Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan du ikke bare engasjere deg i det hypotetiske scenarioet? Det bør ikke være vanskelig, spesielt med tanke på at andre styrker har ignorert FN styrker tidligere og at Hamas skyter raketter ofte fra blokker der folk bor.

Jeg synes det blir for søkt - jeg vil tro at dersom en internasjonal styrke var på plass på Gaza så ville det de-eskalert hele situasjonen. Og jeg tror Israel ville kommet mye bedre ut av det dersom de hadde søkt råd og hjelp via FN og kanskje fått etablert en internasjonal styrke.  USA har vært dyktige på dette opp gjennom årene og fått med seg mange på ulike operasjoner - hvorfor kan ikke Israel se litt til USA? Isteden vil de gripe fatt i problemene selv og kun be om våpen.........

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg synes det blir for søkt - jeg vil tro at dersom en internasjonal styrke var på plass på Gaza så ville det de-eskalert hele situasjonen. Og jeg tror Israel ville kommet mye bedre ut av det dersom de hadde søkt råd og hjelp via FN og kanskje fått etablert en internasjonal styrke.  USA har vært dyktige på dette opp gjennom årene og fått med seg mange på ulike operasjoner - hvorfor kan ikke Israel se litt til USA? Isteden vil de gripe fatt i problemene selv og kun be om våpen.........

Det er for søkt at Hamas ville prøvd å skyte en rakett mot Israel? Hva er det du røyker?

La oss si at Hamas nekter at det skal komme en internasjonal styrke inn i Gaza, fordi det ville hindre Hamas å kunne gjøre angrep mot Israel eller ført til at Hamas ville blitt demilitærisert (noe de absolutt ikke vil) og potensielt mistet sitt fascistiske diktatur i Gaza. Hva skjer da? Skal den internasjonale styrken invadere Gaza?

Endret av shockorshot
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er for søkt at Hamas ville prøvd å skyte en rakett mot Israel? Hva er det du røyker?

La oss si at Hamas nekter at det skal komme en internasjonal styrke inn i Gaza, fordi det ville hindre Hamas å kunne gjøre angrep mot Israel eller ført til at Hamas ville blitt demilitærisert (noe de absolutt ikke vil) og potensielt mistet sitt diktatur i Gaza. Hva skjer da? Skal den internasjonale styrken invadere Gaza?

Jeg røyker ingenting - aldri røyket eller drukket alkohol heller. Hamas slapp vel heller ikke Israelske styrker inn på Gaza frivillig. Kan ikke se at det skulle bli noe verre om det var en internasjonal styrke som gikk inn. Snarere tvert imot fordi da ville Hamas plutselig ha flere fiender fra ulike land å forholde seg til........

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg røyker ingenting - aldri røyket eller drukket alkohol heller. Hamas slapp vel heller ikke Israelske styrker inn på Gaza frivillig. Kan ikke se at det skulle bli noe verre om det var en internasjonal styrke som gikk inn. Snarere tvert imot fordi da ville Hamas plutselig ha flere fiender fra ulike land å forholde seg til........

Så den internasjonale styrken invaderer, i et urbant område hvor Hamas skyter mot dem og bruker områder der sivile bor som skjold. De har i tillegg boobytrapped alle tunnelene sine og alle militære lagre de har i boligblokker (slik som det er idag). Dette kommer til å føre til et enormt antall sivile døde. Hvordan reagerer populasjonen i de vestlige landene som har gitt av sine egne styrker for å være en del av den internasjonale styrken? Hvordan reagerer da LO, rødt, SV, og AUF her i landet? Hvordan går neste stortingsvalg? Hvordan reagerer du?

Disse spørsmålene og spørsmålene fra de andre postene er forresten hvorfor du aldri kommer til å få en internasjonal styrke fra de vestlige landene.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Så den internasjonale styrken invaderer, i et urbant område hvor Hamas skyter mot dem og bruker områder der sivile bor som skjold. De har i tillegg boobytrapped alle tunnelene sine og alle militære lagre de har i boligblokker (slik som det er idag). Dette kommer til å føre til et enormt antall sivile døde. Hvordan reagerer populasjonen i de vestlige landene som har gitt av sine egne styrker for å være en del av den internasjonale styrken? Hvordan reagerer da LO, rødt, SV, og AUF her i landet?

