Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (3 minutter siden):

Ikke annet enn at :

 

Fadi was a 33-year-old physiotherapist and father of three.
He joined MSF in 2018. Our thoughts are with his family and loved ones.

Fadi’s loss marks the sixth killing of an MSF staff member in Gaza since 7 October 2023.

Killing a healthcare worker while on his way to provide vital medical care to wounded victims of the endless massacres across Gaza is beyond shocking; it’s cynical and abhorrent,” says Caroline Seguin, MSF operations manager for Palestine.

This attack is yet another brutal example of the senseless killing of Palestinian civilians and healthcare workers in Gaza. We are continuing to verify the details of this horrific incident.
_________

Man kan forøvrig se på videoen ovenfor hvor han "sykler til jobben", at det ikke er noen andre i nærheten, langt mindre tre barn som det hevdes av MSF.

Hvis de kaller han sivil, så har de egentlig utspilt egen rolle.... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne Nloh Berg burde vært den første til å bli sendt inn i en ev krig. Hun vil ha den, så gi nå dama en bollehjelm og et gevær og se hvor lenge hun varer. De verste krigshisserne burde alltid være de fremste i skuddlinja i enhver krig. Men som andre kylling-hauker så føler hun seg mer bekvem på twitter et par hundre km unna.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (20 minutter siden):

Denne Nloh Berg burde vært den første til å bli sendt inn i en ev krig. Hun vil ha den, så gi nå dama en bollehjelm og et gevær og se hvor lenge hun varer. 

 

Huffda. Jeg trodde du kun støttet de stakkars palestinerne, ikke Hezbollah, men lykke til med det.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):

 

Huffda. Jeg trodde du kun støttet de stakkars palestinerne, ikke Hezbollah, men lykke til med det.

Jeg støtter verken arabiske islamister (Hamas, Hezbollah) eller tilsvarende krigshissere fra israelske ytre høyre. Du digger derimot ekstremister på en av sidene og legger til og med ut deres hjernedøde twitter-meldinger.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (11 timer siden):

Du digger derimot ekstremister på en av sidene ...


Jeg digger de som er i mot terrorister og terror, enten det er jøder i Israel eller iranske kvinner på Twitter.

Å bli svært indignert og mene at de burde gis en bollehjelm og sendes i krigen mot terroristene derimot, fordi de ønsker Hezbollah fjernet, er noe du får stå for.

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (15 minutter siden):


Jeg digger de som er i mot terrorister og terror, enten det er jøder i Israel eller iranske kvinner på Twitter.

Å bli svært indignert og mene at de burde gis en bollehjelp og sendes i krigen mot terroristene derimot, fordi de ønsker Hezbollah fjernet, er noe du får stå for.

Selvsagt bør de som ivrer for krig være villige til å ofre seg selv. Jeg driter fullstendig i om de er jødiske iranere, kvinner, Hezbollah-folk eller norske brukere på nettforum. Dere vil ha krig, så vis verden at dere vil bidra i det minste. Eller er vi kanskje for feige til å bidra noen annen plass enn bak et tastatur?

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (4 minutter siden):

Dere vil ha krig, så vis verden at dere vil bidra i det minste. Eller er vi kanskje for feige til å bidra noen annen plass en bak et tastatur?


Det er ingen som vil ha krig, men noen av oss lever i den virkelige verden, hvor terrorister angriper demokratiske land slik at hele områder må evakueres, skipsruter er truet, og en haug med jøder blir drept.

Mens du tegner enhjørninger og synger visesanger om fred, så er det andre i verden som bidrar til å holde deg trygg ved å fjerne terrorister og forsøke å holde terrorstater i sjakk.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (44 minutter siden):


Det er ingen som vil ha krig, men noen av oss lever i den virkelige verden, hvor terrorister angriper demokratiske land slik at hele områder må evakueres, skipsruter er truet, og en haug med jøder blir drept.

Mens du tegner enhjørninger og synger visesanger om fred, så er det andre i verden som bidrar til å holde deg trygg ved å fjerne terrorister og forsøke å holde terrorstater i sjakk.

Hvis du med dette "andre i verden" mener Israel og deres venner så bidrar de per dags dato omtrent like mye til min sikkerhet som Trump gjør til dannelseskulturen. 

