Svala Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Den beste talen vi har sett fra Benjamin Netanyahu? Jeg er ikke noe fan, men denne var utrolig inspirerende og jeg kan bare signere ønsket om et Iran uten islamistisk prestestyre som tyranniserer folket: Det minner meg på at jeg i løpet av krigen har sett flere norsk-iranere skrive kronikker med motstand mot det iranske regimet og med støtte til Israel. Mahmoud Farahmand: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/usmakelig-beskrivelse-av-voldsbruken-mot-sivile-israelere/o/5-95-1379120 Sitat Iran på sin side har helt siden revolusjonen i 1979 hatt det som mål å utslette Israel. Bakteppet for det iranske regimets intense hat mot Israel kan spores tilbake til det som er en av hovedelementene i dette regimets eksistensgrunnlag. Forakt for Vesten, vestlige verdier og alle som kan være en representant for Vesten i regionen. Lily Bandehy: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/israel-og-det-iranske-folket-har-en-felles-fiende/o/5-95-1767034 Sitat Angrepet er ikke tuftet på det iranske folkets vilje. Det var revolusjonsgarden og de religiøse lederne som ville hevne angrepet på den på den iranske ambassaden i Damaskus, der sju ble drept. Iranerne jublet derimot da disse sju ble drept, eller da Qasem Soleimani som var generalmajor i den iranske revolusjonsgarden ble drept i 2020 i Irak. Israel og det iranske folket har en felles fiende, og det er det islamske regimet. Under kvinne, liv, frihet-demonstrasjonene, fikk iranerne nemlig støtte av israelerne. (...) Nå holder de pusten: En krig kan også svekke mullaregimet og skape en mulighet for å velte det. En jubel vil først komme når regimet faller. 5 1 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september En begrenset bakkeoperasjon er nå igang https://www.vg.no/nyheter/i/xmQVeB/planlegger-bakkeoperasjon-i-libanon 3 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september https://www.nrk.no/urix/medier_-israelsk-bakkeangrep-pa-libanon-kan-skje-snart-1.17064431 Den libanesiske hæren trekker seg nå 5 kilometer unna grensen, det tror jeg er lurt. Ingen grunn til at de skal komme i kryssilden. Kanskje de faktisk kan gjøre jobben sin og ha kontroll kver eget territorie når Israel er ferdig med hizbollah 7 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Ikke en eneste fra Hamas er drept? Antar det er lettere å stå for det synet ved å komplett ignorere Hamas' eksistens. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-israels-okkupasjon-av-palestina-verre-enn-apartheid/o/5-95-2040033#am-comments Sitat I disse dager har Israel visstnok drept over 41.000 sivile palestinere 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tussi Skrevet 30. september Populært innlegg Del Skrevet 30. september Svala skrev (1 minutt siden): Ikke en eneste fra Hamas er drept? Antar det er lettere å stå for det synet ved å komplett ignorere Hamas' eksistens. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-israels-okkupasjon-av-palestina-verre-enn-apartheid/o/5-95-2040033#am-comments Ufattelig at noen med master klarer å skrive noe så ufattelig kildeløst og dumt 10 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Tussi skrev (12 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/medier_-israelsk-bakkeangrep-pa-libanon-kan-skje-snart-1.17064431 Den libanesiske hæren trekker seg nå 5 kilometer unna grensen, det tror jeg er lurt. Ingen grunn til at de skal komme i kryssilden. Kanskje de faktisk kan gjøre jobben sin og ha kontroll kver eget territorie når Israel er ferdig med hizbollah Det ville jo vært helt fantastisk. 