Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Et veldig bra innslag hvor Luis Har gir innblikk i hvordan det var å sitte fanget i fire måneder i en leilighet med Hamas-terrorister.


Har ikke fått sett videoen, men det går rykter om at de legitime frihetskjemperne ga de mye god mat og kake, og at de ble holdt i møblerte hjem over bakken?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):

Har ikke fått sett videoen, men det går rykter om at de legitime frihetskjemperne ga de mye god mat og kake, og at de ble holdt i møblerte hjem over bakken?

Okay..?

Vet ikke hva du sikter til, men det er i hvert fall et interessant og bra intervju synes jeg. Tror det er første gangen et norsk medie har fått til et intervju med et tidligere gissel.

Og siden du fjernet deler av innlegget mitt og dermed også konteksten i sitatet, her er det i sin helhet:

Snikpellik skrev (13 minutter siden):

NRKs Yama Wolasmal møtte et av de overlevende gislene, som var hovedinnslaget på Dagsrevyen i går.

Et veldig bra innslag hvor Luis Har gir innblikk i hvordan det var å sitte fanget i fire måneder i en leilighet med Hamas-terrorister. Han snakker også om hva han mener er løsningen på konflikten m. mer.

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA19061224&t=49s

image.thumb.png.32ade93936d5a5ab96ea852b70211e49.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (56 minutter siden):

Og her er jeg enig i en del. 

De fleste er enig at det aldri blir fred med Hamas i makten og de må fjernes.

Men det blir heller aldri fred hvis Israel bidrar til å styrke ideologien, skape flere terrorister og øke hatet mellom israelere og palestinere på veien for å ta Hamas. 

Fjerner de krigen de hamaser er man kvitt et problem, men et potensielt større problem dukker opp. Og dette skjer igjen og igjen. 

Jeg tror ikke folk overser problemet Hamas, men enkelte her overser problemet med israel. Det har ikke vært like tydelig før. 

BN og regjeringen er et enormt stort problem og hinder for fred i fremtiden. Både med tanke på at de ikke har klart å fjerne Hamas i større grad og selve krigføringen med konsekvensene det har. 

Så du er enig i krigføringen, men misliker gjennomføringen?  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Altså, fremtiden må ligge i at palestinerne får det så bra at de hat svært mye å tape på en krig. Spørsmålet er hvordan dette skal oppnås med Hamas med makten når de stadig bryter inngåtte våpenhvilen?

Hamas må fjernes uten tvil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (16 minutter siden):

Hamas må fjernes uten tvil. 

Hamas kan ikke fjernes uten etnisk rensing av befolkningen på Gaza.

Det finnes ingen quick fix som er gjennomførbar - det eneste som finnes av håp er en stillstand med fred

Israel inklusive vestbredden var i praksis en apartheid stat før 7 oktober - en kan gjerne argumentere imot, men i praksis så var det tilfelle og før eller siden så ville den vel det styresettet falle uansett over tid uavhengig av hva som skjedde 7 oktober

Israel kan aldri klare å få til et land bestående av gaza+vestbredden+dagens Israel og samtidig være et demokrati - de vil i praksis oppleve av den palenstinske befolkningen ville ta over

Hverken Israel eller Hamas ønsket 2 stats løsning - så det ble aldri en løsning og slik har det vel fortsatt å være

Så Israel gikk for folkemord - eller etnisk rensing inkl fjerning av Hamas - men de feiler her også..

Nei - Israel har gjort en kjempeblunder........alt takket være BN som var blendet av sitt alter ego 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (11 minutter siden):

Hamas kan ikke fjernes uten etnisk rensing av befolkningen på Gaza.

