Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

leifeinar skrev (25 minutter siden):

Så her om dagen at Libanon gjorde klare tilfluktsom og skoler, slik at sivile kunne søke tilflukt. og vi vet alle hva israel gjør med skoler sivlie søker tilflukt i.

Så bra at Libanon har valgt å faktisk bygge tilfluktsrom istedetfor terrortuneller!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, DukeNukem3d said:

USA sin utenriksminister har sagt

samme USA som gir bort våpen så Israel kan drepe palestinere og som angriper Yemen fordi de innfører sjøblokade og som okkuperer deler av Syria og har bombet nærmere et dusin arabiske land?

Ja, de er sikkert upartiske i sine uttalelser...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, FriskLuft said:

Hizbollah bruker samme taktikk?

Veldig sannsynlig at Hizbollah nytter samme taktikk pga di er ein del av Iran's proxykrigere. Vi hører jo stadig vekk at sivile dør i Libanon fordi di nettopp fungerer som skjold for Hizbollah. Sivile får ikkje flykte til eit tryggare område og Hizbollah står ikkje att aleine i ein landsby bare for å vente på at Israel kjem og tek di. Så lenge Iran har ein finger på styringa av desse proxykrigerene vil sivile bli brukt som skjold og hausa fram som martyrer samt brukt av FN til fordømmelse osv. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (9 minutter siden):

samme USA som gir bort våpen så Israel kan drepe palestinere og som angriper Yemen fordi de innfører sjøblokade og som okkuperer deler av Syria og har bombet nærmere et dusin arabiske land?

Ja, de er sikkert upartiske i sine uttalelser...

Påstanden jeg svarte på var at "USA har gitt Israel skylden for at det ikke har blitt en våpenhvile". Da må det vel være relevant av meg å opplyse om at både Blinken og Biden har vært tydelige flere ganger at det er Hamas det står på? 

At du har en mening om at USA ikke har troverdighet er dermed ikke relevant for det jeg svarer på.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Rhabagatz said:

samme USA som gir bort våpen så Israel kan drepe palestinere og som angriper Yemen fordi de innfører sjøblokade og som okkuperer deler av Syria og har bombet nærmere et dusin arabiske land?

Ja, de er sikkert upartiske i sine uttalelser...

Nei, USA gir Israel våpen slik at di kan forsvare seg. Stor forskjell i forhold til det du prøver å vri om til.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Påstanden jeg svarte på var at USA har gitt Israel skylden for at det ikke har blitt en våpenhvile. Da må det vel være relevant av meg å opplyse om at både Blinken og Biden har vært tydelige flere ganger at det er Hamas det står på? 

Og jeg sier at den som gir Israel våpen ikke vil fortellle sannheten om forhandlingene.USA kan hevde hva de vil, de er like troverdige i dette spørsmålet som Hamas sin sponsor Iran.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Og jeg sier at den som gir Israel våpen ikke vil fortellle sannheten om forhandlingene.USA kan hevde hva de vil, de er like troverdige i dette spørsmålet som Hamas sin sponsor Iran.

Men dette er ikke relevant for den diskusjonen du blandet deg inn i. Som dreide seg om hvor USA legger skylden.

Du kan selvfølgelig få mene at USA ikke har noen troverdighet fordi de støtter Israel. Jeg mener at Blinken og Biden er ypperlige folk som har håndtert krigen så godt de kan gjøre og jeg håper at Demokratene vinner valget slik at de dyktige og forutsigbare menneskene får fortsette.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, DukeNukem3d said:

Nei, de har til og med stor evakuering av sivile. Så av alt man kan si om Hizbollah kan man ikke kritisere de for å opptre på samme måte som Hamas foreløpig der.

Hizbollah var også en av største forsvarene av Kristine under Syria krigen mot ISIS.

Så mye man kan kritisere Hizbollah for men de er veldig langt fra noe Hamas.

Jeg har selv blitt reddet av Hizbollah når ISS angrepet veien jeg var på i Syria i 2016.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 time siden):

Så her om dagen at Libanon gjorde klare tilfluktsom og skoler, slik at sivile kunne søke tilflukt. og vi vet alle hva israel gjør med skoler sivlie søker tilflukt i.

Tenker du at Hamas ikke har søkt tilflukt på de skolene Israel har bombet? Ifølge Israel har de tatt ut terrorister på skolene. Du gjenforteller Hamas sin versjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
paatur skrev (17 minutter siden):

Hizbollah var også en av største forsvarene av Kristine under Syria krigen mot ISIS.

