Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Folkflesk skrev (49 minutter siden):

De bruker vel allerede amerikanske våpen. Uansett hva de benytter så er det liten tvil om at de gir blanke i sivile liv, med mindre det er deres egne.

Hvis de hadde gitt blanke i sivile liv slik som Russland så ville de også brukt russisk fremgangsmåte i krigføringen og vi hadde hatt 1 million+ døde.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Hvis de hadde gitt blanke i sivile liv slik som Russland så ville de også brukt russisk fremgangsmåte i krigføringen og vi hadde hatt 1 million+ døde.

Hvis man ser på bilder av Gaza så ligner det veldig på Grozny i 1999. De har rett og slett redusert det til en grushaug. Og nå florerer vel også sykdommer i ruinene etter innsatsen til "verdens mest skånsomme hær".

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (1 minutt siden):

"Why Kill Him Now': Israeli Hostage Families Fear Impact of Haniyeh Killing on Cease-fire Deal 'Why now that there is a deal on the table, did they choose to kill him?' a relative of a hostage asked."

https://www.haaretz.com/israel-news/2024-07-31/ty-article/.premium/haniyehs-killing-raises-concern-among-hostages-families-over-impact-to-cease-fire-deal/00000191-0735-dd56-a9f5-6f77efef0000

Er veldig interresant at de velger å knerte ledelsen i den delen av Hamas som faktisk har vært relativt imøtekommende når det gjelder fredsforhandlinger.  Hvem tjener på det? Netanyahu og ledelsen av den væpna fløyen av Hamas. Begge ønsker jo å fortsette krigen. Nå skal ikke jeg dra noen konklusjoner hvor Israel fikk informasjon når det gjaldt Haniyeh men man kan jo lure litt når man ser hvem som vinner på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Hvis man ser på bilder av Gaza så ligner det veldig på Grozny i 1999. De har rett og slett redusert det til en grushaug. Og nå florerer vel også sykdommer i ruinene etter innsatsen til "verdens mest skånsomme hær".

Det ligner mer på Mosul etter kampen mot IS der. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Hvis de hadde gitt blanke i sivile liv slik som Russland så ville de også brukt russisk fremgangsmåte i krigføringen og vi hadde hatt 1 million+ døde.

pov: om Israel hadde villet/evnet bruke russisk fremgangsmåte hadde vi ikke hatt denne krigen i utgangspunktet, ettersom 7 okt ikke ville gitt mening om en slik fremgangsmåte var på bordet. Konklusjon: russisk fremgangsmåte ville medført 0 sivile tap og er dermed den mest humant skånsomme.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Mosul, Mariupol eller Grozny. 60% av bygningene er vel totalskadd. Sikkert Hamas-folk i alle disse.

Russlands fremgangsmåte i Mariupol, som har sørget for at vi har 100.000 personer+ som ikke kan redegjøres for og omtrent utelukkende sivile, kan åpenbart ikke sammenlignes med bykrig mot feige Hamas som gjemmer seg  i hus og tuneller over hele Gazastripen uansett.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Folkflesk said:

Jeg har vært for en våpenhvile i flere måneder, mens du støtter krig så lenge Israel vil krige. Så det er definitivt ikke jeg som gir blanke i palestinske liv av oss to.

Nei jeg støtter at hvis Israel absolutt skal krige, så bør de krige med det som tar færrest sivile palestinske liv og de som er militære støttepartnere bør legge til rette for det.

Du derimot er i mot det, det eneste du er for er en våpenhvile og hvis det ikke skjer så er ingenting bra nok og de palestinske sivile livene kan bli ofret til man får en våpenhvile. 

Men la oss fortsette litt dypere ned i dette for nå er jeg nysgjerrig. Er du for USA skal stoppe all militær støtte til Israel?

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Russlands fremgangsmåte i Mariupol, som har sørget for at vi har 100.000 personer+ som ikke kan redegjøres for og omtrent utelukkende sivile, kan åpenbart ikke sammenlignes med bykrig mot feige Hamas som gjemmer seg  i hus og tuneller over hele Gazastripen uansett.

Russerne hevdet sikkert det var Azov-soldater i alle bygningene de la flate. Klassisk propaganda fra en hær som ikke tar hensyn til sivile. Rart at noen kjøper slikt tull.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Nei jeg støtter at hvis Israel absolutt skal krige, så bør de krige med det som tar færrest sivile palestinske liv og de som er militære støttepartnere bør legge til rette for det.

Du derimot er i mot det, det eneste du er for er en våpenhvile og hvis det ikke skjer så er ingenting bra nok og de palestinske sivile livene kan bli ofret til man får en våpenhvile. 

Men la oss fortsette litt dypere ned i dette for nå er jeg nysgjerrig. Er du for USA skal stoppe all militær støtte til Israel?

De bør tvinge Israel til en våpenhvile og da er våpenstøtten en naturlig brekkstang. Har ingen tro på Biden og iallefall ikke Trump. Men håper Harris kan feste ballegrepet på Netanyahu og holde det hardt til gnomen gir etter.

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (4 minutter siden):

Russerne hevdet sikkert det var Azov-soldater i alle bygningene de la flate. Klassisk propaganda fra en hær som ikke tar hensyn til sivile. Rart at noen kjøper slikt tull.

Rart at folk kjøper propaganda fra diktaturer som Russland og islamistgrupper som Hamas ja. Der er jeg enig med deg. 

Folkflesk skrev (3 minutter siden):

De bør tvinge Israel til en våpenhvile og da er våpenstøtten en naturlig brekkstang.

Det hjelper selvsagt lite å tvinge Israel med på en våpenhvile hvis ikke Hamas også blir med på en våpenhvile.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Rart at folk kjøper propaganda fra diktaturer som Russland og islamistgrupper som Hamas ja. Der er jeg enig med deg. 

Det hjelper selvsagt lite å tvinge Israel med på en våpenhvile hvis ikke Hamas også blir med på en våpenhvile.

Mente Israel også her, ikke bare Russland. De bruker de samme latterlige bortforklaringene i forhold til sivile. Det mente ICC også, i tilfellet du ikke har registrert det.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Mente Israel også her, ikke bare Russland. De bruker de samme latterlige bortforklaringene i forhold til sivile. Det mente ICC også, i tilfellet du ikke har registrert det.

Det har jeg ikke sett noe dokumentasjon på. Men det er godt mulig de har drevet uproporsjonal og uforsiktig krigføring ved en del anledninger. Det er jeg åpen for.

Jeg har dog ikke sett noen legge frem noen helhetelig og bedre måte å bekjempe Hamas sine titusenvis av soldater i en bykrig på Gaza som ville kostet færre sivile liv uten at det går på bekostning av israelske soldaters sikkerhet. Dette er noe jeg har etterlyst en stund. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det har jeg ikke sett noe dokumentasjon på. Men det er godt mulig de har drevet uproporsjonal og uforsiktig krigføring ved en del anledninger. Det er jeg åpen for.

Jeg har dog ikke sett noen legge frem noen helhetelig og bedre måte å bekjempe Hamas sine titusenvis av soldater i en bykrig på Gaza som ville kostet færre sivile liv uten at det går på bekostning av israelske soldaters sikkerhet. Dette er noe jeg har etterlyst en stund. 

Du kan jo kontakte ICC om dette. Regner med at de har en del dokumentasjon å vise til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (3 timer siden):

Israel har atomvåpen + nærmest ubegrenset amerikansk politisk, militær og økonomisk støtte. Så bare drit i denne Armageddon-retorikken. Det ser bare teit ut.

Åja, men siden de ikke kan klare å utslette Israel, da skal man bare la genocidale terrorgrupper være langt grensen og angripe igjen og igjen?

Rhabagatz skrev (2 timer siden):

I så fall har Russland og alle andre okkupasjonsmakter den samme retten.

Men slik er ikke folkeretten. Er du en okkupasjonsmakt så er man per definisjon i konflikt, og alle krigshandlinger sees i det lyset. Forsvarsrett gjelder land som er i fred.

Du mener åpenbart at Israel ikke har rett til å beskytte sine sivile mot terrorister, da blir jo all debatt irrelevant, Israel sjal bare ta imot og ta imot inntil de gir terroristene staten de vil ha, så de kan angripe enda mer

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...