Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Noxhaven said:

43 skadet Israelere i 4 forskjellige Palestinske selvmordbombe hendelser? Small son.. Hold my beer.
I 2023 så ble 150.000 Palestinere skadet av 20.000 Israelske selvmordsbombere.. err. Israelske bombere.

Philip Manshaus klarte ikke å drepe noen i hans terroangrep, er det egentlig vits at vi bryr oss om det høyreekstreme miljøet i Norge når det kommer til terror? Mellom 2012 og 2024 har ingen dødd av terrorangrep i Norge fra det høyreekstreme miljøet.

Dette her kommer kanskje som litt vanskelig å forstå, men krigføringen i 2023 var som en respons mot det største terrorangrepet mot israelere noensinne og den største massakren av jøder siden ww2. Det er kanskje kosher for deg at det skjedde, men folk flest mener at sånt noe bør få et svar. Hvis Hamas hadde sluttet å bruke sivile som skjold så hadde ikke antallet sivile skadde vært nærheten så høyt. Tenk hva som hadde skjedd hvis de hadde brukt et minimum av pengene de har på å bygge bomberom for sivile eller ikke hadde hatt et kommandosenter under det største sykehuset på Gaza. Ta det opp med dem.

Hvordan dokumenterer du de 150.000? Av det jeg har sett så er det halvparten.

Endret av shockorshot
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (1 time siden):

Synes vi virkelig det er en sannferdig oppsummering av krigen mellom Isrsel og Hamas...


Nå er det FN som kommer med mye av dette, gjennom en kommisjon som er nedsatt, som inkluderer Fransesca Albanese, Reem Alsalem og andre kjente antisemittister innad i FN.

Nestleder for kommisjonen er Fernanda Hopenhaym, som i årevis har snakket varmt om at store selskaper må bryte bånd med Israel på grunn av "okkupasjonen".

Det er nesten så Guterres velger ut disse folka vel vitende om hva resultatet vil bli, ut i fra deres ståsted i Israel-Hamas konflikten.

Endret av 0laf
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Battaman skrev (3 timer siden):

Har ikke hørt om han før, men i dette klippet fikk alle motstanderne hans til å fremstå både troverdig og sympatisk, hvertfall i forhold til seg selv. Og at UNWRA er en organsisasjon som bør ettergås nøye burde være åpenbart. I mitt syn er det helt sinnsykt at FN har en organisasjon som bidrar til å holde et helt folk som evige flyktninger.

UNWRA gjør åpenbart mye bra, men det ville være vilt å tro at den ikke er en stor mengde antisemitter og jøde-/Israelhatere som jobber for dem, det er jo tross alt veldig vanlig å være det i regionen, av forstålige og åpenbare årsaker. Jeg syns det er rett og rimelig å trekke frem dette også kan giverland som Norge få avgjøre om vi ønsker å støtte dem eller ikke.

Den eneste som virket usympatisk for meg var denne "Ines Kostic" som gikk til personangrep og nektet å stille spørsmål... ellers synes jeg da det var en saklig, fint og interessant.. Skjønte ikke helt overskriften til Neuer heller, det var da ikke så ille synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Til referanse til andre så hinter @Tussi om PA sitt martyrfond. Er jo flott at de gir penger til familier til folk som har blitt drept av IDF soldater ved protester eller lignende, men de gjør ingen forskjell mellom dette her og selvmordsbombere.


Jeg tror ikke Hamas har sitt eget fond, men er litt usikker?

PA sitt martyrfond betaler i hvert fall ut til Hamas-medlemmer også, og fondet kalles ofte "pay for slay" ettersom betalingene er beregnet ut i fra hvor mange israelere man klarte å drepe.

Jeg har lagt ut summene som betales ut her tidligere, men gidder ikke lete etter det, men dersom man bare uheldigvis drepes i en protest, så får familien fint lite. De virkelige pengene ligger i å ta seg med mange jøder i døden, da får familien ofte 30-40 000 kroner i måneden.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Skjønte ikke helt overskriften til Neuer heller, det var da ikke så ille synes jeg. 


Dette er vel nære på oppstandelse når det kommer til FN, ettersom det som oftest bare er tullinger som sitter å nikker til hverandre.

Det er en hel haug med regler om hvordan slike FN-møter foregår, og man må være akkreditert, søke i god tid på forhånd osv. for å få lov til å snakke, det er ikke hvem som helst som slipper til, og man får en viss tid man kan snakke, og må passe seg å holde "dekorum".
Neuer har jo fått noen taler annulert tidligere fordi han har vært litt vel ivrig, så han vet trolig nøyaktig hvor grensen går. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, 0laf said:


Jeg tror ikke Hamas har sitt eget fond, men er litt usikker?

