Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (43 minutter siden):

Det gir ikke frikort til å omtale andre som idiotiske og barnslige.

 

jeg sier ifra på en ryddig måte, og det er rettet dirkete til vedkommende.

For de som lurte så bryr jeg meg søtten om hvordan folk omtaler hverandre - spesielt når det gjøres av en som fortsatt  lar seg fascinere av raketter,bomber, røyk og ild

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (12 minutter siden):

Er du sint fordi nesten hele hizbollah ledelsen er utradert? Dette er jo helt supert

Jeg er ikke det minste opptatt av ditt følelsesliv, så hvorfor er du opptatt av mitt? Diskuter som en voksen person.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (3 minutter siden):

Mener Yama Wolasmal fortsatt at det er umulig å vite om det faktisk er Hezbolla Israel bomber, eller om de bare bomber helt på måfå, som han sa på nyhetene i går kveld?

Ja, han er nesten heldig hvis han overlever dette selv. Bombingen er så intens nå at sykehusene neppe har kontroll på hvor mange hundre som gikk i vei sist døgn. Dette kan bli Gaza 2.0.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svala skrev (2 timer siden):

Nå må du gi deg. JK22 har vært saklig og informativ. Om du er slik du ønsker å debattere, så kommer fort den tilsynelatende ubetingede støtten din til drepte terrorister i retur. 

JK22 er opptatt av type bomber, hvordan de ble levert, hvor de traff, hvor stor eksplosjon de skapte osv.. Han er styrt av samme tankesett som Bibi der man bare tenker på eliminere fienden og gir søren i hva det betyr for sivilbefolkningen.  Det som betyr noe nå er at dette ikke eksalerer mer, men jeg tviler på at Iran vil sitte stille de neste 5-10 årene og se på dette - her vil nok blodhevn gjelde 50 år frem i tid. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (13 minutter siden):

De operasjonelle kapasitetene til Hizbollah virker å være utradert. Rakettbaser og ammodepoter ødelagt. Store deler av ledelsen er drept. De som potensielt sett kan ta over, kan ikke kommunisere med hverandre fordi Israel har fullstendig penetrert organisasjonen og vet hvor de befinner seg. Møtes de fysisk, får de en bombe i hodet, slik Nasrallah fikk i går

Underminer seg selv? Israel har akkurat gitt araberstatene den største seieren i deres førti år lange proxy-krig mot Iran. 

Antar at det er Saudi-Arabia du snakker om nå. De erklærte under Gaza-massakrene at de nå kun ville ha en deal med Israel basert på palestinernes vilkår om en tostatsløsning med deres hovedstad i Jerusalem. Ellers er de ikke interessert i å ha normale forbindelser med Israel.

Du skjønner, hvis tusener av sivile arabere drepes av IDF så blir det et aldri så lite trykk på arabiske regimer for å demonstrere at de faktisk bryr seg om tusener av døde arabere. Om de egentlig gjør det er en annen sak, men de kan ikke risikere å bli sett på som en gjeng korrupte Quislinger. Slike regimer har blitt styret før.

Israel er ikke i nærheten av noen som helst avtale med noen etter det her. Mulig du ble imponert over Netanyahus tale i FN med disse 2 kartene og tolket det som en signert fredsavtale med den arabiske verden. Men det var altså noe han selv hadde rablet ned, trolig på dass.

 

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Antar at det er Saudi-Arabia du snakker om nå. De erklærte under Gaza-massakrene at de nå kun ville ha en deal med Israel basert på palestinernes vilkår om en tostatsløsning med deres hovedstad i Jerusalem. Ellers er de ikke interessert i å ha normale forbindelser med Israel.

Du skjønner, hvis tusener av arabere drepes av IDF så blir det et aldri så lite trykk på arabiske regimer for å demonstrere at de faktisk bryr seg om tusener av døde arabere.

Så Israel er ikke i nærheten av noen som helst avtale med noen etter det her. Mulig du ble imponert over Netanyahus tale i FN med disse 2 kartene og tolket det litt feil.