Disse spørsmålene er forresten hvorfor du aldri kommer til å få en internasjonal styrke fra de vestlige landene.

Hvorfor skal Hamas skyte mot en internasjonal styrke? Det kommer vel helt ann på hvem som er med der det?

Poenget mitt er at Israel ikke løftet en finger for å be om internasjonal hjelp - de ville ta kontrollen selv og agere slik de selv mente var best. Om de da hadde gått noen runder i FN - sondert om mulighet for en internasjonal aksjon mot Hamas osv..så ville det vist resten av verden at de faktisk brydde seg om livene til sivile. Dette minner om forsvaret når du møter en idiot som skal leke befal og tror han alene som skal løse ethvert problem alene basert på han fikk ansvaret.  En bedre løsning får man alltid når man rådfører seg med andre og leter etter bedre løsninger. Dette vet enhver idiot i Israel også - men de valgte å agere helt alene - de ga f..i stille spørsmålet om mulig råd/hjelp osv..det eneste da ba om var mer våpen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, FriskLuft said:

Hvorfor skal Hamas skyte mot en internasjonal styrke? Det kommer vel helt ann på hvem som er med der det?

Poenget mitt er at Israel ikke løftet en finger for å be om internasjonal hjelp - de ville ta kontrollen selv og agere slik de selv mente var best. Om de da hadde gått noen runder i FN - sondert om mulighet for en internasjonal aksjon mot Hamas osv..så ville det vist resten av verden at de faktisk brydde seg om livene til sivile. Dette minner om forsvaret når du møter en idiot som skal leke befal og tror han alene som skal løse ethvert problem alene basert på han fikk ansvaret.  En bedre løsning får man alltid når man rådfører seg med andre og leter etter bedre løsninger. Dette vet enhver idiot i Israel også - men de valgte å agere helt alene - de ga f..i stille spørsmålet om mulig råd/hjelp osv..det eneste da ba om var mer våpen!

Hvorfor de skal skyte mot en internasjonal styrke for å hindre styrken å komme inn i Gaza?

La oss si at den internasjonale styrken faktisk klarer å stoppe rakettangrep, noe som er motsatt av den moderne historien til koalisjoner av internasjonal styrker av hva de har oppnådd i landene de har vært i. La meg nevne igjen hva jeg sa noen poster tilbake:

Dette ville hindret Hamas å kunne gjøre angrep mot Israel eller ført til at Hamas ville blitt demilitarisert (noe de absolutt ikke vil) og potensielt mistet sitt fascistiske diktatur i Gaza. Hvorfor skulle Hamas godta det?

Angående Israel ikke løftet en finger for å be om internasjonal hjelp, mener du genuint at det ville kommet noe militært hjelp utenom at USA flyttet sin aircarrier? Hvorfor ville de ha hjulpet nå og ikke under den andre intifadaen? Hvorfor ville de risikert svarene på spørsmålene jeg har stilt om den internasjonale styrken?

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (10 minutter siden):

Hvorfor de skal skyte mot en internasjonal styrke for å hindre styrken å komme inn i Gaza?

La oss si at den internasjonale styrken faktisk klarer å stoppe rakettangrep, noe som er motsatt av den moderne historien til koalisjoner av internasjonal styrker av hva de har oppnådd i landene de har vært i. La meg nevne igjen hva jeg sa noen poster tilbake:

Dette ville hindret Hamas å kunne gjøre angrep mot Israel eller ført til at Hamas ville blitt demilitarisert (noe de absolutt ikke vil) og potensielt mistet sitt fascistiske diktatur i Gaza. Hvorfor skulle Hamas godta det?

Jeg vet ikke hva Hamas ville gjort eller ikke ville gjort - men jeg vet at Israel aldri burde kastet seg over dette uten å rådføre seg med det internasjonale samfunnet og søkt bistand - bare det å lufte muligheten for at andre kan delta i en aksjon for å sikre Israel videre etter denne ekstrem terroren 7 oktober hadde satt Israel i et helt annet lys internasjonalt.

