Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Folkflesk said:

Er det en grunn til at du bruker ordet jøde istedenfor israeler? For vi snakker her om folk som bor i Israel og ikke de fleste jødene, som bor i andre land?

Bare for å dobbeltsjekke at alt er konsekvent, du legger vel israleske palestinere i den gruppen også som israelere? Dvs, når du kritiserer spesifikt israelere, kritiserer du også israelske palestinere?

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (20 minutter siden):

Bare for å dobbeltsjekke at alt er konsekvent, du legger vel israleske palestinere i den gruppen også som israelere? Dvs, når du kritiserer spesifikt israelere, kritiserer du også israelske palestinere?

Jeg kritiserer først og fremst myndighetene og i særdeleshet det uspiselige Likud-partiet og deres enda verre allierte. Moderate politiske krefter i Israel har jeg ingenting imot. Det er høyresiden og deres Eretz Israel- og bosetterideologi som er problemet. Og ja, folk som stemmer på disse har jeg definitivt et stort problem med.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Folkflesk said:

Jeg kritiserer først og fremst myndighetene og i særdeleshet det uspiselige Likud-partiet og deres enda verre allierte. Moderate politiske krefter i Israel har jeg ingenting imot. Det er høyresiden og deres Eretz Israel- og bosetterideologi som er problemet. Og ja, folk som stemmer på disse har jeg definitivt et stort problem med.

Men du lurte tidligere på om hvorfor man ikke brukte ordet israeler istedenfor jøde, når det kommer til å svare på kritikk mot israelere. Jeg siterer:

Er det en grunn til at du bruker ordet jøde istedenfor israeler? For vi snakker her om folk som bor i Israel og ikke de fleste jødene, som bor i andre land?

Så for å forstå deg rett, du kritiserer ikke israelere eller prater om israelere, men folk som stemmer på Likud? Hvorfor sa du at dere pratet om israelere da og ikke jøder? Du kunne jo sagt, vi prater ikke om jøder, men høyreekstreme israelske jøder.

Eller kritiserer du folket israelere iblant?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (6 minutter siden):

Men du lurte tidligere på om hvorfor man ikke brukte ordet israeler istedenfor jøde, når det kommer til å svare på kritikk mot israelere. Jeg siterer:

Er det en grunn til at du bruker ordet jøde istedenfor israeler? For vi snakker her om folk som bor i Israel og ikke de fleste jødene, som bor i andre land?

Så for å forstå deg rett, du kritiserer ikke israelere eller prater om israelere, men folk som stemmer på Likud? Hvorfor sa du at dere pratet om israelere da og ikke jøder? Du kunne jo sagt, vi prater ikke om jøder, men høyreekstreme israelske jøder.

Eller kritiserer du folket israelere iblant?

Ja, den delen av folket som stadig vekk får den stymperen Netanyahu valgt. Dessverre flertallet virker det som. Det er uansett latterlig å begynne å bable om at man er imot jøder fordi man kritiserer Israels oppførsel. Det er tusener av jøder, i Israel, i USA og i Norge for den saks skyld som har markert seg som kritikere av Israel og dette landets utvikling mot en høyreekstrem stat. Jeg anser meg som en alliert av disse, jøder eller ikke-jøder.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Tussi said:

Eller ikke sa et pip da titusenvis av sivile arabere ble drept i krigen mot IS. En krig som var nødvendig. Slik denne er nødvendig.

Man er ikke glad i sivile arabere,.Men man kan bruke det mot jøder, det er hele poenget virker det som.

Og det sier jeg når jeg ser reaksjonene her inne når Israel går etter terrorlederne, virker som at noen vil ha dem der til å begå mer terror

Du har rett. Tilnærmet en million irakere har null betydning, mens  noen drepte et annet sted er en katastrofe.

Dette er mye av problemet. Når Vesten dreper, er det nødvendig i våre øyne, når andre dreper er det folkemord og krigsforbrytelser.

Dette er grunnen til at vesten har mistet den moralske autoriteten hos resten av verden, som nå gladelig søker seg til Kina. Og Israel er sammen med USA hovedbidragsyteren i denne prosessen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 minutter siden):

Du har rett. Tilnærmet en million irakere har null betydning, mens  noen drepte et annet sted er en katastrofe.

Dette er mye av problemet. Når Vesten dreper, er det nødvendig i våre øyne, når andre dreper er det folkemord og krigsforbrytelser.

