Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Men det er jo det de holder på med? De vil jo knuse sine fiender, men som du sier er ikke det så lett. 

Israel hadde utslettet fiendene sine for lengst hvis de ikke hadde trengt å ta hensyn til sivile. Noe de gjør, dog nok ikke i tilstrekkelig grad

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Israel vil ha fred i midtøsten, men har ingen ide om å vende det andre kinn til overfor Iran og dets proxykrigere. Situasjonen blir ikkje roa ned, den eskalerer pga at Israel har bestemt seg for å svare alle som angriper di. Her har Iran egentlig lykkast overmåte bra med Hamas og nå er det Hizbollah sin tur til å eskalere verdenssamfunnets forakt for at Israel forsvarer seg og tek ut di som angriper og dreper folk i Israel. Kan heller ikkje være lenge før Iran kjører på med atomvåpen mot Israel. Verken Russland eller Kina vil eller kan stoppe Iran. Demokratiske verdier står for fall om Iran, Russland og Kina vinner fram med sin galskap. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):


Israel har vel neppe interesse av et Libanon i komplett kaos med flyktninger og andre ting, men de må jo foreta seg noe kontra Hizbollah og Iran.

Så lenge libanesiske myndigheter ikke gjør nie med hizbollah , har Israel både rett og plikt til å gjøre det. Ufattelig at libanesiske myndigheter har stått og sett på.dette uten å gjøre en ting

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (3 timer siden):

Forsvarsangrep eller bare angrep er irrelevant. Det jeg prøver å få frem til at begge sidene, Israel og gruppene vil jo utslette hverandre. Netanayhu har jo sagt at målet er å utslette Hamas. Hamas har sagt det samme mot Israel. Så er ikke det ''Survival of the fittest? 

Israel har sagt de vil utslette Hamas, det stemmer. Og Hamas har sagt at de vil utslette hele Israel. Men det er jo en viss forskjell på de 2 tingene. Det er åpenbart ikke holdbart i lengden å ha Hamas som naboer, det ville ikke noe vestlig land godtatt heller. Også den norske regjering ved Barth Eide og Støre presiserer i sin støtte til en tostatsløsning og at de anerkjenner Palestina at denne staten skal bli styrt av ansvarlige myndigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (4 timer siden):

Forsvarsangrep eller bare angrep er irrelevant. Det jeg prøver å få frem til at begge sidene, Israel og gruppene vil jo utslette hverandre. Netanayhu har jo sagt at målet er å utslette Hamas. Hamas har sagt det samme mot Israel. Så er ikke det ''Survival of the fittest? 

Det er vel avgjørende her, hvem som har hvilke støttespillere. Den ene parten har støttespillere som er på vei opp, mens den andre parten har støttespillere som er på vei ned. Silk at tiden jobber for den ene parten, hvis ting fortsetter I samme spor som det har gått I fram til nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (15 minutter siden):

Det er vel avgjørende her, hvem som har hvilke støttespillere. Den ene parten har støttespillere som er på vei opp, mens den andre parten har støttespillere som er på vei ned. Silk at tiden jobber for den ene parten, hvis ting fortsetter I samme spor som det har gått I fram til nå. 

Har du lyst til å klargjøre hvem du mener har støttespillere som er på vei opp og ned? 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

Israel vil ha fred i midtøsten, men har ingen ide om å vende det andre kinn til overfor Iran og dets proxykrigere. Situasjonen blir ikkje roa ned, den eskalerer pga at Israel har bestemt seg for å svare alle som angriper di. Her har Iran egentlig lykkast overmåte bra med Hamas og nå er det Hizbollah sin tur til å eskalere verdenssamfunnets forakt for at Israel forsvarer seg og tek ut di som angriper og dreper folk i Israel. Kan heller ikkje være lenge før Iran kjører på med atomvåpen mot Israel. Verken Russland eller Kina vil eller kan stoppe Iran. Demokratiske verdier står for fall om Iran, Russland og Kina vinner fram med sin galskap. 

Tror Israel kan være ennå lettere på avtrekkeren mhp å bruke atomvåpen. Spesielt med dagens regjering tror jeg det er vanskelig å stoppe Israel fra å gjøre noe overilt dessverre. Virker som Israel selv mener de står overfor en eksistensiell kamp. Og da blir veien kort til krig viser vel historien.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (4 minutter siden):

Jeg ser det alik : USA er på vei ned. Gjelden vokser ut av kontroll.