5 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september (endret) Jordans utenriksminister kom med noen ganske bra og konkrete uttalelser idag. Dessverre kommer det ikke til å bli noe som kommer til å skje akkurat med det første, Israel må ha garanti for selve garantien og Palestina kommer neppe til å godta et slikt forslag, man kan f.eks. se at den palestinske diplomaten blir dratt ut av kameraet med en gang jordans utenriksminister begynner å nevne at de arabiske landene kan være garantistene for fred og trygghet til israel. Abbas ble jo nesten lynsjet da han sa i 2012 It is my right to see, but not to live there, tok vel to dager dager før han var måtte gå tilbake på hva han sa pga det enorme sinnet fra palestinere. Jeg syntes uttalelsene fra utenriksministeren var et veldig godt skritt i riktig retning uansett, selv om jeg har en liten stemme i bakhodet som jeg vet at jeg bør lytte på som sier at i midtøsten må man ikke høre på hva de sier, men hva de gjør. Artig nok så ser jeg at den videoen jeg nå lenket har kuttet vekk de to diplomatene som var i bakgrunnen (inkludert den palestinske som blir dratt vekk). Gi meg noen sek så finner jeg en bedre versjon. Æsj, den var mye vanskeligere å finne enn jeg trodde (så det live selv tidligere), men du kan se rundt 20-25 sekunder ut i videoen da den jordanske utenriksministeren prater om at alle i den arabiske verden er villige til å garantere Israel fred og trygghet, at den palestinske representanten blir dratt vekk i bakgrunnen. Endret 30. september av shockorshot 4 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september shockorshot skrev (3 minutter siden): Jordans utenriksminister kom med noen ganske bra og konkrete uttalelser idag. Dessverre kommer det ikke til å bli noe konkret akkurat med det første, Israel må ha garanti for garantien og Palestina kommer neppe til å godta et slikt forslag (og kommer neppe med noe håndfast forslag, på lik linje med camp david 2000), man kan f.eks. se at den palestinske diplomaten blir dratt ut av kameraet med en gang jordans utenriksminister begynner å nevne at de arabiske landene kan være garantistene for fred og trygghet til israel. Jeg syntes det var et veldig godt skritt i riktig retning uansett, selv om jeg har en liten stemme i bakhodet som jeg vet at jeg bør lytte på som sier at i midtøsten må man ikke høre på hva de sier, men hva de gjør. Jeg må jo si, dette er virkelig lovende! 3 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september (endret) Maabren skrev (På 28.9.2024 den 6:30 PM): Blir du lei deg viss Israels befolkning innser at Netanyahu gjere ein betre jobb der han er enn i eit fengsel? Om eg blir lei meg for noko eller ikkje kommer ikkje til å påvirke saken. Så i den grad jeg forstår hva det er du prøver å rable ned så er det åpenbart at du verken har fått med deg at det er et rettsvesen i Israel (som Netanyahu forsøker å underminere) eller at det samme rettsvesenet er klart for å håndtere denne skurken for hans åpenbare korrupsjon. En internasjonal domstol hadde vært det beste, men han er neppe dum nok til å "ta en Pinochet" og reise til Europa i fremtiden. Dette er lov og rett - nasjonalt og internasjonalt - ikke en slags folkeavstemning over hans krigføring for å redde sin egen ræv. Endret 30. september av Folkflesk 4 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september DukeNukem3d skrev (5 timer siden): Den beste talen vi har sett fra Benjamin Netanyahu? Jeg er ikke noe fan, men denne var utrolig inspirerende og jeg kan bare signere ønsket om et Iran uten islamistisk prestestyre som tyranniserer folket: Tror du han skrev den selv? Ren PR fra en korrupt kriminell. 