Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (2 timer siden):

Denne var veldig merkelig, siden hvis man laster ned datasettet for midtøsten fra ACLED og filtrerer datasettet til å bare være Hezbollah og israelske styrker, så er antall hendelser fra 2023-01-29, selv hvis man tar med alle typer hendelser, bare 2772. Hvordan kan da VG få det til å bli 9740 angrep? Dette gir ikke mening

Koden er i R under

Israel_Hezbollah_events<-filter(df, (grepl("israel", actor1, ignore.case=TRUE) & actor2=="Hezbollah") | (grepl("israel", actor2, ignore.case=TRUE) & actor1=="Hezbollah"))

image.png.1688e056aa847a1f263b5b674bd23a54.png

Måtte lete lenge jeg også, men du finner den ikke i linken som ble lenket, men her. Der kan du velge å laste ned hele datasettet for midtøsten, men du må opprette en konto først og generere en API key

 

Jeg bruktehttps://acleddata.com/explorer/

og fikk over 9000 hendelser siden 7 oktober. Ca 1800 mot israel og resten rettet mot Libanon.

Jeg kunne sikkert  registrert meg for api access og lastet ned dataset og dunket det inn i en panda i python og tatt et utvalg fra en dataframe der,men jeg synes datasettet virket rimelig med en enkel spørring via Explorer funksjonen via web access.  Jeg har ingen tro på at VG eller den kilden de henviser til skulle jukse med tall. Det ville blitt for enkelt å avsløre det. Tror heller utvalget og spørringen som man prøver å utføre ikke fanger opp alle hendelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg bruktehttps://acleddata.com/explorer/

og fikk over 9000 hendelser siden 7 oktober. Ca 1800 mot israel og resten rettet mot Libanon.

Jeg kunne sikkert  registrert meg for api access og lastet ned dataset og dunket det inn i en panda i python og tatt et utvalg fra en dataframe der,men jeg synes datasettet virket rimelig med en enkel spørring via Explorer funksjonen via web access.  Jeg har ingen tro på at VG eller den kilden de henviser til skulle jukse med tall. Det ville blitt for enkelt å avsløre det. Tror heller utvalget og spørringen som man prøver å utføre ikke fanger opp alle hendelser. 

Hvilke variabler valgte du? For hvis du differansierer til å bare inkludere Hezbollah (som grafen bruker) og ikke Lebanon, så får du ikke over 9000. Hvis du differansierer for at en event skal inneholde både israel og Lebanon, så får du ikke over 9000. Det ser ut som at grafen som er lagd i VG, bruker alle events i Libanon og alle events i Israel, uahvengig om en event involverer begge landene. Dette blir jo veldig feil noe man fort oppdager hvis man laster ned hele datasettet for midtøsten, siden f.eks. libanon har mange events som ikke er tilknyttet til israel.

Det trenger ikke være juks, men det kan være for lite tid for å gjøre data exploration for journalisten før publisering eller så var det bare slett arbeid. Eller det kan være at det var det man kaller confirmation bias error av selve resultatet, noe som ofte gjør at man ikke sjekker om resultatet faktisk stemmer fordi det stemmer med hva du allerede tror skal være resultatet.

Det er som sagt bare å laste ned datasettet for midtøsten for å sjekke selv.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (15 minutter siden):

Hvilke variabler valgte du? For hvis du differansierer til å bare inkludere Hezbollah (som grafen bruker) og ikke Lebanon, så får du ikke over 9000. Hvis du differansierer for at en event skal inneholde både israel og Lebanon, så får du ikke over 9000. Det ser ut som at grafen som er lagd i VG, bruker alle events i Libanon og alle events i Israel, uahvengig om en event involverer begge landene. Dette blir jo veldig feil noe man fort oppdager hvis man laster ned hele datasettet for midtøsten, siden f.eks. libanon har mange events som ikke er tilknyttet til israel.

Det trenger ikke være juks, men det kan være for lite tid for å gjøre data exploration for journalisten før publisering eller så var det bare slett arbeid. Eller det kan være at det var det man kaller confirmation bias error av selve resultatet, noe som ofte gjør at man ikke sjekker om resultatet faktisk stemmer.

