Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Gouldfan said:

Hva med å fortsatt ha muren men kanskje utbedre passerings tid ved å vide opp gjennom farten.. Slik at palestinerne som vil jobbe i Israel kommer seg kjapt igjennom?

Desverre er det nesten ingen i Israel som vil gi jobb til palestinere etter october 7th, så ja kanskje om 10-20 år med en ny generasjon som ikke er like farget av hva som skjedde ifjor.

Det å øke passeringstiden mellom en palestinsk bosetning til en annen, burde de gjøre.

9 minutes ago, Gouldfan said:

Israel har rakettskjold

Denne beskytter bare områder med høy populasjon og er ikke feilfri. Hvis palestinske områder hadde blitt bombet noen par ganger i måneden, men klarte å hindre 9 av 10, hadde det vært greit eller holdbart? Nei.

9 minutes ago, Gouldfan said:

kan fjerne tuneller

Da må de inn med soldater i f.eks. Gaza, det fører ikke til bedre levevilkår.

9 minutes ago, Gouldfan said:

Istedenfor å bombe fot-terrorist krigere i Gaza og befolkningen så burde heller Mossad raide Hamas ledere i utlandet...

Problemet er at mange av de fot-terroristene massakrerte mange israelere sivile på en forferdelig grusom måte. Jeg ser ikke helt hvordan det skulle vært politisk akseptabelt at man ikke ville gått etter dem og hamas ledere i utlandet.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det beste er også å ta bort og fjerne årsakene bak terror. Om araberne i de palestinske områdene får bedre levekår så vil trolig motivasjon for å kaste sten eller bli med i Hamas forsvinne.

 

Så lenge verden lar Israel være en okkupasjonsmakt, så vil folk kjempe imot okkupasjonen. Det blir ingen fred med okkupasjon

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, shockorshot said:

Desverre er det nesten ingen i Israel som vil gi jobb til palestinere etter october 7th, så ja kanskje om 10-20 år med en ny generasjon som ikke er like farget av hva som skjedde ifjor.

Så for å oppsummere: Å blande israel og jøder er helt forferdelig, men å sidestille palestinere og terrorister er greit?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Ankor said:

Så for å oppsummere: Å blande israel og jøder er helt forferdelig, men å sidestille palestinere og terrorister er greit?

Jeg sidestiller ikke israelske palestinere, med palestinere som lever i palestina når det kommer til sikkerhetstrussel for israelere. Det gjør heller ikke israelere. Faktum er at en majoritet av palestinere som bor i palestina ser på vold som beste løsning for å oppnå en palestinsk stat og veien framover, dette vet vi pga. spørreundersøkelser som ble gjort både før og etter 7 oktober.

Mange palestinere som var med på massakren 7 oktober hadde arbeidspass . Kan du forstå da hvorfor mange ikke vil ansette palestinere med arbeidspass etter 7 oktober, eller er du helt ideologisk blind?

Jeg fatter ikke hvordan du ikke forstår dette intuitivt. Hvor du får dette her til å bli som å sidestille palestinere med terrorister har jeg ingen aning om, men kanskje du sliter med å se nyanser av ting.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 timer siden):

De tok jo en Hamasleder i Iran, fikk kjeft for det også...

Ellers er jeg enig I at palestinerne må få bedre levekår,.Men når Hamas prioriterer våpen og tuneller over levestandarden til befolkningen ser det ut til at en forutsetning er at Hamas må bort først 

Hamas må bort helt klart, men jeg håper flere enn meg forstår at Hamas kan også fjernes uten kuler og bomber.... Med litt list og lure avtaler etc så kan krig unngås ofte.

Om de araberland som er på lag med Israel presser Iran feks så kan det hjelpe i kampen mot Hamas, det er bare et eksempel på at smart diplomati kan stanse Terrorisme som Hamas...

Krig er jo det værste som kan skje, og jeg tror ikke det er positivt hverken for Israel eller palestinerne.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Det beste er også å ta bort og fjerne årsakene bak terror. Om araberne i de palestinske områdene får bedre levekår så vil trolig motivasjon for å kaste sten eller bli med i Hamas forsvinne.

