Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (22 minutter siden):

Jeg sitter bare med følelsen av at alle elsker jøder når de er ofre, men svært mange hater dem når de forsvarer seg selv

Er det en grunn til at du bruker ordet jøde istedenfor israeler? For vi snakker her om folk som bor i Israel og ikke de fleste jødene, som bor i andre land?

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (5 minutter siden):

Ja. Da er det snart krig mellom de to, atominstallasjonene blir nok neste israelske mål

Det hadde vært veldig bra hvis Iran mistet muligheten til å skaffe seg atomvåpen ja.

Selv om det fører til storkrig og titusener uskyldige døde.

Slik det er nå, har Iran en veldig gammel, veldig ond, veldig gal og veldig sint leder, han trenger ikke atomvåpen.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, The Very End said:

Det der er råtten og historieløst, og like fæle holdninger som Netanyahu og hans likesinnede har. Skuffende å se at du sprer dette tankegodset, og attpåtil skyter rundt deg på de andre som påpeker hvor historieløst dette er fremfor å legge deg langflat.


Nei, det er faktisk helt sant som @Entern sier.

Palestina har aldri vært en stat eller nasjon.
De har ingen historie.
De har knapt noen egen kultur eller identitet utover å se seg selv som ofre og i konflikt med Israel.

Palestinerne er, i likhet med israelerne, mange forskjellige folkegrupper og i hovedsak innvandrere som ankom omtrent samtidig med mesteparten av dagens israelske befolkning.

De moderne palestinerne er nesten utelukkende arabiske innvandrere fra land øst og sør for Israel og de såkalt palestinske områdene.

Jeg respekterer at palestinerne ØNSKER å være en stat og et folk. Men da må de også annerkjenne Israels eksistens. Og det gjør ingenting for å forandre det faktum at palestinerne ikke har det historiske kravet på området som de hevder. Det er ikke folkemordsretorikk å si det. Akkurat som det ikke er folkemordsretorikk å annerkjenne at f.eks Australia eller Amerika ble kolonisert.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Eller ikke sa et pip da titusenvis av sivile arabere ble drept i krigen mot IS. En krig som var nødvendig. Slik denne er nødvendig.

Man er ikke glad i sivile arabere,.Men man kan bruke det mot jøder, det er hele poenget virker det som.

Og det sier jeg når jeg ser reaksjonene her inne når Israel går etter terrorlederne, virker som at noen vil ha dem der til å begå mer terror

Jepp, mer eller mindre. Selv om jeg tror flertallet av de anti israelske posterne ikke mener dette, i hvert fall ikke bevisst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


Nei, det er faktisk helt sant som @Entern sier.

Palestina har aldri vært en stat eller nasjon.
De har ingen historie.
De har knapt noen egen kultur eller identitet utover å se seg selv som ofre og i konflikt med Israel.

Palestinerne er, i likhet med israelerne, mange forskjellige folkegrupper og i hovedsak innvandrere som ankom omtrent samtidig med mesteparten av dagens israelske befolkning.

De moderne palestinerne er nesten utelukkende arabiske innvandrere fra land øst og sør for Israel og de såkalt palestinske områdene.

Jeg respekterer at palestinerne ØNSKER å være en stat og et folk. Men da må de også annerkjenne Israels eksistens. Og det gjør ingenting for å forandre det faktum at palestinerne ikke har det historiske kravet på området som de hevder. Det er ikke folkemordsretorikk å si det. Akkurat som det ikke er folkemordsretorikk å annerkjenne at f.eks Australia eller Amerika ble kolonisert.

Dette er vel strengt talt ultrasionistisk propaganda som blir pusha for å rettferdigjøre folkemord. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):


Nei, det er faktisk helt sant som @Entern sier.

Palestina har aldri vært en stat eller nasjon.
De har ingen historie.
De har knapt noen egen kultur eller identitet utover å se seg selv som ofre og i konflikt med Israel.

