JK22 Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september Han feiget ut. Nå kommer helt sikkert flere tusen Hizbollah-medlemmer og titusener av medlemmer i vasallmilitsene i flere land til å spørre seg om det er verdt å bli værende i en stadig mer utsatt situasjon uten å kunne slåss tilbake. Jeg vil ikke være overrasket om det diskuteres i Libanon, Syria og Irak som Iran om man burde gi opp, nå har de sett hvordan disses lederne vek unna hver gang det kom grove provokasjoner og de merker at troverdigheten er i ferd med å få seg et knekk. Israelerne får lov til å beholde initiativet og bestemme hvordan det skal være, da er halvparten av krigen allerede tapt - og det vet de fleste Hizbollah-medlemmer med innsiktsevne. 3 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september Det har startet. Siden oktober 2023 hadde israelerne nøysomt malte ned Hizbollah litt etter litt, over 11,000 våpen var sendt inn i Libanon - og bare 2,500 våpen i retur, av dette ytterst lite, flere hundre på det mest, traff sivile og militære mål med vekslende hell. Minst 5,000 mål har blitt truffet som et absolutt minimum, og det er kjent at hundrevis av tonn med våpen hadde blitt ødelagt. Samtidig hadde man vært meget opptatt med å infiltrere hele støtteapparatet omkring Hizbollah og IRGC-Q, personsøkerangrepet og den etterfølgende ødeleggelsen av kommunikasjonshubene hadde hendt fordi de kunne følge med det som skje på innsiden. De er flere skritt foran, kanskje hele sju mil foran Hizbollah og IRGC-Q som har blitt helt skikkelig utmanøvrert, narret opp i snurr og lammet som kraftig ydmyket. Det er helt sikkert at israelerne nå har hver eneste militærsmiddel i sikte i hele Sør-Libanon. Ved å skape kaos og tvil har de slått ut reaksjonsevnen for overveldende ildåpning mot Nord-Israel fordi når det er så mange våpen spredt rundt omkring og så få våpenkyndige menn til rådighet, er kommunikasjon svært essensielt. Meldinger om diverse elektroniske maskiner som ødelegges - som solcellekraftverker og korttjenestemaskin - kan tyder på at automatikksystemet omkring fjernstyring av rakettbatteriene kan ha blitt kompromittert/slått ut. Det kan betyr at israelerne kan slå til med full kraft. 5 2 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september (endret) Hvis man teller antall muhajid på martyrsiden til Hezbollah, så er det 37 av dem. Så det var antallet hezbollah soldater som ble drept. Jeg ser at det libanesiske helsedepartementet ikke opplyste om at de 37 hezbollah medlemmene var soldater eller sivile, og noen bruker det (kanskje ikke i denne tråden) som et argument for at de 37 kunne være av den sivile delen av hezbollah, men det var jo lett å faktasjekke. Det gir en treffsikkerhet på over 90%, hvis sårende har samme ratio. Endret 19. september av shockorshot 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 19. september Del Skrevet 19. september Tussi skrev (3 timer siden): Dette innlegget blir også rapportert, du kan ikke vise til ett eneste innlegg hvor dette står, jeg misliletbsterkt arabiske islamistiske grupper, ikke vanlige arabere! men jeg antar du gaslighter, det blir uansett rapportert, og du blir blokkert fra og med nå Trist at du velger ubegrunnet personangrep heller enn en grei diskusjon Støtter deg der, når man tyr til løgner og personangrep så har man tapt debatten rett og slett. 