Det finnes ingen quick fix som er gjennomførbar - det eneste som finnes av håp er en stillstand med fred

Israel inklusive vestbredden var i praksis en apartheid stat før 7 oktober - en kan gjerne argumentere imot, men i praksis så var det tilfelle og før eller siden så ville den vel det styresettet falle uansett over tid uavhengig av hva som skjedde 7 oktober

Israel kan aldri klare å få til et land bestående av gaza+vestbredden+dagens Israel og samtidig være et demokrati - de vil i praksis oppleve av den palenstinske befolkningen ville ta over

Hverken Israel eller Hamas ønsket 2 stats løsning - så det ble aldri en løsning og slik har det vel fortsatt å være

Så Israel gikk for folkemord - eller etnisk rensing inkl fjerning av Hamas - men de feiler her også..

Nei - Israel har gjort en kjempeblunder........alt takket være BN som var blendet av sitt alter ego 

 

At VB har lover som kan karakteriseres som  apartheid er jeg enig i, selve Israel? Absolutt ikke!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

At VB har lover som kan karakteriseres som  apartheid er jeg enig i, selve Israel? Absolutt ikke!

Det kommer litt ann på hvordan du definerer apartheid - jeg snakker ikke om sør afrika apartheid, men ren forskjellbehandling i samfunnet relatert til etnisitet. Når det kommer til vestbredden (som jeg inkluderte i innlegget mitt over når jeg snakket om apartheid), så er det så åpenbart at det er idiskutabelt. Palestinere blir sett på som 2 rangs borgere av mange innad i selve Israel og på vestbredden er de vel nesten regnet som fienden av mange og følgelig er det egne lover og reguleringer som skiller på jøder og palestinere her.

Tror ikke Israel kan komme seg ut av hengemyra i Gaza på en verdig måte - og det er så mye som peker i retning at mange politikere i Israel tenkte og handlet i tråd med definisjonen av folkemord at man kan bli skremt. Faktisk blir jeg mer og mer overbevist om at mange styrende politikere i Israel faktisk har ønsket etnisk rensning og derfor har sett mellom fingrene på de grusomheter som har foregått. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (5 minutter siden):

Palestinere blir sett på som 2 rangs borgere av mange innad i selve Israel og på vestbredden er de vel nesten regnet som fienden av mange og følgelig er det egne lover og reguleringer som skiller på jøder og palestinere her.


Palestinere i Israel har samme rettigheter som andre israelere, og er på ingen måte segregert.

At noen israelere er rasister, er trolig høyst sannsynlig, ettersom man finner det overalt, men hva noen innad i Israel mener om palestinere har jo ingenting med apartheid å gjøre.

Apartheid er statlig segrering av befolkninger basert på etnisitet.

At palestinere på Vestbredden behandles annerledes, fremstår temmelig åpenbart, ettersom de ikke er israelere.

Det blir som å hevde at Norge behandler nordmenn og tyskere i Tyskland annerledes, som er åpenbart, ettersom kun nordmenn har rettigheter i Norge, og tyskere i Tyskland er nettopp Tysklands problem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
41 minutes ago, FriskLuft said:

Det kommer litt ann på hvordan du definerer apartheid - jeg snakker ikke om sør afrika apartheid, men ren forskjellbehandling i samfunnet relatert til etnisitet. Når det kommer til vestbredden (som jeg inkluderte i innlegget mitt over når jeg snakket om apartheid), så er det så åpenbart at det er idiskutabelt. Palestinere blir sett på som 2 rangs borgere av mange innad i selve Israel og på vestbredden er de vel nesten regnet som fienden av mange og følgelig er det egne lover og reguleringer som skiller på jøder og palestinere her.

Tror ikke Israel kan komme seg ut av hengemyra i Gaza på en verdig måte - og det er så mye som peker i retning at mange politikere i Israel tenkte og handlet i tråd med definisjonen av folkemord at man kan bli skremt. Faktisk blir jeg mer og mer overbevist om at mange styrende politikere i Israel faktisk har ønsket etnisk rensning og derfor har sett mellom fingrene på de grusomheter som har foregått. 

 

Ah så du prater ikke om hva som er definert som apartheid, men sovjet sin propagandaversjon av apartheid?

