Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 time siden):

Er du da også imot at Ukraina gikk inn i Kursk?

I utgangspunktet ja. Det som derimot gjør det litt spesielt  er at Russland har invadert Ukraina. Og således kan man ha større forståelse for Ukraina sin agering. I tilfelle Israel så har ikke Libanon invadert Israel. Det er jo I praksis Israel som tilsynelatende nå vil gå inn i Libanon. Og det er Israel som har utnyttet EU borgere til å bidra med sin aksjon mhp personsøkere. Israel fremstår derfor mye mer kynisk enn Ukraina og jeg klarer ikke helt å se hvordan disse to sakene kan sammenlignes. Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Men de velger å utnytte borgere  i EU som en del av en aksjon mot et naboland,Libanon..Israel fremstår på alle måter som den aktive agressoren her som gir f..i normer og regler. Ja,de opplever å  bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FriskLuft skrev (8 minutter siden):

I utgangspunktet ja. Det som derimot gjør det litt spesielt  er at Russland har invadert Ukraina. Og således kan man ha større forståelse for Ukraina sin agering. I tilfelle Israel så har ikke Libanon invadert Israel. Det er jo I praksis Israel som tilsynelatende nå vil gå inn i Libanon. Og det er Israel som har utnyttet EU borgere til å bidra med sin aksjon mhp personsøkere. Israel fremstår derfor mye mer kynisk enn Ukraina og jeg klarer ikke helt å se hvordan disse to sakene kan sammenlignes. Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Men de velger å utnytte borgere  i EU som en del av en aksjon mot et naboland,Libanon..Israel fremstår på alle måter som den aktive agressoren her som gir f..i normer og regler. Ja,de opplever å  bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. 

Krigen er ikke imot Libanon,  det som gjør det spesielt er at Libanon som stat har valgt å godta at Hizbollah bruker deres territorium.

Når det er sagt, så håper jeg at dette ikke utvikler seg til en krig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, FriskLuft said:

I utgangspunktet ja. Det som derimot gjør det litt spesielt  er at Russland har invadert Ukraina. Og således kan man ha større forståelse for Ukraina sin agering. I tilfelle Israel så har ikke Libanon invadert Israel. Det er jo I praksis Israel som tilsynelatende nå vil gå inn i Libanon. Og det er Israel som har utnyttet EU borgere til å bidra med sin aksjon mhp personsøkere. Israel fremstår derfor mye mer kynisk enn Ukraina og jeg klarer ikke helt å se hvordan disse to sakene kan sammenlignes. Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Men de velger å utnytte borgere  i EU som en del av en aksjon mot et naboland,Libanon..Israel fremstår på alle måter som den aktive agressoren her som gir f..i normer og regler. Ja,de opplever å  bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. 

Å få skutt flere tusen raketter mot seg det siste halvåret, som helt nylig tok livet av 12 druziske barn, og har gjort at store deler av nord-israel har vært evakuert i nesten et år, er en "utfordring"? Si meg, hva kan de gjøre mer for å beskytte egne innbyggere enn hva de allerede gjør?

Du må lære deg mer om konflikten, for det å si at de kriger mot Libanon i aksjoner som denne viser ikke så mye forståelse om Libanon. Hezbollah er ikke en del av den libanesiske stat. Hezbollah er de facto myndighetene i store deler av sør-libanon, ikke de libanesiske myndighetene. De fleste libanesere og syrere kan ikke fordra hezbollah.

Også, ifølge din egen definisjon så er det greit hvis Israel bare sender raketter eller artilleri tilbake for å hindre angrep fra hezbollah, siden de ikke går inn i landet. Ikke bare ville dette ført til mange sivile som hadde dødd, men det ville vært også ineffektivt pga. hvordan militærinstallasjonene til hezbollah er bygd i sør libanon. Det synes jeg er helt blåst.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Å få skutt flere tusen raketter mot seg det siste halvåret, som helt nylig tok livet av 12 druziske barn, og har gjort at store deler av nord-israel har vært evakuert i nesten et år, er en "utfordring"? Si meg, hva kan de gjøre mer for å beskytte egne innbyggere enn hva de allerede gjør?

Også, ifølge din egen definisjon så er det greit hvis Israel bare sender raketter eller artilleri tilbake for å hindre angrep fra hezbollah, siden de ikke går inn i landet. Ikke bare ville dette ført til mange sivile som hadde dødd, men det ville vært også ineffektivt pga. hvordan militærinstallasjonene til hezbollah er bygd i sør libanon. Det synes jeg er helt blåst.

Det som jeg opplever som helt blåst og ekstremt provoserende er at Israel tilsynelatende utnytter uvitende borgere i EU til å håndtere sprengstoff på vegne av dem selv. Hvilken annen demokratisk stat ville gått frem på denne måten? Det er kun kriminelle, terrorister og dets like som agerer slik. Jeg blir forbannet fordi Israel setter andre lands borgere i fare ved denne måten å agere på.. Hvordan kan vi nå være trygge på reiser når en stat flyr rundt og kjøper duppedingser de dytter full av sprengstoff som de så sender avgårde med uvitende sivilie. Det er et slikt tankesett jeg finner helt blåst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, FriskLuft said:

Det som jeg opplever som helt blåst og ekstremt provoserende er at Israel tilsynelatende utnytter uvitende borgere i EU til å håndtere sprengstoff på vegne av dem selv. Hvilken annen demokratisk stat ville gått frem på denne måten? Det er kun kriminelle, terrorister og dets like som agerer slik. Jeg blir forbannet fordi Israel setter andre lands borgere i fare ved denne måten å agere på.. Hvordan kan vi nå være trygge på reiser når en stat flyr rundt og kjøper duppedingser de dytter full av sprengstoff som de så sender avgårde med uvitende sivilie. Det er et slikt tankesett jeg finner helt blåst.