5 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Dette selskapet som leverte personsøkere med sprengstoff til Hizbollah ble opprettet i 2022 ifølge en sak i VG i dag som undersøker den norske koblingen. I 2022 var verden en annen enn i dag. Israel hadde f.eks ikke opplevd sin 7 oktober og mange i Israel hadde vel et helt annet bilde av situasjonen enn i dag. Til tross for dette satt det altså personer i Israel og planla å plante sprengstoff i personsøkere slik at de kunne lemleste medlemmer av hizbollah. De produserte disse små enhetene med sprengstoff forkledd som personssøkere,walkie talkie osv og sendte dem avgårde gjennom Europa uten at de som håndterte dem mhp transport,salg og levering hadde det minste anelse om hva de faktisk håndterte. Kanskje ble de transportert med vanlige rutefly for alt vi vet. Og dette ble altså gjort av en stat som de fleste av oss på den tiden ble oppfattet som en demokratisk stat som holdt menneskerettigheter og høye etiske standarder. I praksis har de oppført seg som banditter og utsatt mange,mange sivile,helt uskyldige europeere for en risiko de ikke ante hva innebar. At en stat skal "smugle" sprengstoff og utnytte det sivile samfunn for slike risiko er rett og slett kvalmt. Dette er cowboy virksomhet helt på linje med noe av det verste kriminelle..og dette ble altså utført planlagt lenge,lenge før staten Israel opplevde 7 oktober. Enhver som er ute å reiser med fly nå må jo undres om det er en eller annen stat.eks Israel, vil bruke rutefly,passasjertog osv til å transportere sprengstoff forkledd som noe helt annet. Jeg hadde forventet litt høyere etisk standard fra Israel. En kunne kanskje se for seg at Nord Korea eller en Putin med null respekt for sivile liv kunne gjort noe slikt..Men verden går i dass skjønner jeg,der enhver gal stat kan ture frem som de vil. 4 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september FriskLuft skrev (56 minutter siden): Dette selskapet som leverte personsøkere med sprengstoff til Hizbollah ble opprettet i 2022 ifølge en sak i VG i dag som undersøker den norske koblingen. I 2022 var verden en annen enn i dag. Israel hadde f.eks ikke opplevd sin 7 oktober og mange i Israel hadde vel et helt annet bilde av situasjonen enn i dag. Til tross for dette satt det altså personer i Israel og planla å plante sprengstoff i personsøkere slik at de kunne lemleste medlemmer av hizbollah. De produserte disse små enhetene med sprengstoff forkledd som personssøkere,walkie talkie osv og sendte dem avgårde gjennom Europa uten at de som håndterte dem mhp transport,salg og levering hadde det minste anelse om hva de faktisk håndterte. Kanskje ble de transportert med vanlige rutefly for alt vi vet. Og dette ble altså gjort av en stat som de fleste av oss på den tiden ble oppfattet som en demokratisk stat som holdt menneskerettigheter og høye etiske standarder. I praksis har de oppført seg som banditter og utsatt mange,mange sivile,helt uskyldige europeere for en risiko de ikke ante hva innebar. At en stat skal "smugle" sprengstoff og utnytte det sivile samfunn for slike risiko er rett og slett kvalmt. Dette er cowboy virksomhet helt på linje med noe av det verste kriminelle..og dette ble altså utført planlagt lenge,lenge før staten Israel opplevde 7 oktober. Enhver som er ute å reiser med fly nå må jo undres om det er en eller annen stat.eks Israel, vil bruke rutefly,passasjertog osv til å transportere sprengstoff forkledd som noe helt annet. Jeg hadde forventet litt høyere etisk standard fra Israel. En kunne kanskje se for seg at Nord Korea eller en Putin med null respekt for sivile liv kunne gjort noe slikt..Men verden går i dass skjønner jeg,der enhver gal stat kan ture frem som de vil. Personsøkerne ble, såvidt vi vet, bestilt av Hezbollah i februar 2024, altså etter 7. oktober. Hvordan personsøkerne ble importert inn til landet, vet vi enda ikke, med mindre det har kommet noen håndfast informasjon jeg ikke har fått med meg. Det er definitivt en rekke etiske betenkeligheter med en slik operasjon, selv om denne typer skjulte eksplosjoner ikke på noen måter er uvanlig i etterretningsverdenen (det er kun omfanget og presisjonen som er oppsiktsvekkende). Selv vil jeg vente på flere bekreftede detaljer om selve gjennomføringen av operasjonen, før jeg har for sterke meninger om moralen rundt det. Men du har jo allerede vært tydelig på at Israel ikke skal forsvare seg mot Hezbollah, uansett metode, så du har bestemt deg allerede før angrepet fant sted. 