Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

1 minute ago, paatur said:

Blir jo veldig off topic, men ta deg en tur til Syria så vil du få en helt annen oppfatning en vestlig media har skrevet om i alle år.

Assad er ikke akkurat mislikt av lokale 

Har pratet nok med syriske flyktninger her i Norge, det er tross alt en fyr som har brukt raketter fylt med nervegiften sarin mot sine egne innbyggere.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (11 timer siden):

Er det noen som er overrasket?

- Hizbolla og hele den muslimske verden vil ha tak i fyren - og vil han neppe noe godt

- Israel vil nok også ha tak i fyren og fjerne han fra jordens overflate for å skjule spor

- USA vil nok ha tak i han, for å beskytte han og utnytte han til å oppgi forklaring og tekniske detaljer som da kan la seg reprodusere i en eller annen variant, samt undersøke hvordan de kan beskytte landet mot slike angrep

- Han selv har neppe lyst til å vise seg offentlig, fortelle hvor han er eller legge igjen elektroniske spor. Pga ovennevnte.

Gjerne ikke tilfeldig at han var på reise da det smalt. Det er stor tilbakeholdenhet rundt alle opplysninger som kan identifisere, gjerne ikke tilfeldig det heller, selv om det nok er mange som vet hvem det er/var. Han har nok gått i dekning og tipper det var en del av planen at han skulle forsvinne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Gjerne ikke tilfeldig at han var på reise da det smalt. Det er stor tilbakeholdenhet rundt alle opplysninger som kan identifisere, gjerne ikke tilfeldig det heller, selv om det nok er mange som vet hvem det er/var. Han har nok gått i dekning og tipper det var en del av planen at han skulle forsvinne.

Enig i dette - denne karen har operert på oppdrag fra Israel og har sikkert mye informasjon som er av interesse for f.eks USA og EU. Og personen er defintivt ikke populær hos Hizbollah. Og Israel vil jo gjerne dekke alle spor også - trolig fordi de vet at det vedkommende har vært med på ikke er i tråd med en haug av internasjonale regler. Sånn sett kan denne saken faktisk felle Israel i en rettsak senere. Jeg er 100% overbevist om at Israel har brutt internasjonale lover her - dette har de gjort bevisst - og de la opp til dette lenge før 7 oktober også. Det var en snedig plan, men det var også en plan som helt klart bryter med en haug med internasjonale vedtekter og lover. Jeg mener Israel har gitt f.. i moral,etikk og internasjonale regler og kjører sitt eget solo opplegg på tvers av verdenssamfunnet. De opererer på mange måter innenfor samme sfæren som terrorister - eneste forskjellen er hvilken side de står på i konflikten - men respekten for sivile og internasjonale lover er på nivå med terrorister. Og denne karen her som har rømt og for alt vi vet - tatt til dage av Israel eller Hizbollah eller tauet inn av USA for avhør, sitter med informasjon som vil kunne gjøre det temmelig vanskelig for Israel fremover. EU har jo gått ut og fordømt Israel sin oppførsel, USA virker å ha blitt satt sjakk matt av Israel - så selv om denne saken isolert sett ikke er så stor mhp krigens gang - så kan den ha ekstreme implikasjoner for Israel sitt omdømme. Alle som følger med ser jo at Israel ikke klarer å fremstå som den ansvarlige part med høy moral og etikk i konfliktene med sine naboland. Faren ved dette er jo at man undergraver innbyggerenes forhold til resten av verden. Sikkert mange fra Israel som i tiden fremover vil bli møtt i det det internasjonale samfunn med stygge blikk og kommentarer over hvor grusomme de er i forhold til sivile liv osv.  I mitt hode er det den ekstreme regjeringen som er ute og ødelegger for Israel og tegner et bilde av et land med onde mennesker. Litt som man i Norge etter krigen så på tyskere og behandlet tyskere i denne perioden. Slik vil Israel kunne oppleve at deres befolkning nå vil kunne bli behandlet i det internasjonale samfunn. Derfor håper jeg Israel får kastet denne Bibi karakteren ut av politikken så fort som overhodet mulig og at vi får en human leder som vil skape fred - ikke krig, med sine naboer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) befinner seg for tiden i New York, i forbindelse med FNs hovedforsamling.

Onsdag møter han Irans president, Masoud Pezeshkian.

