Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
rabler skrev (8 minutter siden):

Og hvordan har du målt dette?

Dette er en tullete påstand.

Jeg har ikke målt noe som helst, men f.eks NRK(!) har målt dette i Norge. Så vet vi jo hvordan det står til i andre europeiske land med stor jødisk befolkning som Frankrike.

"Forskeren. NRKs kartlegging viser at svært mange jøder i Norge har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet etter 7. oktober, 69 prosent. 

https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625

Skyhøye tall.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 timer siden):

Kanskje heller på tide at FN slutter å single ut Istael for smalt mulig slik at reell kritikk kan tas seriøst?

Ta to skritt tilbake - prøv å forstå hvorfor FN kritiserer Israel. Er det fordi de er venner med fiendene til Israel?

Det er jo dette Israel driver å forteller verden - at FN tar parti med motstanderene til Israel.  Det er selvfølgelig ikke sant - FN vil ha fred fordi det drepes så mange uskyldige sivile i alle disse konfliktene. FN står på de sivile sin side hele veien. Klarer man ikke se det så har man tatt parti i konflikten for en av sidene. 

Jeg håper Israel blir etterforsket for brudd på folkeretten - jeg er overbevist om at de har tråkket feil mange ganger. Jeg sier ikke at fienden til Israel ikke har gjort det samme - men Isral bør ikke slippe unna. Det finnes 3 parter her - Israel, fiendene til Israel og uskyldige sivile. Den beste løsningen for uskyldige sivile er at man stopper krigen og at partene begynner å prate sammen.  Jeg synes det er snodig at folk tar parti med en partene som kriger............

• Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Ta to skritt tilbake - prøv å forstå hvorfor FN kritiserer Israel. Er det fordi de er venner med fiendene til Israel?

Det er jo dette Israel driver å forteller verden - at FN tar parti med motstanderene til Israel.  Det er selvfølgelig ikke sant - FN vil ha fred fordi det drepes så mange uskyldige sivile i alle disse konfliktene. FN står på de sivile sin side hele veien. Klarer man ikke se det så har man tatt parti i konflikten for en av sidene. 

Jeg håper Israel blir etterforsket for brudd på folkeretten - jeg er overbevist om at de har tråkket feil mange ganger. Jeg sier ikke at fienden til Israel ikke har gjort det samme - men Isral bør ikke slippe unna. Det finnes 3 parter her - Israel, fiendene til Israel og uskyldige sivile. Den beste løsningen for uskyldige sivile er at man stopper krigen og at partene begynner å prate sammen.  Jeg synes det er snodig at folk tar parti med en partene som kriger............

Når FN kritiserer Israel for brudd på kvinners rettigheter mens de er taus for Iran, og erklærer at jøder Haar ingen tilknytning til Jerusalem, så er det ikke så rart Israel driter I FN når de en dag bar et poeng 

• Liker 7
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Tussi said:

Det er en grunn til at jøder reiser fra Europa til Israel, pga jødehat. Det er langt mer akseptabelt med jødehat enn islamofobi i Europa , man kaller det hare israelkritilkk,selv om ikke israel er nevnt engang, det har jeg sett i kommentarfelt, det er skremmende 

Det som er tullete og som du tydeligvis ikke fikk med deg er forsøke på å stille disse to gruppene opp mot hverandre. Det er idiotisk og helt unødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg har ikke målt noe som helst, men f.eks NRK(!) har målt dette i Norge. Så vet vi jo hvordan det står til i andre europeiske land med stor jødisk befolkning som Frankrike.

"Forskeren. NRKs kartlegging viser at svært mange jøder i Norge har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til sin jødiske identitet etter 7. oktober, 69 prosent. 

https://www.nrk.no/spesial/nrk-kartlegging-av-jodehat-i-norge-etter-7.-oktober.-1.16644625

Skyhøye tall.