6 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september VifteKopp skrev (38 minutter siden): Personsøkerne ble, såvidt vi vet, bestilt av Hezbollah i februar 2024, altså etter 7. oktober. Hvordan personsøkerne ble importert inn til landet, vet vi enda ikke, med mindre det har kommet noen håndfast informasjon jeg ikke har fått med meg. Det er definitivt en rekke etiske betenkeligheter med en slik operasjon, selv om denne typer skjulte eksplosjoner ikke på noen måter er uvanlig i etterretningsverdenen (det er kun omfanget og presisjonen som er oppsiktsvekkende). Selv vil jeg vente på flere bekreftede detaljer om selve gjennomføringen av operasjonen, før jeg har for sterke meninger om moralen rundt det. Men du har jo allerede vært tydelig på at Israel ikke skal forsvare seg mot Hezbollah, uansett metode, så du har bestemt deg allerede før angrepet fant sted. Jeg har aldri sagt at Israel ikke skal forsvare seg..Selvfølgelig skal de forsvare seg mot den galskapen de har rundt seg. Men måten de drar inn resten av verden ved sine metoder er forkastelig. Det er bare kriminelle og syke stater,terrorister og lignende som opererer på denne måten overfor andre land. Israel har med sin agering her krysset en linje for hva som burde være etiske og moralske verdier for etthvert fungerende demokrati. Selvfølgelig burde ikke Israel utsette sivile i Europa for en transport av sprengstoff fordekt som personsøkere. Jeg blir rett og slett opprørt i måten de tar seg tilrette på mot resten av verden. De er altså villige til å skade sivile europeere og ofre dem i sin egen kamp mot galskapen de utsettes for. Man mer eller mindre drar en uskyldig 3 part inn i konflikten de har mot sine naboer. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Vet du at disse ble fraktet med passasjerfly? 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september FriskLuft skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri sagt at Israel ikke skal forsvare seg..Selvfølgelig skal de forsvare seg mot den galskapen de har rundt seg. Jeg spurte deg for noen dager siden da du kritiserte angrepet om hvordan du mente Israel skulle forvare seg, og etter mye om og men var svaret ditt: De skal ikke føre krig mot hverandre. Det er det samme som å si at Israel ikke skal forsvare seg. Du påstår også at disse personsøkerne har blitt transportert til fare for europeiske sivile. Har du noen kilder på det? For jeg har enda ikke sett transportmetodene bekreftet. 4 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september VifteKopp skrev (7 minutter siden): Jeg spurte deg for noen dager siden da du kritiserte angrepet om hvordan du mente Israel skulle forvare seg, og etter mye om og men var svaret ditt: De skal ikke føre krig mot hverandre. Det er det samme som å si at Israel ikke skal forsvare seg. Du påstår også at disse personsøkerne har blitt transportert til fare for europeiske sivile. Har du noen kilder på det? For jeg har enda ikke sett transportmetodene bekreftet. Nei,det å forsvare seg betyr at man står innenfor egne grenser og forsvarer seg. Å føre krig er å gå til angrep på et annet land og krysse grensen til dette. Beklager om dette var uklart. Etthvert land har rett til å forsvare egne grenser. Men å gå til krig ved å gå utenfor egne grenser og inn i ett annet land er noe helt annet. Og å misbruke et annet land for transport av eksplosiver under dekke av noe annet er heller ikke akseptabelt. 3 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september FriskLuft skrev (2 minutter siden): Nei,det å forsvare seg betyr at man står innenfor egne grenser og forsvarer seg. Å føre krig er å gå til angrep på et annet land og krysse grensen til dette. Beklager om dette var uklart. Etthvert land har rett til å forsvare egne grenser. Men å gå til krig ved å gå utenfor egne grenser og inn i ett annet land er noe helt annet. Og å misbruke et annet land for transport av eksplosiver under dekke av noe annet er heller ikke akseptabelt. Så hvis Danmark sendte raketter over Skagerrak mot Kristiansand så hele byens befolkning måtte evakueres, så ville du synes det var uakseptabelt om Norge forsøkte å bombe rakettrampene og ammunisjonsdepotene i Danmark? 