PA sitt martyrfond betaler i hvert fall ut til Hamas-medlemmer også, og fondet kalles ofte "pay for slay" ettersom betalingene er beregnet ut i fra hvor mange israelere man klarte å drepe.

Jeg har lagt ut summene som betales ut her tidligere, men gidder ikke lete etter det, men dersom man bare uheldigvis drepes i en protest, så får familien fint lite. De virkelige pengene ligger i å ta seg med mange jøder i døden, da får familien ofte 30-40 000 kroner i måneden.

De hadde eget fond fram til 2007, er egentlig litt usikker på om hvordan det var etter de tok over Gaza, men stiller meg litt tvilende til at de vil dele fondet sammen med PLO. Fatah og Hamas er ikke akkurat gode venner, spesielt ikke i 2007. De har jo ganske forskjellige givere i disse dager også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 minutter siden):

... litt tvilende til at de vil dele fondet sammen med PLO. 


Jeg tror Martyrfondet deler ut penger til alle terrorister, uansett hvor de står politisk, hvor de bor, eller hvilken terrororganisasjon de tilhører, men fondet administreres av PA ?

Når det kommer til terror mot jødene, så er alle palestinere like under loven, og fortjener skyhøye premier per jøde de har drept.

Pengene kommer fra Onkel Barth i Norge.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Jeg tror Martyrfondet deler ut penger til alle terrorister, uansetthvor de står politisk, hvor de bor, eller hvilken terrororganisasjon de tilhører, men fondet administreres av PA ?

 

shockorshot skrev (13 minutter siden):

De hadde eget fond fram til 2007, er egentlig litt usikker på om hvordan det var etter de tok over Gaza..


Tror du har rett. Det er vanskelig å finne noe om dette, men PLO hevder de ikke betaler ut til medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad.

Andre kilder hevder det betales ut en engangssum til disse, ikke månedlige "stipend" slik terrorister fra PLO får.

Det har gjentatte ganger blitt hevdet at Hamas deler ut penger til "martyrer" og deres familier, men hvordan, og hvor mye, og om det fremdeles foregår, er vanskelig å finne utav.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 time siden):

Hvordan dokumenterer du de 150.000? Av det jeg har sett så er det halvparten.

Ah mulig det var noe høyt. 43 vs 80 000 eller 70 000 eller whatever.

Blir litt som at noen sier det drøyt at Røkke tjener 240 milliarder eller 4000 ganger mer enn media lønnen i Norge når det "bare" er 2000 ganger mer eller 120 milliarder.

Forskjellen er uansett ufattelig stor. Som å klage på melkekartongen på på venstre bene ditt samtidig som du har dekket til en monster truck på høyre beinet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Riktig. På grunn av denne muren Israel bygde, fordi det var umulig å ha en åpen grense til Vestbredden. Likevel er det mange som mener at alt kommer til å gå knirkefritt om man får på plass en en-statsløsning... 

Hvorfor bygde Israel 85% av muren på Palestinsk land? Delte gater og eiendommer eid av palestinere. Gjorde det nærmest umulig for palestinske bønder å komme til åkrene sine. 

Det var et klart brudd på folkeretten, men likevel fortsetter de. 

Kanskje Israel skal begynne å ta litt ansvar for sine handlinger også. Forstå hvor mye faenskap de lager og hvor mye de ødelegger for helt uskyldige mennesker. Omså de bygger en mur for å beskytte seg mot terrorister, så bygg den ihvertfall på eget landområde. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (Akkurat nå):

Kanskje Israel skal begynne å ta litt ansvar for sine handlinger også. Forstå hvor mye faenskap de lager og hvor mye de ødelegger for helt uskyldige mennesker. Omså de bygger en mur for å beskytte seg mot terrorister, så bygg den ihvertfall på eget landområde. 

Enig i det, såfremt det er fysisk mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (6 minutter siden):

Da får de finne andre løsninger enn å plassere den på Palestinsk land. Det har Israel ingen rett til. 

Nei, men palestinerne hadde ikke rett til å gå til krig mot Israel eller drive med grusomme terrorangrep mot sivilbefolkningen til Israel heller. Sikkerhetsgjerdet/muren kom ikke fra ingenting.

