Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, Sir said:

Interessante betraktninger du kommer med. Hva tenker du på med å kjøre løpet ut?

Israel får bare ein sjans til å overleve i midtøsten og det er viss di tek den nå, dvs forsetter offensiven mot proxykrigerene til Iran noko som og vil bety at Iran står for fall til slutt. I verste fall vil mange som ikkje velger å leve i fred med Israel dø i sitt forsøk på å utslette Israel, i beste fall vil flest heller ynskje å leve i fred med Israel samt at det Iranske folk har ein reell sjans til eit betre liv utan prestestyret. Når og viss Russland, Kina osv blander seg inn for å stoppe Israel håper eg USA og EU skjønner kva som må til for fred i midtøsten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (25 minutter siden):

Israel får bare ein sjans til å overleve i midtøsten og det er viss di tek den nå, dvs forsetter offensiven mot proxykrigerene til Iran noko som og vil bety at Iran står for fall til slutt. I verste fall vil mange som ikkje velger å leve i fred med Israel dø i sitt forsøk på å utslette Israel, i beste fall vil flest heller ynskje å leve i fred med Israel samt at det Iranske folk har ein reell sjans til eit betre liv utan prestestyret. Når og viss Russland, Kina osv blander seg inn for å stoppe Israel håper eg USA og EU skjønner kva som må til for fred i midtøsten.

Enig, dette ville sannsynligvis på lang sikt være beste utfall for alle involverte. Selv om det åpenbart blir blodig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 timer siden):


Tradisjonelt sett bodde det jøder der frem til de siste ble kastet ut av araberne rundt 1948.
 

Ja, fordi det var krig og Israel ikke fikk lov til å ta over hele området. De måtte ha et sted å kaste ut arabere til også.

 

0laf skrev (11 timer siden):


Hebron var for eksempel alltid en jødisk by, og trolig den eldste jødiske byen i verden.
Byen ble erobret av arabere i 638 e.kr. og så senere av tyrkerne.

Oppspinn og ønsketenkning. Hebron har ikke vært en "jødisk by" siden Nebukadnessar fordrev jødene 600 år f.Kr.

Det bodde ingen jøder der da araberne erobret Hebron i 638 e.Kr. fordi Bysants kontrollerte byen og hadde en lov som eksplisitt forbød jøder å bo der.

 Jews were not permitted to reside in Hebron under Byzantine rule.[15] 

Det var faktisk arabernes erobring av byen som gjorde at noen jøder kunne vende tilbake til Hebron etter 600 års eksil.

 

0laf skrev (11 timer siden):

Deretter var det noe varierende, mange flyktet fra osmanene i 1517, men kom så tilbake mot slutten av 1500-tallet osv.
Jødene bodde der, i forholdsvis store mengder, inntil de siste ble kastet ut

Jødene bygde sykehus i byen i 1893, finansiert av amerikanske jøder, som tok i mot både jøder og arabere.
På 1900-tallet gikk det dog rett vest, og de fleste jøder flyktet.

De siste jødene ble fordrevet når araberne gikk til angrep mot de gjenværende jødene 23. august 1929, brant templet og toraen, drepte kvinner og barn og eldre osv. Etter dette flyktet resten av jødene.

 



 By 1874, when C.R. Conder visited Hebron under the auspices of the Palestine Exploration Fund, the Jewish community numbered 600 in an overall population of 17,000.[144]

 

Jødene har vært en minoritet i Hebron, bortsett fra de hundreårene de hadde byen i Det gamle testamente. Du er veldig glad i å snakke om massakrer gjort av arabere, men jødenes massakrer snakker du selvsagt aldri om.

0laf skrev (11 timer siden):

Og de aller fleste var terrorister.

Nei, bare folk som ikke godtar å bli frastjelt hjemmene sine uten motstand.

0laf skrev (11 timer siden):

 

Vanskelig for å forstå at fylker i Norge som har flere tusen år gamle navn, er sammenlignbart med at Jordan endret navn på Judea i 1950, nettopp for at det ikke skulle høres ut som "jøder".

Det er ingen som har hevdet det gir eiendomsrett dog, jeg hevdet det motsatte, at palestinerne bor der nå, men at det likevel historisk sett helt åpenbart er jødisk land.



Når man deler et landområde i to, er det naturlig å gi de nye områdene nye navn. Min kommentar var i forhold til din påstand om at "Vestbredden/Judea er historisk sett jødisk land". Jeg har med dette innlegget vist at det er bare tøv, i det minste de siste 2000 åra.

Å komme med påstander uten å gidde å gjøre research tar 5 minutter, å debunke dem tar 30. Dette er grunnen til at du har 5 ganger så mange innlegg som meg i denne tråden.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (11 timer siden):

Det bodde ingen jøder der da araberne erobret Hebron i 638 e.Kr. fordi Bysants kontrollerte byen og hadde en lov som eksplisitt forbød jøder å bo der.

