Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

RookieNO skrev (27 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du åpner med "heldigvis er det lov med to tanker i hodet samtidig" når du kommenterer min kommentar, all den tid det var nettopp derfor jeg skrev det...

Jeg har forstått, for lenge siden, at jeg aldri kommer til å få kontroll på hva som er rett og galt i konflikten i Midt-Østen, så jeg er akkurat like lite på Israel sin side som jeg er på Palestinerne sin side. For de som er opptatt av det litt større bildet så er slike saker noe man ikke kan ta hensyn til, akkurat som enkeltopplevelser ikke skal påvirke statistikker. At "broren din" fikk problemer etter koronavaksinen betyr ikke at alle andre også får det...

Så er jeg helt enig i at slike historier er viktige for at man ikke skal glemme at det tross alt er snakk om uskyldige mennesker som rammes oppi alt dette, men det er ikke spesielt for en side akkurat her. Ja, akkurat nå er det Palestinerne som får unngjelde for 7.oktober angrepet, men det manglet ikke på lignende historier fra Israel sin side da heller.

Dere som har valgt side skal få ha diskusjonen videre i fred, vi andre må bare beskytte oss selv så godt vi kan for å ikke helt miste troen på menneskeheten.

Man trenger ikke å velge en side. Det går helt fint an å være mot okkupasjonen og den grusomme behandlingen av palestinerne i Gaza og på Vestbredden over mange tiår, og samtidig støtte Israels krig mot Hamas og Islamsk Jihad. Personlig støtter jeg krigen mot Hamas og har gjort det siden terrorangrepet 7. oktober, men er i likhet med også mange israelere svært kritisk til hvordan den føres og hvilke motivasjoner Netanyahus regime egentlig har.

Jeg mener at å sterkt støtte en av de to aktive partene er motbydelig, enten det er terroristene i Hamas eller den høyreekstreme israelske regjeringen. Begge ønsker å holde krigen i gang så lenge som mulig - med mest mulig død, ødeleggelse og fordervelse, og det er derfor det vi har fått. Verst går det utover sivilbefolkningen, og da spesielt barn og unge inne på Gazastripen. Man kan heller ikke si at israelerne lever i et tryggere land nå enn de gjorde for ett år siden.

Mange virker også å til tider glemme hvor ekstreme den sittende israelske regjeringen er, som består av mange dypt religiøse, ekstremistiske settlere, hvorav noen også er dømt for brudd på terrorlover og rasisme. Det er nesten som om ytre elementer i Frp, Norgesdemokratene, SIAN og Smiths Venner på en eller annen måte skulle styrt Norge sammen.

Det var litt håp tidligere i år da IDF-sjefen hardt kritiserte Netanyahu for mangel på en plan, og mente at det aldri vil hjelpe med militære seire hvis det ikke avløses av diplomatiske løsninger. Men den kritikken virker ikke å ha ført til noen ny tankegang i det hele tatt. Netanyahu virker urokkelig og har fått fokuset vekk fra Gaza, og er kanskje endelig i ferd med å lykkes å dra USA inn i en større konflikt med Iran.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (16 minutter siden):

Det er i praksis ingen som har makten der nå. Netanyahu virker ikke å ha noen plan bortsett fra å holde krigen igang for å sikre sin egen overlevelse. Det er dette du nå støtter.

Nei, jeg støtter et fritt Palestina styrt av mennesker som ikke kaster sine egne sivile under bussen for å klare å drepe jøder

FriskLuft skrev (16 minutter siden):

Hamas har ingen reell makt i Gaza i dag..så da er det vel ok med våpenhvile?

Ja, hvis man kan sette inn et styre som både lever i fred med Israel, tjener befolkningen og sørger for at Hamas ikke kan angripe mer.

Jeg støtter et trygt Israel og et fritt Palestina, den ene parten får ikke det ene uten at den andre får sitt. Eller, spørsmålet er om israel får trygghet uansett...

Og Hamas er ikke en del av dette

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (52 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du åpner med "heldigvis er det lov med to tanker i hodet samtidig" når du kommenterer min kommentar, all den tid det var nettopp derfor jeg skrev det...

Jeg har forstått, for lenge siden, at jeg aldri kommer til å få kontroll på hva som er rett og galt i konflikten i Midt-Østen, så jeg er akkurat like lite på Israel sin side som jeg er på Palestinerne sin side. For de som er opptatt av det litt større bildet så er slike saker noe man ikke kan ta hensyn til, akkurat som enkeltopplevelser ikke skal påvirke statistikker. At "broren din" fikk problemer etter koronavaksinen betyr ikke at alle andre også får det...

