Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

 

0laf skrev (34 minutter siden):

Tradisjonelt har det bodd mye jøder der, og byene har jødiske navn, som Hebron, Jericho, Ariel,  Beit Jala, Beit Sahour osv. før araberne døpte om mange av de i senere år til arabiske navn, uten at det ser ut til å være noe problem.

"Tradisjonelt" sett bodde det jøder der for 2000 år siden. Tidenes argument. Er vel snart på tide å gi Trøndelag tilbake til ladejarlene også, det er tross alt bare 1000 år siden de hadde det?

 

0laf skrev (34 minutter siden):

I dag er det ingen jøder på Vestbredden, annet enn i område C som kontrolleres av israelsk militære, og det er dødsstraff for den som selger land til jøder osv. I de områdene som er kontrollert av Palestinerne, og i de palestinske byene, bor det ikke en eneste jøde.

Det bor 450 000 israelere i 144 bosettinger på Vest-Bredden og Israel kontrollerer det meste av territoriet, inkludert all den beste landbruksjorda.

 

 

0laf skrev (34 minutter siden):

De få gangene en jøde forviller seg inn i Vestbredden, ender vedkommende som regel med å bli drept.

Det er jo ikke akkurat segrering, altså apartheid, slik det visst nok er i Israel hvor alle borgere har like rettigheter, men er usikker på hva man kaller det når man kaster ut alle jøder og dreper de man kommer over?


I følge dine ubrukelige kilder ja, som anklager palestinere for alt det Israel gjør sjøl. Israel har drept mer enn 500 palestinere på Vestbredden siden 7. oktober.

0laf skrev (34 minutter siden):

Nå er jeg enig i at palestinerne bor der i dag, og de ikke bør kastes ut, men når noen hevder Vestbredden er jødisk land, så har de historisk sett rett, det het tross alt Judea frem til 1950.

Veldig mange landområder har navn etter en folkegruppe som har bodd der på ett eller annet tidspunkt i historien, lista i Norge er lang: Romerike, Hordaland, Ryfylke, Telemark, etc. Hvis dette legalt sett skulle gitt eiendomsrett ville det destabilisere det meste av verden.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Sir said:

Det argumentet skiller ikke på de forskjellige områdene på vestbredden?

Nå skiller ikke ICJ mellom disse delene, og et viktig punkt i uttalelsen fra ICJ er at Israel ikke kan avtale seg bort fra folkeretten.

Du og andre må gjerne være uenig, men det er altså den juridiske fasit vi har med å gjøre - området er de facto annektert og Israel er erstatningspliktige overfor palestinerne for sine folkerettsbrudd og tyveri av ressurser.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Har du noen forslag til alternativer? Rive murer og kontrollposter, røyke fredspiper, plante oliventrær sammen og synge kumbaja?

Ikke meg du spør, men jeg har drodlet litt med tanken på å rett og slett innlemme Vestbredden og Gaza i Jordan og Egypt, eventuelt med kompromisser angående bosetninger og buffer mot Israel. Selvfølgelig måtte verdenssamfunnet bidrat enormt økonomisk for at Egypt og Jordan skulle makte og i det hele tat tvære villige til å overta områdene. Kanskje ville det ført til en tilstrekkelig sterk stat til at palestinere sluttet å angripe Israel og at Israel ikke ville tørre/kunne gripe inn i områdene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I realiteten okkuperer Israel FN's områder fra 1947, siden det ikke er noen palestinsk stat fra den gang som kan okkuperes. Det er The mandate for Palestine som er den reelle rettighetshaveren man kan spore tilbake til, slik FN ser det. Dette kan igjen være en medvirkende faktor til at FN har en negativ innstilling til Israel. FN burde egentlig tatt ansvar her, og sendt fredsbevarende styrker, men det er nok ikke troverdig. Det er jo allerede FN-styrker på grensen til Libanon, men det ser ikke ut til å stoppe mye.

