Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september VifteKopp skrev (1 minutt siden): Du har enda ikke klart å forklare hvordan Israel skal svare på daglige rakettangrep som gjør nordre del av landet ubeboelig for titusener av innbyggere. Ville du akseptert å vært flyktning i ditt eget land? Ja - jeg ville faktisk vært det om det hadde spart liv. Problemet er hvordan Israel har valgt å gå frem her. De kunne skaffet seg flere patriot batterier - de kunne gått inn i FN og krevd at det ble etablert en fredsstyrke i Libanon og på Gaza - men nei - de skal løse problemene selv med våpen i hand! 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) FriskLuft skrev (1 minutt siden): Ja - jeg ville faktisk vært det om det hadde spart liv. Problemet er hvordan Israel har valgt å gå frem her. De kunne skaffet seg flere patriot batterier - de kunne gått inn i FN og krevd at det ble etablert en fredsstyrke i Libanon og på Gaza - men nei - de skal løse problemene selv med våpen i hand! Det er en fredsstyrke i Libanon, det fungerer ikke særlig bra, for hizbollah er overalt der Ift Gaza, enig, men det var ingen som var villig, absolutt ingen, og hvis de skal fungere som unifil kan de jo like godt la være Endret 26. september av Tussi 3 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FriskLuft skrev (5 minutter siden): Ja - dumt spørsmål - har du flere slike? Anser du deg selv som blindet av hat mot Israel? 6 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) FriskLuft skrev (5 minutter siden): Ja - jeg ville faktisk vært det om det hadde spart liv. Problemet er hvordan Israel har valgt å gå frem her. De kunne skaffet seg flere patriot batterier - de kunne gått inn i FN og krevd at det ble etablert en fredsstyrke i Libanon og på Gaza - men nei - de skal løse problemene selv med våpen i hand! FN har allerede vedtatt en resolusjon i 2006, nemlig 1701, som krevde at Israel trakk seg ut og Hizbollah avvæpnes. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1701 Israel trakk seg ut. Hizbollah ble proppet fulle med raketter fra Iran som de skyter mot Israel, og har nå ødelagt Libanon. Og så sier du at Israel skal gå til FN på nytt? Hva skal det være godt for? FN klarer jo ikke å håndheve sine egne, nesten tyve år gamle resolusjoner. Endret 26. september av VifteKopp 7 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Svala skrev (Akkurat nå): Anser du deg selv som blindet av hat mot Israel? Nei - jeg er ikke blindet fordi jeg aldri ville gjøre noe mot noen fra Israel. 2 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september VifteKopp skrev (2 minutter siden): FN har allerede vedtatt en resolusjon i 2006, nemlig 1701, som krevde at Israel trakk seg ut og Hizbollah avvæpnes. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Security_Council_Resolution_1701 Israel trakk seg ut. Hizbollah ble proppet fulle med raketter fra Iran som de skyter mot Israel, og har nå ødelagt Libanon. Og så sier du at Israel skal gå til FN på nytt? Hva skal det være godt for? FN klarer jo ikke å håndheve sine egne, nesten tyve år gamle resolusjoner. Av hensyn til liv som kan spares så mener jeg Israel burde ha plikt til å gå til FN 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FriskLuft skrev (1 minutt siden): Av hensyn til liv som kan spares så mener jeg Israel burde ha plikt til å gå til FN Burde ikke FN da gjøre en bedre jobb enn i Libanon? 4 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FriskLuft skrev (Akkurat nå): Av hensyn til liv som kan spares så mener jeg Israel burde ha plikt til å gå til FN Leste du ikke hva jeg akkurat skrev? Det eksisterer allerede en resolusjon som krever at Hizbollah avvæpnes. Hizbollah følger ikke denne resolusjonen, og FN er maktesløse i håndheve den. Siden forrige resolusjon har Russland blitt en nær alliert av Iran, så de vil legge ned veto mot alle nye resolusjoner som begrenser proxyen deres Hizbollah. 