Så er jeg helt enig i at slike historier er viktige for at man ikke skal glemme at det tross alt er snakk om uskyldige mennesker som rammes oppi alt dette, men det er ikke spesielt for en side akkurat her. Ja, akkurat nå er det Palestinerne som får unngjelde for 7.oktober angrepet, men det manglet ikke på lignende historier fra Israel sin side da heller.

Dere som har valgt side skal få ha diskusjonen videre i fred, vi andre må bare beskytte oss selv så godt vi kan for å ikke helt miste troen på menneskeheten.

Å hevde at man mister evnen til å se det store bildet,  fordi man ikke overser enkelthendelser som denne lille jenta, synes jeg gir lite mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Hamas må ødelegges. Ideen om Hamas må ødelegges. På samme måte som Nazistene måtte ødelegges fullstendig under 2 verdenskrig.

Merkelig hvordan det fortsatt går nynazister rundt i gatene 70 år senere. Man kan ikke drepe en idé, man må "drepe" muligheten for dårlige ideer til å bli en kollektiv sannhet. Den enkleste måten er jo å drepe alle som er mottagelig for ideen, men det synes jeg også er en dårlig idé.

 

 

Når det drepes titusenvis av sivile i jakten på Hamas sitt endelikt, uten noen reel plan for veien videre, vil historien bare gjenta seg. Dessverre.

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Nei, jeg støtter et fritt Palestina styrt av mennesker som ikke kaster sine egne sivile under bussen for å klare å drepe jøder

Spol tilbake til 1947.

Det palestinske mandat, hvor palestinernee hadde sitt land.
Det er ekstremt viktig å forstå at palestinerne ikke bodde på landet som statister i filmer -- totalt uten tilknytning til bygninger i papp støttet av trestender -- de dyrket landet, hadde arbeid, slekt, hadde landsbyer, stod for infrastruktur og jordbruk -- og eide det meste av privat eid land.
De utgjorde en majoritet i hele området.

post-110514-0-49772600-1501076403_thumb.png

post-110514-0-90993200-1501076506_thumb.png

...

Grunnen til at FN sin delingsplan var uakseptabel, for begge parter, var at folk som bodde på landet var en majoriet palestinere, uansett hvordan man delte landet.
For Palestinerene så var det utenkelig å la innvandrere fra Europa som var nyinnflyttet skulle styre en del av landet deres, og FN sin delingsplan femstod like hånlig som om FN foreslo at innvandrere skulle få styre sørlandet og at Oslo skulle bli delt mellom innvandrere og Nordmenn.

For sionistene, så var det også et problem, men det er ingen poeng i å gå inn på hvorfor de så på FN sin delingsplan som en midlertidig løsning, heller enn en permanent, om den skulle gå igjennom -- all den tid tråden ikke er dyp nok til å diskutere historie, og viktige historiske fakta og dokumenter blir rakket ned på.

---

Mellom 1947 og 1948 ble 85% av palestinerene som hadde hus, arbeid og dyrket landet i hva som i dag er Israel fordrevet fra deres hjem...
...hva skjedde med deres eiendeler, rettigheter og liv?

https://www.britannica.com/place/Palestine/Palestine-and-the-Palestinians-1948-67

Rundt 85 000 fastboende på Gazastripen måtte ta i mot rundt 175 000 flyktninger.
Forestillingen om at de enkelt kunne starte på nytt er ekstremt misinformert, av et vell av grunner:
-De var avhengig av nødhjelp, og åpenbart så -- all den tid Gazastripen ikke har eller hadde høyt anlegg for produksjon av mat
-De hadde ikke hjem der de flyktet til.
-De eide ikke land der de flyktet til.
-De hadde ikke arbeid der de flyktet til
-På toppen av det så har de aldri opplevd reell fred;
De har vært under konstante blokader og er i praksis nektet arbeid i og utreise fra Gazastripen
-De hadde ikke vann til å dyrke landet der de flyktet til, og langt mindre penger til å kjøpe jord og hva de trenger for å etablere et nytt liv -- og desalinering og øvrig tilgang på vann saboteres fra Israelsk hold til stadighet for å holde vann til et eksistensminimum, i henhold til Israelsk Militær Ordre 158
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Military_Order 

...som gjør at landbruk også begrenset til et eksistensminimum

---

FN sin delingsplan ble avvist av palestinerene fordi det var et hån mot dem, og det var jo vitterlig det -- om du ser på saken med objektive nøytrale øyne.

Og nå forventes det at de skal akseptere dårligere vilkår fordi Israel er militært sterkere.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...