Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Den beste talen vi har sett fra Benjamin Netanyahu? Jeg er ikke noe fan, men denne var utrolig inspirerende og jeg kan bare signere ønsket om et Iran uten islamistisk prestestyre som tyranniserer folket:

 

 

Det minner meg på at jeg i løpet av krigen har sett flere norsk-iranere skrive kronikker med motstand mot det iranske regimet og med støtte til Israel. 

Mahmoud Farahmand:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/usmakelig-beskrivelse-av-voldsbruken-mot-sivile-israelere/o/5-95-1379120

Sitat

Iran på sin side har helt siden revolusjonen i 1979 hatt det som mål å utslette Israel.

Bakteppet for det iranske regimets intense hat mot Israel kan spores tilbake til det som er en av hovedelementene i dette regimets eksistensgrunnlag. Forakt for Vesten, vestlige verdier og alle som kan være en representant for Vesten i regionen.


Lily Bandehy: 
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/israel-og-det-iranske-folket-har-en-felles-fiende/o/5-95-1767034

Sitat

Angrepet er ikke tuftet på det iranske folkets vilje.

Det var revolusjonsgarden og de religiøse lederne som ville hevne angrepet på den på den iranske ambassaden i Damaskus, der sju ble drept. Iranerne jublet derimot da disse sju ble drept, eller da Qasem Soleimani som var generalmajor i den iranske revolusjonsgarden ble drept i 2020 i Irak.

Israel og det iranske folket har en felles fiende, og det er det islamske regimet. Under kvinne, liv, frihet-demonstrasjonene, fikk iranerne nemlig støtte av israelerne.

(...) 

Nå holder de pusten: En krig kan også svekke mullaregimet og skape en mulighet for å velte det. En jubel vil først komme når regimet faller.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/urix/medier_-israelsk-bakkeangrep-pa-libanon-kan-skje-snart-1.17064431

Den libanesiske hæren trekker seg nå 5 kilometer unna grensen, det tror jeg er lurt. Ingen grunn til at de skal komme i kryssilden. Kanskje de faktisk kan gjøre jobben sin og ha kontroll kver eget territorie når Israel er ferdig med hizbollah

Det ville jo vært helt fantastisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jordans utenriksminister kom med noen ganske bra og konkrete uttalelser idag. Dessverre kommer det ikke til å bli noe som kommer til å skje akkurat med det første, Israel ha garanti for selve garantien og Palestina kommer neppe til å godta et slikt forslag (og kommer neppe med noe håndfast forslag, på lik linje med camp david 2000), man kan f.eks. se at den palestinske diplomaten blir dratt ut av kameraet med en gang jordans utenriksminister begynner å nevne at de arabiske landene kan være garantistene for fred og trygghet til israel. Jeg syntes det var et veldig godt skritt i riktig retning uansett, selv om jeg har en liten stemme i bakhodet som jeg vet at jeg bør lytte på som sier at i midtøsten må man ikke høre på hva de sier, men hva de gjør.

Artig nok så ser jeg at den videoen jeg nå lenket har kuttet vekk de to diplomatene som var i bakgrunnen (inkludert den palestinske som blir dratt vekk). Gi meg noen sek så finner jeg en bedre versjon.

Æsj, den var mye vanskeligere å finne enn jeg trodde (så det live selv tidligere), men du kan se rundt 20-25 sekunder ut i videoen da den jordanske utenriksministeren prater om at alle i den arabiske verden er villige til å garantere Israel fred og trygghet, at den palestinske representanten blir dratt vekk i bakgrunnen.

 

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Jordans utenriksminister kom med noen ganske bra og konkrete uttalelser idag. Dessverre kommer det ikke til å bli noe konkret akkurat med det første, Israel må ha garanti for garantien og Palestina kommer neppe til å godta et slikt forslag (og kommer neppe med noe håndfast forslag, på lik linje med camp david 2000), man kan f.eks. se at den palestinske diplomaten blir dratt ut av kameraet med en gang jordans utenriksminister begynner å nevne at de arabiske landene kan være garantistene for fred og trygghet til israel. Jeg syntes det var et veldig godt skritt i riktig retning uansett, selv om jeg har en liten stemme i bakhodet som jeg vet at jeg bør lytte på som sier at i midtøsten må man ikke høre på hva de sier, men hva de gjør.

 

Jeg må jo si, dette er virkelig lovende! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (På 28.9.2024 den 6:30 PM):

Blir du lei deg viss Israels befolkning innser at Netanyahu gjere ein betre jobb der han er enn i eit fengsel? 

Om jeg blir lei meg for noe eller ikke kommer ikke til å påvirke saken her. Så i den grad jeg forstår hva det er du prøver å rable ned så er det åpenbart at du verken har fått med deg at det er et rettsvesen i Israel (som Netanyahu forsøker å underminere) eller at det samme rettsvesenet er klart for å håndtere denne skurken for hans åpenbare korrupsjon. En internasjonal domstol hadde vært det beste, men han er neppe dum nok til å "ta en Pinochet" og reise til Europa i fremtiden.

Dette er lov og rett - nasjonalt og internasjonalt - ikke en slags folkeavstemning over hans krigføring for å redde sin egen ræv.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Den beste talen vi har sett fra Benjamin Netanyahu? Jeg er ikke noe fan, men denne var utrolig inspirerende og jeg kan bare signere ønsket om et Iran uten islamistisk prestestyre som tyranniserer folket:

 

 

Tror du han skrev den selv? Ren PR fra en korrupt kriminell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...