Nei du har ikke målt noe som helst, men like fullt påstår du å vite at jøder utsettes for mer hat enn muslimer. Dette er et idiotisk og unødvendig forsøk på relativisering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (22 minutter siden):

Det er en grunn til at jøder reiser fra Europa til Israel, pga jødehat. Det er langt mer akseptabelt med jødehat enn islamofobi i Europa , man kaller det hare israelkritilkk,selv om ikke israel er nevnt engang, det har jeg sett i kommentarfelt, det er skremmende 

Hvis ikke Israel er nevnt engang kan det umulig kalles Israel-kritikk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Nei du har ikke målt noe som helst, men like fullt påstår du å vite at jøder utsettes for mer hat enn muslimer. Dette er et idiotisk og unødvendig forsøk på relativisering.

Du fikk en link som viser skyhøye tall for hva slags hat jøder i Norge møter på. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 minutt siden):

Jeg må si at det hatet jeg har sett i samfunnet stort sett har vært rettet mot Islam. Jeg har selv aldri sett noe hat mot Jøder. Men det forekommer sikkert - og spesielt etter at Israel har slaktet ned så mange sivile på Gaza og deretter kaster seg over Libanon og går frem på lignende måte. På mange måter gjør jødene seg selv en bjørnetjeneste ved å agere slik. Selv USA er irritert og oppgitt over Israel. Det betyr ikke at omverden ikke ser at Israel har utfordringer - det er bare det at det meste av verden synes Israel sin måte å løse dette på går helt av skaftene og for mange fremstår som total galskap. Derfor er det nok et økende hat mot jøder i samfunnet. Men enn så lenge opplever i alle fall jeg at dette hatet er lite sammenlignet med det man finner mot Islam.

• Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

På mange måter gjør jødene seg selv en bjørnetjeneste ved å agere slik.

FriskLuft skrev (2 minutter siden):

Derfor er det nok et økende hat mot jøder i samfunnet.

Da jeg var palestinavenn så var jeg ikke noen jødehater og det kunne aldri falle meg inn å skrive slikt som "jødene gjør seg en bjørnetjeneste". Det er nok mer ekstreme folk som har tatt over debattene på palestina-siden nå forstår jeg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Da jeg var palestinavenn så var jeg ikke noen jødehater og det kunne aldri falle meg inn å skrive slikt som "jødene gjør seg en bjørnetjeneste". Det er nok mer ekstreme folk som har tatt over debattene på palestina-siden nå forstår jeg.

Jeg kjenner ingen fra Palestina eller fra midtøsten overhodet - har aldri gått i noe demonstrasjon mot eller for det ene eller andre - men jeg vet hva det vil si å miste venner og familie - og disse grusomme smertene dytter nå Israel frem. Ja fiendene til Israel agerer også og gjør mye galt - men dersom en teller antall drepte sivile så ser man jo at det er større antall ikke jøder enn jøder. Mao - den som slår hardest og dreper flest er Israel. Det må være lov å kritisere Israel for det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Ja fiendene til Israel agerer også og gjør mye galt - men dersom en teller antall drepte sivile så ser man jo at det er større antall ikke jøder enn jøder. Mao - den som slår hardest og dreper flest er Israel. Det må være lov å kritisere Israel for det. 

Jeg kommer ikke til å kritisere Israel fordi de bygger bomberom og rakettskjold nei. Jeg kommer heller ikke til å kritisere Israel for at fienden bruker sivile som skjold. 

Så vil jeg skryte av Israel sine aksjoner mot militære mål i Libanon, de har vært utrolig presise. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

...Mao - den som slår hardest og dreper flest er Israel. Det må være lov å kritisere Israel for det. 

Slike forenklinger uten kontekst er fordummende. Ukraina dreper flere russere. Du bør spørre deg hvorfor. Israel er presise. Israels fiender rammer sivile israelere med vilje, og gjemmer seg blant sivile så Israel ikke lett kan stoppe dem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Slike forenklinger uten kontekst er fordummende. Ukraina dreper flere russere. Du bør spørre deg hvorfor. Israel er presise. Israels fiender rammer sivile israelere med vilje, og gjemmer seg blant sivile så Israel ikke lett kan stoppe dem.

Ja,å drepe mennesker er jo en forenkling....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Passifisme passer sikkert fint i teletubby-land der alt er fint og hyggelig.

Jeg tror en del nordmenn har vokst opp med så høy grad av trygghet og avstand til kriger at de ikke klarer å forestille seg at noen titusner tapte liv kan være den minst blodige veien til en mer varig fred.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...