.. og hvor skulle de det fra? Fra vesten? Problemet med den idéen er at den har vært prøvd ut i flere tiår og feilet til de grader. Gazas hoved-inntekt har vært bistandsmidler fra vesten. Likevel har området blitt stadig mer ekstremt og bygget opp en enorm kapasitet for terror. Hva mener du vil bli annerledes neste gang om vesten fortsetter å pøse på med feil medisin (bistand)?

Gaza kan ikke være verdens trygdemottaker. De må faktisk skape sine inntekter og levekår selv.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Hamas må bort helt klart, men jeg håper flere enn meg forstår at Hamas kan også fjernes uten kuler og bomber.... Med litt list og lure avtaler etc så kan krig unngås ofte.

Man forhandler ikke med terrorister. Som om vi var blind og døv for denne visdommen fra før, så har i hvert fall 7. oktober og gisselbehandlingen etter det vist en hel verden hvordan avtaler overholdes av terroristene. Hamas må først utryddes. Deretter kan landet hjelpes med å stable på beina et statsapparat som har palestinernes beste i tankene. Det blir ikke lett, men jeg ser ingen andre måter enn å hjelpe de med det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Hamas må bort helt klart, men jeg håper flere enn meg forstår at Hamas kan også fjernes uten kuler og bomber.... Med litt list og lure avtaler etc så kan krig unngås ofte.

Om de araberland som er på lag med Israel presser Iran feks så kan det hjelpe i kampen mot Hamas, det er bare et eksempel på at smart diplomati kan stanse Terrorisme som Hamas...

Krig er jo det værste som kan skje, og jeg tror ikke det er positivt hverken for Israel eller palestinerne.

 

Kan du gi eksempler på denne listen som skal fjerne Hamas? Jeg antar du har fått med deg våpensmuglingem via Egypt, som Israel har samarbeidsavtale med

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, shockorshot said:

Jeg sidestiller ikke israelske palestinere, med palestinere som lever i palestina når det kommer til sikkerhetstrussel for israelere. Det gjør heller ikke israelere. Faktum er at en majoritet av palestinere som bor i palestina ser på vold som beste løsning for å oppnå en palestinsk stat og veien framover, dette vet vi pga. spørreundersøkelser som ble gjort både før og etter 7 oktober.

Mange palestinere som var med på massakren 7 oktober hadde arbeidspass . Kan du forstå da hvorfor mange ikke vil ansette palestinere med arbeidspass etter 7 oktober, eller er du helt ideologisk blind?

Jeg fatter ikke hvordan du ikke forstår dette intuitivt. Hvor du får dette her til å bli som å sidestille palestinere med terrorister har jeg ingen aning om, men kanskje du sliter med å se nyanser av ting.

Den ideologisk blinde her er nok deg. Akkurat som mange palestinere støtter angrep så støtter de fleste jøder Israels behandling av palestinere. Palestinere har levd i elendighet i mange år uten at det får noen oppmerksomhet, og Israel har fått fortsette okkupasjonen uten noen reell motstand fra resten av verden.

Krig er det eneste som har gitt palestinerene noe, og slik er det denne gangen også. Nå er det en reell sjanse for at utenlandsk press vil føre til endringer til det bedre for palestinere på litt sikt, og det skyldes terrorangrepet. Synd, men sant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Man forhandler ikke med terrorister. Som om vi var blind og døv for denne visdommen fra før, så har i hvert fall 7. oktober og gisselbehandlingen etter det vist en hel verden hvordan avtaler overholdes av terroristene. Hamas må først utryddes. Deretter kan landet hjelpes med å stable på beina et statsapparat som har palestinernes beste i tankene. Det blir ikke lett, men jeg ser ingen andre måter enn å hjelpe de med det.

Du misforstår, det var ikke Hamas de skulle forhandle med, de andre landene skulle presse Iran til å slutte å spamme Hamas med milliarder.....

Israel er alliert med masse Araberland nå, en stor avtale om allianse lik EU ble underskrevet like føre 7.Oktober alt er klart.

Sikkert mye av årsaken til at Hamas utførte et terrorangrep også.

 

Men Diplomati og represalier ovenfor Iran og utestenging fra markeder feks er mye mer effektivt og lønnsomt for alle enn krig.

