Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

Idf er selvsagt mer troverdig når vi snakker om Israels planer. 

Ikke hvis det er planer de ikke ønsker å dele, naturligvis.

 

Jeg ser hvert fall på en organisasjon som begår krigsforbrytelser som lite troverdig.  Og jeg kan si det er sjokkerende at noen finner de troverdige.

Dog, er sammenligningsgrunnlaget en holocaustbenektende antisemitt, kan jeg forstå at de virker mer troverdige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Tussi said:

igjen, kan vi være seriøse?

Vanskelig for å ta poenget?
Man kan godt være enig med en holocaustfornektere uten at det er galt. Men ikke om holocaust.

Det du prøver på er ren brønnpissing og ødeleggende for en saklig debatt. Resonnementer var klart, og jeg kan ikke se at noen har prøvd å imøtegå det. Eneste dere har gravd opp er nazi og holocaustfornektelse.

Som sagt, Israels forhandlingsposisjon er å skape bantustans også på Gaza.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Som sagt, Israels forhandlingsposisjon er å skape bantustans også på Gaza.

De takket nå ihvertfall ja til våpehvileforslaget som ble forhandlet frem internasjonalt. Hamas har enda ikke gått med på det.

– I et svært konstruktivt møte med statsminister Netanyahu i dag bekreftet han overfor meg at Israel støtter rammeverket i forslaget, sa Blinken til journalister ifølge AP.

– Det neste viktige skrittet er at Hamas sier «ja».

https://www.vg.no/nyheter/i/Rz5008/ap-blinken-sier-at-netanyahu-har-akseptert-plan-om-vaapenhvile-paa-gazastripen

Men jeg tror ikke Hamas bryr seg om å få slutt på lidelsene på Gaza. Strategien deres er fordømmelse mot Israe, så det er  visst viktigere for dem. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

IDF har snart ødelagt alt av tuneller mellom Egypt og Gaza. Over 150 tuneller brukt til å smugle våpen osv. Israel har egentlig ikkje noko valg når det kommer til fredsforhandlinger. Di må ha kontroll med stripa mellom Egypt og Gaza viss man skal trygge og få til fred i Gaza. Hamas er ikkje verdt å forholde seg til viss Palestinerene skal få eit framtidig liv i Gaza. Såleis ser eg ikkje nokon anna veg mot fred enn at Hamas blir utrenska og at man innfører dødsstraff for alle som medvirker i denne terroravdelinga til Iran.

Abbas med si støtte til Putin's krig mot Ukraina er dog i ferd med å ødelegge alt for Palestineres håp om fred, skjønt di som ynskje fred er i mindretal og sitter neppe i posisjon til å fjerne Abbas. Spørs om Norge nå innser at det ikkje blir riktig å støtte Palestinere med penger når Abbas skal ha di inn i Bri

Hizbollah og Iran blir di neste som må stå til ansvar overfor Israel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Resonnementer var klart, og jeg kan ikke se at noen har prøvd å imøtegå det. Eneste dere har gravd opp er nazi og holocaustfornektelse.

Det er helt innenfor å påpeke, opptil flere ganger, at @UglaSukk deler politiske analyser fra regelrette nazier. 

Men du har rett, selv nazier kan dele troverdige kilder, så la oss analysere denne videoen, som er et klipp fra Channel 14, en høyreorientert og konservativ israelsk nyhetskanal. 

Videoen viser konstruksjonen av en vei som visstnok krysser Gaza-stripen fra kibbutzen Nahal Oz i Israel til middelhavskysten. I følge denne soldaten (jeg vet ikke hvem han er) som blir intervjuet er formålet med veien å skape en buffersone mellom nord og sør, for å forhindre at fienden kan bevege seg fritt og for å gjøre det enklere for IDF å angripe det de beskriver som terrorist-infrastruktur over og under bakken. Reporterens subjektive analyse er at veien indikerer at Israel har tenkt å bli i Gaza lenge.

Men alt dette visste vi allerede. Israel har gjentatte ganger uttalt at målet med krigen er å utrydde Hamas, og siden Hamas fremdeles eksisterer, vil krigen fortsette. At Israel bygger en vei betyr ikke at planen nå er å bosette nordre Gaza med jøder og la befolkningen rundt bo i teltbyer, det er en konklusjon nazi-siden selv trekker. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

IDF har snart ødelagt alt av tuneller mellom Egypt og Gaza. Over 150 tuneller brukt til å smugle våpen osv. Israel har egentlig ikkje noko valg når det kommer til fredsforhandlinger. Di må ha kontroll med stripa mellom Egypt og Gaza viss man skal trygge og få til fred i Gaza. 

Jeg tror at hvis jeg ikke hadde rotet inn Ron Unz artikkelen her, men at jeg heller hadde vært en pro-israeler, og hadde skrevet at Israel har ikke noe annet valg enn å ta over den nordlige delen av Gaza, for å trygge Tel Aviv, så ville ingen ha reagert på at dette var fryktelig sagt / tenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Det er helt innenfor å påpeke, opptil flere ganger, at @UglaSukk deler politiske analyser fra regelrette nazier. 