Landets regjering er nå kvitt sine siste moderate elementer og igjen sitter en inkompetent miks av sprø nasjonalister, religiøse svermere og kriminelle bosettere. Denne praktgjengen skal vi altså heie frem når de etter å ha drept 30 000 og gruslagt Gaza skal prøve seg på et-eller-annet i Libanon. 

Da Israel gikk inn i landet i 1982 eksisterte ikke Hezbollah, men det gjorde de derimot da landet trakk seg ut noen år senere. I 2006 oppnådde de ikke annet enn å styrke Hezbollah og nedsette en undersøkelseskommisjon for å se på hva som gikk galt. I 2024 skal de tydeligvis forlenge den falmende karrieren til en udugelig leder for en isolert og uglesett regjerlng.

Et fantastisk utgangspunkt. Skjønner at du knapt greier å styre din begeistring.

Endret av Folkflesk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):


Det er ingen som vil ha krig, men noen av oss lever i den virkelige verden, hvor terrorister angriper demokratiske land slik at hele områder må evakueres, skipsruter er truet, og en haug med jøder blir drept.

Mens du tegner enhjørninger og synger visesanger om fred, så er det andre i verden som bidrar til å holde deg trygg ved å fjerne terrorister og forsøke å holde terrorstater i sjakk.

Vil heller ha verden full av folk som tegner enhjørninger og synger om fred, enn folk som tror på ødeleggende konspirasjonsteorier, tror de er verdt mer enn andre og heier opp under kriger og uroligheter som på ingen måte fjerner hverken terrorister eller skaper fred på kort eller lang sikt. 

Og ja @no udet er cherrypicking. Når man trekker frem angrep, drap og elendighet mot Israel, men overser, fornekter og bortforklare helt det jævelskapet Israel begår mot sivile palestinere både før og etter 7. Oktober. 

Det er ikke annet enn cherrypicking fra den kanten når alt Israel gjør forsvares eller fornektes for å glorifisere Israel. Og alt med palestinere demoniseres. Det dras i alle snorer, vris på til det ugjenkjennelige for å fremstille det som alt annet enn det det er - en kompleks konflikt gjennom 75 år med elendighet, hat og grusomhet på begge sider. 

Det kan ikke bli mer tydelig at enkelte ikke ønsker å lever i den virkelige verden, ikke forholder seg til hva som faktisk skjer og ønsker krig og elendighet, gjemt bak "vi støtter Israel". 

Endret av Ørjanø
  • Liker 6
Lenke til kommentar

@Ørjanø
Mulig jeg missforstod hva @0laf mente med:

0laf skrev (8 timer siden):

Det er ingen som vil ha krig, men noen av oss lever i den virkelige verden, hvor terrorister angriper demokratiske land slik at hele områder må evakueres, skipsruter er truet, og en haug med jøder blir drept.

Slik jeg tolket det, så sier @0laf at han (eller til og med alle) er i mot krig. Noen av unntakene er ramset opp etter "men" i sitatet over.

Det blir litt som at jeg sier at jeg er i mot all vold, bortsett fra i selvforsvar. Og så sier noen at jeg cherry picker fordi jeg har nevnt et unntak, hvor vold er innafor/rettferdiggjort/greit/nødvendig/etc...

Jeg forstår fortsatt ikke hva som gjør det @0laf skrev om til et tilfelle av cherry picking.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
no u skrev (29 minutter siden):

@Ørjanø
Mulig jeg missforstod hva @0laf mente med:

Slik jeg tolket det, så sier @0laf at han (eller til og med alle) er i mot krig. Noen av unntakene er ramset opp etter "men" i sitatet over.

Det blir litt som at jeg sier at jeg er i mot all vold, bortsett fra i selvforsvar. Og så sier noen at jeg cherry picker fordi jeg har nevnt et unntak, hvor vold er innafor/rettferdiggjort/greit/nødvendig/etc...

Jeg forstår fortsatt ikke hva som gjør det @0laf skrev om til et tilfelle av cherry picking.

Det er iallefall fullstendig usant. Alle er ikke mot krig. Han og denne Nioh Berg er overhodet ikke imot krig. Man ikke starte innlegget med "alle er imot krig" når man både før og etter tydelig markerer at man støtter krig og poster twitter-meldinger til kylling-hauker som får vann i kjeften av tanken på hvor gigantisk denne krigen blir.

