Netanyahu kan overhøre amerikanerne så mye han vil så lenge Trump opptok disses oppmerksomhet - men han kan ikke ignorere de oljerike gulfaraberne. De har overlatt palestinerne og Hizbollah til ham. Men de vil ikke gi grønt lys hvis de risikere stor skade. 

4) Selv om Iran ikke oppnådd noe som helst utover en maktdemonstrasjon om at man kan skade Israel, er det viktig for å holde opp moralen hos vasallene som er svært langt ned etter Nasrallahs død. 

5) Khamenei sier at nok er nok. Netanyahus provokasjonene har nådd bristepunktet for Iran. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...