Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Du kan altså ingenting om dette heller, men uttaler deg bastant som vanlig. 

Høres merkelig ut at den slipper gjennom en rakett som lander rett i en flybase og ødelegger materiale der. Helt ufarlig. La den gå. Vi bygger da opp dette igjen, liksom.

Så her funket det ikke helt, Nukern.

Endret av Folkflesk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Rhabagatz said:

Ok, da er du tydeligvis enig. Israel gir lite informasjon og er ute  etter å fremstille det som en fiasko.

Vi vet at flere titalls nådde målene sine, traff og gjorde fysiske skader. Dette betyr at Iran kan ramme Israel, om de vil. Det handler om hvilke mål de velger og hvor mange raketter de skyter samtidig.

Jeg er enig i at Israel gir lite informasjon. Jeg er uenig i at de er ute etter å fremstille det som en fiasko, feilaktig. IDF har sagt at rakettene traff flere flybaser, men at det bare var administrative bygninger samt hangarer uten fly som ble skadet. Antallet som er drept pga. angrepet er bare en palestiner med navn Sameh al-Asali.

Som sagt, Iron Dome sammen med David's Sling stopper vanligvis bare 9 av 10 i som Hamas/IJ/Hezbollah skyter, og Iron Dome beskytter bare områder med høy populasjon. Når Iran fyrer av 200 raketter, så ville det ikke være rart om 20+ traff Israel, hvis man tar med raketter som har blitt skutt ned hvor deler av dem deretter har laget skader ved nedslag. Jeg er uenig i at 20+ traff målene sine, med tanke på at veldig mange rakettene var for å si det mildt, ikke treffsikre med en presisjon på 500m. Mange av nedslagene vi vet om traff sivile bygninger slik som skoler eller tomme områder. Og skoler eller sivile boliger er ikke militære mål i Israel, siden Israel i motsetning til Hamas og Hezbollah, ikke lagrer raketter i barneskolene eller sivile boliger. Jeg er også uenig at det var intakte raketter som var hovedandelen av nedslag, men snarere heller fragmenter eller større deler av raketter som har blitt skutt ned.

Det at Iran kan ramme Israel med sine ballistiske missiler har Israel vært klar over i lang tid, dette er en stor grunn til at Israel aldri kan godta at Iran får atomvåpen og må angripe dem hvis de faktisk er nære på å få det.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Tussi said:

Jeg er imot  våpenhvile så lenge Hamas har makten. Ikke fordi jeg vil ha mest mulig lidelse, men en slutt på denne syklusen med en ny krig hvert 5 år. Hvis Hamas beholder makten skjer 7 oktober om 5 år, Gaza blir lagt i ruiner igjen, og nye 40 000 blir drept, igjen, til neste krig

En dag må dette ta slutt

Det blir heller ingen palestinsk stat med Hamas ved makten, og jeg vil ha en palestinsk stat 

Hamas får flere krigere for hver bombe Israel slipper. Det er ikke mulig å bekjempe Hamas med våpen.

Israel må slutte å drepe alle sine naboer og gå med på en tostats-løsning. Men først må de fengsle Netanyahu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Hamas får flere krigere for hver bombe Israel slipper. Det er ikke mulig å bekjempe Hamas med våpen.

Israel må slutte å drepe alle sine naboer og gå med på en tostats-løsning. Men først må de fengsle Netanyahu.

Å bekjempe dem kanskje, men å reudsere dem til en minimal trussel slik som med IS, det er mulig

Men, jeg antar du støtter en palestinsk stat, hvordan ser du for deg at det skal skje med Hamas med makten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, rabler said:

Hamas får flere krigere for hver bombe Israel slipper. Det er ikke mulig å bekjempe Hamas med våpen.

Jeg tenkte det samme før, men nå må jeg faktisk si at jeg er usikker/heller mot det med tanke på hva vi vet om militanter/terrorister/stater vi har nedkjempet nettopp med våpen. Så enten er Palestinere totalt forskjellige fra alle andre og har en blodlyst i seg som vekkes bedre i motsetning til alle andre folkeslag som får war attrition blant befolkningen ved lengre blodig krigføring. Personlig tror jeg ikke det, jeg tror palestinere er som folk flest.

Quote

Israel må slutte å drepe alle sine naboer og gå med på en tostats-løsning. Men først må de fengsle Netanyahu.