Er det forresten sannsynlig at noen israelske gissler lever fortsatt? Jeg hører folk si det er lite trolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (1 minutt siden):

Den ideologisk blinde her er nok deg. Akkurat som mange palestinere støtter angrep så støtter de fleste jøder Israels behandling av palestinere. Palestinere har levd i elendighet i mange år uten at det får noen oppmerksomhet, og Israel har fått fortsette okkupasjonen uten noen reell motstand fra resten av verden.

Krig er det eneste som har gitt palestinerene noe, og slik er det denne gangen også. Nå er det en reell sjanse for at utenlandsk press vil føre til endringer til det bedre for palestinere på litt sikt, og det skyldes terrorangrepet. Synd, men sant.

Virkelig? Bosettingene har økt i takt med terroren, Gaza er lagt i ruiner, skattepenger blir ikke overført, og en hel generasjon er trsunatisert. Fantastisk resultat av terror!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

.. og hvor skulle de det fra? Fra vesten? Problemet med den idéen er at den har vært prøvd ut i flere tiår og feilet til de grader. Gazas hoved-inntekt har vært bistandsmidler fra vesten. Likevel har området blitt stadig mer ekstremt og bygget opp en enorm kapasitet for terror. Hva mener du vil bli annerledes neste gang om vesten fortsetter å pøse på med feil medisin (bistand)?

Mye takket være Israels strategi med splitt og hersk mellom Gaza og Vestbredden, og ensidige støtte til Hamas. Så lenge Israel ønsker å holde konflikten i gang og fyrer opp under den så bør det ikke overraske at det blir mer hat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Virkelig? Bosettingene har økt i takt med terroren, Gaza er lagt i ruiner, skattepenger blir ikke overført, og en hel generasjon er trsunatisert. Fantastisk resultat av terror!

Det er midlertidig. Hva resultetet blir på litt sikt vet vi ikke nå. Det som er sikkert er at den israelske befolkningen for alvor har begynt å styre misnøyen mot sin egen regjering også. Det kan medføre reelle endringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ankor skrev (Akkurat nå):

Det er midlertidig. Hva resultetet blir på litt sikt vet vi ikke nå. Det som er sikkert er at den israelske befolkningen for alvor har begynt å styre misnøyen mot sin egen regjering også. Det kan medføre reelle endringer.

Ja. Men hvis palestinerne fortsetter.med terror, så er sjansen mye større for at de blir knust enn at de oppnår noe. Skremmende når noen mener terror og krig er en effektiv måte å oppnå noe på

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (52 minutter siden):

Du misforstår, det var ikke Hamas de skulle forhandle med, de andre landene skulle presse Iran til å slutte å spamme Hamas med milliarder.....

Israel er alliert med masse Araberland nå, en stor avtale om allianse lik EU ble underskrevet like føre 7.Oktober alt er klart.

Sikkert mye av årsaken til at Hamas utførte et terrorangrep også.

Men Diplomati og represalier ovenfor Iran og utestenging fra markeder feks er mye mer effektivt og lønnsomt for alle enn krig.

Er det forresten sannsynlig at noen israelske gissler lever fortsatt? Jeg hører folk si det er lite trolig.

Iran er allerede underlagt et massivt sanksjonsregime. Araberne har egentlig ikke så mange flere pressmidler mot presteregimet i Tehran, annet enn direkte militær konfrontasjon. Og det er det egentlig ingen som ønsker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Iran er allerede underlagt et massivt sanksjonsregime. Araberne har egentlig ikke så mange flere pressmidler mot presteregimet i Tehran, annet enn direkte militær konfrontasjon. Og det er det egentlig ingen som ønsker. 

Det var bare ment som et eksempel på effekten av diplomati framfor krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det beste nå vil være å få til en våpenhvile og frigivelse av gisler.

Ja, men jeg synes Hamas får for mye i forhandlingene. De fær frigitt terrorister lot sivile de har mishandlet og i mange tilfeller drept, de får beholde makten etter en massakre av dimensjoner, de får mer sympati etc etc. 

Det er kvalmt at ikke presset på Hamas er større fra andre parter enn Israel. En skam!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...