 

Jeg skulle helst sett at Israel trekker seg helt ut av alle områder som er definert som okkuperte av FN. Ikke fordi jeg mener det er mest riktig overfor de som bor i området, eller det som er juridisk korrekt. Men fordi dette etter min mening er en av de største årsakene til at Israel har deler av verdenssamfunnet mot seg i konflikten, og en slik handling vil vise verden hva som faktisk skjer med Palestina når de får det slik "de" vil. En slik tilbaketrekning burde betinge en plikt fra FN til å forsvare Israel fra staten Palestina, særlig siden det er FN som i praksis oppretter staten. Grensen til Vestbredden og Gaza burde behandles på samme måte som grensen mellom Nord- og Sørkorea. Altså null samhandling. Ingen flyt av noe som helst. En mye strengere grense enn slik det er i dag hvor det flyter varer og tjenester. I løpet av kort tid ser jeg for meg at Vestbredden er en blanding av Gaza under Hamas og Libanon med Hizbollah. I praksis i borgerkrig, eller underlagt et autoritært regime. Det vil ikke ta lang tid før rakettene flyr fra Vestbredden mot Israel, slik de har gjort fra Gaza og Libanon. Israel må selvfølgelig forsvare seg mot dette siden FN ikke kommer til å klare å håndtere det, og vi er tilbake til der vi er i dag. Runddansen er komplett, og de samme personene vil kritisere Israel da, slik de gjør nå, for å angripe tett befolkede områder befestet med sivilkledde soldater og rakettramper, samt å ulovlig okkupere bestridte områder. Så hva tenker du er løsningen da?

 

Israel har prøvd å gi tilbake kontrollen til palestinerne. Ikke for å være snille, men fordi de ikke ville ha en majoritet av arabere negative til Israel som statsborgere. Dette ble gjort i Gaza, og se hva som skjedde. I sitt forsvar mot aggresjon fra Gaza blir Israel også fordømt. Israelerne har et dilemma. De kan ikke tillate at det samme skjer i Vestbredden, men de kan heller ikke holde på Vestbredden uten å ha verdenssamfunnet mot seg. 

 

You're damned if you do, and you're damned if you don't.

 

Det er også interne uenigheter i Israel om hvordan Vestbredden og Gaza skal håndteres. Noe på grunn av det jeg nevner over, noe på grunn av at enkelte mener hele Palestina er Israelsk. Noen mener at hele området burde være sekulært og at Gaza og Vestbredden burde innlemmes i en sekulær stat. Dette er igjen begrunnet av forskjellige folk på forskjellige måter. Det er sannsynligvis like mange meninger som det er folk.

 

Jeg tror et mer balansert syn på konflikten fra verdenssamfunnet, spesielt fra Europa og andre arabiske land, trengs for å få til en løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Du tenker på den midlertidige avtalen om etablering av tostatsløsning som ble inngått i 1993, og som Israel i realiteten gikk bort fra allerede etter valget i 1996?

Jeg tenker på hvordan Vestbredden i realiteten er styrt i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 timer siden):

"Tradisjonelt" sett bodde det jøder der for 2000 år siden. Tidenes argument.


Tradisjonelt sett bodde det jøder der frem til de siste ble kastet ut av araberne rundt 1948.

Hebron var for eksempel alltid en jødisk by, og trolig den eldste jødiske byen i verden.
Byen ble erobret av arabere i 638 e.kr. og så senere av tyrkerne.

Deretter var det noe varierende, mange flyktet fra osmanene i 1517, men kom så tilbake mot slutten av 1500-tallet osv.
Jødene bodde der, i forholdsvis store mengder, inntil de siste ble kastet ut

Jødene bygde sykehus i byen i 1893, finansiert av amerikanske jøder, som tok i mot både jøder og arabere.
På 1900-tallet gikk det dog rett vest, og de fleste jøder flyktet.

De siste jødene ble fordrevet når araberne gikk til angrep mot de gjenværende jødene 23. august 1929, brant templet og toraen, drepte kvinner og barn og eldre osv. Etter dette flyktet resten av jødene.

  

Aiven skrev (2 timer siden):

I følge dine ubrukelige kilder ja, som anklager palestinere for alt det Israel gjør sjøl. Israel har drept mer enn 500 palestinere på Vestbredden siden 7. oktober.


Og de aller fleste var terrorister.

   

Aiven skrev (2 timer siden):

Veldig mange landområder har navn etter en folkegruppe som har bodd der på ett eller annet tidspunkt i historien, lista i Norge er lang: Romerike, Hordaland, Ryfylke, Telemark, etc. Hvis dette legalt sett skulle gitt eiendomsrett ville det destabilisere det meste av verden.