3 3 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) 22 minutes ago, VifteKopp said: Du har enda ikke klart å forklare hvordan Israel skal svare på daglige rakettangrep som gjør nordre del av landet ubeboelig for titusener av innbyggere. Ville du akseptert å vært flyktning i ditt eget land? 19 minutes ago, FriskLuft said: Ja - jeg ville faktisk vært det om det hadde spart liv. Problemet er hvordan Israel har valgt å gå frem her. De kunne skaffet seg flere patriot batterier - de kunne gått inn i FN og krevd at det ble etablert en fredsstyrke i Libanon og på Gaza - men nei - de skal løse problemene selv med våpen i hand! Aiaiaiai nå må du passe på @FriskLuft, for dette er et av argumentene fra far-right i Israel for at palestinske flyktninger ikke skal komme tilbake til hvor de har bodd tidligere. 12 minutes ago, FriskLuft said: Av hensyn til liv som kan spares så mener jeg Israel burde ha plikt til å gå til FN FN har vært like nyttige med å stoppe militæriseringen av Hezbollah som de var med å stoppe massakren i Rwanda. Det hjalp ikke så mye med FN styrker der. Endret 26. september av shockorshot 7 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september VifteKopp skrev (1 minutt siden): Leste du ikke hva jeg akkurat skrev? Det eksisterer allerede en resolusjon som krever at Hizbollah avvæpnes. Hizbollah følger ikke denne resolusjonen, og FN er maktesløse i håndheve den. Siden forrige resolusjon har Russland blitt en nær alliert av Iran, så de vil legge ned veto mot alle nye resolusjoner som begrenser proxyen deres Hizbollah. Israel må jo ta dette opp på nytt om det ikke fungerer. Man kan ikke bare ta ting i egne hender og gyve løs å drepe sivile. Poenget mitt er at slike utfordringer som Israel har med sine naboer må de søke råd og hjelp hos FN å løse. Og uansett så burde de aldri alene agere. USA har f.eks skapt allianser når de f eks ble utsatt for terror. Hvorfor gjorde ikke Israel det samme? De kunne sikkert forhandlet seg til at flere land bistod i å ta Hamas pga terroraksjoner 7 oktober. Men nei,Israel ville fikse alt selv. 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FriskLuft skrev (Akkurat nå): Israel må jo ta dette opp på nytt om det ikke fungerer. Man kan ikke bare ta ting i egne hender og gyve løs å drepe sivile. Poenget mitt er at slike utfordringer som Israel har med sine naboer må de søke råd og hjelp hos FN å løse. FN kan ikke løse problemet. Hvorfor er dette så vanskelig for deg å forstå? Israel kan gå til FN, og så vil Russland (og muligens Kina) legge ned veto mot alle forslag som begrenser Hizbollah (aka. Iran) sine operasjoner. Sitat Og uansett så burde de aldri alene agere. USA har f.eks skapt allianser når de f eks ble utsatt for terror. Hvorfor gjorde ikke Israel det samme? De kunne sikkert forhandlet seg til at flere land bistod i å ta Hamas pga terroraksjoner 7 oktober. Men nei,Israel ville fikse alt selv. Så du ville at Gaza skulle bli bombet av flere land? 6 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september VifteKopp skrev (3 minutter siden): FN kan ikke løse problemet. Hvorfor er dette så vanskelig for deg å forstå? Israel kan gå til FN, og så vil Russland (og muligens Kina) legge ned veto mot alle forslag som begrenser Hizbollah (aka. Iran) sine operasjoner. Så du ville at Gaza skulle bli bombet av flere land? Ja,hadde du hatt en styrke bestående av flere land ville man handlet på en helt annen måte og sivile liv ville blitt spart. Men Israel ønsker jo at flest mulig palestinere dør. I alle fall klarer jeg ikke forstå noe annet basert på hvordan de har gått frem på Gaza og hvordan de går løs på palestinere på Vestbredden 2 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FriskLuft skrev (Akkurat nå): Ja,hadde du hatt en styrke bestående av flere land ville man handlet på en helt annen måte og sivile liv ville blitt spart. Men Israel ønsker jo at flest mulig palestinere dør. I alle fall klarer jeg ikke forstå noe annet basert på hvordan de har gått frem på Gaza og hvordan de går løs på palestinere på Vestbredden Akkurat som at FN er fullstendig maktesløse i møte med Hizbollah, så finnes det ingen land i verden som vil gå inn på Gaza militært. Hvem skulle det vært? Du må lese deg opp på internasjonal politikk og hva som er målene og motivasjonene til ulike stater og grupperinger, før du uttaler deg så skråsikkert om ting du åpenbart ikke vet noe om. Og hvis Israel ønsket at flest mulige palestinere døde, så hadde dødstallene vært langt, langt høyere enn det de er. Du er blendet i ditt hat mot Israel, det er nå blitt åpenbart. Du foreslår "løsninger" som har ikke noe som helst rot i den virkelige verden. 