6 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Mannen med ljåen skrev (34 minutter siden): Vet du at disse ble fraktet med passasjerfly? Nei,men de ble jo skjult mhp hva det var. Og på en eller annen måte må de jo ha blitt transportert fra EU til Libanon. Og det er trolig gjort av sivile som ikke ante hva de var de håndterte..Sånn sett har Israel utnyttet sivile og satt dem i en risikoutsatt posisjon. De har trolig ikke latt egne militære vært involvert i transporten fordi det ville kunne ødelagt det hele. Her har altså Israel gitt blanke i sivile I EU og turet frem som de selv ønsket.. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september FriskLuft skrev (26 minutter siden): Nei,det å forsvare seg betyr at man står innenfor egne grenser og forsvarer seg. Å føre krig er å gå til angrep på et annet land og krysse grensen til dette. Beklager om dette var uklart. Etthvert land har rett til å forsvare egne grenser. Men å gå til krig ved å gå utenfor egne grenser og inn i ett annet land er noe helt annet. Og å misbruke et annet land for transport av eksplosiver under dekke av noe annet er heller ikke akseptabelt. Er du da også imot at Ukraina gikk inn i Kursk? 5 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september https://www.vg.no/nyheter/i/kwpGwL/bulgarsk-sikkerhetstjeneste-norskeid-selskap-ikke-involvert-i-handel-av-personsoekere 1 Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september (endret) Litt tanker : Hvis Israel hadde planer om å invadere Libanon, ville de vel ha ventet med å sprenge pagerne til de angrep. Men kanskje de oppdaget at noen I Hezbollah holdt på å gjennomskue pagerne. Hvordan? Kanskje Israel, som laget pagerne, også kunne lese meldingene. Eller lytte til samtaler. Kanskje Israel har tapt mer enn de har vunnet de siste dagene, siden de har tapt denne "mikrofonen" i Hezbollah midte? Endret 20. september av UglaSukk 3 Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september (endret) UglaSukk skrev (20 minutter siden): Kan ta med at Libaneserne har blitt mer pro Hezbollah. En artikkel i The Guardian slutter slik : "I am a medical worker, but the grudge I have now … I will insist on teaching it to my great-greatgrandson. I was neutral, but now I'm going to take a side," Yusuf said, stressing however that his resistance would be non-violent." Endret 20. september av UglaSukk 1 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september 1 hour ago, FriskLuft said: Nei,det å forsvare seg betyr at man står innenfor egne grenser og forsvarer seg. Å føre krig er å gå til angrep på et annet land og krysse grensen til dette. Beklager om dette var uklart. Etthvert land har rett til å forsvare egne grenser. Men å gå til krig ved å gå utenfor egne grenser og inn i ett annet land er noe helt annet. Og å misbruke et annet land for transport av eksplosiver under dekke av noe annet er heller ikke akseptabelt. Nope, man kan og forsvare seg ved å gå inn i området som blir brukt av den angripande part og uskadeliggjere alt av militært utstyr samt alt den krigførande part nytter for å drive sin angrepskrig. Såleis har Israel i mange år vore inn i Libanon og fjerna det di har sett på som krigsmatriell til Hizbollah levert av/via Iran. I løpet av mange år nå har Israel vore klar over at Iran vil skaffe seg atomvåpen og helst bruke di til å utslette Israel. I opptakten har Hizbollah og Hamas blitt styrka militært av Iran. At Israel i så måte har vore forutsjåande nok til å forstå at di på eit eller anna tidspunkt måtte ta ut den verste brodden Hizbollah utgjere, burde di fleste ha fått med seg, men di som helst ser at Israel slutter å eksistere syns