Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Passifisme passer sikkert fint i teletubby-land der alt er fint og hyggelig.

Jeg tror en del nordmenn har vokst opp med så høy grad av trygghet og avstand til kriger at de ikke klarer å forestille seg at noen titusner tapte liv kan være den minst blodige veien til en mer varig fred.

For noe tull. Israel får ikke varig fred I midtøsten ved å agere slik de nå gjør. De vil vel heller ikke ha det. Ut fra det vi ser på Vestbredden så er det vel egentlig mer land de vil ha,ikke fred.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

For noe tull. Israel får ikke varig fred I midtøsten ved å agere slik de nå gjør. De vil vel heller ikke ha det. Ut fra det vi ser på Vestbredden så er det vel egentlig mer land de vil ha,ikke fred.

Vel, de tar nok affære nå etter angrepet fra palestinere fra Vestbredden, ser ikke ut som palestinerne heller vil ha fred girt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Jeg må si at det hatet jeg har sett i samfunnet stort sett har vært rettet mot Islam. Jeg har selv aldri sett noe hat mot Jøder. Men det forekommer sikkert - og spesielt etter at Israel har slaktet ned så mange sivile på Gaza og deretter kaster seg over Libanon og går frem på lignende måte. På mange måter gjør jødene seg selv en bjørnetjeneste ved å agere slik. Selv USA er irritert og oppgitt over Israel. Det betyr ikke at omverden ikke ser at Israel har utfordringer - det er bare det at det meste av verden synes Israel sin måte å løse dette på går helt av skaftene og for mange fremstår som total galskap. Derfor er det nok et økende hat mot jøder i samfunnet. Men enn så lenge opplever i alle fall jeg at dette hatet er lite sammenlignet med det man finner mot Islam.

Du kan jo begynne med å se deg selv i speilet. Du beveger deg på farlig grunn med det fokuset ditt på etniske jøder. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (1 minutt siden):

Du kan jo begynne med å se deg selv i speilet. Du beveger deg på farlig grunn med det fokuset ditt på etniske jøder. 

Forklar hva du mener her? Jeg kjenner ingen jøder eller palestinere eller folk fra midtøsten og har null egeninteresse i noen av partene her. Ikke er jeg religiøs heller. Fokuset mitt er de sivile som blir rammet av krigen og da peker jeg på Israel som er den parten som påfører mest lidelse her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Du straffer Israel fordi de har rakettskjold, varselsystemer og velger å bygge bomberom. Og at de ikke bruker sivile som skjold.

Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt.

Hamas angriper akkurat så omfattende og så mye som de får til, mot overmakten. Vi så 7.oktober hvordan det ser ut hvis maktbalansen i konflikten skulle snus på hodet. Hamas er nå helt parkert teknologisk, strategisk, taktisk og på alle mulige måter, derfor har de ikke mulighet til å slå tilbake mer "omfattende".

Dette er nok en gang ikke noe godt argument mot Israel du forsøker med. Det eneste du viser til er at Israel er en del av den moderne, tekniske og innovative delen av verden. Den andre forblir i gamle religiøse tekster og islamisme.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 minutter siden):

Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt.

Mener du at løsningen er tit for tat i 100 år til? Hvilken fremtid er det for palestinerne f eks? 

Du må jo være klar over at selv om Israel hadde drept 1200 palestinere slik som hamas drepte 1200 israelere, så vil ikke en eneste person fra Gaza noengang få arbeidstillatelse igjen i Israel i overskuelig fremtid. Så ville Hamas drpt 6, så vil Israel drepe 6, og sånn fortsetter det? er det det du vil? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (50 minutter siden):

Forklar hva du mener her? Jeg kjenner ingen jøder eller palestinere eller folk fra midtøsten og har null egeninteresse i noen av partene her. Ikke er jeg religiøs heller. Fokuset mitt er de sivile som blir rammet av krigen og da peker jeg på Israel som er den parten som påfører mest lidelse her.

Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? 

Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (32 minutter siden):

Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? 

Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme.

Selvsagt er det rasisme og diskriminering, vi så det samme da norske hotell nektet å la russere bo der, idioter som diskriminerer pga etnisitet og nasjonalitet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svala skrev (38 minutter siden):

Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? 

Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme.

Hvorfor henger du deg opp ordet jøde? Israel er en jødisk stat. Så jødene,eller israelerne, gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drepe massivt med sivile på Gaza og i Libanon. Tror mannen i gata ofte tenker slik at de som flyr rundt å dreper sivile på Gaza er stort sett jøder,selv om de pr def er israelske statsborgere.  Så om jeg omtaler det som en bjørnetjeneste for jøder eller Israelere så går det i praksis  ut på det samme.  Folk blir negative til Isralere og jøder pga de ekstreme lidelsene de påfører uskyldige sivile.  Russere blir gjerne sett ned på..Det er bare å lese om hvordan de blir omtalt når de dytter ut propaganda..i prinsippet skjer det samme med jøder,eller israelere om du vil.  Sånn sett så er det mye lik negativitet mhp Israel og Russland. I mine øyne er jeg like negativ innstilt til begge pga det disse landene gjør mot andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...