Jeg bruker IKKE Hezbollah som søke kriterier men Lebanon og Israel  -så får jeg en oversikt over ulike typer angrep i eller mot hvert av landene. Jeg har fjernet "riots,protests osv" - mao har jeg forsøkt å liste ut alle hendelser som involverer alle ulike bevæpnede grupper som Hezbollah må regnes som og ulike angrep som befolkningene hvert land er utsatt for.  Angrep mot Libanon er jo i stor grad gjort av Israel og angrep mot Israel er jo stort sett gjort av Hezbollah. Da får man opp en oversikt som i antall ligner veldig på tallene som VG kom med.  Hvordan man faktisk registrerer ulike hendelser vet jo kun de som gjør dette, men slik det fremstår der så er det helt klart flere angrep MOT Libanon enn MOT Israel. Mao antall hendelser i Libanon med kilde Israel er vesentlig flere enn i Israel med kilde fra Libanesisk side.

Her kommer en stacked bar som da viser sum hendelser og andel av hendelser for hvert land. Den mørkeblå viser hendelser mot Libanon, den lyseblå hendelser mot Israel. Som du vil se så viser en starten at antall hendelser var omtrent likt på begge sider. Så raskt ser vi at antall hendelser i Libanon er mye større enn de som er i Israel. Så ut fra dette så vil jeg vel si at Israel har angrepet Libanon flere ganger enn man fra Libanesisk side har angrept Israel. Jeg ble også overrasket over dette da inntrykket man fikk gjennom Gaza krigen var at Israel opplevde rakett angrep mot sitt land fra Libanon. Man fikk ikke inntrykk av at Israel besvarte eller utførte like mange angrep tilbake mot Libanon. Men de som har registrert dette har i alle fall laget en oversikt som viser at Israel var mer aktiv mot Libanon enn hva Hizbollah (eller sum andre parter med opprinelse Libanon) var mot Israel......

image.thumb.png.795529f8fdaffb9b387e4c74fdabfdd4.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (58 minutter siden):

Jeg bruktehttps://acleddata.com/explorer/

og fikk over 9000 hendelser siden 7 oktober. Ca 1800 mot israel og resten rettet mot Libanon.

Jeg kunne sikkert  registrert meg for api access og lastet ned dataset og dunket det inn i en panda i python og tatt et utvalg fra en dataframe der,men jeg synes datasettet virket rimelig med en enkel spørring via Explorer funksjonen via web access.  Jeg har ingen tro på at VG eller den kilden de henviser til skulle jukse med tall. Det ville blitt for enkelt å avsløre det. Tror heller utvalget og spørringen som man prøver å utføre ikke fanger opp alle hendelser. 

Hva er en hendelse? Hvor mange raketter har Libanon sendt mot Israel og omvendt? 

Jeg spør fordi her er jeg i høyeste grad vandt med å bli ført bak lyset.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Jeg bruker IKKE Hezbollah som søke kriterier men Lebanon og Israel  -så får jeg en oversikt over ulike typer angrep i eller mot hvert av landene. Jeg har fjernet "riots,protests osv" - mao har jeg forsøkt å liste ut alle hendelser som involverer alle ulike bevæpnede grupper som Hezbollah må regnes som og ulike angrep som befolkningene hvert land er utsatt for.  Angrep mot Libanon er jo i stor grad gjort av Israel og angrep mot Israel er jo stort sett gjort av Hezbollah. Da får man opp en oversikt som i antall ligner veldig på tallene som VG kom med.  Hvordan man faktisk registrerer ulike hendelser vet jo kun de som gjør dette, men slik det fremstår der så er det helt klart flere angrep MOT Libanon enn MOT Israel. Mao antall hendelser i Libanon med kilde Israel er vesentlig flere enn i Israel med kilde fra Libanesisk side.

Her kommer en stacked bar som da viser sum hendelser og andel av hendelser for hvert land. Den mørkeblå viser hendelser mot Libanon, den lyseblå hendelser mot Israel. Som du vil se så viser en starten at antall hendelser var omtrent likt på begge sider. Så raskt ser vi at antall hendelser i Libanon er mye større enn de som er i Israel. Så ut fra dette så vil jeg vel si at Israel har angrepet Libanon flere ganger enn man fra Libanesisk side har angrept Israel. Jeg ble også overrasket over dette da inntrykket man fikk gjennom Gaza krigen var at Israel opplevde rakett angrep mot sitt land fra Libanon. Man fikk ikke inntrykk av at Israel besvarte eller utførte like mange angrep tilbake mot Libanon. Men de som har registrert dette har i alle fall laget en oversikt som viser at Israel var mer aktiv mot Libanon enn hva Hizbollah (eller sum andre parter med opprinelse Libanon) var mot Israel......