BRICS er på vei opp.

Uenig i denne analysen.

Supermakten USA er i litt politisk kaos for tiden ja, men det står ikke noe bedre til med BRICS. 

Brasil har svært liten geopolitisk innflytelse, Russland har kjørt seg fullstendig fast i Ukraina, India er på vei opp, men liker verken muslimer eller kinesere, Kina står ovenfor en demografisk og økonomisk implosjon, og S-en står vel for Sør-Afrika, og hvem bryr seg om Sør-Afrika?

Nei, Israel har etter min mening definitivt sterkere allierte enn Hamas og Hezbollah. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (9 minutter siden):

Tror Israel kan være ennå lettere på avtrekkeren mhp å bruke atomvåpen. Spesielt med dagens regjering tror jeg det er vanskelig å stoppe Israel fra å gjøre noe overilt dessverre. Virker som Israel selv mener de står overfor en eksistensiell kamp. Og da blir veien kort til krig viser vel historien.

Ja, israelerne føler seg eksistensielt truet, jeg er ikke i tvil om at de i ytterste konsekvens kan bruke a-våpen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (39 minutter siden):

Det er en "animated chart" litt ned på linken her, som jeg synes er ganske illustrerende :

https://www.visualcapitalist.com/cp/animated-chart-g7-vs-brics-by-gdp-ppp/

Den siste delen her er "forecast" som nok ikke stemmer med virkeligheten. Russland er jo helt på felgen, og også Kina har i det siste hatt fallende GDP:

Sitat

Although China's real gross domestic product grew by 5.2% in 2023, achieving Beijing's target of around 5%, its nominal GDP in dollar terms fell for the first time in 29 years as its share of the global economy shrank for the second straight year.

https://asia.nikkei.com/Economy/China-s-dollar-denominated-GDP-and-share-of-global-economy-fall

Edit, Graf fra siden over:

has-chinas-weight-in-the-world-economy-p

Uansett håper jeg det forsetter sånn. Ønsker ikke at de ulike diktaturer skal få mer makt i verden. Alle vi i vesten burde stå opp for de vestlige og demokratiske verdiene. Dessverre er det veldig mange som snakker ned vesten.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (13 minutter siden):

Det er en "animated chart" litt ned på linken her, som jeg synes er ganske illustrerende :

https://www.visualcapitalist.com/cp/animated-chart-g7-vs-brics-by-gdp-ppp/

Det er riktig at BRICS har tettet igjen gapet til G7, men så lenge BRICS ikke utgjør så mye annet en løs organisasjon med intensjoner så ser jeg ikke helt hvordan det hjelper palestinerne her.

Jeg mener, India og Kina avskyr hverandre og har mange grensedisputter. Brasil og Sør-Afrika har tilnærmet null geopolitisk innflytelse utover sine egne regionale sfærer. Og Russland, som i sin tid hadde visse internasjonale kapabiliteter, sliter med å okkupere landsbyer i sin egen bakgård. Og disse skal klarer å samarbeide om noe konkret i Midtøsten for et folk ingen bryr seg om? 

 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (2 minutter siden):

Vi ser ikke det samme. For meg ser bildet ganske klart ut. Tilsvarende som tendensen for Israel, som I 1967 beseiret flere lands krigsmakter på få dager, mens de I 2023/24 sliter I lang tid med Hamas.

Det er langt vanskeligere å slå en fanatisk terrororganisasjon som gjemmer seg i urbane strøk blant sivile, enn dårlige trente og utstyrt militære styrker ute på slagmarken. 

Hvis BRICS gikk sammen og støttet palestinerne militært og logistisk, så ville du hatt et godt poeng. Men det kommer de aldri til å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (17 minutter siden):

Det er langt vanskeligere å slå en fanatisk terrororganisasjon som gjemmer seg i urbane strøk blant sivile, enn dårlige trente og utstyrt militære styrker ute på slagmarken. 

Det er riktig. Men tendensen vi ser, er jo at I 1967, ( og gjennom 70-tallet ) fantes ikke Hamas, og heller ikke Hezbollah, silk at tendensen går fra krig med naboland, som Israel vinner lett, til krig med nyoppstått indre fiende (Hamas) ,pluss  nyoppstått Hezbollah, som Israel sliter med.

Endret av UglaSukk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...