Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Ankor said:

Dessverre bare i den forstand at de er veldig gode til å skjule krigsforbrytelsene sine. Litt slipper likevel igjennom, som dette

https://www.nrk.no/urix/eks-soldatar-seier-at-israel-bruker-palestinarar-som-menneskelege-skjold-1.17007291

Kvantifiser veldig gode til å skjule. Jeg ville sagt at de er totalt motsatte av å flinke til å skjule siden sånne historier kommer fram, mens krigen faktisk pågår.

Det blir sånn som når rumenere synes landet sitt er så korrupt, pga. alle høytstående ledere som blir arrestert for korrupsjon hele tida. Men det er egentlig et sunt tegn, for det viser at man har et rettsvesen som tar korrupte ledere, imotsetning til f.eks. Bulgaria hvor nesten ingen blir arrestert (kan hende de har blitt flinkere på det enn sist, lenge siden jeg sjekket).

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"The arrest of the reporter Richard Medhurst, who has been one of the most ardent critics of the genocide in Gaza and Israeli apartheid state, at Heathrow airport is part of the steady march towards the criminalization of journalism, something all of us, including Medhurst, understood lay at the heart of the long persecution of Julian Assange.

(...)

 

After being taken into custody by 6 police officers, having his electronic equipment seized and questioned, he was placed in solitary confinement for almost 24 hours. He was released on pre-charge bail. He will remain under investigation for at least 3 months and faces the prospect of being charged with an offence that could carry a prison sentence of up to 14 years.

This arrest is about paralyzing his work, and the work of all who call out Israel for its mass slaughter. It is an ominous warning to any who stand up for Palestinian rights."

https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/article/a-dark-and-dangerous-place-for-british-journalism/

https://www.commondreams.org/news/richard-medhurst

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, shockorshot said:

Kvantifiser veldig gode til å skjule. Jeg ville sagt at de er totalt motsatte av å flinke til å skjule siden sånne historier kommer fram, mens krigen faktisk pågår.

Det blir sånn som når rumenere synes landet sitt er så korrupt, pga. alle høytstående ledere som blir arrestert for korrupsjon hele tida. Men det er egentlig et sunt tegn, for det viser at man har et rettsvesen som tar korrupte ledere, imotsetning til f.eks. Bulgaria hvor nesten ingen blir arrestert (kan hende de har blitt flinkere på det enn sist, lenge siden jeg sjekket).

Israelfansen kommer alltid med sånne påstander når noe blir avslørt, men de stemmer ikke med virkeligheten. Som det står i artikkelen du antakelig ikke leste så forbød israelsk høyesterett dette i 2005. Det viser både at det har blitt gjort i mange år og at det er stor forskjell på offisielle og virkelige prosedyrer i Israel. Det at en så opplagt sak måtte avgjøres i høyesterett sier også sitt om israeleres mentalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ankor skrev (21 minutter siden):

Israelfansen kommer alltid med sånne påstander når noe blir avslørt, men de stemmer ikke med virkeligheten. Som det står i artikkelen du antakelig ikke leste så forbød israelsk høyesterett dette i 2005. Det viser både at det har blitt gjort i mange år og at det er stor forskjell på offisielle og virkelige prosedyrer i Israel. Det at en så opplagt sak måtte avgjøres i høyesterett sier også sitt om israeleres mentalitet.

Vanvittig tull! At det ble forbudt i Israel mens det er standard i Palestina sier litt om forskjellen i mentalitet 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Psykake skrev (19 timer siden):

Svært uredelig hersketeknikk hvor du fremstiller det som at brukeren mener terrorister som halshugger sivile er uskyldige. 

Hev nivået. 

 

Budskapet kommer klart frem, det er irrelevant om det er 20, 25, 30 eller 40.000 døde sivile.

 Det er faktisk ikke uredelig å skrive det han gjør når vedkommende hevdet alle registrerte drepte var uskyldige, inkludert Muhammed Deif, som planlagt angrepet 7 oktober 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ankor said:

Israelfansen kommer alltid med sånne påstander når noe blir avslørt, men de stemmer ikke med virkeligheten. Som det står i artikkelen du antakelig ikke leste så forbød israelsk høyesterett dette i 2005. Det viser både at det har blitt gjort i mange år og at det er stor forskjell på offisielle og virkelige prosedyrer i Israel. Det at en så opplagt sak måtte avgjøres i høyesterett sier også sitt om israeleres mentalitet.