Så mye man kan kritisere Hizbollah for men de er veldig langt fra noe Hamas.

Jeg har selv blitt reddet av Hizbollah når ISS angrepet veien jeg var på i Syria i 2016.

Dette er korrekt; Hizbollah er ikke en sunnimuslimsk-islamistisk organisasjon, for som en sjiamuslimsk-islamistisk har disse langt høyere toleranse for annerledestroende og generelt mindre interesse i sosialkontroll på religiøs basis selv sammenlignet med mullahregimet i Iran. Det finnes - eller fantes - kristne, sunnimuslimske og drusiske hizbollah-medlemmer, men disse hadde blitt nesten utradert, mange bare sluttet som et resultat av vanskjøtselen i Libanon i de siste tre årene. I kontrast til Hamas er ikke Hizbollah en dødskult, og dermed er generelt langt mindre interessant på all-out selvmordskrig som Sinwar i Gazastripen hadde ønsket seg.

Feilen med Hizbollah er at de stadig hisse opp til krig med Israel i lang tid, selv om det libanesiske folket mistet Vestens sympati pga. PR-katastrofen i juli 2008. Da hadde Hizbollah ved et mirakel vunnet libanesernes støtte, og da disse regelrett forrådet alle ved å innbille at de to tilfangetatte soldatene fra begynnelsen på 2006-krigen var i livet - for så å sjokkere alle ved å gi israelerne kister i bytte mot fem terroristdømte menn... en av mennene var en barnemorder som israelerne i slutten drepte i 2015. Der og da ble Libanons skjebne forseglet, sympatien man hadde, forsvant. Siden hadde Vesten bare vært interessant i status quo uten å bry seg om landet. 

Så jeg har ingen som helst sympati for det libaneserne nå gjennomgår. Spesielt fordi Hizbollahs "kamp" mot Israel er meningsløst og ikke legitimt, da man ønsket å få "tilbake" grunn lik stor som en norsk grisgrenda som nærmeste alle mente er en del av Golanhøydene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Denne karen arbeidet nok i realiteten ikke for det norske firmaet - var vel et skalkeskjul. 

Arbeidsgjevar stadfestar: Han er ikkje tilbake – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Er det noen som er overrasket?

- Hizbolla og hele den muslimske verden vil ha tak i fyren - og vil han neppe noe godt

- Israel vil nok også ha tak i fyren og fjerne han fra jordens overflate for å skjule spor

- USA vil nok ha tak i han, for å beskytte han og utnytte han til å oppgi forklaring og tekniske detaljer som da kan la seg reprodusere i en eller annen variant, samt undersøke hvordan de kan beskytte landet mot slike angrep

- Han selv har neppe lyst til å vise seg offentlig, fortelle hvor han er eller legge igjen elektroniske spor. Pga ovennevnte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, paatur said:

Hizbollah var også en av største forsvarene av Kristine under Syria krigen mot ISIS.

Så mye man kan kritisere Hizbollah for men de er veldig langt fra noe Hamas.

Jeg har selv blitt reddet av Hizbollah når ISS angrepet veien jeg var på i Syria i 2016.

Og ikke minst en stor støttespiller for Assad under den syriske borgerkrigen, der de hadde et utrolig svart-hvitt syn på om du var en god muslim eller ikke.

Rart hvorfor mange syrere hater Hezbollah, skulle nesten tro at Assad ikke var en kjernekar og at Hezbollah var generelt fordømt i den arabiske verden etter hva de gjorde i Syria.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den militære aksjonen er blitt en militæroperasjon; "Operasjon Arrow of North" (Nordpil?) 

Operation Arrows of the North – Wikipedia

492 drepte og 1,645 skadd. Det er uvisst om andel mellom militante og sivilister. Det ser ut at rundt en fjerdedel av de drepte har sivil status, og det virker som at det var stort sett Hizbollah-medlemmenes hjemstrøk som gruslegges. 

150 raketter avfyrt i det første døgnet - mot 2,000 bombe- og missilvåpen av israelerne. Total utklassing. Nærmeste alle opptak av bombenedslag vist sekundære eksplosjoner og rakettbrensel i fyr og flammer. Det er hundrevis av bombenedslag i disse opptakene. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...