Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Folkflesk skrev (18 minutter siden):

Tror du liksom sjia-muslimene plutselig vil begynne å stemme på et Israel-vennlig parti etter at Israel har sluppet noen bomber over dem og drept noen tusen i sør-Libanon?

Virker som realismen er på George W. Bush-nivå her. Mannen som skulle bombe irakerne til å bli USA-vennlige.

Jeg kan ikke konkludere om hva som vil bli resultatet av en potensiell krig mellom Israel og Hizbollah, det er altfor mange ukjente faktorer i spill.

Men det vi vet nå er at så lenge Hizbollah de facto styrer Libanon militært, så utgjør de en ekstensiell trussel mot Israel. Og så lenge man har en ekstensiell trussel ved sine grenser, så blir det på et tidspunkt en krig. Det viser historien oss.

Så dette handler egentlig ikke om Netanyahu, som var utgangspunktet om diskusjonen.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Folkflesk said:

Det er mulig at han måtte vise at han ikke var anti-arabisk fordi han invaderte og skapte borgerkrig i Irak uten å ha hatt noen skikkelig grunn til det.

Så beleilig for deg da at han måtte vise at han ikke var anti-arabisk og det bare var en kamuflasje.

Hva med faren, hva var hans forhold til Israel? Kan det være at han også var en av de hardeste presidentene mot Israel, men bare var opptatt å vise at han ikke var anti-arabisk mens han reddet Kuwait fra Irak?

Quote

Så påsto han vel også at Gud hadde snakket til ham og bedt ham både invadere Irak og hjelpe palestinerne med deres stat. Ikke helt i vater, den karen.

Så... mener du dette om alle ledere i Midtøsten, som sier at de også er kommandert av gud?

Artig at du ikke tok ad-hoc'en med fatah forresten, det var jo faktisk et forsøk på regimeskifte i Gaza med støtte fra Bush.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Jeg kan ikke konkludere om hva som vil bli resultatet av en potensiell krig mellom Israel og Hizbollah, det er altfor mange ukjente faktorer i spill.

Men det vi vet nå er at så lenge Hizbollah de facto styrer Libanon militært, så utgjør de en ekstensiell trussel mot Israel. Og så lenge man har en ekstensiell trussel ved sine grenser, så blir det på et tidspunkt en krig. Det viser historien oss.

Så dette handler egentlig ikke om Netanyahu, som var utgangspunktet om diskusjonen.

For hver gang du nevner ting som "utslette", "eksistensiell trussel", etc så går du stadig mer over i fantasien eller propagandaens verden på bekostning av realisme og sannhet. Det blir bare en tøysediskusjon, der det eneste som mangler er "et nytt holocaust".

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Så beleilig for deg da at han måtte vise at han ikke var anti-arabisk og det bare var en kamuflasje.

Hva med faren, hva var hans forhold til Israel? Kan det være at han også var en av de hardeste presidentene mot Israel, men bare var opptatt å vise at han ikke var anti-arabisk mens han reddet Kuwait fra Irak?

Så... mener du dette om alle ledere i Midtøsten, som sier at de også er kommandert av gud?

Ja, folk som sier at gud snakker til dem bør vel helst motta profesjonell hjelp istedenfor å styre stater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (5 minutter siden):

For hver gang du nevner ting som "utslette", "eksistensiell trussel", etc så går du stadig mer over i fantasien eller propagandaens verden på bekostning av realisme og sannhet. Det blir bare en tøysediskusjon, der det eneste som mangler er "et nytt holocaust".

Mener du at Hamas og Iran ikke har som mål å utslette Israel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Svala skrev (5 minutter siden):

Mener du at Hamas og Iran ikke har som mål å utslette Israel?

De ønsker sikkert begge at et Palestina blir etablert istedenfor Israel, men det er null realisme i målsetningen. Derfor blir det bare tøys å skulle forholde seg til det som et realistisk scenario. Vi er da ikke helt idioter?

