Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Meir sannsynlig at Iran holder igjen pga Russland sitt behov for våpen. Iran skulle ha våpna sjølv til sin hevnaksjon som igjen kunne føre til ein større eskalering og stoppa våpensending til Rusland. Etter at Ukraina satte i gang ein angrepskrig mot Russland og tok seg enkelt inn i Russland ser det ut for at Iran har snudd og sender våpen til Russland igjen. Dette har ikkje Russland greidd å presse gjennom sjølv og da er det nærliggande å tru at Kina drar i trådane. Har gått såpass langt at proxykrigere for Iran har satt i gang småpirk her og der i harnisk over kor seindrektige prestestyret i Iran synast å være. Ser ut som Iran velger fred på Gaza framfor hevn, men det forandrer seg så snart Russland får kontroll på det uventa angrepet fra Ukraina. Og med ekstra mykje våpen levert fra Nord-Korea burde Russland bite fra seg. Håper dog at Ukraina greier å bite seg fast da det kanskje vil stoppe både Iran og Kina sine planer for den aller nærmaste framtida. Uannsett om det blir fred i Gaza vil Iran kjøre i gang sin hevn ein eller anna gang seinare. Dog forsatt opp til Hamas om det blir fred i Gaza for Israel går ikkje med på fleire kumspring om avtalen med Hamas. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (På 14.8.2024 den 2:36 PM):

Denne må jeg få protestere mot. For det første er det helt useriøst å besvare saklige innlegg med rene personangrep. For det andre så har Ursus vist et stort engasjement for Ukraina der han har postet veldig mye god informasjon. Han har gjort det samme i Israel-trådene. Det er å vise kvalitet, han engasjerer seg i reell urettferdighet og får bredere perspektiv ved å engasjere seg i mer. Absolutt en person jeg vil ta seriøst. I motsetning til de fleste palestinavennene her inne som har 0 engasjement for Ukraina og noen har til og med vært innom tråden for å skrive en masse tøv i forsvar av Russland(!) og at dette egentlig er NATO sin feil (!!). 

Selv om man selvsagt ikke ha engasjement  for begge konflikter så synes jeg det forteller en del at så mange israelvenner engasjerer seg for Ukraina, mens bare et par unntak av palestinavennene har noe som helst engasjement. Det forteller noe om at gjengen samlet sett blir for ensporet. De har dermed få perspektiv å komme med, "det er Israel sin feil" og ferdig med det. De eneste du tar seriøst er selvsagt de som har noe kritikk mot Israel å komme med, det er sannheten. Jeg synes ikke ensporethet vitner om spesielt stor troverdighet..

Jeg er en av de som støtter Ukraina og er sterk kritisk til det Israel driver med. For meg er det uforståelig og dobbeltmoralsk at man svikter palestinerne og blindt kan støtte en okkupasjonsmakt med krigsforbrytere i den ene konflikten, og ja, det virker å være stor støtte internt i Israel for operasjonene på Gaza, og deretter plutselig bryr seg om krigens regler, sivile og ulovlig okkupasjon i en annen konflikt. Israel er i samme båt og kategori som Russland, ikke Ukraina.

Konfliktene er noe ulikt oppbygd ideologisk, da utvilsomt mange av Israels støttespillere gjør det med begrunnelse i religion. Det er vanskelig å føre en saklig diskusjon med noen som baserer Israels rett til land på at det står i Bibelen. Israel-Palestina-konflikten er også en rasistisk konflikt. Regnestykket for hvor mange sivile palestinere det er greit å drepe for å ta en enkelt kjempende fra Hamas sier egentlig alt, og har dessverre vist seg å være alt annet en teoretisk øvelse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (5 minutter siden):

Konfliktene er noe ulikt oppbygd ideologisk, da utvilsomt mange av Israels støttespillere gjør det med begrunnelse i religion. 

Det gjelder også palestinerne, mange er drevet av sin islamske tro. Dette er både en religiøs, etnisk, og territoriell konflikt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (19 minutter siden):

Jeg er en av de som støtter Ukraina og er sterk kritisk til det Israel driver med. For meg er det uforståelig og dobbeltmoralsk at man svikter palestinerne og blindt kan støtte en okkupasjonsmakt med krigsforbrytere i den ene konflikten, og ja, det virker å være stor støtte internt i Israel for operasjonene på Gaza, og deretter plutselig bryr seg om krigens regler, sivile og ulovlig okkupasjon i en annen konflikt. Israel er i samme båt og kategori som Russland, ikke Ukraina.