Har du noen kilde på at uvitende borgere i EU håndterte sprengstoff?

Uavhengig det første spørsmålet, vet du hva det største argumentet mot at det ble brukt sprengstoff og at det istedenfor var eksplodering av batteriet som ble brukt? Personlig tror jeg fortsatt det var plastisk sprengstoff, men argumentet er opplysende iforhold til hva du finner så provoserende.

Jeg vil fortsatt vite hva Israel kunne gjøre bedre for å beskytte sine innbyggere fra Hezbollah.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (24 minutter siden):

Ja,de opplever å  bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. 

Hvordan vil du at Israel skal beskytte seg mot rakettangrep da fra Sør-Libanon da? Iron Dome klarer ikke skyte ned alt som kommer.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, VifteKopp said:

Hvordan vil du at Israel skal beskytte seg mot rakettangrep da fra Sør-Libanon da? Iron Dome klarer ikke skyte ned alt som kommer.  

Ikke minst, iron dome beskytter jo bare ikke-evakuerte områder med høy populasjon. Dette var en av grunnene til at de tolv druziske barna ble drept av hezbollah på golanhøyden.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (På 27.8.2024 den 11:29 AM):

Israelfansen kommer alltid med sånne påstander når noe blir avslørt, men de stemmer ikke med virkeligheten. Som det står i artikkelen du antakelig ikke leste så forbød israelsk høyesterett dette i 2005. Det viser både at det har blitt gjort i mange år og at det er stor forskjell på offisielle og virkelige prosedyrer i Israel. Det at en så opplagt sak måtte avgjøres i høyesterett sier også sitt om israeleres mentalitet.

Israel er ihvertfall en rettsstat i motsetning til "palestina" .

Intet forbud mot å bruke sivile som skjold der.

Det betyr i praksis at israelske soldater kan bli straffet for å bruke sivile som skjold, mens palestina araberne slipper unna med samme forbrytelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 minutter siden):

Det som jeg opplever som helt blåst og ekstremt provoserende er at Israel tilsynelatende utnytter uvitende borgere i EU til å håndtere sprengstoff på vegne av dem selv. Hvilken annen demokratisk stat ville gått frem på denne måten? Det er kun kriminelle, terrorister og dets like som agerer slik. Jeg blir forbannet fordi Israel setter andre lands borgere i fare ved denne måten å agere på.. Hvordan kan vi nå være trygge på reiser når en stat flyr rundt og kjøper duppedingser de dytter full av sprengstoff som de så sender avgårde med uvitende sivilie. Det er et slikt tankesett jeg finner helt blåst.

Men dette er jo feil,  det er Israel selv åpenbart, som har laget disse og sendt de avgårde,  ingen uskyldige europeere innblandet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Krigen er ikke imot Libanon,  det som gjør det spesielt er at Libanon som stat har valgt å godta at Hizbollah bruker deres territorium.

Når det er sagt, så håper jeg at dette ikke utvikler seg til en krig

Ser du gjentar dette hele tiden i tråden. Libanon som stat hadde kasta Hizbollah rett ut av landet hadde de hatt ressurser og stabilitet til å gjøre det. Det er ingen stater på denne kloden som ønsker og vil ha parallellsamfunn styrt av væpnede fundamentalister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (54 minutter siden):

Men dette er jo feil,  det er Israel selv åpenbart, som har laget disse og sendt de avgårde,  ingen uskyldige europeere innblandet 

Jo,det var faktisk Europeere involvert. Og beviset på det er utrolig nok at Bulgarske sikkerhetsmyndigheter avviser at disse personsøkerene kommer via Bulgaria. Israel prøver nå å tåkelegge det hele fordi de ser at deres agering kan virke skremmende på land f.eks i EU.  Kildene via Taiwain pekte direkte på Europa. Nå prøver Israel i ren panikk å skjule sporene sine fordi de innser at det de har gjort tråkker mange på beina i EU.  Åpne kilder er dessverre vanskelig å vise til nå fordi Israel trolig har arbeidet hardt med å skjule dem. Men denne saken er nok ikke ferdig og kanskje vi får vite mer etterhvert 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FriskLuft said:

Jo,det var faktisk Europeere involvert. Og beviset på det er utrolig nok at Bulgarske sikkerhetsmyndigheter avviser at disse personsøkerene kommer via Bulgaria. Israel prøver nå å tåkelegge det hele fordi de ser at deres agering kan virke skremmende på land f.eks i EU.  Kildene via Taiwain pekte direkte på Europa. Nå prøver Israel i ren panikk å skjule sporene sine fordi de innser at det de har gjort tråkker mange på beina i EU.  Åpne kilder er dessverre vanskelig å vise til nå fordi Israel trolig har arbeidet hardt med å skjule dem. Men denne saken er nok ikke ferdig og kanskje vi får vite mer etterhvert 

Jeg ser at du har byttet fra uskyldige europeere til europeere? Var det bevisst eller mener du fortsatt at det var uskyldige europeere som har fraktet de?

Resten av posten så er kildene trust me, bro?

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Ikke minst, iron dome beskytter jo bare ikke-evakuerte områder med høy populasjon. Dette var en av grunnene til at de tolv druziske barna ble drept av hezbollah på golanhøyden.

Ikke sant. Men i følge @FriskLuft har Israel ingen rett til å forsvare seg mot slike angrep. De skal bare sitte og se på rakettene regne over landsbyer og åkre og fotballbaner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...