Da må jo også Palestina gå med på en tostats-løsning som ikke baserer seg på siste tilbud som ble gitt før de deretter gikk til angrep. Det er ikke slik forhandlinger fungerer og angrep man selv gjør har konsekvenser på senere forhandlinger hvis man taper. Dette er forresten hva jeg mener med at mange pro-palestinske aktivister gjør palestinere en stor bjørnetjeneste med argumentene sine og forhindrer at de får en tostatsløsning med fred i framtiden. Det eneste som kommer til å skje er at israel spiser palestinske områder opp sakte, men sikkert, hvis denne retorikken fra folk som blindt støtter palestina og forsøk på terrorangrep, fortsetter.

Likevel, hvis man ser bort ifra det, først må du få palestinere til å gå med på en tostats-løsning. For øyeblikket er jo majoriteten ikke en gang enig i det og de har ingen ledere med makt som vil det heller.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tussi said:

Å bekjempe dem kanskje, men å reudsere dem til en minimal trussel slik som med IS, det er mulig

Nei det tror jeg ikke og det er hvertfall ikke verdt alle de titusen uskyldige menneskene, mange av dem kvinner og barn Israel dreper. Det Israel driver med er helt uhyrlig og bør fordømmes av en hel og samlet verden. Man burde tro at Israel av alle burde vite at vold ikke løser noen problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (24 minutter siden):

Jeg er også uenig at det var intakte raketter som var hovedandelen av nedslag, men snarere heller fragmenter eller større deler av raketter som har blitt skutt ned.

Dette stemmer ikke. For ved treff vil luftmotstanden som skaper de karakteriske glødene på de kommende missilene, falle bort slik at disse vil forsvinne helt i nattemørket. De mange opptakene vist både stridshoder, entrinns missiler og missiltrinn som hadde avkobles seg fra stridshodene. Glødene kom ikke av raketteksos, som ikke er mulig fordi all brensel vil være oppbrent i sluttfasen - men av sterk luftmotstand som oppvarmet frontoverflaten i hundrevis av varmegrader. 

Og; nedskutte våpen detoneres ikke på bakken. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (Akkurat nå):

Nei det tror jeg ikke og det er hvertfall ikke verdt alle de titusen uskyldige menneskene, mange av dem kvinner og barn Israel dreper. Det Israel driver med er helt uhyrlig og bør fordømmes av en hel og samlet verden. Man burde tro at Israel av alle burde vite at vold ikke løser noen problemer.

Kampen mot IS drepte også titusenvis av sivile. Det er tragisk, men det jeg er mest opptatt av, er at ikke alle disse skal ha dødd forgjeves, at det ikke blir en ny krig om 5 år med nye 40 000 døde, men en fremtid for begge land, i både fred og sikkerhet. Og da Hamas bort. Og jeg tror Israel klarer seg alltid, Hamas vil nok aldri få sjansen til å gjløre 7 oktober på nytt, men de kan skyte raketter og starte en ny krig. Det er palestinerne det er aller viktigst for at denne krigen blir den siste

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, shockorshot said:

Jeg tenkte det samme før, men nå må jeg faktisk si at jeg er usikker/heller mot det med tanke på hva vi vet om militanter/terrorister/stater vi har nedkjempet nettopp med våpen. Så enten er Palestinere totalt forskjellige fra alle andre og har en blodlyst i seg som vekkes bedre i motsetning til alle andre folkeslag som får war attrition blant befolkningen ved lengre blodig krigføring. Personlig tror jeg ikke det, jeg tror palestinere er som folk flest.

Jeg er ikke sikker på at det er mulig å sammenligne situasjonen i Miidtøsten med noen andre konflikter og områder.

Med tanke på hvor mange tiår palestinerne har levd under Israelsk undertrykkelse og okkupasjon er det klart de er lei av krig og konflikt, men om man skal overvinne Hamas må man få en reell løsning på konflikten. Å gå tilbake til undertrykkelse og fortsatt stjeling av palestinsk eiendom vil neppe fungere og nå er det tusenvis av enslige menn som har fått sine barn, hustruer og fremtid drept. Jeg tror ikke Hamas mangler krigere enda…

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Ikke hørt den historien.  men ikke sikkert det var terrorister.

Israel hadde før 7 oktober et par tusen gisler deriblant noen hundre barn.

 

Det er litt komisk at alle som er imot israel er terrorister, og når israel driver med terror er det ikke det. Blir bare for dumt.