image.thumb.png.795529f8fdaffb9b387e4c74fdabfdd4.png

Selv hvis man ikke differansierer mot Hezbollah i datasettet, og går bare på country samt actor1/actor2 og tar med alle eventtyper og subevents, så får man ikke 9740 hendelser, men 8577. Så det er noe muffins som foregår her. Er det snakk om angrep mot Hezbollah utenfor Libanon? Isåfall er den grafen stygt misledende med tanke at det er i en artikkel om angrepene mot Hezbollah i Libanon.

Legger ved datasettet under for de som ikke har lyst til å lage seg en konto for å skaffe seg en api, key, så de som vil kan påpeke hvor jeg eventuelt tar feil i datasettet

acled_aggregated_19990.csv

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Hele diskusjonen er merkelig. Det er ikke slik, som @FriskLuft tror, at den som skyter mest eller slipper tyngst er slemmest.

Man må se på årsaken til hvert angrep, hva er det man prøver å treffe, hva er det man vil oppnå, hvilke alternativer har man, et cetera. 

Det er også riktig. Men jeg ble likevel skeptisk til grafen og fremstillingen av det fra en ung jente i VG kjenner jeg. "Antall angrep" kan bety så mye. For meg høres dette ut som en måte å pakke inn at Hizbollah har sendt 8000 raketter på, men jeg vet jo ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (34 minutter siden):

Selv hvis man ikke differansierer mot Hezbollah i datasettet, og går bare på country samt actor1/actor2 og tar med alle eventtyper og subevents, så får man ikke 9740 hendelser, men 8577. Så det er noe muffins som foregår her. Er det snakk om angrep mot Hezbollah utenfor Libanon? Isåfall er den grafen stygt misledende med tanke at det er i en artikkel om angrepene mot Hezbollah i Libanon.

Legger ved datasettet under for de som ikke har lyst til å lage seg en konto for å skaffe seg en api key

acled_aggregated_19990.csv 40 B · 0 Nedlastninger

Jeg tolker det som en oversikt over ulike alvorlige hendelser på hver side av grensen mellom Israel og Libanon av en slik art at det kan ta liv. Og oversikten forteller at antall slike hendelser på libanesisk side er flere enn på israelsk side etter 7 oktober. Det er stikk i strid med det inntrykket man har fått i media ifb Gaza krigen og når fokuset var rettet den veien. Jeg er selv overrasket. Men jeg vet at Israel har en stor militær kapasitet og at de bruker den effektivt. Det "kjedelige" her er at de ikke klarer å skåne sivile og at de faktisk har vist en ekstrem vilje til å akseptere sivile tap. Sånn sett sitter man igjen med et forsterket inntrykk av at Israel bruker uforholdsmessig mye makt som går ut over sivile liv på "fiendesiden". Og slik er det jo. Antall døde og skadde i Israel er jo latterlig små sammenlignet med hva de har påført andre siden 7 oktober. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Det er også riktig. Men jeg ble likevel skeptisk til grafen og fremstillingen av det fra en ung jente i VG kjenner jeg. "Antall angrep" kan bety så mye. For meg høres dette ut som en måte å pakke inn at Hizbollah har sendt 8000 raketter på, men jeg vet jo ikke.

Absolutt. Man må alltid gå slike "statistikker" nærmere i sømmene.

Det interessante her er at Hizbollah åpnet denne konflikten med å angripe Israel morgenen den 8. april med raketter, da Israel kjempet mot invaderende Hamas-terrorister på sitt eget territorie. Likevel er dette Israel sin feil, i følge enkelte brukere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Absolutt. Man må alltid gå slike "statistikker" nærmere i sømmene.

Det interessante her er at Hizbollah åpnet denne konflikten med å angripe Israel morgenen den 8. april med raketter, da Israel kjempet mot invaderende Hamas-terrorister på sitt eget territorie. Likevel er dette Israel sin feil, i følge enkelte brukere. 

8 oktober mener du sikkert. Og nei,Israel skal ikke ha skylden for angrepene som ble rettet mot dem fra hizbollah 8 oktober,absolutt ikke!