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så langt unna en løsning. Om en får erstattet Hamas styret på Gaza med noen som holder freden så vil en slippe konflikten mellom Gaza og Israel. Da vil trolig også Hizbollah holde fred med Israel. Da vil det ligge til rette for at en kan løse opp i konfliktene på Vestbredden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (21 minutter siden):

For hver gang du nevner ting som "utslette", "eksistensiell trussel", etc så går du stadig mer over i fantasien eller propagandaens verden på bekostning av realisme og sannhet. Det blir bare en tøysediskusjon, der det eneste som mangler er "et nytt holocaust".

Jeg har allerede beskrevet hvordan Hizbollah har kapasiteter til å gjøre enorm skade på Israel.

Vi snakker ikke om noen få raketter på noen fotballbaner, dette er målrettede angrep på mat, vann, transport, energi og annen sivil infrastruktur som er helt avgjørende for at et moderne samfunn skal fungere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (5 timer siden):

Og som okkuperer et stort område som tilhører et annet folk og importerer væpnete "nordmenn" fra andre land med en messianistisk ideologi til å kolonisere området med nye bebyggelser.

Hele sammenligningen er uansett en grov fornærmelse mot Norge i øynene til andre enn kristen-sionister. Så bare å trekke den ned i dass først som sist.

Stort og stort fru blom. Golanhøydene har bare blitt misbrukt under arabisk kontroll og det har heller ikke tilhørt Libanon eller Hizbollah. Men Syria. Og jeg kan ikke forstå hvorfor palestinavenner har slik bråhast med at tyrannen Assad skal få kontroll over og bevæpne denne strategisk viktige posisjonen. 

Poenget er at uansett forhistorie så ville ikke noe vestlig land ha funnet seg i verken Hamas eller Hizbollah som naboer. Jeg har all mulig forståelse for at Israel ønsker å permanent demilitarisere Gazastripen og svare på Hizbollah sine utallige rakettangrep. Nå nylig mot sivile, som uansett aldri er greit. Okkupasjon eller ei. Israel er ikke perfekt, men akkurat disse 2 målsettingene har de full rett til. Vi hadde aldri krevd noe mindre selv, ikke sjangs.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

 

Poenget er at uansett forhistorie så ville ikke noe vestlig land ha funnet seg i verken Hamas eller Hizbollah som naboer.

Tror ingen Europeiske land hadde fått holdt på slik Israel gjør heller uten massiv intervensjon. Serbia prøvde jo og de ble jo bomba sønder og sammen. 
 

Hadde et EU land hatt en lignende regjering som den i Israel og ikke engang hadde bomba nabolandene sine men kun brukt samme retorikk som Netanyahu-velde gjør mot minoriteter og andre folkeslag  hadde de blitt sanksjonert herfra til månen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (Akkurat nå):

Tror ingen Europeiske land hadde fått holdt på slik Israel gjør heller uten massiv intervensjon. Serbia prøvde jo og de ble jo bomba sønder og sammen. 
 

Hadde et EU land hatt en lignende regjering som den i Israel og ikke engang hadde bomba nabolandene sine men kun brukt samme retorikk som Netanyahu-velde gjør mot minoriteter og andre folkeslag  hadde de blitt sanksjonert herfra til månen.

I Europa har vi tatt et oppgjør med jødehatet, det er dermed ingen grunn til å tro at vi ville forsøkt å utslette en jødisk stat. Vi hadde levd i fred med Israel og samarbeidet om å utviklingen. Samt dratt nytte av israels supermakt innen teknologi og innovasjon. 

I og med at Israel klarer å være et top 30 demokrati i verden i Midtøsten(!), så ville de helt sikkert vært et top 5 demokrati i Europa sammen med fredelige naboer som ikke følger utdaterte sharialover over fornuft og vitenskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

I Europa har vi tatt et oppgjør med jødehatet, det er dermed ingen grunn til å tro at vi ville forsøkt å utslette en jødisk stat. Vi hadde levd i fred med Israel og samarbeidet om å utviklingen. Samt dratt nytte av israels supermakt innen teknologi og innovasjon. 

I og med at Israel klarer å være et top 30 demokrati i verden i Midtøsten(!), så ville de helt sikkert vært et top 5 demokrati i Europa sammen med fredelige naboer som ikke følger utdaterte sharialover over fornuft og vitenskap.

De vil selvsagt ikke bevare et topp-plassering i noen ting som helst om de ikke opphører å kolonisere Vestbredden, la sin hær patruljere sammen med væpnete ekstremister og la høyreradikalerne i regjering ta kontroll over rettssystemet i landet.

Det jeg ikke skjønner med Israel-venner er hvorfor de overser sykdomstegnene i israelsk politikk, der stadig mer sprø ekstremister får ministerposter i landet. Man har altså en finansminister og en sikkerhetsminister som er kriminelle personer som stjeler land samt styrker en bevegelse som har ytterligere tyveri og lovløshet som sin målsetning.

Hvis jeg var pro-ungarsk eller pro-fransk ville mitt verste mareritt vært personer som Orban og Le Pen. Jeg hadde virkelig brukt tiden min på å argumentere og advare mot dem. Men Israel-venner er visst ikke som andre. De bare bortforklarer og bagatelliserer høyreekstemisme gjennom propaganda-argumentasjon som "topp 5 demokrati i Europa" og lignende tøv. Mens Israel ligner stadig mer på en stat styrt av fascister som sprer lovløshet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

I Europa har vi tatt et oppgjør med jødehatet, det er dermed ingen grunn til å tro at vi ville forsøkt å utslette en jødisk stat. Vi hadde levd i fred med Israel og samarbeidet om å utviklingen. Samt dratt nytte av israels supermakt innen teknologi og innovasjon. 

I og med at Israel klarer å være et top 30 demokrati i verden i Midtøsten(!), så ville de helt sikkert vært et top 5 demokrati i Europa sammen med fredelige naboer som ikke følger utdaterte sharialover over fornuft og vitenskap.

hææ jødehat? Mener du Serbia invaderte nabolandene sine på grunn av jødehat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner med Israel-venner er hvorfor de overser sykdomstegnene i israelsk politikk, der stadig mer sprø ekstremister får ministerposter i landet. Man har altså en finansminister og en sikkerhetsminister som er kriminelle personer som stjeler land samt styrker en bevegelse som har ytterligere tyveri og lovløshet som sin målsetning.

Hvis jeg var pro-ungarsk eller pro-fransk ville mitt verste mareritt vært personer som Orban og Le Pen. Jeg hadde virkelig brukt tiden min på å argumentere og advare mot dem. Men Israel-venner er visst ikke som andre. De bare bortforklarer og bagatelliserer høyreekstemisme gjennom propaganda-argumentasjon som "topp 5 demokrati i Europa" og lignende tøv. Mens Israel ligner stadig mer på en stat styrt av fascister som sprer lovløshet.

Jeg har vel nevnt flere ganger hva jeg synes om Netayanhu og ultraortodokse-politikere her inne. Så kanskje du burde sette deg inn i det før du kommer inn fra løse luften og angriper folk for meninger de ikke har. 

Men Israel har i det minste et demokrati. Israel sin regjering er for langt til høyre, men sammenlignet med palestinske terrorgrupper blir de nærmest moderate i forhold. Jeg støtter demokratiet i nok en forsvarskrig. Jeg står inne for det.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (6 timer siden):

Stort sett ikke avfyrt mot Norge, men et område Norge hadde grafset til seg og som ingen andre enn Norge anerkjente som norsk territorium. Og med folk til høyre for FrP sittende i regjeringen ledet av en korrupt regjeringssjef som var etterforsket av Haag for krigføring som hadde kostet 40 000 livet og pulverisert bygningene til et helt folk.

Israel har ikke grafset til seg Nord-Israel, og det blir anerkjent stort sett unisont internasjonalt(kun unntatt de som ikke anerkjenner Israel i det hele tatt)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (2 timer siden):

Og den krigen vil løse nøyaktig nada, bortsett fra at tusener vil dø. Israel har hatt mange kriger og ingen av dem har gjort landet trygt. Så hva skal de liksom oppnå nå?

Man kunne sagt at de nettopp har gjort dem trygge. Israel eksisterer fortsatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...