Dette er grunnen til at vesten har mistet den moralske autoriteten hos resten av verden, som nå gladelig søker seg til Kina. Og Israel er sammen med USA hovedbidragsyteren i denne prosessen 

IS var bare misforstått. Egentlig var de godgutter.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
omstart skrev (1 time siden):

Jo, selvfølgelig har de rett til å forsvare seg, men du unnlater å nevne at årsaken til krigen er at Israel okkuperer Palestinsk land, samt undertrykker palestinere generellt. Du er selektiv i måten du omtaler krigen. At Hamas angriper mål inne i Israel bør ikke overraske noen når de stjeler okkuperer og stjeler palestinsk land. Da kan du ikke omtale det som en forsvarskrig.

Det har ingenting med islamsk hellig krig, Hamas' mål om å utslette Israel eller antisemittismen i til charteret fra 1988? 
https://civita.no/notat/hva-onsket-hamas-a-oppna-med-7-oktober-massakren/

Sitat

Ved å velge å se 7. oktober-massakren med ideologiske briller, der Israel har rollen som kolonimakt og overgriper mens palestinerne har rollen som undertrykt og kolonisert, og der Hamas’ angrep «må forstås i en kontekst», har deler av norsk offentlighet fraskrevet seg evnen til å fatte hva slags fiende man har å gjøre med. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

 

Så man regner med at Armageddon starter snart? Er jo gjerne slik at dersom man er for firkantet i hodet og ikke klarer å telle for og imot så er hevn og krig eneste løsning. Her er begge parter like skyldige og har ganske likt tankesett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):


Håper PST følger godt med.

Tror ikke disse demonstrantene utgjør noen trussel mot Norge .Det er vel snarere slik at Norge har plassert seg slik i det politiske landskapet i verden at vi blir fryst ut av Israel og Palestina tilhengere ser på Norge som en alliert i kampen for en egen Palestinsk stat.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, FriskLuft said:

Så man regner med at Armageddon starter snart? Er jo gjerne slik at dersom man er for firkantet i hodet og ikke klarer å telle for og imot så er hevn og krig eneste løsning. Her er begge parter like skyldige og har ganske likt tankesett.


Israel har gått for langt, men like skyldige kan jeg ikke være helt enig i. Det er alltid islamister som starter voldsspiralene med Israel.

Hvis angrepet tar samme form som forrige gang så blir det jo bare som symbolsk å regne. Dyrt og farlig fyrverkeri. Men det passer kanskje begge sider som kanskje ikke egentlig ønsker noen reell eskalering av konvensjonell krigføring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, FriskLuft said:

Tror ikke disse demonstrantene utgjør noen trussel mot Norge .Det er vel snarere slik at Norge har plassert seg slik i det politiske landskapet i verden at vi blir fryst ut av Israel og Palestina tilhengere ser på Norge som en alliert i kampen for en egen Palestinsk stat.  


Forhåpentligvis ikke, men folk som støtter folkemord og mer eller mindre markerer det offentlig bør noteres og undersøkes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):


Forhåpentligvis ikke, men folk som støtter folkemord og mer eller mindre markerer det offentlig bør noteres og undersøkes.

Det følger nok med - men basert på historikken så er det vel like sansynlig at Israelske agenter følger med

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Tror ikke disse demonstrantene utgjør noen trussel mot Norge .Det er vel snarere slik at Norge har plassert seg slik i det politiske landskapet i verden at vi blir fryst ut av Israel og Palestina tilhengere ser på Norge som en alliert i kampen for en egen Palestinsk stat.  

Hvis disse palestinatilhengere så på lederen av Hamas som en viktig del i kampen for en egen stat, så er de ikke mye tilhengere av å hjelpe palestinere. Saken er viktigere enn liv. Det fortsetter også en dårlig trend som har vært de siste 80 år, nemlig det at palestina har en bra sak, men har alltid helt elendige ledere til å snakke den noe som gjør at deres situasjon forverres. Det inkluderer også vestlige pro-palestinske grupper 

Endret av shockorshot
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den nye iranske presidenten ville ha dialog med USA. Det ville ikke Netanyahu ha noe av.

"During his campaign, Pezeshkian stated repeatedly that he would pursue negotiations with the United dStates, a position apparently supported by the Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei, in order to get the economic sanctions lifted. Dialogue between Iran and the United States is, however, the last thing that Israel, and particularly Benjamin Netanyahu, wants at this stage."

https://responsiblestatecraft.org/pezeshkian/

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...