Ja jeg fullt klar over høyesterettsdommen, jeg hadde faktisk originalt et spørsmål om din kunnskap om den, men valgte å editere det vekk fordi det stilte kanskje mer krav om hva en vanlig person i Norge burde være klar over. Men siden du valgte å åpne den vepsebolen likevel, kan du forklare meg hvordan de brukte palestinske sivile som de ble dømt for i 2005? Hvis du hadde visst svaret på det uten å måtte google nå, ville du visst hvorfor det å si at de har gjort det i mange år, er et helt idiotisk utsagn. Hint, det som har skjedd nå er verre og forskjellig.

Hva legger du i utrykket israelfans som du farger meg som? Misforstå meg rett, jeg er en sionist, men jeg er like mye pro-palestina. Jeg bare synes det er drit at min egen side overdriver, lefler med sannhetsgehalten, eller klarer ikke å se at en organisasjon som har brukt ungdommer og gamle damer som selvmordsbombere også kanskje, kanskje ser verdien av å manipulere engasjerte og biased pro-palestinere ved hjelp av løgn bygd på sannhet eller obfuskering. Det ødelegger for det å få et verdig liv for palestinere. 

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

 Det er faktisk ikke uredelig å skrive det han gjør når vedkommende hevdet alle registrerte drepte var uskyldige, inkludert Muhammed Deif, som planlagt angrepet 7 oktober 

Brukeren skrev ikke at terrorister som kapper hodene av folk er uskyldige.

Poenget var at det er irrelevant om det er drept 20, 30 eller 40.000 sivile. 

Det flisespikkes om det er drept 25467,56 sivile og 14758,89 Hamas terrorister.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (48 minutter siden):

Ja jeg fullt klar over høyesterettsdommen, jeg hadde faktisk originalt et spørsmål om din kunnskap om den, men valgte å editere det vekk fordi det stilte kanskje mer krav om hva en vanlig person i Norge burde være klar over. Men siden du valgte å åpne den vepsebolen likevel, kan du forklare meg hvordan de brukte palestinske sivile som de ble dømt for i 2005? Hvis du hadde visst svaret på det uten å måtte google nå, ville du visst hvorfor det å si at de har gjort det i mange år, er et helt idiotisk utsagn. Hint, det som har skjedd nå er verre og forskjellig.

Hva legger du i utrykket israelfans som du farger meg som? Misforstå meg rett, jeg er en sionist, men jeg er like mye pro-palestina. Jeg bare synes det er drit at min egen side overdriver, lefler med sannhetsgehalten, eller klarer ikke å se at en organisasjon som har brukt ungdommer og gamle damer som selvmordsbombere også kanskje, kanskje ser verdien av å manipulere engasjerte og biased pro-palestinere ved hjelp av løgn bygd på sannhet eller obfuskering. Det ødelegger for det å få et verdig liv for palestinere. 

Hint. IDF er en organisasjon som manipulerer og sprer propaganda, og bruker sivile som menneskelige skjold. 

Innlegget er med andre ord en gigantisk selvmotsigelse. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (22 minutter siden):

Brukeren skrev ikke at terrorister som kapper hodene av folk er uskyldige.

Poenget var at det er irrelevant om det er drept 20, 30 eller 40.000 sivile. 

Det flisespikkes om det er drept 25467,56 sivile og 14758,89 Hamas terrorister.

Det er ikke irrelevant hvor mange drepte som er uskyldige. Hvis det drepes 100 000 uskyldige er det fryktelig, hvis det drepes 100 000 Hamas er det bra.

Hvor mange som er uskyldige betyr ALT

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Psykake skrev (22 timer siden):

Svært uredelig hersketeknikk hvor du fremstiller det som at brukeren mener terrorister som halshugger sivile er uskyldige. 

Hev nivået. 

 

Budskapet kommer klart frem, det er irrelevant om det er 20, 25, 30 eller 40.000 døde sivile.

Nei, det var jo nettopp det brukeren gjorde. Brukeren påstod at alle de drepte palestinerne var uskyldige, inkludert de som angrep Israel 7. oktober og dermed også halshugde sivile. 

Dette er utsagnet jeg svarte på: 
"For å sette i perspektiv de ufattelige lidelsene som har skjedd siden 7 oktober, så er over 42 000 uskyldige mennesker (medregnet 7 oktober og med store mørketall) drept så langt."