"Jeg har to budskap til ham. Det ene er at Iran er en veldig sterk medspiller, påvirker, på Hizbollah, Hamas og andre av de aktørene som nå også bidrar til denne uroen. Jeg vil oppfordre dem til tilbakeholdenhet og ikke medvirke til mer, svarer Gahr Støre på hva Iran bør gjøre for å dempe konfliktnivået i Midt-Østen, og fortsetter:

– Så er det menneskerettigheter. Vi har tatt opp med dem i alle anledninger det spørsmålet generelt, men også helt presist i forhold til kvinner som har blitt fengslet og dårlig behandlet i iranske fengsler. Det tar jeg opp konkret og ved navn."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (53 minutter siden):

Her er en oversikt som viser antall angrep fra Israel og Hizbollah mot henholdsvis Libanon og Israel siden 7 oktober:

 

image.png.3536c7ec6de97bae21b5e53543de48f2.png

Når man ser dette så burde det jo ikke herske noen tvil om hvilken part som utøver mest lidelse mot den andre.

 

Hizbollah har skutt mer enn 8000 raketter inn i Israel siste 11 månedene, så her mistenker jeg at noen har en kreativ måte å føre statistikk på igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Hizbollah har skutt mer enn 8000 raketter inn i Israel siste 11 månedene, så her mistenker jeg at noen har en kreativ måte å føre statistikk på igjen.

Jeg fant henvisningen her :

Reuters: Israel med nye angrep mot Libanon (vg.no)

Og kilden er : ACLED (Armed Conflict Location and Event Data) (acleddata.com)

Our Team - ACLED (acleddata.com)

Dersom du mener det er feil så vis gjerne til andre kilder som motbeviser denne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (4 minutter siden):

Kilden til DukeNukem :

" Hezbollah militant group has fired more than 8,000 rockets toward Israel since the October 7 attacks by Hamas, Israel's ambassador to the United Nations Danny Danon said Sunday."

https://www.cnn.com/world/live-news/israel-lebanon-hezbollah-09-23-24-intl-hnk/index.html

 

Ja, men antall angrep -  ikke antall raketter. Eller skal man telle antall kuler også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Her er en oversikt som viser antall angrep fra Israel og Hizbollah mot henholdsvis Libanon og Israel siden 7 oktober:

 

image.png.3536c7ec6de97bae21b5e53543de48f2.png

Når man ser dette så burde det jo ikke herske noen tvil om hvilken part som utøver mest lidelse mot den andre.

 

Selv om statistikken skulle være korrekt, forteller det lite om moralen.

De Allierte slapp langt, langt flere over nazistene enn omvendt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (43 minutter siden):

Jeg fant henvisningen her :

Reuters: Israel med nye angrep mot Libanon (vg.no)

Og kilden er : ACLED (Armed Conflict Location and Event Data) (acleddata.com)

Our Team - ACLED (acleddata.com)

Dersom du mener det er feil så vis gjerne til andre kilder som motbeviser denne.

Det kommer ikke opp noe på den siden der når jeg søker.

Det er ikke nødvendigvis løgn, men jeg er nysgjerrig på ordleggingen her. Det ser ut til at de som former dataene ordlegger det på en måte som får Israel til å se ut som aggressoren, til tross for at Hizbollah har sendt 8000 raketter inn i Israel og begynte med 8.oktober (!).

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Det kommer ikke opp noe på den siden der når jeg søker.

Det er ikke nødvendigvis løgn, men jeg er nysgjerrig på ordleggingen her. Det ser ut til at de som former dataene ordlegger det på en måte som får Israel til å se ut som aggressoren, til tross for at Hizbollah har sendt 8000 raketter inn i Israel og begynte med 8.oktober (!).

Jeg bare lurer på, har dere fått med dere han som ble dømt for antisemittisme og uttalelser på x tror jeg, 7 oktober. Han fikk forståelse fra forsvareren  på at Israels krig i Gaza kunne være medvirkende, men han kom med uttalelsene 7 oktober, mens Hamas drepte i presens i Israel!

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Tussi said:

Jeg bare lurer på, har dere fått med dere han som ble dømt for antisemittisme og uttalelser på x tror jeg, 7 oktober. Han gikk forståelse fra retten på at Israels krig i Gaza kunne være medvirkende, men han kom med uttalelsene 7 oktober, mens Hamas drepte i presens i Israel!

Har ikkje fått den med meg nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Jeg fant henvisningen her :

Reuters: Israel med nye angrep mot Libanon (vg.no)

Og kilden er : ACLED (Armed Conflict Location and Event Data) (acleddata.com)

Our Team - ACLED (acleddata.com)

Dersom du mener det er feil så vis gjerne til andre kilder som motbeviser denne.