Vanskelig for å forstå at fylker i Norge som har flere tusen år gamle navn, er sammenlignbart med at Jordan endret navn på Judea i 1950, nettopp for at det ikke skulle høres ut som "jøder".

Det er ingen som har hevdet det gir eiendomsrett dog, jeg hevdet det motsatte, at palestinerne bor der nå, men at det likevel historisk sett helt åpenbart er jødisk land.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Nå skiller ikke ICJ mellom disse delene, og et viktig punkt i uttalelsen fra ICJ er at Israel ikke kan avtale seg bort fra folkeretten.

Du og andre må gjerne være uenig, men det er altså den juridiske fasit vi har med å gjøre - området er de facto annektert og Israel er erstatningspliktige overfor palestinerne for sine folkerettsbrudd og tyveri av ressurser.

 

Hva er jeg uenig i? Jeg spurte hvordan Israel skal annektere de forskjellige delene av Vestbredden. En ting er de områdene Israel allerede kontrollerer. Men hva med øvrige områder med et stort befolkningsantall arabere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Nå uttalte Netanyahu at Vestbredden var jødisk land igår, så jeg tror det er riktig å si at Israel er ute etter å ta landet.

Ingen grunn til å generalisere alle israelere og hele Israel fordi den svært upopulære statsministeren som etterhvert forsvinner og har rettssaker hengende over seg kommer med en tåpelig uttalelse.

Hamas derimot har som mål å ødelegge og ta hele staten Israel. Som Russland i Ukraina. 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Du tenker på den midlertidige avtalen om etablering av tostatsløsning som ble inngått i 1993, og som Israel i realiteten gikk bort fra allerede etter valget i 1996?


Oslo-avtalen ga land for fred, hvorav Palestinerne fikk stat, mot at Israel fikk fred.

Den ble signert august 1993.

Etter avtalen ble signert hendte dette :

 

Sep 24 93    
Yigal Vaknin was stabbed to death in an orchard near the trailer home where he lived near the village of Basra. A squad of the HAMAS’ Iz a-Din al Kassam claimed responsibility for the attack.

 
Oct 9 93    
Dror Forer and Aran Bachar were murdered by terrorists in Wadi Kelt in the Judean Desert. The Popular Front and the Islamic Jihad ’Al-Aqsa Squads’ each publicly claimed responsibility.

 
Oct 24 93    
Two IDF soldiers, Staff Sgt. (res.) Ehud Rot, age 35, and Sgt. Ilan Levi, age 23, were killed by a HAMAS Iz a-Din al Kassam squad. The two entered a Subaru with Israeli license plates outside a Jewish settlement in the Gaza Strip, whose passengers were apparently terrorists disguised as Israelis. Following a brief struggle, the soldiers were shot at close range and killed. HAMAS publicly claimed responsibility for the attack.

 
Oct 29 93    
Chaim Mizrahi, resident of Beit-El, was kidnapped by three terrorists from a poultry farm near Ramallah. He was murdered and his body burned. Three Fatah members were convicted of the murder on July 27, 1994.

 
Nov 7 93    
Efraim Ayubi of Kfar Darom, Rabbi Chaim Druckman’s personal driver, was shot to death by terrorists near Hebron. HAMAS publicly claimed responsibility for the murder.

 
Nov 9 93    
Salman ’Id el-Hawashla, age 38, an Israeli Bedouin of the Abu Rekaik tribe who was driving a car with Israeli plates, was killed by three armed men driving a truck hijacked from the Gaza municipality, in a deliberate head-on collision.

 
Nov 17 93    
Sgt. 1st Cl. Chaim Darina, age 37, was stabbed by a Gazan terrorist while seated at the cafeteria at the Nahal Oz roadblock at the entrance to the Gaza Strip. The perpetrator was apprehended. The Islamic Jihad claimed responsibility for the murder.

 
Dec 1 93    
Shalva Ozana, age 23, and Yitzhak Weinstock, age 19, were shot to death by terrorists from a moving vehicle, while parked on the side of the road to Ramallah because of engine trouble. Weinstock died of his wounds the following morning. Iz a-Din al Kassam claimed responbility for the attack, stating that it was carried out in retaliation for the killing by Israeli forces of Imad Akel, a wanted HAMAS leader in Gaza.

 
Dec 5 93    
David Mashrati, a reserve soldier, was shot and killed by a terrorist attempting to board a bus on route 641 at the Holon junction. The Islamic Jihad Shekaki group claimed responsibility for the attack.

 
Dec 6 93    
Mordechai Lapid and his son Shalom Lapid, age 19, were shot to death by terrorists near Hebron. HAMAS publicly claimed responsibility for the attack.

 
Dec 22 93    
Eliahu Levin and Meir Mendelovitch were killed by shots fired at their car from a passing vehicle in the Ramallah area. HAMAS claimed responsibility.

 
Dec 23 93    
Anatoly Kolisnikov, an Ashdod resident employed as a relief watchman at a construction site there, was stabbed to death while on duty.

 
Dec 31 93    
Chaim Weizman and David Bizi were found murdered in a Ramle apartment. ID cards of two Gaza residents were found in the apartment, together with a leaflet of the Popular Front ’Red Eagle’ group, claiming responsibility for the murder.

 
Dec 24 93    
Lieut. Col. Meir Mintz, commander of the IDF special forces in the Gaza area, was shot and killed by terrorists in an ambush on his jeep at the T-junction in Gaza. The HAMAS Iz a-Din al Kassam squads publicly claimed responsibility for the attack.
__________


Dette var altså bare de få månedene som var igjen av 1993, det fortsatte videre frem til i dag, og du hevder noe så idiotisk som at Israel gikk vekk fra avtalen etter et valg i 1996.

Hvor ble det av freden palestinerne skulle ordne, for å få denne staten?

 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (48 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg har drodlet litt med tanken på å rett og slett innlemme Vestbredden og Gaza i Jordan og Egypt, eventuelt med kompromisser angående bosetninger og buffer mot Israel. Selvfølgelig måtte verdenssamfunnet bidrat enormt økonomisk for at Egypt og Jordan skulle makte og i det hele tat tvære villige til å overta områdene. Kanskje ville det ført til en tilstrekkelig sterk stat til at palestinere sluttet å angripe Israel og at Israel ikke ville tørre/kunne gripe inn i områdene. 

Det vil jo ikke være første gang, så det er en mulighet, og kanskje den beste for varig fred. Men Egypt og Jordan er nok ikke interessert. Og trolig ikke palestinerne heller. 

Noen viktige årsaker slik jeg ser det:

1. Befolkningen i Gaza vil skape store utfordringer for Egypt, og befolkningen i Vestbredden for Jordan. Som du er inne på så er millioner av flyktninger dyrt. Pengene er der. De brukes i dag på bistand til Gaza og Vestbredden, så dette er mer et politisk spørsmål.

2. Ingen av landene i regionen har lyst til å gjøre ting lettere for Israel, da målet er å fjerne Israel. 

3. Mange palestinske ledere vil miste makt og penger.

4. Mange palestinere er allerede tungt indoktrinert i troen på et eget hjemland og utslettelsen av Israel.

5. Fare for borgerkrig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sir skrev (1 time siden):

Det vil jo ikke være første gang, så det er en mulighet, og kanskje den beste for varig fred. Men Egypt og Jordan er nok ikke interessert. Og trolig ikke palestinerne heller. 

Noen viktige årsaker slik jeg ser det:

1. Befolkningen i Gaza vil skape store utfordringer for Egypt, og befolkningen i Vestbredden for Jordan. Som du er inne på så er millioner av flyktninger dyrt. Pengene er der. De brukes i dag på bistand til Gaza og Vestbredden, så dette er mer et politisk spørsmål.

2. Ingen av landene i regionen har lyst til å gjøre ting lettere for Israel, da målet er å fjerne Israel. 

3. Mange palestinske ledere vil miste makt og penger.

4. Mange palestinere er allerede tungt indoktrinert i troen på et eget hjemland og utslettelsen av Israel.

5. Fare for borgerkrig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September

Ja jeg er enig i at det ville være svært utfordrende, og at en antagelig måtte ‘smøre’ Egypt og Jordan ganske mye for at de skulle være villige til å ta inn områdene. De militante blant Palestinerne ville sikkert også motsatt seg.

Jeg tror likevel det ville koste betraktelig mindre i bistand enn det gjør å opprettholde en mer eller mindre ‘feilet ikke-stat’ og de menneskelige lidelsene blant palestinerne kunne blitt betraktelig mindre. Jeg håper jo at palestinere flest ville sett positivt på en slik løsning, som kunne gi en sjanse for en bedre fremtid for deres barn, fremfor en evigvarende kamp der barna risikerer å bli ‘martyrer’. 
 

