Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, FriskLuft said:

image.png.13f71eb79e24f1a16b4a6dc0c22d8985.png

Her har vi altså en person som står å lyver. Selvfølgelig stod Israel bak - alle vet det - oggså denne Herzog. Når man må synke så dypt at man lyver - vel da har man synket svært lavt. 

 

Viss det var Mossad som sto bak er det ikkje sikkert at Herzog har blitt innlemma i den mulige kunnskapen. Har ikkje heilt kontrollen på kven som får vite kva når Israel er underlagt denne krigsvarianten av styring.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (4 minutter siden):

image.png.13f71eb79e24f1a16b4a6dc0c22d8985.png

Her har vi altså en person som står å lyver. Selvfølgelig stod Israel bak - alle vet det - oggså denne Herzog. Når man må synke så dypt at man lyver - vel da har man synket svært lavt. 

 

Tja, jeg er enig med deg i at det nok er en løgn. Men jeg synes ikke det er helt ulogisk å benekte at man står bak det heller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Du glemmer at for å få gjennomført dette så må Israel ha begått mange brudd på internasjonal lov - trolig også satt mange sivile liv i fare også..

Utifra det ekspertene på folkerett sier til faktisk.no så er det noe usikkerhet rundt det, men det er heller mer som tyder på at det var lovlig enn at det var ulovlig. Cecilie Hellestveit var først tydelig på at angrepet var lovlig i VG, men uttalte seg mer forsiktig da vi ikke har alle fakta på bordet.

Angrepet var nærmest perfekt. Det var et målrettet angrep på en islamistisk terrororganisasjon man er i krig med, det gikk minimalt med sivile liv. Man kan sjelden forvente 0 sivile tap. En enorm suksess.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Nei, det er kanskje ikke ulogisk å anta at moralen er lav hos en representant for staten Israel - så lav at man må ty til løgn

Du har ikke forstått moderne krigføring. Det er ikke slik at alle parter i krig spiller med åpne kort, heller ikke vesten gjør det.

Det er en del av krigføringen. Og selvsagt spesielt effektiv mot mindre utviklede motstandere som Hizbollah (sammenlignet med moderne armeer som IDF / byrå som Mossad etc)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 minutter siden):

Du har ikke forstått moderne krigføring. Det er ikke slik at alle parter i krig spiller med åpne kort, heller ikke vesten gjør det.

Det er en del av krigføringen. Og selvsagt spesielt effektiv mot mindre utviklede motstandere som Hizbollah (sammenlignet med moderne armeer som IDF / byrå som Mossad etc)

Det har du nok rett i. Jeg forteller alltid sannheten slik jeg kjenner den...uansett konsekvenser. Og jeg har null respekt for løgnere.  Og moralen til Israel er så dårlig at jeg blir kvalm. Og i denne personsøker saken føler jeg Israel tråkket hele vesten på tærne for å få gjennomført. Den vitner om en stat som stiller seg moralsk sett på samme nivå som terrorister.. Folk jubler fordi man holder med en av partene,men man forstår ikke rekkevidden av det som er gjort og hvordan Israel har "fucked" resten av den siviliserte verden. Selv USA er jo sjokkert og har gitt opp alle samtaler om fred. Israel utnytter vennskapet til USA på en ekstremt umoralsk måte..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Det har du nok rett i. Jeg forteller alltid sannheten slik jeg kjenner den...uansett konsekvenser. Og jeg har null respekt for løgnere.  

Da britene knakk Enigma-koden så ble det holdt hemmelig for alle andre militære enheter. Når informasjon fra Enigma ble benyttet så fant man på falske historier for hvordan man fikk tak i informasjonen som lekket til tyskerne og til egne styrker.

Hva synes du om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Da britene knakk Enigma-koden så ble det holdt hemmelig for alle andre militære enheter. Når informasjon fra Enigma ble benyttet så fant man på falske historier for hvordan man fikk tak i informasjonen som lekket til tyskerne og til egne styrker.

Hva synes du om det.

Du prøver å plassere Israel i rollen til de alilerte her - som en del av en verdenskrig.  Jeg klarer ikke helt se likheten der Bibi mer eller mindre bekrefter at det er de som står bak - og så har du en Herzog som samtidig står å lyver...Det minner meg mer om en viss karakter vi så i Bagdad for en del år siden.

 

image.thumb.png.e00adc82cdb04febb95243227c6d5361.png

Men den vanskelige fortellingen har vel ikke utspillt seg ennå - vi har kun fått små drypp på  hvordan Israel trolig har gått bak ryggen på sine vestlige allierte for å få til dette angrepet i Libanon. Det er dette som trolig er bakteppet som ligger til grunn for historien om bomber forkledd som walkie talkier og personsøkere. Hva som er lov og rett betyr plutselig ingenting lenger og man sidestiller seg med terrorister i sin agering.  Og leser man Bibi rett så er det kanskje mer i vente også. Selvfølgelig ser hele verden Israel sitt behov for å beskytte eget land - men måten de agererer på og måten de hever seg over lov og rett - det må jeg si oppleves skremmende.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (9 minutter siden):

Du prøver å plassere Israel i rollen til de alilerte her - som en del av en verdenskrig.  Jeg klarer ikke helt se likheten der Bibi mer eller mindre bekrefter at det er de som står bak - og så har du en Herzog som samtidig står å lyver...Det minner meg mer om en viss karakter vi så i Bagdad for en del år siden.