Konfliktene er noe ulikt oppbygd ideologisk, da utvilsomt mange av Israels støttespillere gjør det med begrunnelse i religion. Det er vanskelig å føre en saklig diskusjon med noen som baserer Israels rett til land på at det står i Bibelen. Israel-Palestina-konflikten er også en rasistisk konflikt. Regnestykket for hvor mange sivile palestinere det er greit å drepe for å ta en enkelt kjempende fra Hamas sier egentlig alt, og har dessverre vist seg å være alt annet en teoretisk øvelse.

Når jeg var yngre unngikk jeg å sette meg inn i konflikten fordi det var overveldende mye historikk, religion, politikk og allianser mellom land. Jeg så det som delvis uoverkommelig og delvis for krevende å sette meg inn i. Derfor fulgte jeg med på andre konflikter i verden og stilte meg ganske nøytral i Palestina-Israel.

Noen år senere så ble jeg påvirket av en som sto sterkt på palestinernes side da vi hadde felles interesser på andre arenaer. Han var en type som alltid stilte opp for de svake i kampen mot de sterke. Et veldig godt prinsipp og moral som jeg også alltid har fulgt.

Senere har jeg gradvis fått drypp av info om palestina-Israel om blant annet at Israel har et langt mer vestlig levesett og holdninger enn de palestinske. Det har fått meg til å myke opp og nyansere den tidligere klare meningen om konflikten (militært david vs goliat). De daglige små terrorangrepene og voldstrusselen andre veien har vært en konstant frykt og migrene for israelerne i årtier. Gjennom generasjoner har de bært på denne frykten, med god grunn. Det gikk opp for meg at situasjonen er like lite bærekraftig for israelerne som undertrykkelsen av palestinerne har vært for palestinerne.

Så kom 7. oktober angrepet, vitnebeskrivelser og etter hver videoer. Det ble stadig mer klart at disse palestinerne, altås Hamas, og deres måte å styre "landet" på har transformert palestinerne til en ISIS-lignende organisering med et stadig sterkere hat. Godt inn i gråsonen mellom menneskelig og dyrisk. Ekstreme voldsspiraler i et religiøst tyranni som styres med jernhånd. Det var umulig for Israel å holde status quo. Israel gjorde helt rett i å bedømme situasjonen som en krig som Hamas startet.

Det skal sies at jeg ikke er totalt Israel-frelst. De er også styrt av religion som jeg mener er sterkt negativt. Israel har mange svin på skogen med blant annet enkeltpersoner og grupper i IDF som har gjort grusomme og utilgivelige ting. De har også en idiotisk statsminister som har spyttet det internasjonale samfunnet i ansiktet flere ganger. Det var lite smart. Men Israel har også gjort mye rett. Det er her nyanseringene kommer inn. Hamas har gjort lite rett i form av rettferdighet og toleranse. Israel har rett til å forsvare seg selv men de bør også fordømmes for krigsforbrytelser. Det er dette skjæringspunktet som skiller mange av de som reagerer. Palestina og utenforstående har vært svært flinke til å manipulere mediebildet og skylde på israel for for få hjelpesendinger, sult, osv, mens de egentlig både overdriver situasjonen og skaper sult for sivilbefolkningen. Israels IDF opptrer i hvert fall som militære slik militære skal, men Hamas driter i lang vei i uniform og opptrer som sivile terrorister som blander seg med andre sivile. Både for å skjule seg selv og for å skape lidelser blant sivile som kan brukes i propaganda. Dette er en krigsforbrytelse. Det er ikke enkelttilfeller men sånn de kjemper. Derfor er dette en krig mot terror. Ja, Israel har gjort noe rett og noe galt. De må tåle kritikk uten å trekke antisemittisme-kortet hver gang. Samtidig må terrororganisasjonen Hamas fjernes fra planetens overflate og palestinerne kontrolleres av Israel/FN en periode til det palestinske folk kan få en normalisering av det politiske styret og ekstremistgrupper avvikles. Det blir ikke lett. Men det er eneste vei.

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Hvis Israels ambisjon er å utrydde Hamas forever så er det passe på trynet.

Dette er for så vidt bare én side av saken..

Men med alt hat som følge av dette vil selvsagt nye palestinere som vokser opp tilslutte seg det evt. eneste beviste Hamas mennesket/medlemmet igjen. Slik sett er det vel bedre for Israel å utrydde palestinere alle for en. Og skulle det mot formodning bli født et palestinerbarn så får de vel kverke det også.

Dette tankesettet tror jeg ikke er fremmed i Israel. Og samtlige land som uttaler seg kritisk til dette, for det er det jo fler og fler som gjør, er pr. definisjon fiender.

Hele dette draps-prosjektet til Israel vil bli like søkt og psycho som Anders B. Breivik. Drepe en haug med ungdommer fordi de mest sannsynlig vil bli Islam-vennlige med tiden..

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Sovna Hamas er en ekstrem terrororganisasjon, kun terrorister. Det er overhodet ingenting galt med å bekjempe terror og terrorister. Effekten av det vil i all hovedsak gjøre det motsatte av det du hevder. Palestinerne er holdt i et jerngrep av autoritære terrorister. Fjerner man terroristene så vil palestinerne få mer levelige forhold i samfunnet sitt.

Det vil garantert fortsatt dukke opp terrorister fra tid til annen blant palestinerne, men disse er mye lettere å slå ned på enn et stort og organisert terror-styre som Hamas. Først må terror-styret fjernes. Deretter må lov og orden opprettholdes over tid ved å slå ned på mindre terrorgrupper og enkeltvise terrorister.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

@Sovna Hamas er en ekstrem terrororganisasjon, kun terrorister. Det er overhodet ingenting galt med å bekjempe terror og terrorister. Effekten av det vil i all hovedsak gjøre det motsatte av det du hevder. Palestinerne er holdt i et jerngrep av autoritære terrorister. Fjerner man terroristene så vil palestinerne få mer levelige forhold i samfunnet sitt.

Det vil garantert fortsatt dukke opp terrorister fra tid til annen blant palestinerne, men disse er mye lettere å slå ned på enn et stort og organisert terror-styre som Hamas. Først må terror-styret fjernes. Deretter må lov og orden opprettholdes over tid ved å slå ned på mindre terrorgrupper og enkeltvise terrorister.

Ideell tanke. Men det tror ikke jeg går.. Uten fortsettelse av skadevirkninger på folket som helhet.

At palestinere generelt lider under Hamas sitt terrorvelde er jeg ikke det minste i tvil om. Samme som jeg tror mindre på at palestinere flest støtter Hamas. Uansett statistikker, linker, kilder etc.

Og at de generelt(alle) synes det er helt topp at Hamas startet en stygg konflikt. Nei, ikke det heller.

Men som dette utvikler seg så kan dessverre fler og fler palestinere gi støtte til Hamas. I desperasjon og i mangel av annet.

Endret av Sovna
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

"Den israelske hæren har nådd «enden på linja» i sin krig mot Gaza, skrev New York Times (NYT) i en rapport 14. mai.

Høytstående amerikanske tjenestemenn sa til NYT: «Israel har oppnådd alt det kan militært i Gaza … fortsatte bombeangrep øker bare risikoen for sivile mens muligheten for ytterligere svekkelse av Hamas har blitt mindre»."

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Senior Hamas spokesperson Samu Abu Zuhri says optimism that a ceasefire-hostage deal will be reached soon is an “illusion.”

The Qatari Al-Araby Al-Jadeed news site quotes Zuhri as saying Israel is sabotaging chances for a deal, and that Washington is backing these efforts.

“We are not on the cusp of an agreement or real negotiations, rather the imposition of American dictations,” he says.

Det ser ut til at Hamas ikke tror det blir en våpenhvile avtale med det første.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

 

Hvis Israels ambisjon er å utrydde Hamas forever så er det passe på trynet.

Dette er for så vidt bare én side av saken..

Men med alt hat som følge av dette vil selvsagt nye palestinere som vokser opp tilslutte seg det evt. eneste beviste Hamas mennesket/medlemmet igjen. Slik sett er det vel bedre for Israel å utrydde palestinere alle for en. Og skulle det mot formodning bli født et palestinerbarn så får de vel kverke det også.

Dette tankesettet tror jeg ikke er fremmed i Israel. Og samtlige land som uttaler seg kritisk til dette, for det er det jo fler og fler som gjør, er pr. definisjon fiender.

Hele dette draps-prosjektet til Israel vil bli like søkt og psycho som Anders B. Breivik. Drepe en haug med ungdommer fordi de mest sannsynlig vil bli Islam-vennlige med tiden..

 

Nei, målet til Israel er å fjerne Hamas' militære og styrende myndighet - ikke å fjerne ideologien. Det er som du påpeker ikke mulig å fjerne ideologien. Du mener gjerne det også hadde vært bedre om man utryddet tyskerne også da siden det fremdeles finnes nazister? Nå er for øvrig også en god porsjon av statsborgerne i Israel palestinere.

Sovna skrev (1 time siden):

Ideell tanke. Men det tror ikke jeg går.. Uten fortsettelse av skadevirkninger på folket som helhet.

At palestinere generelt lider under Hamas sitt terrorvelde er jeg ikke det minste i tvil om. Samme som jeg tror mindre på at palestinere flest støtter Hamas. Uansett statistikker, linker, kilder etc.

Og at de generelt(alle) synes det er helt topp at Hamas startet en stygg konflikt. Nei, ikke det heller.

Men som dette utvikler seg så kan dessverre fler og fler palestinere gi støtte til Hamas. I desperasjon og i mangel av annet.

Hvorfor tror du ikke på meningsmålingene som viser at flertallet støtter Hamas og flertallet støtter 7. oktober? Samtidig tror du at det ikke er fremmed for Israel å utrydde alle palestinere? Hva baserer du det på? 

Endret av Svala
  • Liker 6
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (6 minutter siden):

Klassisk eksempel på israelsk terror. målettede angrep på barn og sivile

Klassisk eksempel på ensidighet, fra den siden som er kjent for å drive propaganda, lyve om hvem de døde var osv. Den andre siden har ikke uttalt seg om saken. Likevel legger VG fram alle påstandene fra propaganda-siden uten forbehold. Trasig!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du får bare kalle det propaganda, men israel slakter barn og sivile på et nivå som ingen av terrororganisasjonene gjør, eller russerne.

Her er et godt eksempe på israelsk terror før 7 oktober.  Angriper en flykningelerin, henreter journalist som dokumenterer overgripere helt uten konsekvenser.

https://www.nrk.no/urix/shireen-abu-akleh-skutt-og-drept-pa-vestbredden-1.15962722

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (9 minutter siden):

Du får bare kalle det propaganda

Jeg kalte det ikke propaganda, jeg kalte det ensidig. Fra den siden som er kjent for å drive propaganda. Merk deg nyansene i språket her, i stedet for å bare lese meg i verste mening og glefse tilbake mot ting jeg ikke har skrevet.

Syens du det er helt forferdelig å vente til vi hører begge sider av saken?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Syens du det er helt forferdelig å vente til vi hører begge sider av saken?

Det er  det helt klart, men gitt israels vaner så stemmer nok dette greit.

Ikke meningen at ting skal komme ut som glefsing. er litt dyslektisk å leser generelt mye feil.

 

Tanken er at hvis israel klarer å målrettet ta ut et mål på 30 mil unna. så klarer de målrettede angrep i gaza også.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Israels vaner? De blir utsatt for brutale terrorangrep gjentatte ganger, og etter det siste, store angrepet i oktober, må de stoppe terrornettverket HAMAS. De går målrettet etter terroristene, og skåner sivilbefolkningen etter beste evne.
Om palestinere ikke godtar sivile tap i krig, må de slutte med terror og levende skjold. Pro-palestinere er som å diskutere med Putin. Han som skulle befri Ukraina fra korrupte, narkomane nynazister, og ikke vil forhandle om fred med Ukraina fordi de dreper sivile.

ER du virkelig imot disse handlingene, som den siden du støtter utfører i stor skala med vilje?

Du har ingen argumenter for ditt syn. Virker mer som du er imot jøder eller staten Israel, selv om de oppfører seg eksemplarisk.
Om du anerkjenner verdien av jødiske menneskeliv, må du godta at Israel stopper terrorgruppen HAMAS. Men det er kanskje ikke så farlig med jødeliv?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...