Finner verken grafen eller ei forklaring på korleis ACLED har kome fram til denne fordelinga av angrep. Einaste måten måtte være at Hizbollah angriper 15 områder med 150 raketter og det blir rekna som 15 angrep. Israel angriper 50 områder med 150 rakketter men det blir rekna som 50. Da får man ei rar skjeivfordeling som egentlig ikkje forteller noko anna enn at Hizbollah treffer dårlig med sine 10 raketter pr område samtidig som Israel er meir treffsikre med sine 3 raketter pr område(tenkt tilfelle for å forklare skjeivfordeling). Det nærmaste er Aljazeera der di meiner Israel har angrepe med 4 ganger meir raketter enn Hizbollah, men Aljazeera har slagside da Hizbollah knapt sender raketter slik di ser det. Eller blir bare raketter som faktisk treffer noko rekna? Skal israel få peppar for at di er treffsikre og tek ut militært utstyr/personell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, FriskLuft said:

Her er en oversikt som viser antall angrep fra Israel og Hizbollah mot henholdsvis Libanon og Israel siden 7 oktober:

 

image.png.3536c7ec6de97bae21b5e53543de48f2.png

Når man ser dette så burde det jo ikke herske noen tvil om hvilken part som utøver mest lidelse mot den andre.

 

4 hours ago, FriskLuft said:

Jeg fant henvisningen her :

Reuters: Israel med nye angrep mot Libanon (vg.no)

Og kilden er : ACLED (Armed Conflict Location and Event Data) (acleddata.com)

Our Team - ACLED (acleddata.com)

Dersom du mener det er feil så vis gjerne til andre kilder som motbeviser denne.

Denne var veldig merkelig, siden hvis man laster ned datasettet for midtøsten fra ACLED og filtrerer datasettet til å bare være Hezbollah og israelske styrker, så er antall hendelser fra 2023-01-29, selv hvis man tar med alle typer hendelser, bare 2772. Hvordan kan da VG få det til å bli 9740 angrep? Dette gir ikke mening

Koden er i R under

Israel_Hezbollah_events<-filter(df, (grepl("israel", actor1, ignore.case=TRUE) & actor2=="Hezbollah") | (grepl("israel", actor2, ignore.case=TRUE) & actor1=="Hezbollah"))

image.png.1688e056aa847a1f263b5b674bd23a54.png

2 hours ago, Maabren said:

Finner verken grafen eller ei forklaring på korleis ACLED har kome fram til denne fordelinga av angrep. Einaste måten måtte være at Hizbollah angriper 15 områder med 150 raketter og det blir rekna som 15 angrep. Israel angriper 50 områder med 150 rakketter men det blir rekna som 50. Da får man ei rar skjeivfordeling som egentlig ikkje forteller noko anna enn at Hizbollah treffer dårlig med sine 10 raketter pr område samtidig som Israel er meir treffsikre med sine 3 raketter pr område(tenkt tilfelle for å forklare skjeivfordeling). Det nærmaste er Aljazeera der di meiner Israel har angrepe med 4 ganger meir raketter enn Hizbollah, men Aljazeera har slagside da Hizbollah knapt sender raketter slik di ser det. Eller blir bare raketter som faktisk treffer noko rekna? Skal israel få peppar for at di er treffsikre og tek ut militært utstyr/personell?

Måtte lete lenge jeg også, men du finner den ikke i linken som ble lenket, men her. Der kan du velge å laste ned hele datasettet for midtøsten, men du må opprette en konto først og generere en API key

 

Endret av shockorshot
Oppdaterte R til å ta med mossad
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Denne var veldig merkelig, siden hvis man laster ned datasettet for midtøsten fra ACLED og filtrerer datasettet til å bare være Hezbollah og israelske styrker, så er antall hendelser fra 2023-01-29, selv hvis man tar med alle typer hendelser, bare 2772. Hvordan kan da VG få det til å bli 9740 angrep? Dette gir ikke mening

Koden er i R under

Israel_Hezbollah_events<-filter(df, (grepl("israel", actor1, ignore.case=TRUE) & actor2=="Hezbollah") | (grepl("israel", actor2, ignore.case=TRUE) & actor1=="Hezbollah"))

image.png.1688e056aa847a1f263b5b674bd23a54.png

Måtte lete lenge jeg også, men du finner den ikke i linken som ble lenket, men her. Der kan du velge å laste ned hele datasettet for midtøsten, men du må opprette en konto først og generere en API key

 

Jeg bruktehttps://acleddata.com/explorer/

og fikk over 9000 hendelser siden 7 oktober. Ca 1800 mot israel og resten rettet mot Libanon.

Jeg kunne sikkert  registrert meg for api access og lastet ned dataset og dunket det inn i en panda i python og tatt et utvalg fra en dataframe der,men jeg synes datasettet virket rimelig med en enkel spørring via Explorer funksjonen via web access.  Jeg har ingen tro på at VG eller den kilden de henviser til skulle jukse med tall. Det ville blitt for enkelt å avsløre det. Tror heller utvalget og spørringen som man prøver å utføre ikke fanger opp alle hendelser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...