Israel må beskytte sin sivilbefolkning.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (10 minutter siden):

Hvorfor bygde Israel 85% av muren på Palestinsk land? Delte gater og eiendommer eid av palestinere. Gjorde det nærmest umulig for palestinske bønder å komme til åkrene sine. 

Det var et klart brudd på folkeretten, men likevel fortsetter de. 

Kanskje Israel skal begynne å ta litt ansvar for sine handlinger også. Forstå hvor mye faenskap de lager og hvor mye de ødelegger for helt uskyldige mennesker. Omså de bygger en mur for å beskytte seg mot terrorister, så bygg den ihvertfall på eget landområde. 

Jeg er ikke tilhenger av at muren stjeler palestinsk land.

Poenget mitt er at muren stoppet terror, ikke at palestinerne plutselig ble fredelige. Derfor er denne en-statsløsningen mange forfekter helt utopisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Noxhaven said:

Ah mulig det var noe høyt. 43 vs 80 000 eller 70 000 eller whatever.

Blir litt som at noen sier det drøyt at Røkke tjener 240 milliarder eller 4000 ganger mer enn media lønnen i Norge når det "bare" er 2000 ganger mer eller 120 milliarder.

Forskjellen er uansett ufattelig stor. Som å klage på melkekartongen på på venstre bene ditt samtidig som du har dekket til en monster truck på høyre beinet.

Synes du ikke det er viktig å få ting rett?

Du vet at du ødelegger den palestinske saken når man ikke bryr seg om fakta? Jeg er mer pro-palestinsk enn jeg er pro-israeler, og det er nettopp sånne ting som dette her som gjør at man ikke får en fornuftig diskusjon, radikaliserer ytterkantene via propaganda, ingen vei til fred og belønning av terror.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

 


Tror du har rett. Det er vanskelig å finne noe om dette, men PLO hevder de ikke betaler ut til medlemmer av Hamas og Islamsk Jihad.

Andre kilder hevder det betales ut en engangssum til disse, ikke månedlige "stipend" slik terrorister fra PLO får.

Det har gjentatte ganger blitt hevdet at Hamas deler ut penger til "martyrer" og deres familier, men hvordan, og hvor mye, og om det fremdeles foregår, er vanskelig å finne utav.

Ja har lett etter informasjon nå om hva som har skjedd etter 2007, men det er vanskelig å finne ut av. Kan hende det har blitt vanskeligere ettersom datasikkerheten har blitt bedre etter 2007 hvis man vet hva man gjør, og Israel vil ikke dele hva de vet.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (59 minutter siden):

Den eneste som virket usympatisk for meg var denne "Ines Kostic" som gikk til personangrep og nektet å stille spørsmål... ellers synes jeg da det var en saklig, fint og interessant.. Skjønte ikke helt overskriften til Neuer heller, det var da ikke så ille synes jeg. 

Helt enig! Jeg reagerte også på Ines Kostic.

Hvis jeg skjønte henne rett, så var personangrepet en viktig "statement" før hun skulle spørre spørsmålet sitt, men når hun var ferdig med sine "statements" så sa hun bare "I'm not going to ask any questions for these reasons" og la til "It's just a disgrace". Jeg tenker at hun burde vært ærlig og sagt i fra at hun ikke kom til å stille spørsmål. Spesielt når hun ble avbrutt for personangrep mot Neuer. Jeg syns det var veldig useriøst, men skjønner at det var viktig for henne å si det hun fikk sagt. Fortsatt veldig sneaky å misbruke spørsmålstiden på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Nei, men palestinerne hadde ikke rett til å gå til krig mot Israel eller drive med grusomme terrorangrep mot sivilbefolkningen til Israel heller. Sikkerhetsgjerdet/muren kom ikke fra ingenting.

Israel må beskytte sin sivilbefolkning.

Så Israel har all rett til å bruke vold, begå brudd på folkeretten, drepe og ødelegge for uskyldige sivile palestinere. For alt kan forsvares, forklares og legitimiteres. Selv det at de har bygd mesteparten av denne "forsvarsmuren" på Palestinsk land i stede for på eget landområde. 

Palestinere må bare akseptere alt fra Israel. For gjør de motstand, får de 10 ganger tilbake som de bare må takke seg selv for. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke tilhenger av at muren stjeler palestinsk land.

Poenget mitt er at muren stoppet terror, ikke at palestinerne plutselig ble fredelige. Derfor er denne en-statsløsningen mange forfekter helt utopisk. 

En enstatsløsning vil ikke være mulig. For mye hat og faenskap på begge sider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...