Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Dette er vel ingen løgn. Det er godt kjent gjennom amerikanske og israelske medier at det er en stor irritasjon innad i Biden-administrasjonen rundt Netanyahu og den israelske regjeringens fremtreden og valg det siste året, spesielt ifbm Gaza. Det har også vært åpne krasse utsagn fra USA rettet mot Israel, eksempelvis da USAs utenriksdepartement konkluderte med at Israel trolig har begått krigsforbrytelser, da USA innførte sanksjoner mot israelske settlere og allierte av regjeringen, da Blinken sa Israel "mangler en kredibel plan" eller mer nylig da  Biden-administrasjonen mente Netanyahu saboterer våpenhvilesamtalene.

Jeg har iallefall fått et soleklart inntrykk av dette dårlige, eller til og med ikke-eksisterende, forholdet gjennom mange ulike medier i et helt år nå. Ble ikke til og med Ganz nylig invitert til Det Hvite Hus istedenfor Netanyahu? Så blir også ganske overrasket når det plutselig kommer en "Hæ, hva i alle dager er det du snakker om?". Nå ser jeg at innsatsen er høynet og denne helt ukontroversielle observasjonen også blir omtalt som "løgn".

Da er det nesten så jeg lurer på om dette er en slags form for trolling.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (14 minutter siden):

Jeg har iallefall fått et soleklart inntrykk av dette dårlige, eller til og med ikke-eksisterende, forholdet gjennom mange ulike medier i et helt år nå. Ble ikke til og med Ganz nylig invitert til Det Hvite Hus istedenfor Netanyahu? Så blir også ganske overrasket når det plutselig kommer en "Hæ, hva i alle dager er det du snakker om?". Nå ser jeg at innsatsen er høynet og denne helt ukontroversielle observasjonen også blir omtalt som "løgn".

Da er det nesten så jeg lurer på om dette er en slags form for trolling.

Hele tråden preges jo av individer som ikke klarer å se skogen for bare trær.  De færreste opplever at det er flere parter her - Israel,Terrorister som Hamas/Hizbollha og sivile. De fleste tenker kun på det 2 første. USA har hele tiden sett at det er 3 berørte parter her. De som stiller seg på en av de 2 andre sidene tror at USA støtter Israel 100%. Jeg oppfatter USA som beskytter av Israel sine innbyggere, men at de ikke vil være en del av en part som dreper uskyldige sivile slik IDF faktisk gjør. Israel prøver å dra USA inn i en større konflikt de ikke ønsker å være en del av - f.eks denne mot IRAN. Nå har tydeligvis Israel fått så mye kjeft fra USA at de må snakke med USA før de får definere hvilke mål i IRAN man kan gå etter - om Israel vil høre er en annen sak. En ting synes derimot klart : USA vil ikke ha noen storkrig mot IRAN slik Bibi drømmer om. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Dette er vel ingen løgn. Det er godt kjent gjennom amerikanske og israelske medier at det er en stor irritasjon innad i Biden-administrasjonen rundt Netanyahu og den israelske regjeringens fremtreden og valg det siste året, spesielt ifbm Gaza. Det har også vært åpne krasse utsagn fra USA rettet mot Israel, eksempelvis da USAs utenriksdepartement konkluderte med at Israel trolig har begått krigsforbrytelser, da USA innførte sanksjoner mot israelske settlere og allierte av regjeringen, da Blinken sa Israel "mangler en kredibel plan" eller mer nylig da  Biden-administrasjonen mente Netanyahu saboterer våpenhvilesamtalene.

USAs regjering vil selvsagt ikke ha noen amerikanske soldater hjem i kiste nå rett før president valget. Ellers tror jeg Israels regjering har USAs fulle støtte i et eventuelt angrep på Irans regjering.

Lenke til kommentar

The body of Rasha, 10 year old girl, was pulled from under the rubble of her house in Gaza.
Beneath her was her will, which she wrote in the last moments of her short life:
“Please don’t cry for me, as it would make me sad.

I hope my clothes can go to those in need, and my accessories to Rahaf, Lana, and Batool.

The bead boxes should go to Batool.

As for my monthly allowance of 50 shekels, I want half to go to Rahaf and the other half to Ahmad.

I’d like Batool to have my toys.

Lastly, please don’t shout at my brother Ahmad.

Please follow these wishes.” 

461922436_10224543111580532_629393279477930992_n.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 minutter siden):

The body of Rasha, 10 year old girl, was pulled from under the rubble of her house in Gaza.
Beneath her was her will, which she wrote in the last moments of her short life:
“Please don’t cry for me, as it would make me sad.

I hope my clothes can go to those in need, and my accessories to Rahaf, Lana, and Batool.

The bead boxes should go to Batool.

As for my monthly allowance of 50 shekels, I want half to go to Rahaf and the other half to Ahmad.

I’d like Batool to have my toys.

Lastly, please don’t shout at my brother Ahmad.

Please follow these wishes.” 

461922436_10224543111580532_629393279477930992_n.jpg

Det er hjerteskjærende å lese dette. Men snart kommer vel propagandamaskinen til Israel inn her med en forklaring

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan.

Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken.

Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig...

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (1 minutt siden):

Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan.

Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken.

Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig...

Problemet er jo at dette først og fremst er  spesielt for den ene siden - ikke den andre. Jeg følte like ille med den andre siden 7 oktober - men lidelsene blir så små i forhold til det som har skjedd på den andre siden. Det er så massivt, så ekstremt, så mye av det mot sivilebfolkningen på Gaza at det er ikke til å holde ut. All lidelse er vondt og en skal ikke underslå at lidelsene til Israel var ekstreme 7 oktober, men de blir jo små i sammenligning - det er jo dette svært mange i verdensamfunnet har reagert på. Det er denne ekstrem hevnen som har fått regjere innad i Israel som sivilebfolkningen på Gaza har måtte betale for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (11 minutter siden):

Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan.

Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken.

Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig...

Heldigvis er det lov å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan dele en slik anekdote uten at det betyr man bagatelliserer lidelsene på den andre siden.

Hvorfor er man nødt til å overse skjebnen til et lite barn for å kunne se det større bildet? Det fremstår, for meg, som et meget forenklet syn.

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (34 minutter siden):

Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan.

Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken.

Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig...

Nå er der etterhvert noen tusener Rashaer som ikke lenger er blant oss, men det er fint at vi får trøkt opp i trynet hvor inn i hampen for jævlig dette er for de sivile i Gaza. Og spesielt de som sitter og forsvarer dette og forkaster våpenhvile burde bli tvunget til å lese dette brevet hver dag så lenge denne krigen varer.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årstallet for det grusomme Terror angrepet på Israel er her snart. 

Hezbollah hadde lignende aksjon på gang som Israel stanset.

Men verden og Midtøsten ser ut som en bombe med brennende lunte.

Håper at man unngår en krig mellom Israel og Iran som vil trigge diverse allianser med mulighet for en slags storkrig, som muligens man forsøker å begrense med hukommelse om 2vk....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...