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nettopp. Ukraina har drept/uskadeliggjort over 600.000 russere. Det har de all rett til og hver eneste døde russer her gir Ukraina en bedre sjanse til å vinne krigen. Hver eneste døde palestiner som bidrar for Hamas er selvsagt i samme kategori. Så når man skal se på disse tallene, hvis man i det hele tatt kan tro på de da de er levert av Hamas-styrte folk, så må man i det minste trekke fra alle som kriger for Hamas. Så vet vi at en tredjedel (?) av raketter skutt av palestinerne på Gaza ender opp på Gaza, man kan antagelig trekke fra en god del døde der også. F.eks dette sykehuset man trodde Israel bombet, men det viste seg å være palestinerne selv som traff der ved en feil. En god del døde, selv om tallet ble blåst opp da man trodde det var Israel (interessant detalj). Alle sivile som har blitt misbrukt som sivile skjold av Hamas mener jeg også er Hamas sitt hovedansvar, men Israel må passe på proporsjonalitetsprinsippet (selv om deres fiende ikke bryr seg noe om sånt).

Så får man kanskje et tall vi kan jobbe med og vurdere utifra..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
 

Nei, det var jo nettopp det brukeren gjorde. Brukeren påstod at alle de drepte palestinerne var uskyldige, inkludert de som angrep Israel 7. oktober og dermed også halshugde sivile. 

Dette er utsagnet jeg svarte på: 
"For å sette i perspektiv de ufattelige lidelsene som har skjedd siden 7 oktober, så er over 42 000 uskyldige mennesker (medregnet 7 oktober og med store mørketall) drept så langt."

Hvis du hadde prøvd å bruke like mye energi på å lese det jeg faktisk sa istedenfor å henge deg opp i uvesentlige detaljer basert på feiltolkning av det jeg sa, så hadde du forstått hva jeg mente. Du ville da også fått med deg at jeg tok med meg ofrene på Israels side i terrorangrepet 7 oktober i tallet for å illustrere den ufattelige sivile lidelsen uavhengig av siden man ser på. Jeg forstår at gjengangerne i tråden anser Palestinske liv som mindre verd enn andre, og at det da er lettere å bagatellisere og henge seg opp i om tallet «bare» er 10, 20 eller 40 000. De ville, om de hadde forsøkt å være redelige, også lest alle forbeholdene som tas i tallene som rapporteres i media, men at hjelpeorganisasjoner i området som leger uten grenser, nesten samtlige vestlige nasjoner, FN med flere mener tallene er noenlunde riktige (selv om det igjen er irrelevant siden vi snakker om sivile mennesker).

Men da igjen, det fordrer at man ikke er et menneske som tenker at sivile mennesker kun er sivile om vi liker menneskene i utgangspunktet. For hvis ikke er det lettere å generalisere dem alle til å «antagelig» være for det meste terrorister som ønsker alle jøder i verden døde, og at folk som poster innlegg som mitt må være sympatisører av dette tankegodset.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Jeg forstår at gjengangerne i tråden anser Palestinske liv som mindre verd enn andre, og at det da er lettere å bagatellisere og henge seg opp i om tallet «bare» er 10, 20 eller 40 000.

Stråmann. Man kan fint støtte både Ukraina og Israel sine legitime forsvarskriger uten å mene at noens liv er mindre verdt. Ukraina har drept/uskadeliggjort 610.000 russere, men her legger jeg ansvaret på Russland. Slik jeg legger ansvaret på Hamas for alle som har dødd i denne krigen.

Det er åpenbart en forskjell. Er det nærmere 20.000 så ville majoriteten av de som er tatt ut være militante og da har IDF vært langt dyktigere enn man egentlig kan forvente i denne type krig.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
 

(...)

Det er åpenbart en forskjell. Er det nærmere 20.000 så ville majoriteten av de som er tatt ut være militante og da har IDF vært langt dyktigere enn man egentlig kan forvente i denne type krig.

Snakker om stråmann, og så kommer du med det der. Ikke forstod du hva jeg sa, ikke forsøker du å forstå det heller.

Velkommen til ignore. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Javel. Trodde spørsmålet og poenget mitt var fair nok.