Så du sier at du ikke har noe kunnskap om saken, men fortsetter å betvile at det var terror? Hvorfor søker du det ikke opp?  Det kan knapt finnes et menneske som ikke anser dette som terror. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Entebbe_raid

Her har du for øvrig ett av barna du omtaler som gisler. Han ble frigitt under utveklsingen av palestinske fanger mot israelske gisler, og rakk etter kort tid å utføre et terrorangrep - riktignok etter å ha fylt 18 år. Blant de som ble løslatt var det fanger som var siktet for drapsforsøk, skyting, knivangrep. Det er ikke gisler.. 
https://www.timesofisrael.com/israeli-man-seriously-wounded-2-palestinians-hurt-in-west-bank-terror-shooting/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, rabler said:

Jeg er ikke sikker på at det er mulig å sammenligne situasjonen i Miidtøsten med noen andre konflikter og områder.

Med tanke på hvor mange tiår palestinerne har levd under Israelsk undertrykkelse og okkupasjon er det klart de er lei av krig og konflikt, men om man skal overvinne Hamas må man få en reell løsning på konflikten. Å gå tilbake til undertrykkelse og fortsatt stjeling av palestinsk eiendom vil neppe fungere og nå er det tusenvis av enslige menn som har fått sine barn, hustruer og fremtid drept. Jeg tror ikke Hamas mangler krigere enda…

Vel det pro-palestinske aktivister oppnår nå og har oppnådd de siste 50 årene, med å gi et falskt bilde til palestinere av at de kan oppnå gamle grenser slik som å fortsatt kreve om 67 grensene eller gamle forhandlingstilbud, etter at de allerede har gått til angrep mot Israel og deretter tapt, kommer til å bare gi null løsninger og at Palestina sakte men sikkert blir fjernet fra kartet.

Hvis Israel idag hadde avsluttet krigføringen mot Hamas, fjernet muren og styrkene, gitt land for peace slik de har gjort med nabolandene og opprettet en selvstendig stat for Palestina, fjernet budsjettet til Iron Dome, hadde Israel opplevd terrorangrep etterpå av Hamas/IJ/Hezbollah eller vært trygge? Hvis Hamas/IJ/Hezbollah hadde utført et terrorangrep mot Israel, kunne Israel vært trygge på at de skyldige ville blitt rettslig straffet i Palestina?

Quote

Dette stemmer ikke. For ved treff vil luftmotstanden som skaper de karakteriske glødene på de kommende missilene, falle bort slik at disse vil forsvinne helt i nattemørket. De mange opptakene vist både stridshoder, entrinns missiler og missiltrinn som hadde avkobles seg fra stridshodene. Glødene kom ikke av raketteksos, som ikke er mulig fordi all brensel vil være oppbrent i sluttfasen - men av sterk luftmotstand som oppvarmet frontoverflaten i hundrevis av varmegrader. 

Og; nedskutte våpen detoneres ikke på bakken. 

Hmm jeg mente at jeg hadde lest at deler av raketter som har blitt nedskutt samt trinnene deres hadde truffet boliger og vei, men kan jo hende jeg tar feil.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (37 minutter siden):

Kampen mot IS drepte også titusenvis av sivile. Det er tragisk, men det jeg er mest opptatt av, er at ikke alle disse skal ha dødd forgjeves, at det ikke blir en ny krig om 5 år med nye 40 000 døde, men en fremtid for begge land, i både fred og sikkerhet. Og da Hamas bort. Og jeg tror Israel klarer seg alltid, Hamas vil nok aldri få sjansen til å gjløre 7 oktober på nytt, men de kan skyte raketter og starte en ny krig. Det er palestinerne det er aller viktigst for at denne krigen blir den siste

Alt VIL trolig være forgjeves - det er jo dessverre slik det alltid har blitt i midtøsten. Problemet er at du har parter her som ikke vil finne  løsninger.  Det eneste som ville hatt et snev av håp i mange år er en 2 stats løsning - men selv dette ville trolig aldri fungert over tid for det dukker alltid opp en gal person på en av sidene hele tiden.  For meg fremstår denne konflikten som en konflikt mellom fundamentalister på begge sider. Jeg trodde først de eneste fundamentallistene var Hamas og Hizbollah, men krigen på Gaza har åpnet øynene mine på at det finnes enormt mye fundamentalisme i Israel også. På vestbredden har du bosettere som er "pling i bollen" for å si det mildt. Og du har en regjering i Israel som faktisk tror de kan knuse motparten ved å drepe dem alle sammen. Nei - det flommer over av fundamentalister i Israel også. Men så har du mange på begge sider i konflikten som egentlig bare vil leve sine liv i fred - de blir dessverre ikke hørt fordi de er omgitt av fundamentalister på begge sider....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...