Det er rent ordkløveri og uærlighet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 time siden):

Det er iallefall fullstendig usant. Alle er ikke mot krig. Han og denne Nioh Berg er overhodet ikke imot krig.


Jeg er helt i mot all krig, og all militærmakt også.

Tenker man litt større, så er det åpenbart at alle årsverkene, alle materialene, og alt annet verden benytter på militærmakt, ofte kun for å avskrekke hverandre, er helt fullstendig bortkastet, og at vi med alle de ressurene trolig kunne kurert kreft, kolonisert Mars, og flydd rundt i selvkjørende droner for lengst.

Samtidig er jeg ikke så naiv at jeg ikke også forstår at det er nødvendig, og at USA ikke kan gjøre om alle hangarskipene til cruiseskip, eller at Israel kan sitte å tvinne tommeltotter mens raketter og droner hagler innover landet, og gærne terrorister ønsker å utslette de.

At man slår ned på Hamas, Hezbollah, Iran og alle andre tullinger, er en bra ting, selv om du er uenig, og jo, det gjør at vi alle er tryggere, når terrorister forstår at de ikke kan gjøre som de vil.

Enkelte kaller det krigshissing, uten å ha noen relle løsninger annet enn å arrangere et rosetog, mens andre forstår at det er nødvendig, og støtter den demokratiske normale parten i konflikten, som ikke dreper hundrevis av sivile og feirer i gatene når likene dras inn i byen.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (57 minutter siden):


Jeg er helt i mot all krig, og all militærmakt også.

Tenker man litt større, så er det åpenbart at alle årsverkene, alle materialene, og alt annet verden benytter på militærmakt, ofte kun for å avskrekke hverandre, er helt fullstendig bortkastet, og at vi med alle de ressurene trolig kunne kurert kreft, kolonisert Mars, og flydd rundt i selvkjørende droner for lengst.

Samtidig er jeg ikke så naiv at jeg ikke også forstår at det er nødvendig, og at USA ikke kan gjøre om alle hangarskipene til cruiseskip, eller at Israel kan sitte å tvinne tommeltotter mens raketter og droner hagler innover landet, og gærne terrorister ønsker å utslette de.

At man slår ned på Hamas, Hezbollah, Iran og alle andre tullinger, er en bra ting, selv om du er uenig, og jo, det gjør at vi alle er tryggere, når terrorister forstår at de ikke kan gjøre som de vil.

Enkelte kaller det krigshissing, uten å ha noen relle løsninger annet enn å arrangere et rosetog, mens andre forstår at det er nødvendig, og støtter den demokratiske normale parten i konflikten, som ikke dreper hundrevis av sivile og feirer i gatene når likene dras inn i byen.

Så hvilke av Israels invasjoner/kriger mot nevnte grupper i 1982, 2004, 2006 og 2024 har svekket disse gruppene eller ført til mer sikkerhet for dem selv? Skjønner at du ikke er noen stor fan av å måle reelt oppnådde resultater, men det er iallefall enormt naivt å tro at Israel kan løse dette med militærmakt og undertrykking av sivile, slik som nå på Gaza. Disse krigene har derimot vist seg rimelig effektive i å øke støtte og rekruttering til både Hamas og Hezbollah.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (24 minutter siden):

Jeg er helt i mot all krig, og all militærmakt også.

Ditt ønske om at krigen og konflikten skal fortsette kan ikke bli tydeligere! 

Det meste av innleggene er i samme kategori som BN, den israelske regjeringen, miff og evangeliske kristen med ekstreme holdninger.

Fellesnevneren er behovet og ønske om å strekke ut krigen og konflikten så langt som mulig av personlige årsaker, ikke for å skape fred eller fjerne terrorister. 

Den andre gruppen med samme holdninger til krigen er rasister uten den bakenforliggende tankegangen som de nevnt over. Disse vil bare fjerne muslimene og ser de som mindre verdt. 

Slike holdninger og tankegang er det som skaper utrygghet i verden og ødelegger for fred. Samme om det kommer fra muslimer, kristne, ateister - israelere, nordmenn, amerikanere eller palestinere. Det er like skadene og ødeleggende. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...