Poenget var at deception er en del av moderne krig og har vært det i mange år. Gentlemen-krigføringen der man stilte opp 2 armeer mot hverandre på en stor slette har dessverre gått ut på dato.

Som nevnt av en annen debattant så vet vi ikke engang hva Herzog vet om Mossad sine operasjoner heller. Så det er jo faktisk ikke sikkert han lyver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Det har du nok rett i. Jeg forteller alltid sannheten slik jeg kjenner den...uansett konsekvenser. Og jeg har null respekt for løgnere.  Og moralen til Israel er så dårlig at jeg blir kvalm. Og i denne personsøker saken føler jeg Israel tråkket hele vesten på tærne for å få gjennomført. Den vitner om en stat som stiller seg moralsk sett på samme nivå som terrorister.. Folk jubler fordi man holder med en av partene,men man forstår ikke rekkevidden av det som er gjort og hvordan Israel har "fucked" resten av den siviliserte verden. Selv USA er jo sjokkert og har gitt opp alle samtaler om fred. Israel utnytter vennskapet til USA på en ekstremt umoralsk måte..

Vi jubler fordi det var et svært effektivt angrep mot en terrororganisasjon med svært få (ikke null) sivile tap. Den militære gevinsten var enorm

  • Liker 9
Lenke til kommentar
13 hours ago, FriskLuft said:

image.png.13f71eb79e24f1a16b4a6dc0c22d8985.png

Her har vi altså en person som står å lyver. Selvfølgelig stod Israel bak - alle vet det - oggså denne Herzog. Når man må synke så dypt at man lyver - vel da har man synket svært lavt. 

 

Det er flere som er enige med deg om at dette var terror.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=170391

 

Et poeng er å tenke på hvordan vi ville sett på det om det var USA som ble rammet.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (23 minutter siden):

Det er flere som er enige med deg om at dette var terror.

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=170391

 

Et poeng er å tenke på hvordan vi ville sett på det om det var USA som ble rammet.

Klart dette var terror. Det er som du sier bare å snu kortene og se hvordan en slik setting ville blitt omtalt..Poenget er at dette skremmer mange sivile i hele verden. Du har en statlig aktør som bruker metodene terrorister bruker. Hvor går da egentlig grensen? Hvem ble utnyttet for å lykkes og ble sivile liv i Europa utsatt for en risiko?

Endret av FriskLuft
  • Liker 3
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (4 minutter siden):

".Amnesty says that the pager explosions which happened in Lebanon last weeek were indiscriminate and violated international humanitarian law

(...)

According to Amnesty, as a result, the attack should be investigated as a war crime (...)"

https://www.newarab.com/news/amnesty-demands-international-probe-lebanon-pager-blasts

 

Dette er med respekt å melde tull, det kan nesten ikke bli mer målrettet enn dette...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Dette er med respekt å melde tull, det kan nesten ikke bli mer målrettet enn dette...

Målrettet er det ingen tvil om,ei heller at det er brudd på menneskerettighetene og sannsynligvis også folkeretten.. Poenget er at ingen stater skal skjule sprengstoff som noe annet enn det er. Det er terrorisme å gjøre noe slikt. Så kan man gjerne hylle slike tiltak når resultatet blir bra,men det gjør ikke saken bedre.. Poenget er at Israel tyr til metoder som  verdenssamfunnet normalt omtaler som metoder brukt av terrorister.  Og Bibi sier i media at de har mer av slike metoder på lager....Israel fremstår nå mer og mer som en stat som gir f..i folkeretten og gjerne utnytter og drar med seg USA i dragsuget også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 minutter siden):

Målrettet er det ingen tvil om,ei heller at det er brudd på menneskerettighetene og sannsynligvis også folkeretten.. Poenget er at ingen stater skal skjule sprengstoff som noe annet enn det er. Det er terrorisme å gjøre noe slikt. Så kan man gjerne hylle slike tiltak når resultatet blir bra,men det gjør ikke saken bedre.. Poenget er at Israel tyr til metoder som  verdenssamfunnet normalt omtaler som metoder brukt av terrorister.  Og Bibi sier i media at de har mer av slike metoder på lager....Israel fremstår nå mer og mer som en stat som gir f..i folkeretten og gjerne utnytter og drar med seg USA i dragsuget også.

Det jeg reagerte på er at Amnesty kaller det "indiscriminate", noe det ikke er....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Det jeg reagerte på er at Amnesty kaller det "indiscriminate", noe det ikke er....

Tja..det er ikke vilkårlig mhp hvem Israel ønsket å ramme, men når man skjuler sprengstoff forkledd som noen annet så KAN det ramme vilkårlig. Og jeg vil anta at det er det man reagerer på.

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Tja..det er ikke vilkårlig mhp hvem Israel ønsket å ramme, men når man skjuler sprengstoff forkledd som noen annet så KAN det ramme vilkårlig. Og jeg vil anta at det er det man reagerer på.

Kan, men i liten grad. Jeg synes dette er langt bedre enn å bombe en leilighet i en blokk for å fjerne en eller to terrorister, og drepe hele familien og kanskje naboene i samme slengen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...