Misforstå meg rett, de blir behandlet helt forferdelig og derfor fortjener det en egen definisjon. Å kalle det apartheid fratar hvilket jævelskap apartheid er, hvor det betyr mindre pga diffuse definisjoner istedenfor at den er klar. Skaff en egen definisjon, palestinerne i Gaza eller vestbredden er ikke statsborgere i Israel, og palestinske statsborgere i Israel opplever ikke apartheid. Dessuten så er det å kalle det apartheid noe som ikke får oss noen vei. Problemet er okkupasjonen, hvis det ikke hadde vært noe okkupasjon hadde det ikke vært noen apartheidlignende tilstander på VB eller Gaza.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Palestinere i Israel har samme rettigheter som andre israelere, og er på ingen måte segregert.

At noen israelere er rasister, er trolig høyst sannsynlig, ettersom man finner det overalt, men hva noen innad i Israel mener om palestinere har jo ingenting med apartheid å gjøre.

Apartheid er statlig segrering av befolkninger basert på etnisitet.

At palestinere på Vestbredden behandles annerledes, fremstår temmelig åpenbart, ettersom de ikke er israelere.

Det blir som å hevde at Norge behandler nordmenn og tyskere i Tyskland annerledes, som er åpenbart, ettersom kun nordmenn har rettigheter i Norge, og tyskere i Tyskland er nettopp Tysklands problem.

Vel - det finnes andre måter å se dette på :

Israel and apartheid - Wikipedia

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Hamas kan ikke fjernes uten etnisk rensing av befolkningen på Gaza.

Det finnes ingen quick fix som er gjennomførbar - det eneste som finnes av håp er en stillstand med fred

Israel inklusive vestbredden var i praksis en apartheid stat før 7 oktober - en kan gjerne argumentere imot, men i praksis så var det tilfelle og før eller siden så ville den vel det styresettet falle uansett over tid uavhengig av hva som skjedde 7 oktober

Israel kan aldri klare å få til et land bestående av gaza+vestbredden+dagens Israel og samtidig være et demokrati - de vil i praksis oppleve av den palenstinske befolkningen ville ta over

Hverken Israel eller Hamas ønsket 2 stats løsning - så det ble aldri en løsning og slik har det vel fortsatt å være

Så Israel gikk for folkemord - eller etnisk rensing inkl fjerning av Hamas - men de feiler her også..

Nei - Israel har gjort en kjempeblunder........alt takket være BN som var blendet av sitt alter ego 

 

Joda, Hamas krigerne kan fjernes uten etnisk rensing. Men ikke på den måten Israel gjør. De bare skaper flere. Og ja, det vil ta lang tid. 

Ellers enig.

Det må store endringer til i både Israel og Palestina skal det være håp om fred. Hamas er langt fra det eneste problemet her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Det kommer litt ann på hvordan du definerer apartheid - jeg snakker ikke om sør afrika apartheid, men ren forskjellbehandling i samfunnet relatert til etnisitet. Når det kommer til vestbredden (som jeg inkluderte i innlegget mitt over når jeg snakket om apartheid), så er det så åpenbart at det er idiskutabelt. Palestinere blir sett på som 2 rangs borgere av mange innad i selve Israel og på vestbredden er de vel nesten regnet som fienden av mange og følgelig er det egne lover og reguleringer som skiller på jøder og palestinere her.

Tror ikke Israel kan komme seg ut av hengemyra i Gaza på en verdig måte - og det er så mye som peker i retning at mange politikere i Israel tenkte og handlet i tråd med definisjonen av folkemord at man kan bli skremt. Faktisk blir jeg mer og mer overbevist om at mange styrende politikere i Israel faktisk har ønsket etnisk rensning og derfor har sett mellom fingrene på de grusomheter som har foregått. 

 

Ikke bare palestinere som blir behandlet slik av Israel, men også kristne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (8 minutter siden):

Ikke bare palestinere som blir behandlet slik av Israel, men også kristne. 

Hva mener du med det egentlig? Palestinere er en gruppe som inkluderer muslimer og kristne og muligens flere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...