Men du har rett, selv nazier kan dele troverdige kilder, så la oss analysere denne videoen, som er et klipp fra Channel 14, en høyreorientert og konservativ israelsk nyhetskanal. 

Videoen viser konstruksjonen av en vei som visstnok krysser Gaza-stripen fra kibbutzen Nahal Oz i Israel til middelhavskysten. I følge denne soldaten (jeg vet ikke hvem han er) som blir intervjuet er formålet med veien å skape en buffersone mellom nord og sør, for å forhindre at fienden kan bevege seg fritt og for å gjøre det enklere for IDF å angripe det de beskriver som terrorist-infrastruktur over og under bakken. Reporterens subjektive analyse er at veien indikerer at Israel har tenkt å bli i Gaza lenge.

Men alt dette visste vi allerede. Israel har gjentatte ganger uttalt at målet med krigen er å utrydde Hamas, og siden Hamas fremdeles eksisterer, vil krigen fortsette. At Israel bygger en vei betyr ikke at planen nå er å bosette nordre Gaza med jøder og la befolkningen rundt bo i teltbyer, det er en konklusjon nazi-siden selv trekker. 

Det er ikke et utenkelig scenario. Ideen er fremmet av ministre, dog høyreekstreme nutjobs.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Det er ikke et utenkelig scenario. Ideen er fremmet av ministre, dog høyreekstreme nutjobs.

Det er riktig at det er høyreekstreme elementer i den sittende regjeringen som vil ta over alt - from the river to the sea, bare omvendt, fra hva pro-palestinerne synger på sine demoer.

Men inntil videre er det ingenting som tyder på at Israel planlegger å bosette Gaza, og jeg synes tråden bør unngå å dele «politiske analyser» fra holocaust-fornektere. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (7 timer siden):

Som sagt, Israels forhandlingsposisjon er å skape bantustans også på Gaza.

Det andre gidder jeg ikke svare på. Men

Nei, Israels forhandlingsposisjon er ikke det,. De ønsker kontroll med grensen til Egypt så ikke Hamas skal lage nye tuneller. Og det er ganske logisk, med mindre man ønsker at Hamas skal få nye våpen 

Ellers trekker de seg helt ut

  • Liker 4
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (1 time siden):

Det er ingen dom er i tvil om at israelske settlere ønsker å bosettee segni Gaza,. Men det er IKKE offisiell israelsk politikk

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Ok,.så de ø sier en sone to,.Men de ønsker ikke å bosette jøder i nord, og frodeive alle palestinere til sør, som var utgangspunktet for denne diskusjonen. Fra din link

Hamas has demanded that hundreds of thousands of Palestinians who fled the north be allowed to return to their homes. Israel has agreed to their return but wants to ensure they are not armed.

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tar det som den største selvfølge at Hamas ikke skal ha rett til å importere våpen, hvis de skal ha en plass på Gaza i fremtiden. Gaza må åpenbart være en demilitarisert sone, så da må man ha kontroll over grenseovergangen.

Alt annet som ikke kan brukes i krigføring skal selvsagt få slippe inn og ut.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Hamas has demanded that hundreds of thousands of Palestinians who fled the north be allowed to return to their homes. Israel has agreed to their return but wants to ensure they are not armed.

Men dette sier ikke noe om hvor mye plass de skal bli gitt. Det virker som du mener at dette betyr at de skal ha tilbake alt land nord I Gaza. Men ingen vet, kanskje blir de avspist med 10 prosent.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (21 timer siden):

En nazi blogg altså med andre ord.

Ja, et kjapt google-søk gir dette svaret. Dessverre er ofte ikke et kjapt google-søk tilstrekkelig til å finne sannheten, spesielt ikke i dagens politiske virkelighet. I realiteten blir alle som legitimt kritiserer Israel utsatt for drittpakker på wikipedia.

Jeg gikk over alle kildene på Wikipedia som liksom skal dokumentere at Ron Unz er holocaust-fornekter og antisemitt. Det var bare vrøvl, som forventet. Han er dessuten jøde selv.

Du trodde du bedrev kildekritikk, men husk å også være kritisk til kilder om kilden du sjekker :) Det er sterke politiske krefter i sving som ønsker å sverte kritikere av Israel på alle mulige måter.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Aiven skrev (15 minutter siden):

Ja, et kjapt google-søk gir dette svaret. Dessverre er ofte ikke et kjapt google-søk tilstrekkelig til å finne sannheten, spesielt ikke i dagens politiske virkelighet. I realiteten blir alle som legitimt kritiserer Israel utsatt for drittpakker på wikipedia.

Jeg gikk over alle kildene på Wikipedia som liksom skal dokumentere at Ron Unz er holocaust-fornekter og antisemitt. Det var bare vrøvl, som forventet. Han er dessuten jøde selv.

At Ron Unz er en holocaust-fornekter er ikke vrøvl. Han har skrevet en langt essay om holocaust her:

https://archive.is/11O73#selection-4831.158-4831.361

For de som ikke vil lese hele essayet, har jeg klippet ut et interessant sitat:

"However, as an outsider exploring this contentious topic I think it far more likely than not that the standard Holocaust narrative is at least substantially false, and quite possibly, almost entirely so."

 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...