Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (12 timer siden):

Ja, men jeg synes Hamas får for mye i forhandlingene. De fær frigitt terrorister lot sivile de har mishandlet og i mange tilfeller drept, de får beholde makten etter en massakre av dimensjoner, de får mer sympati etc etc. 

Det er kvalmt at ikke presset på Hamas er større fra andre parter enn Israel. En skam!

Det er da mye press på Hamas, hørt om Usa og mange av Israels allierte?

Norge er også delt, politisk mht Israel og Gaza.

Jeg støtter Israels rett til å eksistere og forsvare seg, og jeg er mot Hamas, samtidig er jeg bekymret for det palestinske folket.

Det er ikke noen enkel Fix....

I Irland la Ira ned terror og våpnene etter et gjennomslag politisk med tror Sinn Fein og garantier begge veier.

Det er mulig, Irland er delt opp i to deler tror jeg...

En mulig løsning er om en mer fredelig del av Hamas får bestemme, de har vel også et spekter.

Helst noe annet enn Hamas om det er mulig og en slags tostatsløsning og ikke mer rakettangrep mot Israel, og samtidig ikke noe mer bombing fra Israels side .

IRA var ikke så mye mindre brutale enn Hamas, jo med tanke på 7 oktober...

Men Terror mot uskyldige/bomber og massakre er uansett Terror.

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Det er da mye press på Hamas, hørt om Usa og mange av Israels allierte?

Norge er også delt, politisk mht Israel og Gaza.

Jeg støtter Israels rett til å eksistere og forsvare seg, og jeg er mot Hamas, samtidig er jeg bekymret for det palestinske folket.

Det er ikke noen enkel Fix....

I Irland la Ira ned terror og våpnene etter .er gjennomslag politisk med tror Sinn Fein og garantier begge veier.

Det er mulig, Irland er delt opp i to deler tror jeg...

En mulig løsning er om en mer fredelig del av Hamas får bestemme, de har vel også et spekter.

Helst noe annet enn Hamas om det er mulig og en slags tostatsløsning og ikke mer rakettangrep mot Israel, og samtidig ikke noe mer bombing fra Israels side .

IRA var ikke så mye mindre brutale enn Hamas, jo med tanke på 7 oktober...

Men Terror mot uskyldige/bomber og massakre er uansett Terror.

Presset på at Hamas må legge ned våpnene ogngi fra seg makten er ikke-eksisterende. Presset på israel om å frigi terrorister  (husk at den hovedansvarlig for 7 oktober ble frigitt i en tidligere gissel avtale) er stort, fra Israels egne allierte. Taperne her er er Israel, og de sivile palestinerne, Hamas har vunnet enormt, og har all grunn til å gjennomføre.føre et nytt 7 oktober, som de jo har sagt de skal, igjen og igjen.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Presset på at Hamas må legge ned våpnene ogngi fra seg makten er ikke-eksisterende. Presset på israel om å frigi terrorister  (husk at den hovedansvarlig for 7 oktober ble frigitt i en tidligere gissel avtale) er stort, fra Israels egne allierte. Taperne her er er Israel, og de sivile palestinerne, Hamas har vunnet enormt, og har all grunn til å gjennomføre.føre et nytt 7 oktober, som de jo har sagt de skal, igjen og igjen.

 

Har Hamas vunnet?  Ja om de ikke bryr seg om egne tap og palestinske sivile døde så..

Og det er jo selvfølgelig mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Har Hamas vunnet?  Ja om de ikke bryr seg om egne tap og palestinske sivile døde så..

Og det er jo selvfølgelig mulig.

Det er ikke bare mulig, det er nesten 100% sikkert, bare å se på hvordan de legger baser i skoler der sivile gjemmer,seg, som jeg gav kilde på igår, bare å se på hvordan det er tusenvis av tuneller og ikke et eneste bomberom for sivile i hele Gaza. 

Og ikke minst https://www.timesofisrael.com/hamass-sinwar-said-to-laud-high-civilian-death-toll-in-gaza-as-necessary-sacrifice/

Tviler på de spurte de sivile først

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jeg tror det beste nå vil være å få til en våpenhvile og frigivelse av gisler.

Ja, eneste jeg ikke liker er dette med at Hamas krever å få frigitt en masse terrorister mot gislene. En av hovedpersonene bak 7.oktober-terroren ble frigitt i en tidligere slik forhandling. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var det forresten noen som fikk med seg at apartheidstaten Israel risikerte egne soldater for å redde en arabisk beduin fra frihetssoldatene i Hamas?

Kan nesten se ut som at israelske statsborgere uavhengig av etnisitet er verdifulle for landet. Kan det virkelig stemne? jeg trodde.....

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (38 minutter siden):

Var det forresten noen som fikk med seg at apartheidstaten Israel risikerte egne soldater for å redde en arabisk beduin fra frihetssoldatene i Hamas?

Kan nesten se ut som at israelske statsborgere uavhengig av etnisitet er verdifulle for landet. Kan det virkelig stemne? jeg trodde.....