Jeg snakker om alle sunni-statene (Saudi-Arabia, Emiratene, Jordan, Egypt, Bahrain, Kuwait, et cetera). som i ulik grad er alliert mot Iran og deres sjiaproxyer.

Og igjen tar du offisielle uttalelser bokstavelig. Selvfølgelig må den saudiske kronprinsen fordømme Israel for å blidgjøre den religiøse delen av befolkningen. I mellomtiden venter regimet på at ting roer seg i Palestina og de kan gjenoppta samtalene om en avtale med Israel. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke det minste opptatt av ditt følelsesliv, så hvorfor er du opptatt av mitt? Diskuter som en voksen person.

 

Israels angrep har vært svært målrette og svært effektive, muligens vil dette medføre slutten på krigstilstanden i regionen for mange år fremover, til alles fordel 

Endret av Tussi
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (16 minutter siden):

 

Israels angrep har vært svært målrette og svært effektive, muligens vil dette medføre slutten på krigstilstanden i regionen for mange år fremover, til alles fordel 

Det høres ikke videre sannsynlig ut. Får en assosiasjon til disse glorete brosjyrene Jehoves vitner deler ut når de kommer på døra. Bare melk, honning og fred. Men først litt bombing og noen tusen drepte.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Nå spekulerer jeg, men hvor stor er sjansen for at Israel får informasjon av libanesisk etterretning for å ta hizbollah  i bytte mot at Libanon etterpå får full kontroll over eget territorium 

Blir vel ca like stor sjanse som at det Israel-vennlige styret til Gemayel på 80-tallet skulle ha ført til demokrati og stabilitet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (23 minutter siden):

JK22 er opptatt av type bomber, hvordan de ble levert, hvor de traff, hvor stor eksplosjon de skapte osv.. Han er styrt av samme tankesett som Bibi der man bare tenker på eliminere fienden og gir søren i hva det betyr for sivilbefolkningen.  

Hvorfor tillegger du andre meninger/holdninger du ikke aner noe om?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Nå spekulerer jeg, men hvor stor er sjansen for at Israel får informasjon av libanesisk etterretning for å ta hizbollah  i bytte mot at Libanon etterpå får full kontroll over eget territorium 

Det er mulig. En god del av den kristne og sunnimuslimske delen av Libanon avskyr jo Hizbollah og deres grep om landet, så det er neppe vanskelig å skaffe seg informanter der borte. 

Det blir interessant å lese mer om denne operasjonen i dagene og ukene som kommer. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Jeg snakker om alle sunni-statene (Saudi-Arabia, Emiratene, Jordan, Egypt, Bahrain, Kuwait, et cetera). som i ulik grad er alliert mot Iran og deres sjiaproxyer.

Og igjen tar du offisielle uttalelser bokstavelig. Selvfølgelig må den saudiske kronprinsen fordømme Israel for å blidgjøre den religiøse delen av befolkningen. I mellomtiden venter regimet på at ting roer seg i Palestina og de kan gjenoppta samtalene om en avtale med Israel. 

Selvsagt må man vektlegge offisielle uttalelser. Hva har man ellers som har mer vekt? Dine ideer som helt utenforstående om hva som vil skje i fremtiden? 

Du kan håpe så mye du vil på en Trump 2.0, men den eneste avtalen som er realistisk er seriøs avtale mellom Israel og palestinerne som vil lede til en palestinsk stat.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (2 minutter siden):

Selvsagt må man vektlegge offisielle uttalelser. Hva har man ellers som har mer vekt? Dine ideer som helt utenforstående om hva som vil skje i fremtiden? 

Du kan jo håpe på Bush 2.0, men den eneste avtalen som er realistisk er seriøs avtale mellom Israel og palestinerne som vil lede til en palestinsk stat.

Regel nummer 1 i internasjonal politikk: Se hva stater gjør, ikke hva de sier. 

Diktatorer over hele Midtøsten er veldig flinke til å fordømme Israel offentlig, men på bakrommet knytter de seg stadig nærmere Israel, senest sett med Bahrain, Emiratene og Marokko.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...