Palestinerne er, i likhet med israelerne, mange forskjellige folkegrupper og i hovedsak innvandrere som ankom omtrent samtidig med mesteparten av dagens israelske befolkning.

De moderne palestinerne er nesten utelukkende arabiske innvandrere fra land øst og sør for Israel og de såkalt palestinske områdene.

Jeg respekterer at palestinerne ØNSKER å være en stat og et folk. Men da må de også annerkjenne Israels eksistens. Og det gjør ingenting for å forandre det faktum at palestinerne ikke har det historiske kravet på området som de hevder. 

Det har jo heller ikke israelerne, så sånn sett stiller de likt. Men da britene hadde sitt koloniområde var det iallefall et voldsomt overtall arabere/palestinere i dette området.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, ParadiseCity said:

Dette er vel strengt talt ultrasionistisk propaganda som blir pusha for å rettferdigjøre folkemord. 


Jeg forklarte allerede hvorfor det ikke er tilfelle.

Det er ikke folkemordsretorikk å stadfeste at USA og Australia ble kolonisert f.eks.

Israel og Palestina er som USA og Mexico. Begge ble kolonisert av litt forskjellige folk.

Er det folkemord så gjennomfører Israel i så fall verdens mest ræva folkemord, da antall muslimer og arabere i Israel har økt med 1400% samtidig som antall jøder i muslimske land har krympet med over 98%.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OokarE/new-york-times-irans-oeverste-leder-beordrer-angrep-mot-israel

New York Times: Irans øverste leder beordrer angrep mot Israel

Irans øverste leder Ali Khamenei har utstedt ordre om å gjennomføre direkte angrep mot Israel, skriver New York Times, som siterer tre iranske tjenestemenn.

 

Så får vi se om det går "bedre" for Iran enn forrige gang. Ville valgt en annen metode om jeg var dem. Helst en som plausibelt kan fornektes.

Knapt uventet. Det er for mange likvideringsangrep på høytstående medlemmer av "allierte" vasallmilitser i Libanon, Irak og Iran i det siste at det kastet hele alliansesystemet ut i sjokk, og for Khamenei var drapet på en gjest - som var presist siktet inn endog der han var til enhver tidspunkt - ekstremt grovt og ydmykende. Det utvilsomt også skremte og forarget ham, som hadde prøvd å bremse litt i mellomtiden. Netanyahu har spyttet i ansiktet på Khamenei. Og setter enhver Iran hadde opparbeidet, inkludert egne selvrespekt, i tvil. Det var for provoserende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Folkflesk said:

Det har jo heller ikke israelerne, så sånn sett stiller de likt.


Jepp, det er også det jeg sier. De er begge koloniserte i moderne tid. Og jeg skulle likt å se en palestinsk stat som ble stilt til ansvar. Men da må de gi opp ambisjonene om å utslette Israel. Det er som om USA skulle ønske å utslette Mexico eller Canada eller omvendt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):


Jeg forklarte allerede hvorfor det ikke er tilfelle.

Det er ikke folkemordsretorikk å stadfeste at USA og Australia ble kolonisert f.eks.

Israel og Palestina er som USA og Mexico. Begge ble kolonisert av litt forskjellige folk.

Er det folkemord så gjennomfører Israel i så fall verdens mest ræva folkemord, da antall muslimer og arabere i Israel har økt med 1400% samtidig som antall jøder i muslimske land har krympet med over 98%.

Det er som om…det ikke er israelerne, men araberne som bedriver folkemord!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (11 minutter siden):

Er det en grunn til at du bruker ordet jøde istedenfor israeler? For vi snakker her om folk som bor i Israel og ikke de fleste jødene, som bor i andre land?

Ja som jeg skrev tidligere, så er det det. Arabiske sivile var ikke så mye verdt i raqqa og mosul, men når det er  jøder involvert, da kommer protestene.

Og raseriet over at man dreper terrorledere bare bekrefter det. 

Opp til deg om du føler deg truffet eller ei, jeg skriver bare hvilken følelse jeg sitter med. 

Endret av Tussi
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Folkflesk said:

Men da britene avviklet sitt koloniområdet var det iallefall et voldsomt overtall arabere/palestinere i dette området.


Flesteparten av dagens palestinerne er etterkommere av folk som innvandret etter det britiske mandatet og britenes og jødenes temming av landområdene, drenering av sumper, bygging av infrastruktur for veier og vann og andre ting, sprøyting av mygg osv. som gjorde området levelig. Etter at det skjedde eksploderte den arabisk-muslimske befolkningen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):


Jeg forklarte allerede hvorfor det ikke er tilfelle.

Det er ikke folkemordsretorikk å stadfeste at USA og Australia ble kolonisert f.eks.

Israel og Palestina er som USA og Mexico. Begge ble kolonisert av litt forskjellige folk.

Er det folkemord så gjennomfører Israel i så fall verdens mest ræva folkemord, da antall muslimer og arabere i Israel har økt med 1400% samtidig som antall jøder i muslimske land har krympet med over 98%.

Du går på veldig tynn is nå hvis du legger deg bak slik retorikk. Da vil vel du også si deg enig i at for eksempel Ukrainere ikke er et eget folk da? At de i bunn og grunn er Russere? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anser at det er Israel som har suverent størst historisk og kulturelt krav på området - akkurat som urfolk i USA har størst historisk krav på USA - men realpolitikk er realpolitikk, og det er ikke veldig sunt å flytte rundt på store menneskemengder med tvang. Palestinere og israelere må lære sameksistens. Da først og fremst palestinere. Som skylder alle sine problemer på Israel i stedet for f.eks å benytte muligheten til å gjøre det som kunne ha vært veldig gunstig handel med dem.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Ja som jeg skrev tidligere, så er det det. Arabiske sivile var ikke så mye verdt i raqqa og mosul, men når det er  jøder involvert, da kommer protestene.

Og raseriet over at man dreper terrorledere bare bekrefter det. 

Opp til deg om du føler deg truffet eller ei, jeg skriver bare hvilken følelse jeg sitter med. 

Det faktum at Hamas og deres allierte nå taper, taper skikkeligtaper en gang for alle, at lederne deres avlives og deres herrer i Iran ydmykes totalt, er nok en veldig bitter pille å svelge for en del folk ja.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

Ja som jeg skrev tidligere, så er det det. Arabiske sivile var ikke så mye verdt i raqqa og mosul, men når det er  jøder involvert, da kommer protestene.

Og raseriet over at man dreper terrorledere bare bekrefter det. 

Opp til deg om du føler deg truffet eller ei, jeg skriver bare hvilken følelse jeg sitter med. 

Jeg var spesielt forbannet over de sivile i Irak i 2003 og gikk den gangen i marsj mot den idiotiske krigen som kostet titusener av sivile livet. Dette med IS er bare en følge av denne krigen, som vi vet.

Det blir mange irrasjonelle emosjoner her. Du begynner å komme ganske nær å trekke anti-semittisme-kortet, les: det billigste trikset i boka.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Israel må vel også gi opp sine ambisjoner om å fordrive palestinerne, hvis vi skal respektere dem som en stat det går an å samarbeide med.

 

Ja, det blir mange irrasjonelle emosjoner her. Du begynner å komme ganske nær å trekke anti-semittisme-kortet, les: det billigste trikset i boka.

Jeg har spurt flere her inne hva de mener om kampene i mosul og raqqa, alle som en nekter å svare. Hvordan skal jeg tolke det , tenker du?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (26 minutter siden):

Jeg var spesielt forbannet over de sivile i Irak i 2003 og gikk den gangen i marsj mot den idiotiske krigen som kostet titusener av sivile livet. Dette med IS er bare en følge av denne krigen, som vi vet.

 

Så bra! Jeg mista en side 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...