4 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Klarte EBE midt oppi alt surret å si noe fornuftig for en gangs skyld? https://www.vg.no/nyheter/i/mP8ePg/eide-moette-blinken-oekende-frustrasjon-med-israel Sitat Blinken og Eide diskuterte hvordan de kan bruke FN-resolusjon 1701, som slår fast at Hizbollah skal trekke seg nordover i Libanon og at vanlige myndigheter i landet skal få større kontroll i grenseområdene i sør. 3 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Tussi skrev (14 minutter siden): Klarte EBE midt oppi alt surret å si noe fornuftig for en gangs skyld? https://www.vg.no/nyheter/i/mP8ePg/eide-moette-blinken-oekende-frustrasjon-med-israel Barth Eide har vært klar og tydelig det meste av tiden. Han innser at USA prøver å kjæle med en okse i et glassmagasin, uten helt å få det til. 3 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober 6 hours ago, Folkflesk said: Han innser at USA prøver å kjæle med en okse i et glassmagasin, uten helt å få det til. USA er jo mer opptatt av å advare Iran enn av å stagge Israel. https://www.nettavisen.no/usa/iran/lloyd-austin/usa-advarer-iran-mot-a-angripe-israel-direkte-som-svar-pa-den-israelske-bakkeoperasjonen-mot-hizbollah-mal-i-libanon/s/5-95-2044557 Dette til tross for at Iran og Libanon (NB! ikke bare Hizbollah) har inngått et militært samarbeid og Iran har lovet Libanon støtte i en eventuell krig mot Israel, noe som var kjent før Israel gikk til massive angrep. 2 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Rhabagatz skrev (31 minutter siden): USA er jo mer opptatt av å advare Iran enn av å stagge Israel. https://www.nettavisen.no/usa/iran/lloyd-austin/usa-advarer-iran-mot-a-angripe-israel-direkte-som-svar-pa-den-israelske-bakkeoperasjonen-mot-hizbollah-mal-i-libanon/s/5-95-2044557 Dette til tross for at Iran og Libanon (NB! ikke bare Hizbollah) har inngått et militært samarbeid og Iran har lovet Libanon støtte i en eventuell krig mot Israel, noe som var kjent før Israel gikk til massive angrep. Åpenbart at en del av planen til Netanyahu er å ydmyke Demokratene såpass kraftig at det hjelper den nesegruse Israel-dyrkeren Trump i valgkampanjen. Hvis Trump skulle tape er han riktignok langt på vei ferdig, da Harris har lite motiv for å gi ham frie tøyler etter valget. Men det er også et spørsmål hvor lenge han kan klamre seg fast til makten uansett ved hjelp av bosettere som er enda galere enn han selv. De krever jo hele Vestbredden og i neste omgang også bosetninger nord på Gaza. Utviklingen vil nok til slutt innhente ham og skulle bakkeinvasjonen av Libanon feile blir det før istedenfor senere. Like greit om det skjer, da dette faenskapet har fått herjet nok som det er det siste året. Endret 1. oktober av Folkflesk 4 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober https://www.bellingcat.com/news/2024/08/27/satellite-imagery-shows-vast-destruction-in-rafah/ Skremmende å se hvor totalt pulverisert byen Rafah har blitt, hvis man scroller ned i artikkelen over. Dette er Grozny II. Man kan godt tegne inn Bidens "røde linjer" blant ruinene. 4 1 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Det er nå bekreftet at den israelske bakkeoperasjonen har startet i ly av natten, og det skjer under meget streng hemmelighold slik at sivilister, militære og israelske medier er pålagt et medieforbud i meget grell kontrast til 2006, samtidig som all telekommunikasjon med tv, telefon, mobiltelefon og data er blitt slått ut i Sør-Libanon hvorfra det kom forvirrende meldinger uten stans på arabisk hold. Innmarsjen ser ut til å komme fra Golanhøydene hvor israelerne er i besittelse av høyere terreng, selv om dette bare gjettes - uansett er det ikke bakkesoldater som er essensielt; det er kamphelikoptre, droner og fly - som utnytter bakkeoperasjonen for å finne og ødelegge enhver mål av verdi fordi militante må forflyttes, bevege seg i det åpne og deployere egne våpen, slik at disse kan finnes og ødelegges. Flere detaljer er nå kjent; hele grensen fra Blida i sør til Kfarkela langs en ås i nord-sør retning hvorfra det var lansert forskjellig angrep inn i Israel, har