7 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september VifteKopp skrev (1 minutt siden): Akkurat som at FN er fullstendig maktesløse i møte med Hizbollah, så finnes det ingen land i verden som vil gå inn på Gaza militært. Hvem skulle det vært? Du må lese deg opp på internasjonal politikk og hva som er målene og motivasjonene til ulike stater og grupperinger, før du uttaler deg så skråsikkert om ting du åpenbart ikke vet noe om. Og hvis Israel ønsket at flest mulige palestinere døde, så hadde dødstallene vært langt, langt høyere enn det de er. Du er blendet i ditt hat mot Israel, det er nå blitt åpenbart. Du foreslår "løsninger" som har ikke noe som helst rot i den virkelige verden. Hvorfor lykkes USA å få til en felles aksjon mot terroren etter 11 september? Hvorfor kunne ikke Israel argumentere for lik støtte i FN? 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september 3 minutes ago, FriskLuft said: Hvorfor lykkes USA å få til en felles aksjon mot terroren etter 11 september? Hvorfor kunne ikke Israel argumentere for lik støtte i FN? La oss si det settes inn en felles styrke administrert av FN i Gaza. Hamas skyter en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor, hva skjer nå? 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september FN fordømmer Israel. 3 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september shockorshot skrev (Akkurat nå): La oss si det settes inn en felles styrke administrert av FN i Gaza. Hamas skyter en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor, hva skjer nå? Nå snakket jeg ikke om en administrasjon - men en væpnet internasjonal styrke. Og poenget med å sette inn en styrke bestående av flere land er at det vil virke dempende på konflikten på begge sider. Dermed ville man trolig reddet mange liv. Hvorfor gadd ikke Israel en gang å spørre om det var noe verdenssamfunnet kunne gjøre etter 7 oktober slik USA gjorde etter 11 september? 2 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Just now, FriskLuft said: Nå snakket jeg ikke om en administrasjon - men en væpnet internasjonal styrke. Og poenget med å sette inn en styrke bestående av flere land er at det vil virke dempende på konflikten på begge sider. Dermed ville man trolig reddet mange liv. Hvorfor gadd ikke Israel en gang å spørre om det var noe verdenssamfunnet kunne gjøre etter 7 oktober slik USA gjorde etter 11 september? Jeg snakket heller ikke om administrasjon, men en væpnet internasjonal styrke som er administrert av FN og bestående av flere land. Hamas skyter deretter en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor, hva skjer nå? 4 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september shockorshot skrev (1 minutt siden): Jeg snakket heller ikke om administrasjon, men en væpnet internasjonal styrke som er administrert av FN og bestående av flere land. Hamas skyter deretter en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor, hva skjer nå? Hvordan vet du at Hamas i en slik setting skulle skyte en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor? Det er jo bare tull og fantasi - da kunne jeg like gjerne parere med å spørre hva som ville skje om Viggo Venn løp rundt på taket med en gul vest? 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) 6 minutes ago, FriskLuft said: Hvordan vet du at Hamas i en slik setting skulle skyte en rakett mot Israel fra taket til en blokk der folk bor? Det er jo bare tull og fantasi - da kunne jeg like gjerne parere med å spørre hva som ville skje om Viggo Venn løp rundt på taket med en gul vest? Hvorfor kan du ikke bare engasjere deg i det hypotetiske scenarioet? Det bør ikke være vanskelig, spesielt med tanke på at andre styrker har ignorert FN styrker tidligere og at Hamas+Islamic Jihad skyter raketter iblant fra blokker der folk bor. Vi kan ta at de skyter rakett fra en skole, hvis du er mer komfortabel med det. Endret 26. september av shockorshot 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå