Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (24 minutter siden):

Forhandlinger med Hamas

Tar spedbarn og gamle som Gisler etter å ha drept foreldrene. Krever terrorister frigjort.

Israel: gi oss gislene tilbake ellers dreper vi lederne deres..

Hamas nekter å frigi gislene

Israel: dreper hamasleder

verden: Israel er slem!

Jepp, pretty much konflikten i et nøtteskall.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (11 timer siden):

Altså, jeg har sett henne mye, og ikke en eneste setning som gir Israel noe forståelse har kommet fra henne. Hun er en Palestina-aktivist som skjuler seg bak en tittel, det er en skam at hun blir brukt som såkalt ekspert. En ekspert har evnen til å se ting fra begge sider. 

Litt på siden, men hvor kommer dette med 90 sivile fra? Jeg hørte den samme påstanden fra NRK her om dagen, men jeg ser andre kilder (som BBC) opererer med "90 mennesker", og det virker jo ikke helt unaturlig å anta at denne terroristlederen ikke utelukkende omga seg med sivile? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg utelukker ikke at det har skjedd en krigsforbrytelse her, men kan du utelukke at dette ikke var en terrorist og dermed lovlig mål, eller at vedkommende bare var på feil sted til feil tid i nærheten av et angrep på lovlige mål (som heller ikke er en krigsforbrytelse)?

Hvem er kilden til påstanden? En Mads Gilbert-lignende lege? Hvilke kryss-sjekkinger har du gjort for å bringe begge sider av historien på bordet? Inntil slik faktasjekking foregligger og er grundig, tosidig og nøytralt vurdert så må slike påstander ( ..hevder.. ) ha merkelappen udokumentert påstand. Skikkelige fakta er alfa og omega i sånn skitstorm. Ensidige påstander er veldig lite verdt.

Jeg lurer på om dette er samme sak som ble tatt opp tidligere, og der legene virket å uttale seg om ting det er vanskelig å se at de har grunnlag for, bla. at lite inngangssår skulle tilsi "skarpskyttervåpen" eller "m16", som jeg tror de fleste våpenkyndige vil se at ikke nødvendigvis er noen god antagelse. 

Det er også verdt å merke seg at legen i artikkelen peker på at hode og brystet på barn er små områder og at når de ser de aller fleste barn som kommer inn har treff i disse områdene og ikke armer og ben må det tilsi at dette er Israelere som skyter barn med vilje. Til det er det verdt å bemerke at armer og ben er enda mindre områder, og at om en følger legens logikk virker det naturlig at flere blir truffet i hode og bryst. 

Hvis det faktisk stemmer at Israelske soldater målrettet dreper barn  det slås hardt ned på, og jeg håper dette granskes av Israel. Så bør vi kanskje ikke heller glemme at Hamas ikke er fremmede for å henrette palestinere, noe jeg mener å huske vi så eksempel på da de sikret seg forsendinger av nødhjelp mot desperate palestinske sivile. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (42 minutter siden):

Litt på siden, men hvor kommer dette med 90 sivile fra? Jeg hørte den samme påstanden fra NRK her om dagen, men jeg ser andre kilder (som BBC) opererer med "90 mennesker", og det virker jo ikke helt unaturlig å anta at denne terroristlederen ikke utelukkende omga seg med sivile? 

Det kommer fra Hamas. 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/minst-90-drept-og-300-skadet-i-israelsk-angrep/16841479/

Sitat

– Alle de drepte er sivile. Angrepet var en alvorlig eskalering av krigen, sier Hamas-talsperson Abu Zuhri 

En ganske annen versjon enn Israel som også har navngitt Salameh, og sier dusinvis av Hamas-militante var i området - inkludert vaktene til Deif og Salameh. 
https://www.timesofisrael.com/idf-strike-targets-hamas-military-chief-muhammad-deif-hamas-claims-at-least-70-killed/

Et annet spørsmål på siden. Hvorfor oversetter norsk media konsekvent "martyrs" til drepte eller døde? Hamas uttaler det er 90 sivile martyrer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Litt på siden, men hvor kommer dette med 90 sivile fra? Jeg hørte den samme påstanden fra NRK her om dagen, men jeg ser andre kilder (som BBC) opererer med "90 mennesker", og det virker jo ikke helt unaturlig å anta at denne terroristlederen ikke utelukkende omga seg med sivile? 

Det kommer fra Hamas, som sa at ALLE de drepte var sivile, INGEN var Hamas 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Yep. Jeg blir ikke med på israelhatet i Norge lenger. Jeg ble lurt med en god stund som ungdom, grunnet feilinformasjon og anti-israelsk propaganda i skolen, media og av diverse organisasjoner som jeg trodde hadde stor troverdighet.

Jeg står på Israels og jødenes side uten at de trenger å være feilfrie.

Samme her.

Jeg var også anti Israel altfor lenge, ført bak lyset av propaganda i norsk media.

Vil alltid stå på jødenes og Israels side.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (8 minutter siden):

Samme her.

Jeg var også anti Israel altfor lenge, ført bak lyset av propaganda i norsk media.

Vil alltid stå på jødenes og Israels side.

Jeg har til og med vært på Vestbredden og besøkt palestinere for 20+ år siden. Og fått noen kritiske spørsmål om det på flyplassen på vei hjem. :) De jeg reiste med den gang blåser voldsomt opp denne episoden på flyplassen når historien skal fortelles, men det var da ikke så ille.

Jeg våknet av å bo i utlandet i lengre perioder der konflikten ble dekket på en helt annen måte. Det var i et land der jeg ikke kunne språket, men de hadde CNN. Så det stod mye på. Og da skjønte jeg litt mer enn denne tåpelige fortellingen som har litt fortalt i NRK i 25+ år. (CNN har vel faktisk fått kritikk for å være for israelkritisk, så da skjønner man jo hvor ille ute våre medier er)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (26 minutter siden):

Det kommer fra Hamas, som sa at ALLE de drepte var sivile, INGEN var Hamas 

 

Svala skrev (31 minutter siden):

Det kommer fra Hamas. 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/minst-90-drept-og-300-skadet-i-israelsk-angrep/16841479/

En ganske annen versjon enn Israel som også har navngitt Salameh, og sier dusinvis av Hamas-militante var i området - inkludert vaktene til Deif og Salameh. 
https://www.timesofisrael.com/idf-strike-targets-hamas-military-chief-muhammad-deif-hamas-claims-at-least-70-killed/

Et annet spørsmål på siden. Hvorfor oversetter norsk media konsekvent "martyrs" til drepte eller døde? Hamas uttaler det er 90 sivile martyrer. 

Da fremstår jo ‘eksperttuttalelsene’ enda mer absurde. Her gjør en seg tilsynelatende til nyttig idiot for både terroristene, Russland og egentlig alle andre antivestlige krefter. Jeg lurer på om hun ser det selv.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (39 minutter siden):

 

Da fremstår jo ‘eksperttuttalelsene’ enda mer absurde. Her gjør en seg tilsynelatende til nyttig idiot for både terroristene, Russland og egentlig alle andre antivestlige krefter. Jeg lurer på om hun ser det selv.

Og så er det jo totalt ulogisk at Hamas militære leder var et sted uten moen form for sikkerhet...

Men her er Hamas påstand.... vi vet jo det var en løgn

https://www.aftenposten.no/verden/i/0VVKG0/minst-90-doede-i-angrep-ifoelge-helsedepartementet-i-gaza

 

Endret av Tussi
  • Liker 8
Lenke til kommentar

"WATCH: Benjamin Netanyahu Is the Real James Bond.

The past 24 hours have been momentous for the Middle East and the world, with the elimination of two prominent terrorist leaders.

Fouad Shukr, the second-in-command of Hezbollah, was killed in an airstrike in Beirut, while Ismail Haniyeh, the head of Hamas, was taken out by another airstrike in Tehran.

These events have led to a surge in support for Benjamin Netanyahu, with numerous videos circulating online that prompted a humorous response from the Prime Minister."

https://unitedwithisrael.org/watch-benjamin-netanyahu-is-the-real-james-bond/?ios_app=true

Video på linken, der Netanyahu avslutter med : "Jeg er ikke Bond. Jeg er Netanyahu. Benjamin Netanyahu."

En fjortenåring, som lever drømmen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (3 minutter siden):

"WATCH: Benjamin Netanyahu Is the Real James Bond.

The past 24 hours have been momentous for the Middle East and the world, with the elimination of two prominent terrorist leaders.

Fouad Shukr, the second-in-command of Hezbollah, was killed in an airstrike in Beirut, while Ismail Haniyeh, the head of Hamas, was taken out by another airstrike in Tehran.

These events have led to a surge in support for Benjamin Netanyahu, with numerous videos circulating online that prompted a humorous response from the Prime Minister."

https://unitedwithisrael.org/watch-benjamin-netanyahu-is-the-real-james-bond/?ios_app=true

Video på linken, der Netanyahu avslutter med : "Jeg er ikke Bond. Jeg er Netanyahu. Benjamin Netanyahu."

En fjortenåring, som lever drømmen.

He ska mettje ha d gøy, nei

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...