Men Israel har skyld i at mange uskyldige har hatt enorme lidelser og død.  Det har aldri vært et proporsjonalt svar fra Israel mot hverken Gaza eller mot Libanon wtter 7 oktober.  Israel har vært styrt av enormt hat og vilje til å bruke ekstrem makt,også mot sivile 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, FriskLuft said:

Jeg tolker det som en oversikt over ulike alvorlige hendelser på hver side av grensen mellom Israel og Libanon av en slik art at det kan ta liv. Og oversikten forteller at antall slike hendelser på libanesisk side er flere enn på israelsk side etter 7 oktober. Det er stikk i strid med det inntrykket man har fått i media ifb Gaza krigen og når fokuset var rettet den veien. Jeg er selv overrasket. Men jeg vet at Israel har en stor militær kapasitet og at de bruker den effektivt. Det "kjedelige" her er at de ikke klarer å skåne sivile og at de faktisk har vist en ekstrem vilje til å akseptere sivile tap. Sånn sett sitter man igjen med et forsterket inntrykk av at Israel bruker uforholdsmessig mye makt som går ut over sivile liv på "fiendesiden". Og slik er det jo. Antall døde og skadde i Israel er jo latterlig små sammenlignet med hva de har påført andre siden 7 oktober. 

Men det er liten sannsynlightet for at dette stemmer når det kommer til Libanon. Hvis man ser på antall døde (som tar med både Hezbollah soldater og sivile) for events som er militært i Libanon (events i spoiler) som man kan knytte Israel til, er det ikke mer enn 810 og det er registrert 8563 sånne events. Dvs, 9.5% av angrepene så dør det gjennomsnittlig en person.

Det er veldig mange events som er registrert der Israel tydeligvis med presisjon har unngått å treffe tettsteder og sivile da de skyter mot Hezbollah som oppholder seg nærme urbane områder, slik som denne:

On 20 September 2024, the Israeli military fired artillery shells and an Israeli Merkava tank fired shells in the vicinity of Aita ech Chaab town (Bint Jbeil, Al Nabatieh) amid ongoing hostilities with Hezbollah. There were no casualties.

Eller denne:

On 20 September 2024, the Israeli military fired artillery shells in the vicinity of Ramieh town (Bint Jbeil, Al Nabatieh) amid ongoing hostilities with Hezbollah. There were no casualties

Spoiler
"Explosions/Remote violence", "Battles", "Strategic developments", "Violence against civilians"

 

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

8 oktober mener du sikkert. Og nei,Israel skal ikke ha skylden for angrepene som ble rettet mot dem fra hizbollah 8 oktober,absolutt ikke!

Men Israel har skyld i at mange uskyldige har hatt enorme lidelser og død.  Det har aldri vært et proporsjonalt svar fra Israel mot hverken Gaza eller mot Libanon wtter 7 oktober.  Israel har vært styrt av enormt hat og vilje til å bruke ekstrem makt,også mot sivile 

Oktober ja! April er mer Norge-relatert... 

Uansett, hva mener du er et proporsjonalt svar mot en terrorgruppe som holder nord-Israel som gissel med rakettangrepene sine? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Oktober ja! April er mer Norge-relatert... 

Uansett, hva mener du er et proporsjonalt svar mot en terrorgruppe som holder nord-Israel som gissel med rakettangrepene sine? 

Vel,vanskelig å tallfeste,men noe mer en 2-3 gangen fremstår helt hinsides. Det er jo ikke noen tvil overhodet at det er denne ekstreme disproposjonaliteten som mange reagerer på og gjør at mange som normalt ville støtte Israel snur dem ryggen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Vel,vanskelig å tallfeste,men noe mer en 2-3 gangen fremstår helt hinsides. Det er jo ikke noen tvil overhodet at det er denne ekstreme disproposjonaliteten som mange reagerer på og gjør at mange som normalt ville støtte Israel snur dem ryggen

På hvilken måte stopper man rakettangrep fra Hezbollah hvis man ikke knuser infrastrukturen deres? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte stopper man rakettangrep fra Hezbollah hvis man ikke knuser infrastrukturen deres? 

Man kan snakke med dem. Prøve å lære å respektere hverandre og akseptere at man er ulik og har ulik tro og at man kommer ingen vei med å prøve å utrydde hverandre. Det burde være barnelærdom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...