blitt omgjort til et kampområde - det er en strekning på 15-20 km. Ennå er det opptak som tyder på at det ikke bare var der israelerne hadde gått inn. Det ryktes om at flere sørlibanesiske tettsteder kan ha blitt inntatt, formodentlig uten motstand. Hvis den viktige grensevegen mellom Blida og Kfarkela kom under israelsk kontroll vil de dermed ha en meget dyp kløft mellom seg og resten av landet mot vest; det kunne være hvorfor Hizbollah kan trekke seg vestover. For med Redwan-elitestyrkene dels slått ut og kommunikasjonsnettverket slått ut, er et forsvar i dybde hvor man kan benytte ATGM våpen og infanteristøttede våpen som bombekasterskyts som RPG logisk, for det vil være umulig å ha kontroll på nær hold med fienden. Da burde de ha høyere lend. Som ved Chaqra, Majdal Shem og Taybeh. Det kan være meningsfullt hvis formålet er å unngå videre tilintetgjørelse, de kan stole på at israelerne vil dra hjem før eller senere. Skjønt; det vil ikke være første gang israelere fører Biden-administrasjonen bak lyset. Det er voksende støtte på amerikansk hold til fordel for Netanyahu. Endret 1. oktober av JK22 2 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg VifteKopp Skrevet 1. oktober Populært innlegg Del Skrevet 1. oktober Vi får håpe dette er starten på slutten på Hizbollah. 9 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) VifteKopp skrev (10 minutter siden): Vi får håpe dette er starten på slutten på Hizbollah. Hvis Israel turer frem slik de gjorde på Gaza blir det nok heller rekrutteringen av deres neste generasjon krigere. Sør-Libanon vil være full av sjia-muslimer som hater Israel, uavhengig om den ledende organisasjonen heter Hezbollah, Amal eller noe helt nytt. Endret 1. oktober av Folkflesk 3 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober 2 minutes ago, VifteKopp said: Vi får håpe dette er starten på slutten på Hizbollah. Jeg tror at det er ønsketenkning. Spørsmålet er vel snarere hvordan de vil endre strategi, hva slags mål de vil angripe i fremtiden og ikke minst hva slags ledelse de får. Men et mer desperat Hizbollah (eller Hamas) er trolig alt annet enn godt nytt for Israel. Men det er gjennomgående her, og har vært det i mange tiår. Israels militære seire gjør lite for Israels langsiktige sikkerhet. 3 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Folkflesk skrev (10 minutter siden): Hvis Israel turer frem slik de gjorde på Gaza blir det nok heller rekrutteringen av deres neste generasjon krigere. Sør-Libanon vil være full av sjia-muslimer som hater Israel, uavhengig om organisasjonen heter Hezbollah, Amal eller noe helt nytt. Det er selvsagt alltid en mulighet, så invasjonen og utraderingen av Hizbollah må følges opp med en effektiv plan for hvordan man struper iransk finansiering av eventuelle nye organisasjoner. Israel kan håndtere hat, så lenge hatet ikke har offensive militære kapabiliteter. Rhabagatz skrev (10 minutter siden): Jeg tror at det er ønsketenkning. Spørsmålet er vel snarere hvordan de vil endre strategi, hva slags mål de vil angripe i fremtiden og ikke minst hva slags ledelse de får. Men et mer desperat Hizbollah (eller Hamas) er trolig alt annet enn godt nytt for Israel. Men det er gjennomgående her, og har vært det i mange tiår. Israels militære seire gjør lite for Israels langsiktige sikkerhet. Det stemmer ikke helt. Da Israel ble opprettet gikk en rekke araberstater til angrep. Nå har to av dem (Jordan, Egypt) skrevet permanente fredsavtaler med Israel. Irak og Saudi Arabia har mistet interesse for krigføring, mens Syria ikke har evnene. Siden 1948 har altså Israel gått fra å kjempe mot nasjonalstater til å kjempe mot terrororganisasjoner og militser. Det er en klar forbedring. Endret 1. oktober av VifteKopp 5 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå