Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 timer siden):

Fra hans eget hode, tatt i betraktning at ca 35% minst av alle drepte er terrorister

Som du vil se i chatten over her så kom 20/1 tallene frem der. Jeg sitter ikke å slenger frem tall uten å henvise til kilde. Egentlig ganske så umoden debatt holdning du har når du insinuerer at det jeg kommer frem med er noe jeg selv har funnet på. Jeg kan synse om mye,men da pleier jeg som regel å opplyse om det. Har vært litt av og på her inne i denne tråden og det er veldig mye hat mot de som stiller seg kritiske til Israel sin krigføring. Tråden er også dessverre full av falske nyheter. Jeg er,i likhet med de aller fleste,imot terrror uansett hvor den kommer fra. Jeg er også imot Israel sin krigføring fordi den er helt ute av proposjoner og fremstår mer som et middel til å fordrive et folk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (7 minutter siden):

Som du vil se i chatten over her så kom 20/1 tallene frem der. Jeg sitter ikke å slenger frem tall uten å henvise til kilde. Egentlig ganske så umoden debatt holdning du har når du insinuerer at det jeg kommer frem med er noe jeg selv har funnet på. Jeg kan synse om mye,men da pleier jeg som regel å opplyse om det. Har vært litt av og på her inne i denne tråden og det er veldig mye hat mot de som stiller seg kritiske til Israel sin krigføring. Tråden er også dessverre full av falske nyheter. Jeg er,i likhet med de aller fleste,imot terrror uansett hvor den kommer fra. Jeg er også imot Israel sin krigføring fordi den er helt ute av proposjoner og fremstår mer som et middel til å fordrive et folk. 

Ok. Jeg beklager, jeg siktet til de generelle tallene,  ikke det spesifikke angrepet, jeg mener likevel at tall fra Hamas om at alle drepte er sivile ikle er til å stole på, ifølge andre kilder var det flere høytstående Hamas der, og de er ikke i en folkemengde uten sikkerhet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (23 minutter siden):

Som du vil se i chatten over her så kom 20/1 tallene frem der. Jeg sitter ikke å slenger frem tall uten å henvise til kilde. Egentlig ganske så umoden debatt holdning du har når du insinuerer at det jeg kommer frem med er noe jeg selv har funnet på. Jeg kan synse om mye,men da pleier jeg som regel å opplyse om det. Har vært litt av og på her inne i denne tråden og det er veldig mye hat mot de som stiller seg kritiske til Israel sin krigføring. Tråden er også dessverre full av falske nyheter. Jeg er,i likhet med de aller fleste,imot terrror uansett hvor den kommer fra. Jeg er også imot Israel sin krigføring fordi den er helt ute av proposjoner og fremstår mer som et middel til å fordrive et folk. 

Kanskje ikke bidra selv da.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (26 minutter siden):

Som du vil se i chatten over her så kom 20/1 tallene frem der. Jeg sitter ikke å slenger frem tall uten å henvise til kilde. Egentlig ganske så umoden debatt holdning du har når du insinuerer at det jeg kommer frem med er noe jeg selv har funnet på. Jeg kan synse om mye,men da pleier jeg som regel å opplyse om det. Har vært litt av og på her inne i denne tråden og det er veldig mye hat mot de som stiller seg kritiske til Israel sin krigføring. Tråden er også dessverre full av falske nyheter. Jeg er,i likhet med de aller fleste,imot terrror uansett hvor den kommer fra. Jeg er også imot Israel sin krigføring fordi den er helt ute av proposjoner og fremstår mer som et middel til å fordrive et folk. 

Man kan godt si at Israel ikke tar nok hensyn, men det er jo problematisk at Hamas-ledere som er et åpenbart militært mål velger å gjemme seg blant sivilbefolkningen.

Ukraina fikk jo kritikk for å ha "kriget i nærheten av sivile områder" og dermed "satt dem i fare". Men det var på et heelt annet nivå. De gjemte seg ikke blant sivile slik Hamas gjør.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Når selv Vebjørn Selbekk slakter den israelske regjeringens utspill, der de beskyldte Norge for å «støtte Hamas» og langt på vei kalte Norges utenriksminister for «jødehater», er det et godt bilde på hvor vanvittig den uttalelsen var - og på hvor ekstrem den sittende israelske regjeringen er.

Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk er kritisk til at pressesjefen til Israels statsminister Benjamin Netanyahu stemplet utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) som jødehater onsdag.

– Jeg er ikke en som kritiserer Israel i tide og utide, men jeg reagerer på denne stemplingen av utenriksministeren vår som jødehater. Det er han ikke. Da går man over en grense, også fra Israels side, sier han til TV 2.

Kommentaren fra pressesjef David Mencer kom etter at Barth Eide har blitt nektet et møte med Israels utenriksminister Israel Katz når han skal besøke regionen.

– Jødehat er farlig og ekstremt, og det finnes mange jødehatere. Vår utenriksminister er ikke blant dem, sier Selbekk.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Når selv Vebjørn Selbekk slakter den israelske regjeringens utspill, der de beskyldte Norge for å «støtte Hamas» og langt på vei kalte Norges utenriksminister for «jødehater», er det et godt bilde på hvor vanvittig den uttalelsen var - og på hvor ekstrem den sittende israelske regjeringen er.

Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk er kritisk til at pressesjefen til Israels statsminister Benjamin Netanyahu stemplet utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) som jødehater onsdag.

– Jeg er ikke en som kritiserer Israel i tide og utide, men jeg reagerer på denne stemplingen av utenriksministeren vår som jødehater. Det er han ikke. Da går man over en grense, også fra Israels side, sier han til TV 2.

Kommentaren fra pressesjef David Mencer kom etter at Barth Eide har blitt nektet et møte med Israels utenriksminister Israel Katz når han skal besøke regionen.

– Jødehat er farlig og ekstremt, og det finnes mange jødehatere. Vår utenriksminister er ikke blant dem, sier Selbekk.

Vebjørn Selbekk er en klok mann. Det er fint om du tar med alt han sier, ikke bare det som høres mest negativt ut for Israel.

"Selbekk mener utspillet fra Mencer viser at Norge har isolert seg selv gjennom anerkjennelsen av Palestina som stat.

– Det mottas veldig negativt i Israel. Men man må samtidig passe på sin egen språkbruk. Og etter min mening så er dette å gå altfor langt, sier han.

– Her bør man være mer moderat, også på den israelske siden. Vi er ikke en nasjon av jødehatere selv om vi har valgt en linje som mange israelere, og også jeg, er imot.

I en uttalelse onsdag sier Barth Eide blant annet at «Norge er, og har alltid vært en venn av staten Israel».

– At den norske regjeringen fortsatt er en venn av Israel faller på sin egen urimelighet. Det er i alle fall ikke slik det oppfattes i Israel, sier Selbekk.

– Forholdet mellom Norge og Israel er dødt. Ambassadøren er tilbake i Israel, og kommer ikke til Norge annet enn for å snu i døra og pakke sammen."

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Vebjørn Selbekk er en klok mann. Det er fint om du tar med alt han sier, ikke bare det som høres mest negativt ut for Israel.

"Selbekk mener utspillet fra Mencer viser at Norge har isolert seg selv gjennom anerkjennelsen av Palestina som stat.

– Det mottas veldig negativt i Israel. Men man må samtidig passe på sin egen språkbruk. Og etter min mening så er dette å gå altfor langt, sier han.

– Her bør man være mer moderat, også på den israelske siden. Vi er ikke en nasjon av jødehatere selv om vi har valgt en linje som mange israelere, og også jeg, er imot.

I en uttalelse onsdag sier Barth Eide blant annet at «Norge er, og har alltid vært en venn av staten Israel».

– At den norske regjeringen fortsatt er en venn av Israel faller på sin egen urimelighet. Det er i alle fall ikke slik det oppfattes i Israel, sier Selbekk.

– Forholdet mellom Norge og Israel er dødt. Ambassadøren er tilbake i Israel, og kommer ikke til Norge annet enn for å snu i døra og pakke sammen."

Jeg er helt uenig i at Norge ikke alltid har vært en venn av Israel. Norge er historisk og siden opprinnelsen blant den israelske statens sterkeste støttespillere. Det har endret seg nøyaktig null selv om regjeringen (og hele Stortinget) kritiserer den nåværende israelske regjeringens politiske avgjørelser. Norge er i høyeste grad en venn av Israel. Vi sluttet jo heller ikke å være venn av USA selv om vi kritiserte Trump-administrasjonens politikk.

Denne påtatte hårsårheten fra den israelske regjeringen er i det hele tatt bare flau, slikt forventer man at skal komme fra Kreml (eks. «russofobi», ikke fra en regjering som i det minste på papiret skulle holdt en noe høyere standard.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg er helt uenig i at Norge ikke alltid har vært en venn av Israel. Norge er historisk og siden opprinnelsen blant den israelske statens sterkeste støttespillere. Det har endret seg nøyaktig null selv om regjeringen (og hele Stortinget) kritiserer den nåværende israelske regjeringens politiske avgjørelser. Norge er i høyeste grad en venn av Israel.

Denne påtatte hårsårheten fra den israelske regjeringen er i det hele tatt bare flau, slikt forventer man at skal komme fra Kreml (eks. «russofobi», ikke fra en regjering som i det minste på papiret skulle holdt en noe høyere standard.

Og da har Israel tapt saken i ICJ som gjelder okkupasjonen va Vestbredden.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Rhabagatz said:

Og da har Israel tapt saken i ICJ som gjelder okkupasjonen va Vestbredden.

Kilde til kommentaren over: https://www.nrk.no/urix/icj-gir-si-vurdering-av-israels-okkupasjon-av-palestinske-omrade-1.16969929

100-ords sammendrag av Chat GPT (ikke kontrollsjekket):

Quote

Den internasjonale domstolen i Haag (ICJ) har vurdert Israels okkupasjon av palestinske områder. Retten fastslår at Israels busettingspolitikk bryter med internasjonal lov. ICJ-dommer Nawaf Salam uttaler at Israels bosetninger og bruk av naturressurser i de okkuperte områdene strider mot folkeretten. Palestinerne har rett til selvbestemmelse ifølge Oslo-avtalen. ICJ minner også om at Israel er bundet av avtaler som respekterer palestinsk selvbestemmelse og menneskerettigheter. Norge anklager også Israel for brudd på FN-pakten i forbindelse med okkupasjonen.

 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva synes du om antall døde i Gaza som tas opp av Spencer her? Spørsmålet er rettet til alle som er interessert i temaet.

https://x.com/SpencerGuard/status/1812183672734589372?t=VqVdwP1YUntBKh3vd3qFag&s=19

"The Hamas-run Gaza Health Ministry estimate of over 36,000 civilian deaths does not acknowledge a single Hamas fighter death. It also does not distinguish if a civilian died due to the misfiring – estimated between 10% to 20% -- of the more than 13,000 rockets fired by Hamas or other terrorists that have landed inside Gaza. Nor does the figure account for the killing of civilians by Hamas or any deaths by natural causes. Literally this figure just counts every death in Gaza since October 7th.

Israel now publicly estimates it has killed around 15,000 Hamas operatives. Common sense would subtract the IDF estimate of Hamas fighters from the Hamas Gaza Health Ministry total deaths in Gaza to get 21,000 civilian deaths according to Hamas. That would be a 1 to 1.5 or 1.6 ratio. But even the Gaza Health Ministry recently announced they had incomplete data for over 11,000 and cannot provide the names of more than 10,000 of their reported 38,000 deaths. This acknowledgement was followed weeks later by the United Nation acknowledging over 10,000 names were unverifiable and of those names accounted for the number of women and children was less than 50% previously reported by the Gaza Health Ministry.

So, combined with Hamas’ historic practice of exaggerating casualty figures, the combatant-to-civilian death ratio is more likely one to one, which would be historically low for high intensity urban warfare."

Endret av Sir
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Sir Hvem er det du snakker til? Bruk sitat eller tag så vil sikkert vedkommende svare.

Angående linken din så får jeg opp:

 
Sitat

 

Denne siden støttes ikke.
Gå til forfatterens profil i den siste versjonen av X for å se dette innholdet.

 

Kan du lime inn budskapet i forumet?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

@Sir Hvem er det du snakker til? Bruk sitat eller tag så vil sikkert vedkommende svare.

Angående linken din så får jeg opp:

 
Kan du lime inn budskapet i forumet?

Åpent spørsmål til alle som er interessert. Har oppdatert opprinnelig post.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sir skrev (14 minutter siden):

Åpent spørsmål til alle som er interessert. Har oppdatert opprinnelig post.

Takker! Da kan jeg være først ute med mitt svar. Jeg tror totalt antall kan stemme sånn røffly, men det er usikkert om vi noen gang får vite om det stemmer (ID-nr osv). Men jeg tror ikke et øyeblikk på kategoriseringen sivil vs militant og barn vs voksne kvinner vs voksne menn. Det virker som ren oppdikting. Jeg har liten tro på at vi noen sinne får noe i nærheten av komplett liste over ID og sivil/militær status.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 timer siden):

Dette er jo noe alle vet, før de kom med denne dommen. spørsmålet er hvilke konsekvenser kan dommen få? Det er jo det som betyr noe.


Det er ikke en dom, men en rådgivende uttalelse, som er noe annet.

En slik uttalelse er ikke bindende på noen som helst måte, og Israel trenger ikke følge den.

I utgangspunktet får altså dette ingen konsekvenser, med mindre andre land velger å innføre konsekvenser i forhold til deres forbindelser med Israel, basert på denne uttalelsen.

ICJ er FNs egen domstol.
Vanligvis er det FN-nasjoner som går til domstolen, dersom de har problemer med andre FN-nasjoner.

I helt spesielle tilfeller kan noen ytterst få godkjente organisasjoner be domstolen om en rådgivende uttalelse, en såkalt "advisory opinion".

I dette tilfellet er det FNs Generalforsamling, altså alle landene, er ett av seks hovedorgan i FN, og de har stemt over et slikt forslag, om å be ICJ komme med en "advisory opinion", noe ICJ også har gjort.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...