 Jews were not permitted to reside in Hebron under Byzantine rule.[15] 


Selvfølgelig bodde det ingen jøder der, når de nettopp hadde blitt kastet ut.
Du velger jo ut akkurat de periodene som jeg nevnte, hvor jødene ble fordrevet, men de kom tilbake igjen.

  

Aiven skrev (11 timer siden):

 By 1874, when C.R. Conder visited Hebron under the auspices of the Palestine Exploration Fund, the Jewish community numbered 600 in an overall population of 17,000.[144]


Men i 1832, bare 40 år tidligere, var 100 husholdninger jødiske, av totalt 500 i byen Hebron.

Men i 1841 innførte den da nyinnsatte sheiken av Hebron ekstreme skatter og utpressing av jødene, som gjorde at de fleste flyktet til Jerusalem, og i 1874 var det knapt noen igjen, nok en gang.

Nå har jeg aldri hevdet at de var en majoritet under osmanene, men i perioder var det en del jøder i Hebron, som åpenbart er et hebraisk navn.

 

Aiven skrev (11 timer siden):

Min kommentar var i forhold til din påstand om at "Vestbredden/Judea er historisk sett jødisk land". Jeg har med dette innlegget vist at det er bare tøv, i det minste de siste 2000 åra.


Vel, fra 600 e.kr. er nok nærmere 1400 år, men under osmanene var det åpenbart tyrkisk land frem til første verdenskrig, men osmanene eksisterer ikke lenge, og historisk sett er det fremdeles jødisk land, og mange av byene og områdene har fremdeles hebraiske navn, selv om jødene gang på gang har blitt forsøkt kastet ut.

Hadde kaanittene eksistert, så ville det også historisk sett vært deres land, uten at jeg hevder at de har rett på å få det tilbake i dag, dog eksisterer ikke kaanittene lengre heller, kun jødene.

Palestinsk land har det dog aldri vært, ettersom det aldri har eksistert noen palestinsk stat, så den eneste folkegruppen som fremdeles eksisterer som historisk sett har hatt Judea og Samaria, og som har navngitt stort sett hele området, og som har vært der i 3000 år, er jødene.

Det er nesten utrolig at man gidder bruke så mye tid på å argumentere for at Judea ikke historisk sett er jødisk?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at når en palestiner blir skutt i Vestbredden så er det alltid av IDF, aldri av en annen palestiner? Palestinerne burde tilbudt trening til andre stater, de har tydeligvis knekt koden med å unngå friendly fire som for de fleste andre er et stort problem.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PppBV7/har-faatt-varsel-trussel-mot-joediske-og-amerikanske-maal-i-norge

SISTE: Har fått varsel: Trussel mot jødiske og amerikanske mål i Norge

For noen dager siden skal det ha blitt sendt et alvorlig varsel fra Irans hovedstad Teheran.

Dette er meget alvorlig.

Prestestyret har tidligere fått kriminelle til å gjøre ting for seg. Og det vil kunne skje igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Hadde kaanittene eksistert, så ville det også historisk sett vært deres land, uten at jeg hevder at de har rett på å få det tilbake i dag, dog eksisterer ikke kaanittene lengre heller, kun jødene.

Jødene er kaanittene. Just sayin'

Og palestinerne er jøder. Mulig det hadde vært løsningen på konflikten. At palestinerne konverterte tilbake til jødedommen og lærte seg hebraisk. Det er jo det som det egentlige dekoloniseringsprosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (7 minutter siden):

Jødene er kaanittene. Just sayin'

Og palestinerne er jøder. Mulig det hadde vært løsningen på konflikten. At palestinerne konverterte tilbake til jødedommen og lærte seg hebraisk. Det er jo det som det egentlige dekoloniseringsprosjektet.

Godt sagt, og helt enig.

De av palestinerne som har sterkest krav på urfolkstatus er jo de som er samaritanere.

Dersom det er noen igjen, makthaverne de siste 20-30 år er ikke veldig glade i dem…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (44 minutter siden):

Og palestinerne er jøder. Mulig det hadde vært løsningen på konflikten. At palestinerne konverterte tilbake til jødedommen og lærte seg hebraisk. Det er jo det som det egentlige dekoloniseringsprosjektet.

Brudd på folkemordkonvensjonen er ikke noen løsning på noe som helst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HankAmarillo skrev (1 time siden):

Jødene er kaanittene. Just sayin'


I dag kan man nok si det, men i bibelske tekster så var de jo ofte i krig med hverandre, og jødene tok etterhvert over de kaanittiske bystatene, selv om det åpenbart ikke er noen garanti for at bibelen er riktig, men det er ikke så mange andre tekster som beskriver kaanittene.

Kaanittene forsvant uansett etter hvert, og ble nok til israelitter, ettersom ingenting tyder på at israelittene kom fra noe annet sted, men nok hadde opphav blant kaanitter.

Steintavler fra Egypt, fra 3200 år siden, viser jo også at det på den tiden trolig fantes noe som het "Israel" i området, og at de kaanittiske bystatene forsvant.

  

HankAmarillo skrev (1 time siden):

Og palestinerne er jøder. Mulig det hadde vært løsningen på konflikten. At palestinerne konverterte tilbake til jødedommen og lærte seg hebraisk. 


Mnja, palestinerne litt av alt mulig, noen er genetisk nære samaritanere, andre er genetisk nære jødene, men generelt anses de nok som arabere i dag, og det er vel det de fleste palestinere anser selv også, selv om arabere i mer homogene land som Saudi-Arabia ikke er enige.

Samaritanerne er israelitter, men ikke religiøse jøder, de har sin egen religion og har levd i området i over 3500 år.
De eksisterer den dag i dag, mye fordi jødene har beskyttet de opp gjennom årene, fordi de er israelitter.

Deres religion ligner på jødedommen, med den samme Gud, og Toraen som den hellige bok, Moses som den eneste profet osv. men er annerledes på andre måter.

Det er kun 8-900 samaritanere igjen i dag.
Historisk har de bodd i Nablus, som er deres hellige sted, og det stedet de mener de skal være.

Nablus er i dag på Vestbredden, og mange samaritanere har derfor flyttet til Holon, rett utenfor Tel-Aviv, hvor det i dag er anslått at det bor 460 samaritanere. Disse snakker hebraisk, og har som oftest helt vanlige jobber i Israel, og er israelske statsborgere.

Rundt 380 av de bor også fremdeles på utsiden av Nablus, ved det hellige fjellet Gerizim, på Vestbredden.
Disse snakker arabisk, og er mer integrert med araberne som bor i området, men de fleste snakker også hebraisk og står politisk på Israelsk side.

De aller fleste samaritanere snakker også en form for arameisk.

Deres høyesteprest har kontinuerlig vært leder for religionen i over 3500 år, og den nåværende høyestepresten er den 133. i rekken, uavbrutt, som er temmelig spesielt.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, DukeNukem3d said:

Tja.. da Iran angrep Israel så hjalp følgende land til å skyte ned rakettene og dronene:

USA, Frankrike, Storbritannia, Jordan og Saudi Arabia. 

Så er det ganske naturlig at når Israel har en ytre høyre regjering så vil mange være imot politikken. Men jeg tror denne "hele verden er mot Israel" er ganske overdrevent. Våre medier som er veldig pro-palestina fremstiller det slik. Så begrunner man det kanskje med avstemninger i FN. Men det er avstemninger i FN der nesten hele verden stemmer mot USA også (Cuba blokaden), jeg tror ikke hele verden er mot USA likevel.

Jeg er mot politikken med å bygge bosettinger på vestbredden. Men jeg er likevel en Israelvenn og velger selvsagt Israel over denne terrorgruppen Hamas eller denne diktatoren på Vestbredden som har en regjering fylt med jødehat og også har vist sin kvalme støtte til Russland. Ifølge enkelte en "moderat" palestinsk bevegelse. Vel, moderat sammenlignet med alternativet bare..

Som jeg skriver. Farlig det som er når. Jeg er ikke mot Israel ?

Nope. som jeg sier, nesten hele verden er mot Israel?.

Hvor mange land er for israel?

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Entern said:

Godt sagt, og helt enig.

De av palestinerne som har sterkest krav på urfolkstatus er jo de som er samaritanere.

Dersom det er noen igjen, makthaverne de siste 20-30 år er ikke veldig glade i dem…

Palestinerne er fortrinnsvis sunnimuslimer, selv om det også finnes et kristent mindretall, foruten andre mindre trosretninger.

https://fn.no/konflikter/palestina

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kjetil Lura said:

Som jeg skriver. Farlig det som er når. Jeg er ikke mot Israel ?

Nope. som jeg sier, nesten hele verden er mot Israel?.

Hvor mange land er for israel?

Mange vestlige land pro-israel og overser fullstendig bl.a. ICJ seneste uttelalse. USA gikk så langt som å kalle det for problematisk. Altså, ikke at Israel folkerettsbrudd var problematisk, men derimot ICJ påpekning av at det er forlkerettsbrudd.

Ellers er det flere problematiske nyheter fra USA. Speakeren i Kongressen truer de folkevalgte represantene med arrest hvis de protesterer mot en fremmed statsleder når denne angivelig skal gi Kongressen råd i palestinaspørsmålet. Hører dere? De folkevalgte skal kunne arresteres for at en fremmed statsleder skal kunne gi råd uforstyrret til Kongressen.  Det er jo helt vilt - men hele verden er jo imot Israel.

Bortsett fra de som ikke er det. De som GIR israel bomber som de bruker mot befolknignen på Gaza og arresterer folkevalte som protesterer mot dette i nasjonalforsamlingen.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...