Men som jeg har vært inne på tidligere i denne tråden så gir Israel blank f. i hva resten av verden mener og ikke mener - de gir også blanke f. i internasjonale avtaler og synes det er helt ok å dytte eksplosiver inn i personsøkere ett eller annet sted i Bulgaria og så sende dem avgårde gjennom Europa ned til Libanon forkledd som vanlige personsøkere - alt dette uten å tenke tanken på at uskyldige europeere kunne rammes hvis noe gikk galt - de ga rett og slett f. i hele det internasjonale samfunnet.   De skulle kjøre Solo og fikse alt selv....

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skal Hamas skyte mot en internasjonal styrke? Det kommer vel helt ann på hvem som er med der det

Nei si det, hvorfor skjøt IS mot en internasjonal styrke?

FriskLuft skrev (1 time siden):

Israel må jo ta dette opp på nytt om det ikke fungerer. Man kan ikke bare ta ting i egne hender og gyve løs å drepe sivile. Poenget mitt er at slike utfordringer som Israel har med sine naboer må de søke råd og hjelp hos FN å løse. Og uansett så burde de aldri alene agere. USA har f.eks skapt allianser når de f eks ble utsatt for terror. Hvorfor gjorde ikke Israel det samme? De kunne sikkert forhandlet seg til at flere land bistod i å ta Hamas pga terroraksjoner 7 oktober. Men nei,Israel ville fikse alt selv.

Har noen, noen? I det hele tatt tilbudt seg å hjelpe Israel med dette? Jeg sa fra dag 1, dag 1 på KG ( var ikke her da) at andre land burde inn og fjerne Hamas, ikke ett land, ingen, har tilbudt seg å gjøre det

FriskLuft skrev (56 minutter siden):

Hvorfor lykkes USA å få til en felles aksjon mot terroren etter 11 september? Hvorfor kunne ikke Israel argumentere for lik støtte i FN?

Det var ikke FN som gikk inn, det var NATO etter at USA påberopte seg kapittel 5,

Ingen av landene i koalisjonen mot IS har tilbudt seg å hjelpe Israel, ingen. Og tro meg, det gikk titusenvis av sivile liv i kampene mot IS, de gjorde det likevel uten å bli demonisert. Fordi med IS var det ingen fremtid. Med Hamas er det heller ingen fremtid i Gaza 

Det kommer aldri til å skje at en eneste Gaza-palestiner får arbeidstillatelse igjen i Israel etter 7 oktober så lenge Hamas har makten. Så lenge Hamas er der er hele Gaza fucked

Endret av Tussi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Nei si det, hvorfor skjøt IS mot en internasjonal styrke?

Har noen, noen? I det hele tatt tilbudt seg å hjelpe Israel med dette? Jeg sa fra dag 1, dag 1 på KG ( var ikke her da) at andre land burde inn og fjerne Hamas, ikke ett land, ingen, har tilbudt seg å gjøre det

Det var ikke FN som gikk inn, det var NATO etter at USA påberopte seg kapittel 5,

Ingen av mandlene i koalisjonen mot IS har tilbudt seg å hjelpe Israel, ingen. Og tro meg, det gikk titusenvis av sivile liv i kampene mot IS, de gjorde det likevel uten å bli demoniske. Fordi med IS var det ingen fremtid. Med Hamas er det heller ingen fremtid i Gaza 

Det kommer aldri til å skje at en eneste Gaza-palestiner får arbeidstillatelse igjen i Israel etter 7 oktober så lenge Hamas har makten. Så lenge Hamas er der er hele Gaza fucked

Har Israel spurt noen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja blant annet i 2003 da de forsøkte å få igjennom en resolusjon i FN som, hold deg fast, ikke ble godtatt. Resolusjonen var:

The protection of Israeli children from terrorism

Go figure.

Jødehat på det verste, ethvert annet land ville fått unison anerkjennelse 

• Liker 8
Lenke til kommentar

Ja blant annet i 2003 da de forsøkte å få igjennom en resolusjon i FN som, hold deg fast, ikke ble godtatt. Resolusjonen var:

The protection of Israeli children from terrorism

Go figure.