Er nok ikke veldig høyt oppe på NRKs liste å fortelle om slikt, nei. Passer ikke agendaen deres.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Tussi said:

TV2 klarer altså å lage en artikkel der Israel stilles til ansvar for en handling Hamas utførte. Ufattelig 

Så, så. Pust inn. Pust ut.

TV2 formidler det mange i Israel mener, verken mer eller mindre. Det er greit å mene at det er feil. Men det er altså et sitat fra en av de pårørende, og ikke noe TV2 påstår

Men samme logikk gjelder såkalte "menneskelige skjold" (AKA sivile). Det er Israel som dreper disse. Gjelder dette den ene veien, børdet gjelde også den andre veien.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flere har meldt om dette, men fra israelske Y-Net :

"Netanyahu's clarification document:

"This is the 'bloody document' - foreshadowing the fate of the 6 murdered abductees"

In May, Israel submitted a proposal for an agreement that would return the abductees and lead to a ceasefire, but to the surprise of the government - Hamas agreed to most of its terms. Within weeks, a new document was prepared, which officially contains "clarifications" - but in practice it includes changes that torpedoed any chance of an agreement. Senior Israeli: "This document is dipped in the blood of the six murdered abductees" "

https://www.ynet.co.il/news/article/yokra14060618

 

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 2.9.2024 den 1:55 PM):

Så lenge verden lar Israel være en okkupasjonsmakt, så vil folk kjempe imot okkupasjonen. Det blir ingen fred med okkupasjon

Ifølge Hamas er hele Israel palestinsk land, så det er bare Israels utslettelse som vil få Hamas til å slutte å kjempe. Er det løsningen din?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
7 hours ago, Rhabagatz said:

Men samme logikk gjelder såkalte "menneskelige skjold" (AKA sivile). Det er Israel som dreper disse. Gjelder dette den ene veien, børdet gjelde også den andre veien.

Dette argumentet føler jeg å dra litt i - pleier normalt ikke å kommentere krigens uhyrligheter hverken den ene eller andre veien. Og forøvrig er jeg uenig i argumentasjonen, for logikken over synes å tippe mot at vold skal avle mer vold. Det riktige er selvsagt at begge parter skal respektere krigens rett.

I dette spesifikke tilfelle er jo problemet fangevokterne til hamas, noen vil kanskje gå så langt som å omtale dette som medmennesker.

En fangevokter, i en situasjon der soldater på motsatt side med oppdrag å frigi fangene nærmer seg - har noen alternativer, uansett hva ledelsen har gitt av instruksjoner.

  • Du kan flykte. La fangene være. Resultat - du overlever nok en dag (til å kjempe?)
  • Du kan kjempe (hvis formålet med innmeldinga til organisasjonen uansett er å daue som stridende) ?
  • Eller du kan gjøre det som gjør andre sint. Du kan rett og slett henrette fangene (og deretter flykte?).

klarer du å sette deg inn i den grusomme dødsangsten som fangene måtte ha vært i, i deres siste sekunder. Når du bevitner at dine medfanger blir brutalt henrettet og vet at det er din tur?

Off, kjenner får vondt i magen av dette her.

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 minutter siden):

Dette argumentet føler jeg å dra litt i - pleier normalt ikke å kommentere krigens uhyrligheter hverken den ene eller andre veien. Og forøvrig er jeg uenig i argumentasjonen, for logikken over synes å tippe mot at vold skal avle mer vold. Det riktige er selvsagt at begge parter skal respektere krigens rett.

I dette spesifikke tilfelle er jo problemet fangevokterne til hamas, noen vil kanskje gå så langt som å omtale dette som medmennesker.

En fangevokter, i en situasjon der soldater på motsatt side med oppdrag å frigi fangene nærmer seg - har noen alternativer, uansett hva ledelsen har gitt av instruksjoner.

  • Du kan flykte. La fangene være. Resultat - du overlever nok en dag (til å kjempe?)
  • Du kan kjempe (hvis formålet med innmeldinga til organisasjonen uansett er å daue som stridende) ?
  • Eller du kan gjøre det som gjør andre sint. Du kan rett og slett henrette fangene (og deretter flykte?).

klarer du å sette deg inn i den grusomme dødsangsten som fangene måtte ha vært i, i deres siste sekunder. Når du bevitner at dine medfanger blir brutalt henrettet og vet at det er din tur?

Off, kjenner får vondt i magen av dette her.

 

 

Jeg har sett kommentarfelt på Twitter og facebook der gislene betyr ingenting, jeg tror faktisk ikke alle ser dem som mennesker, nå sikter jeg ikke til den aktuelle debattanten. men det er skremmende hvordan alle andre enn de som kidnapper, mishandler og dreper noen skal stå ansvarllig for kidnapingen, mishandlingen og drapene. Nesten som om man ikke betrakter palestinere som mennesker med evnen til å skille mellom rett og galt, som dyr. Og nå sikter jeg også til media

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...