Forøvrig: det såkalte moderate palestinske styret på vestbredden søkte medlemsskap i BRICS idag:

Kanskje ikke så overraskende, da Abbas har gitt uttrykk for støtte til Russland i krigen i Ukraina. Men spørsmålet mitt blir: bør det eventuelt være Norge sin oppgave å sende penger til BRICS-land?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En undersøkelse av Haaretz med hjelp av organisasjonen Breaking the Silence, hevder at IDF sender unge sivile menn ofte kledd i israelske uniformer inn i områder de frykter er rigget med bomber eller risikerer bakholdsangrep av hamas.

En IDF-soldat får seg fortalt at:

[...]Our lives are more important than their lives.

[...]The thinking is that it’s better for the Israeli soldiers to remain alive and for the shawishim* to be the ones blown up by an explosive device.

*
At first it’s hard to recognize them. They’re usually wearing Israeli army uniforms, many of them are in their 20s, and they’re always with Israeli soldiers of various ranks.

But if you look more closely, you see that most of them are wearing sneakers, not army boots. And their hands are cuffed behind their backs and their faces are full of fear. The soldiers call each of them a shawish, an obscure Arabic word of Turkish origin meaning sergeant.  Random Palestinians have been used by Israeli army units in the Gaza Strip for one purpose: to serve as human shields for soldiers during operations.

Denne artikkelen er fra 13 August 2024, og følger en lignende anklagelse fra mai hvor Defense for Children International-Palestine, som dokumenterte hvordan tre barn ga nær identiske vitnesbyrd av å ha bli brukt som sivile skjold av IDF-soldater.

[...]In all three incidents, armed Israeli soldiers forced the boys to walk in front of them as soldiers searched Palestinian homes and neighborhoods in Tulkarem refugee camp, and in two cases, Israeli forces fired weapons positioned on the boys’ shoulders. 

Defense for Children International har siden 2000, dokumentert 34 tilfeller som involverer barn brukt som sivile skjold av IDF.
Den forrige avsløringen skjedde i fjord da IDF brukte minst fem barn som sivile skjold i flyktningleiren Aqbat Jabr på vestbredden.

[...]Israeli forces then threatened his sons Nidal, 9, and Karam, 11, in addition to his twin nephews, Ahmad and Mohammad, both two years old, and forced them to stand in front of Israeli military vehicles while Israeli forces fired tear gas canisters, stun grenades, and live ammunition at Palestinians confronting the group of soldiers.

Ingen av avsløringene om menneskelige skjold har blitt møtt med fengselstraff for noen i IDF.

[...]Not only do these sentences seem unjustifiably lenient, but two years later, they are the only sentences Israel has handed down for serious human rights violations among the many alleged during the Gaza offensive.

-Sier Sarah Leah, midtøstenkorrespondent for HRW, i forbindelse med rettsavgjørelsen for de to soldatene som ble funnet skyldig i å bruke en 9 år gammel Palestinsk gutt til å åpne bagger de fryktet kunne inneholde eksplosiver.

Ben Burgis kommenterer i Jacobin:

[...]accusations that [Hamas fighters] 'use civilians as human shields' rarely seem to be meant quite so literally" as reports of the IDF's practices.
"More often, what the accusation amounts to is simply that Hamas fighters and military equipment—or sometimes even just people linked to Hamas' political wing—tend to be located in areas with lots of civilians.

Endret av Atib Azzad
postet uferdig.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Men er man sikre på om det var 2 eller 8 sivile som ble benyttet som et menneskelig skjold, og ikke minst, er den gutten virkelig nøyaktig 9år slik det er beskrevet? For alt vi vet kan han være 3365 dager. 

Og hva slags merke er det på joggeskoene?

Joggesko er forøvrig et populært fottøy i Bulgaria eller var det Romania, jeg husker ikke.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
 

Hint. IDF er en organisasjon som manipulerer og sprer propaganda, og bruker sivile som menneskelige skjold. 

Innlegget er med andre ord en gigantisk selvmotsigelse. 

Hint. Dette er et klassisk whataboutism der man tillegger motparten samme verdier eller handlinger som den parten man forsvarer. 

Du må gjerne vise hvordan innlegget er en gigantisk selvmotsigelse. Gå gjerne punkt for punkt Du kan starte med hvilken prosedyre på bakken IDF i høyesterettssaken fra 2005 handlet om og hvordan det viser at de har gjort det i mange år fram til nå.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...