Spurt noen om hjelp etter 7 okt for å nedkjempe Hamas og skape trygghet i Israel?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg vet ikke hva Hamas ville gjort eller ikke ville gjort - men jeg vet at Israel aldri burde kastet seg over dette uten å rådføre seg med det internasjonale samfunnet og søkt bistand - bare det å lufte muligheten for at andre kan delta i en aksjon for å sikre Israel videre etter denne ekstrem terroren 7 oktober hadde satt Israel i et helt annet lys internasjonalt.

Hadde du støttet at Norge skulle gitt styrker til en fredsbevarende internasjonal styrke i Gaza som potensielt ville drept et stort antall sivile?

9 minutes ago, FriskLuft said:

Men som jeg har vært inne på tidligere i denne tråden så gir Israel blank f. i hva resten av verden mener og ikke mener - de gir også blanke f. i internasjonale avtaler og synes det er helt ok å dytte eksplosiver inn i personsøkere ett eller annet sted i Bulgaria og så sende dem avgårde gjennom Europa ned til Libanon forkledd som vanlige personsøkere - alt dette uten å tenke tanken på at uskyldige europeere kunne rammes hvis noe gikk galt - de ga rett og slett f. i hele det internasjonale samfunnet.   De skulle kjøre Solo og fikse alt selv....

Det var jo rart det der, med tanke på at helt siden Israel ble opprettet har militæret vært helt klar på det at den internasjonale opinionen er en av de viktigste elementene for Israels sikkerhet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
9 minutes ago, FriskLuft said:

Spurt noen om hjelp etter 7 okt for å nedkjempe Hamas og skape trygghet i Israel?

Hvis noen sier nei til deg gang på gang, år etter år, selv til helt åpenbare viktige ting som at barna dine skal bli beskyttet fra terrorisme (som var resolusjonen i FN). Fortsetter du da å spørre dem?

Du vet også bare om hva som er blitt sagt offentlig, Israel hadde aldri spurt om noe sånt fra vestlige land med mindre de hadde visst at de ville få det. Det er helt åpenbart at Israel vet fra deres diplomatiske kontakter at de vestlige landene ikke kan hjelpe med Hamas. Det er ingen vestlige land som ville vært med på en internasjonal fredsbevarende styrke pga. spørsmålene jeg har stilt i de andre postene. Hvis Israel hadde spurt om det rett etter oktober 7 og der de vestlige landene måtte si nei (det er bare ikke politisk oppnåelig innenriks i noen vestlige land), så hadde det Israel påført seg selv en massiv diplomatisk skade. Dette er fordi de hadde puttet de andre vestlige landene i ekstremt dårlig lys /hovedsakelig innenriks) siden oktober 7 akkurat hadde skjedd samtidig, og gjort dem mindre sympatiske til Israel.

Bare se på hvor mye oppstander det ble innenriks fra pro-palestinere da land trakk støtte fra UNRWA pga. deres rolle med Hamas.

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis noen sier nei til deg gang på gang, år etter år, selv til helt åpenbare viktige ting som at barna dine skal bli beskyttet fra terrorisme. Fortsetter du da å spørre dem?

Du vet også bare om hva som er blitt sagt offentlig, Israel hadde aldri spurt om noe sånt fra vestlige land med mindre de hadde visst at de ville få det. Det er helt åpenbart at Israel vet fra deres diplomatiske kontakter at de vestlige landene ikke kan hjelpe med Hamas. Det er ingen vestlige land som ville vært med på en internasjonal fredsbevarende styrke pga. spørsmålene jeg har stilt i de andre postene. Hvis Israel hadde spurt om det rett etter oktober 7 og der de vestlige landene måtte si nei (det er bare ikke politisk oppnåelig innenriks i noen vestlige land), så hadde det Israel påført seg selv en massiv diplomatisk skade. Dette er fordi de hadde puttet de andre vestlige landene i ekstremt dårlig lys /hovedsakelig innenriks) siden oktober 7 akkurat hadde skjedd samtidig, og gjort dem mindre sympatiske til Israel.

Bare se på hvor mye oppstander det ble innenriks fra pro-palestinere da land trakk støtte fra UNRWA pga. deres rolle med Hamas.

Så på nyhetene nå at bibi avviste alle krav om våpenhvile.  Som han sa det: Vi vil ikke stoppe før vi har nådde MINE mål...så rettet han seg og sa våre mål.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...