nok dette må forklarast med konspipiss samt hevde at Israel ikkje har lov til ditt og datt. Heile vinklinga om at Israel er den store stygge ulven i denne fortellinga er regelrett feil. Etter utallige feilslåtte forsøk på fred har ikkje Israel noko anna valg enn å overleve galskapen Iran har satt igang for å utrydde Israel. Og det beste forsvar er å angripe den angripende part og føre krigen der di er. Det minsker sivile egne tap og påfører den angripende part eit enda større nederlag noko som og er heilt riktig å gjere for den som forsvarer seg og sitt folk. At Libanon ikkje har gjort meir for å kaste ut Hizbollah vil til slutt bli ei belastning Libanon har påført sin egne befolkning. Libanon saman med Iran har seg sjølv å takke for den utviklinga som nå utspiller seg. Håper di er sitt ansvar bevisst og innser at fred er einaste veien for midtøsten. Er jo så enkelt som at Iran avslutter sitt mål om å utslette Israel... 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september UglaSukk skrev (6 minutter siden): Litt tanker : Hvis Israel hadde planer om å invadere Libanon, ville de vel ha ventet med å sprenge pagerne til de angrep. Men kanskje de oppdaget at noen I Hezbollah holdt på å gjennomskue pagerne. Hvordan? Kanskje Israel, som laget pagerne, også kunne lese meldingene. Eller lytte til samtaler. Kanskje Israel har tapt mer enn de har vunnet de siste dagene, siden de har tapt denne "mikrofonen" i Hezbollah midte? Det kan godt være at hizbolah fant det ut, de har en kontra-spionasjetjeneste. Og da var vel den eneste muligheten å sprenge dem, ellers ville de ikke fått gjort det i det hele tatt 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september Tussi skrev (1 time siden): Er du da også imot at Ukraina gikk inn i Kursk? I utgangspunktet ja. Det som derimot gjør det litt spesielt er at Russland har invadert Ukraina. Og således kan man ha større forståelse for Ukraina sin agering. I tilfelle Israel så har ikke Libanon invadert Israel. Det er jo I praksis Israel som tilsynelatende nå vil gå inn i Libanon. Og det er Israel som har utnyttet EU borgere til å bidra med sin aksjon mhp personsøkere. Israel fremstår derfor mye mer kynisk enn Ukraina og jeg klarer ikke helt å se hvordan disse to sakene kan sammenlignes. Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Men de velger å utnytte borgere i EU som en del av en aksjon mot et naboland,Libanon..Israel fremstår på alle måter som den aktive agressoren her som gir f..i normer og regler. Ja,de opplever å bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september FriskLuft skrev (8 minutter siden): I utgangspunktet ja. Det som derimot gjør det litt spesielt er at Russland har invadert Ukraina. Og således kan man ha større forståelse for Ukraina sin agering. I tilfelle Israel så har ikke Libanon invadert Israel. Det er jo I praksis Israel som tilsynelatende nå vil gå inn i Libanon. Og det er Israel som har utnyttet EU borgere til å bidra med sin aksjon mhp personsøkere. Israel fremstår derfor mye mer kynisk enn Ukraina og jeg klarer ikke helt å se hvordan disse to sakene kan sammenlignes. Israel har selvfølgelig rett til å forsvare seg. Men de velger å utnytte borgere i EU som en del av en aksjon mot et naboland,Libanon..Israel fremstår på alle måter som den aktive agressoren her som gir f..i normer og regler. Ja,de opplever å bli beskutt fra Libanon hvilket selvfølgelig er en utfordring,men istedenfor å beskytte egne innbyggere fra sitt eget land går de aktivt til aksjon i et naboland og i prosessen utnytter sivile utenfor konflikten til uvitende bidra og ta risiko på vegne av Israel. Det stiller Israel i et veldig dårlig lys. Krigen er ikke imot Libanon, det som gjør det spesielt er at Libanon som stat har valgt å godta at Hizbollah bruker deres territorium. Når det er sagt, så håper jeg at dette ikke utvikler seg til en krig 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå