Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (37 minutter siden):

Hjelpes! Nå skal vi ikke skjære alle over en kam, men å ønske / tillate tortur, voldtekt og potensielt drap samt attpåtil ikke se noe galt i det (ref. kravet om straffefrihet = godkjente handlinger) er så bestialsk at det for meg er vanskelig å se forskjellen på denne gruppen mennesker og terrorist / regimer fra historien man ikke ønsker å sammenlikne seg med.

Forskjellen er at i iDF blir de faktisk arrestert, selv om det er stygge tegn her, Israel må få høyreekstremistene under kontroll ASAP

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Hjelpes! Nå skal vi ikke skjære alle over en kam, men å ønske / tillate tortur, voldtekt og potensielt drap samt attpåtil ikke se noe galt i det (ref. kravet om straffefrihet = godkjente handlinger)  er så bestialsk at det for meg er vanskelig å se forskjellen på denne gruppen mennesker og terrorist / regimer fra historien som mente at egne handlinger var hellige og mottakende part av handlingen ikke var mennesker. Sirkelen er komplett; de er blitt det de flyktet fra.

Nå vet jeg ikke helt om jeg skjønte det du skrev her. Men saken, om JK22 fremstiller det rett, viser at min skepsis til Netanyahu og den ultraortodokse delen av regjeringen var velbegrunnet. Det er fryktelig dumt av dem å ødelegge slik for Israels sak.

At IDF her er i konflikt med nevnte ministre, det er faktisk godt å se.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvorfor velger Israel ledere som fører landet ut i konflikter og krig med sin naboer, og bidrar til å undertrykke palestinerne enda mere? Hvem husker vel ikke "slakteren" Sharon, og nå følger Netanyahu i hans spor. I tillegg er det enda mere ytterliggående krefter(personer) i regjeringen i Israel. I utgangspunktet er vel jøder som folk flest, men politikken som har vært ført i mange år har bidratt til at jøde er blitt et skjellsord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
omstart skrev (5 minutter siden):

Hvorfor velger Israel ledere som fører landet ut i konflikter og krig med sin naboer, og bidrar til å undertrykke palestinerne enda mere? Hvem husker vel ikke "slakteren" Sharon, og nå følger Netanyahu i hans spor. I tillegg er det enda mere ytterliggående krefter(personer) i regjeringen i Israel. I utgangspunktet er vel jøder som folk flest, men politikken som har vært ført i mange år har bidratt til at jøde er blitt et skjellsord.

Jøde har vært et skjellsord hele veien. En liten pause mellom 1945 og 2023 hvor det ikke var lov å si det høyt. Nå er det vårslæpp. Eller, Spring time - for Hitler aaand germany - som det heter i sangen.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
omstart skrev (7 minutter siden):

Hvorfor velger Israel ledere som fører landet ut i konflikter og krig med sin naboer, og bidrar til å undertrykke palestinerne enda mere? Hvem husker vel ikke "slakteren" Sharon, og nå følger Netanyahu i hans spor. I tillegg er det enda mere ytterliggående krefter(personer) i regjeringen i Israel. I utgangspunktet er vel jøder som folk flest, men politikken som har vært ført i mange år har bidratt til at jøde er blitt et skjellsord.

Det er vel ikke bare Israel som gjør det? Hamas kom til makten etter valg. Libanesiske myndigheter er influert av Hizbollah 

Men, jeg håper og tror at den overveldende delen av Israels befolkning ser de høyreekstremes vanvidd og tar til gatene for å få dem vekk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, DukeNukem3d said:

Nå vet jeg ikke helt om jeg skjønte det du skrev her. Men saken, om JK22 fremstiller det rett, viser at min skepsis til Netanyahu og den ultraortodokse delen av regjeringen var velbegrunnet. Det er fryktelig dumt av dem å ødelegge slik for Israels sak.

At IDF her er i konflikt med nevnte ministre, det er faktisk godt å se.

Ja så at jeg formulerte meg skikkelig keitete der, sorry. Vi er helt enige, sunnhetstegn at det er en konflikt nå, men synes det er trist å se at disse ekstreme holdningene er så høyt oppe i maktapparatet i Israel og at det er flere som deler tankegodset (i form av at de protesterte når politiet skulle hente de mistenkte).

Når vi snakker om Netanyahu; hvorfor er han så vanskelig å bli kvitt? Om jeg har forstått det rett vil han mest sannsynlig havne i fengsel grunn korrupsjon, men like fullt klarer man ikke få han ut av hans posisjon. Skadene han og hans allierte i regjeringen gjør er store, og det ville vært veldig bra for Israel og regionen om man fikk noen mer moderate stemmer i styring.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Det var underlig. Hvorfor har ikke da politikken til Saudi-Arabia bidratt til at muslim er blitt et skjellsord?

Spør du meg? Da spør jeg deg: mener du at politikken i Saudi-Arabia ikke har bidratt til at ordet muslim er blitt et skjellsord?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Det er vel ikke bare Israel som gjør det? Hamas kom til makten etter valg. Libanesiske myndigheter er influert av Hizbollah 

Men, jeg håper og tror at den overveldende delen av Israels befolkning ser de høyreekstremes vanvidd og tar til gatene for å få dem vekk

Riktig, og hvorfor fikk Hamas så mange stemmer?  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
omstart skrev (11 minutter siden):

Tull. Noen Palestinere ønsker riktignok det. Men vanlige palestinere ønsker å leve i fred som deg og meg. Du er fanget av propaganda fra ytre høyre i Israel.

Er det meg du svarer? Det er bullshit, jeg har konsekvent kritisert ytre høyre i  Israel. Du kan forøvrig se på statistikken av palestinere som støtter 7 oktober-angrepet, det er ikke en minoritet for å si det sånn. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Når vi snakker om Netanyahu; hvorfor er han så vanskelig å bli kvitt? Om jeg har forstått det rett vil han mest sannsynlig havne i fengsel grunn korrupsjon, men like fullt klarer man ikke få han ut av hans posisjon. Skadene han og hans allierte i regjeringen gjør er store, og det ville vært veldig bra for Israel og regionen om man fikk noen mer moderate stemmer i styring.

Fordi han er en politisk ringrev som er villige til å samarbeide med ytterliggående partier for å beholde makten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
omstart skrev (44 minutter siden):

Tull. Noen Palestinere ønsker riktignok det. Men vanlige palestinere ønsker å leve i fred som deg og meg. Du er fanget av propaganda fra ytre høyre i Israel.

Flertallet av palestinerne støtter Hamas. Og ditto folkemord på jøder.

Selv om Hamas-støtten av en eller annen grunn har sunket det siste halvåret.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
omstart skrev (1 time siden):

Spør du meg? Da spør jeg deg: mener du at politikken i Saudi-Arabia ikke har bidratt til at ordet muslim er blitt et skjellsord?

Ikke noe som jeg har tenkt over. Har aldri hørt noen prate om at "Saudi-Arabia tilrettelegger for muslimhat", slik en del kan finne på å si om Israel.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (59 minutter siden):

Er det meg du svarer? Det er bullshit, jeg har konsekvent kritisert ytre høyre i  Israel. Du kan forøvrig se på statistikken av palestinere som støtter 7 oktober-angrepet, det er ikke en minoritet for å si det sånn. 

Du må sette deg inn i saken før du sier bullshit om deg jeg skriver. Dette er politikk. Israel har hele tiden undergravet fredssamtaler med palestinerne. Det er palestinerne som dag for dag blir frastjålet land. Forsvarets forum skriver dette også sitert fra The Times of Israel: 

Det kan synes som et paradoks at israelske regjeringer forut for Oslo-prosessen ga islamistene i Hamas støtte. Årsaken var i første omgang det faktum at Israel fryktet at oppmerksomheten og sympatien for Palestinas frigjøringsorganisasjons (PLO) krav og arbeid for en palestinsk stat på Vestbredden. Støtte til Hamas ville svekke PLO og Fatah-fraksjonen. Kortsiktig tenkning og feilslått taktikk førte altså til at Israel nørte opp under en gjøkunge som etter hvert vokste seg stor og sterk.

Den sterkt konservative israelske nettavisen The Times of Israel går videre langs denne aksen og påstår at ulike israelske regjeringer under ledelse av Benjamin Netanyahu styrket Hamas ved å behandle terror-organisasjonen nærmest som en partner. Netanyahus tanke bak dette skal angivelig ha vært at ved å styrke Hamas i Gaza ville det gjøre veien lengre for den palestinske selvstyremyndigheten PA, ledet av president Mahmoud Abbas, Abu Mazen på folkemunne, å kunne etablere en palestinsk stat på Vestbredden. En splitt- og hersk-taktikk.

«På denne måten, ved å motarbeide de palestinske selvstyremyndighetene, sørget Israel for å oppgradere Hamas fra en terrorgruppe til en islamistisk terrororganisasjon. Og en som Israel indirekte forhandlet med via egyptiske myndigheter, noe som også banet vei for store pengeoverføringer fra stater i Gulfen», skriver The Times of Israel.

For Israels statsminister Benjamin Netanyahu var det viktigere å opprettholde splittelsen mellom palestinerne, PA og Fatah på Vestbredden og Hamas i Gaza. 

Under et møte i det israelske regjeringspartiet Likud i 2018, skal Netanyahu ha sagt at de som var imot en palestinsk stat på Vestbredden måtte støtte pengeoverføringer til Gaza, ifølge The Times of Israel. 

Endret av omstart
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har sett noen videoer på youtube hvor journalister snakker med folk på gaten i gaza. De sier de støtter Hamas og massakren på sivile i israel og at gislene ikke må settes fri. Et forferdelig utgangspunkt med tanke på våpenhvile og den humanitære krisen vi hører om hver eneste dag. Hvor går skillet mellom befolkningen og Hamas? Er dette viktig å kartlegge for å forstå konflikten og å komme nærmere en løsning? For å stanse den pågående humanitære krisen så må kanskje historie og politikk legges bort, i det minste for en stund. For å redde menneskeliv og barneliv. Men de på gaten virker ikke å være interessert i det.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (32 minutter siden):

Hva har det med det jeg svarte på å gjøre, du skriver jeg er hjernevasket av ytre høyre I Israel, jeg sier det er bullshit. 

Ikke ser det ut til at de fleste palestinerne ønsker fred heller

https://www.jns.org/three-in-four-palestinians-support-hamass-massacre/

 

Skal vel ta sånne spørreundersøkelser med en spade salt. En befolkning som lever under militærdiktatur uansett hva slags hudfarge eller religion de har, har en tendens til å være enig med det som det diktaturet mener om ting uansett hvor anonymt spørreundersøkelsene er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...