Men som sagt, jeg ser at det nok ikke er realistisk å få til, selv om jeg tror det kunne vært det beste for alle parter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Palestinernes økonomi drives jo i all hovedsak av bistandsmidler. Vil det ikke være ganske lukrativt for Jordan og Egypt å overta disse?

Egypt er avhengig av matimport for å fø sin egen befolkning, og har satt i gang programmer for å redusere fødselsraten. Jeg tviler på at de er spesielt interessert i å legge på 2 millioner, med en rate høyere enn i Egypt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Palestinernes økonomi drives jo i all hovedsak av bistandsmidler. Vil det ikke være ganske lukrativt for Jordan og Egypt å overta disse?


Egypt er nok bare å glemme. De liker strengt tatt ikke palestinerne, og har hatt store problemer med det muslimske brorskapet tidligere (Hamas er den væpnede fløyen av det muslimske brorskapet), og Egypt vil derfor helst ikke ta i mot en eneste palestiner, langt mindre flere millioner av de.

Befolkningen i Jordan anser seg i stor grad for å være palestinere, det var tross alt Jordan som skulle være det opprinnelige "Palestinske hjemlandet" før det ble gitt bort til hashemittene.

Ledelsen derimot, det hashemittiske kongedømmet, har fred med Israel og ønsker ikke problemer med palestinerne, og er nok også livredde for å importere haugevis av islamistiske terrorister, og de har allerede mange av de fra tidligere, som bor i flytningeleire, som Jordan helst vil ha ut, og ikke vil gi statsborgerskap, så at de kommer til å ta i mot flere, er nok også uaktuelt.

Israel kan ikke ta i mot palestinerne, ei heller annektere de i noe større grad, ettersom det ville bety at Israel risikerer at landet får flertall arabiske muslimer med israelsk statsborgerskap, som igjen ville bety at jødene raskt sto uten hjemland, og Israel i stedet ble til det nye Palestinske Kalifatet.

Den eneste reelle løsningen er nok å gi palestinerne en egen stat, men det er ingen moderate grupperinger som kan lede en slik stat, palestinerne klarer ikke å bli enige med seg selv om hvem, hva eller hvordan en slik stat skal fungerer, utover at de ønsker islamisme og Sharia.

Som tidligere nevnt, så mener også de aller fleste palestinerne at hele landet, alt som i dag er Israel, fra elven til havet, er deres, og at det ikke skal bo en eneste jøde der, så en egen palestinsk stat ville trolig raskt blitt en terrorstat støttet av Iran, og ting ville blitt enda verre, ettersom palestinerne neppe ville tatt til takke med Gaza og Vestbredden, og allerede teller så mange at det knapt er plass til alle i de områdene som er palestinske i dag.

Å gi palestinerne en egen stat etter 7. oktober ville jo også være tidenes gavepakke til terrorister, og vise alle andre terrorister at terror lønner seg.

Per i dag må nok palestinerne underlegges israelsk kontroll.
Det er dog pussig at dersom de fikk sin egen stat, kunne Israel kutte alle forbindelser og bygge ferdig alle grensemurer, som den internasjonale domstolen i dag mener er ulovlig.

Vestlige styrker har selvfølgelig stått i Irak, Afghanistan m.fl. i flere tiår for å holde terror nede, men når Israel gjør det, er det apartheid, annektering, ulovlig osv.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Israel bør kjøre løpet heilt ut. Det vil bli den einaste måten å få fred i midtøsten. Gaza-Palestinerene som ikkje vil leve i fred med Israel kan sendast til Egypt da Egypt har mykje å svare for når det kommer til alle tunnellane Hamas hadde inn i Egypt. Av Vestbredden-Palestinere kan di som ikkje vil leve i fred med Israel reise til Jordan. Så tek Israel over ansvaret for Jerusalem og lar andre religiøse få bruke "sine" områder så lenge di er fredelige og ikkje tyr til vold eller drap. Det er einaste måten å få fred i midtøsten. 2-stats løysinga vil aldri fungere og bare føre til meir lidelse for alle parter.

 

Israel har vore ufattelig avventande overfor Houthiene, men responsen kom til slutt da eit menneskeliv gjekk tapt i Israel. Blir nok snart rabalder om at svaret til Israel ikkje står i forhold til det Houthiene har gjort. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

USA ser ikke ut til å ha noen problemer med angrepet mot Houthiene, europeiske land er kanskje ikke like ivrige, men her dreier det seg om skipsruter som påvirker alle land, så mulig pipa har en litt annen lyd ?
______________

White House reaffirms Israel’s right to self-defense after Houthi drone strike in Tel Aviv

 
The White House has been in contact with Israel following the Houthi drone strike on Tel Aviv early Friday morning, in which one person was killed, a White House spokesperson tells the Times of Israel.

“The United States was not involved in today’s strikes in Yemen,” the spokesperson adds, but stresses that “we fully recognize and acknowledge Israel’s right to self-defense.”

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/white-house-reaffirms-israels-right-to-self-defense-after-houthi-drone-strike-in-tel-aviv/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Maabren said:

Israel bør kjøre løpet heilt ut. Det vil bli den einaste måten å få fred i midtøsten. Gaza-Palestinerene som ikkje vil leve i fred med Israel kan sendast til Egypt da Egypt har mykje å svare for når det kommer til alle tunnellane Hamas hadde inn i Egypt. Av Vestbredden-Palestinere kan di som ikkje vil leve i fred med Israel reise til Jordan. Så tek Israel over ansvaret for Jerusalem og lar andre religiøse få bruke "sine" områder så lenge di er fredelige og ikkje tyr til vold eller drap. Det er einaste måten å få fred i midtøsten. 2-stats løysinga vil aldri fungere og bare føre til meir lidelse for alle parter.

 

Israel har vore ufattelig avventande overfor Houthiene, men responsen kom til slutt da eit menneskeliv gjekk tapt i Israel. Blir nok snart rabalder om at svaret til Israel ikkje står i forhold til det Houthiene har gjort. 

Jepp. Men en farlig måte å gjøre det på.

Israel har nesten hele verden mot seg.

Jeg føler norge er og på vei mot israel etter de sa ja til palestinsk stat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (2 timer siden):

Israel bør kjøre løpet heilt ut. Det vil bli den einaste måten å få fred i midtøsten. Gaza-Palestinerene som ikkje vil leve i fred med Israel kan sendast til Egypt da Egypt har mykje å svare for når det kommer til alle tunnellane Hamas hadde inn i Egypt. Av Vestbredden-Palestinere kan di som ikkje vil leve i fred med Israel reise til Jordan. Så tek Israel over ansvaret for Jerusalem og lar andre religiøse få bruke "sine" områder så lenge di er fredelige og ikkje tyr til vold eller drap. Det er einaste måten å få fred i midtøsten. 2-stats løysinga vil aldri fungere og bare føre til meir lidelse for alle parter.

 

Israel har vore ufattelig avventande overfor Houthiene, men responsen kom til slutt da eit menneskeliv gjekk tapt i Israel. Blir nok snart rabalder om at svaret til Israel ikkje står i forhold til det Houthiene har gjort. 

Interessante betraktninger du kommer med. Hva tenker du på med å kjøre løpet ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (49 minutter siden):

Israel har nesten hele verden mot seg.

Tja.. da Iran angrep Israel så hjalp følgende land til å skyte ned rakettene og dronene:

USA, Frankrike, Storbritannia, Jordan og Saudi Arabia. 

Så er det ganske naturlig at når Israel har en ytre høyre regjering så vil mange være imot politikken. Men jeg tror denne "hele verden er mot Israel" er ganske overdrevent. Våre medier som er veldig pro-palestina fremstiller det slik. Så begrunner man det kanskje med avstemninger i FN. Men det er avstemninger i FN der nesten hele verden stemmer mot USA også (Cuba blokaden), jeg tror ikke hele verden er mot USA likevel.

Jeg er mot politikken med å bygge bosettinger på vestbredden. Men jeg er likevel en Israelvenn og velger selvsagt Israel over denne terrorgruppen Hamas eller denne diktatoren på Vestbredden som har en regjering fylt med jødehat og også har vist sin kvalme støtte til Russland. Ifølge enkelte en "moderat" palestinsk bevegelse. Vel, moderat sammenlignet med alternativet bare..

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...