Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (1 time siden):

Målinger viser at nesten 3 av 4 palestinere støttet terrorangrepet 7. oktober. Så jo, mange palestinere støtter dessverre terror-Hamas.

Selv mener jeg det er umulig å se for seg en realistisk vei til palestinsk stat med en islamistisk dødskult i regjering, så hvis Israel avslutter krigføringen er det mest sannsynlige scenariet at vi går tilbake til situasjonen før 7. oktober, bare med enda kraftigere blokade av Gaza. 

Jeg stoler for det første ikke på denne type målinger. Jeg har sett mange palestinere på gaza uttale seg på en helt annen måte. For det andre vil en slik holdning,om den ikke endres,aldri gi fred uansett hvor mye krig en dytter på fra Israelsk side. Så partene MÅ snakke sammen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (21 minutter siden):

Jeg stoler for det første ikke på denne type målinger. Jeg har sett mange palestinere på gaza uttale seg på en helt annen måte. For det andre vil en slik holdning,om den ikke endres,aldri gi fred uansett hvor mye krig en dytter på fra Israelsk side. Så partene MÅ snakke sammen

Hva var feilmarginen på målingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (59 minutter siden):

Hva var feilmarginen på målingen?

Så du tror denne målingen var utført etter samme prinsipper som i Norge med et tilfeldig utvalg? Som en som jobber med matematikk og er utdannet i faget så vil jeg stille meg skeptisk til hvordan man har gått frem mhp utvalget her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, VifteKopp said:

Målinger viser at nesten 3 av 4 palestinere støttet terrorangrepet 7. oktober. Så jo, mange palestinere støtter dessverre terror-Hamas.

Nå er det noe med framingen her. Det Israel ser på som terror, er en militær operasjon sett fra palestinsk side, der man slo ut grensebefestningene og tok fanger for å utveksle mot palestinere som er i israelsk fangenskap. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (30 minutter siden):

Nå er det noe med framingen her. Det Israel ser på som terror, er en militær operasjon sett fra palestinsk side, der man slo ut grensebefestningene og tok fanger for å utveksle mot palestinere som er i israelsk fangenskap. 

 

På tide å komme seg bort fra dette at alle som viser motstand mot usa og israel er terrorister.

Så lenge at  nesten 1 mill israelere skal bo på palestinsk land, og så lenge israel fortsetter med de angrepene som var før 7 oktober. så lenge vil nok folk kjempe imot. Godste kåre willoch så dette klokt at alle som kjempet mot okkupasjon vil stemples som terrorister.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Netanyahus rådgiver bekrefter at Israel har godkjent rammeverket for den nye amerikanske avtalen.

Senior Netanyahu adviser: Israel okayed Biden-touted hostage deal, but work needed
https://www.timesofisrael.com/senior-netanyahu-adviser-israel-okayed-biden-touted-hostage-deal-but-work-needed/

Sitat

A senior adviser to Prime Minister Benjamin Netanyahu has confirmed that while there is still work that needs to be done on a hostage release deal presented by US President Joe Biden, Israel has agreed to the framework.


Samtidig truer Netanyahus høyreekstreme ministre og deres partier med å felle regjeringen dersom Israel inngår en slik avtale. Nok en gang ser det ut til at eventuell fremgang kommer til å hindres av disse sprø menneskene, som fremdeles ser ut til å være overbevist om at "total seier" er noe som er mulig.

Far-right parties vow to bring down government if PM backs hostage-ceasefire deal
https://www.timesofisrael.com/far-right-parties-vow-to-bring-down-government-if-pm-backs-hostage-ceasefire-deal/

Sitat

Ben Gvir says deal would spell ‘total defeat’ rather than Netanyahu’s promised ‘total victory’; Smotrich warns terror would surge, insists fighting continue until Hamas destroyed.

The heads of the government’s two ultranationalist parties, Finance Minister Bezalel Smotrich of Religious Zionism and National Security Minister Itamar Ben Gvir of Otzma Yehudit, both threatened to bring down the government Saturday night if a newly proposed hostage release and ceasefire deal is adopted by the government.

Both party leaders claimed that the deal would spell the end of the war without the completion of Israel’s central war aim of destroying Hamas, and vowed that they would pull their parties out of the coalition if it was accepted.

The two parties won 14 seats when running together in the 2022 elections and are crucial to the governing majority of Prime Minister Benjamin Netanyahu’s core 64-strong coalition.

 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 time siden):

Så du tror denne målingen var utført etter samme prinsipper som i Norge med et tilfeldig utvalg? Som en som jobber med matematikk og er utdannet i faget så vil jeg stille meg skeptisk til hvordan man har gått frem mhp utvalget her.

Er det noe gærnt med disse undersøkelsene? Hva er feilmarginen på? 2%?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Snikpellik said:

Netanyahus rådgiver bekrefter at Israel har godkjent rammeverket for den nye amerikanske avtalen.

Senior Netanyahu adviser: Israel okayed Biden-touted hostage deal, but work needed
https://www.timesofisrael.com/senior-netanyahu-adviser-israel-okayed-biden-touted-hostage-deal-but-work-needed/


Samtidig truer Netanyahus høyreekstreme ministre og deres partier med å felle regjeringen dersom Israel inngår en slik avtale. Nok en gang ser det ut til at eventuell fremgang kommer til å hindres av disse sprø menneskene, som fremdeles ser ut til å være overbevist om at "total seier" er noe som er mulig.

Far-right parties vow to bring down government if PM backs hostage-ceasefire deal
https://www.timesofisrael.com/far-right-parties-vow-to-bring-down-government-if-pm-backs-hostage-ceasefire-deal/

 

Når Israel ikka kan akseptere det som angivelig er deres eget forslag, må man kunne spørsmålstegn om de forhandlet i god tro eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (42 minutter siden):

På tide å komme seg bort fra dette at alle som viser motstand mot usa og israel er terrorister.

Så lenge at  nesten 1 mill israelere skal bo på palestinsk land, og så lenge israel fortsetter med de angrepene som var før 7 oktober. så lenge vil nok folk kjempe imot. Godste kåre willoch så dette klokt at alle som kjempet mot okkupasjon vil stemples som terrorister.

Hvis målet til Hamas hadde vært å drive  motstandskamp mot bosettingene på vestbredden så ville  jo deres  kamp vært langt mer legitim. Men det er ikke deres mål. Målet til Hamas er å ødelegge staten Israel og myrde jøder.

Synes du det er noe å støtte?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (56 minutter siden):

Når Israel ikka kan akseptere det som angivelig er deres eget forslag...


De har akseptert det, de venter kun på Hamas.

Hva enkelte ekstremister i regjeringen sier, som er ikke del av krigsrådet, er irrelevant.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 minutter siden):

Netanyahu sa vel også at 10. mars var siste frist for en ny våpenhvile/avtale, ellers kom de til å gå inn i Rafah. Dette gikk han jo tilbake på og det tok vel 2 månder til, sånn cirka, før Israel gikk inn i Rafah. Jeg tipper at han ombestemmer seg igjen om Hamas løslater gislene mot en våpenhvile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, VifteKopp said:

Du må gjerne mene at å angripe sivile deltakere på en teknofestival er legitime mål i en legitim militær operasjon. 

De fleste med sitt moralske kompass i behold kaller det for terror. 

Nå skrev jeg eksplisitt "sett fra palestinsk side", så du har ikke noe poeng.

Jeg har vært tydelig på hva jeg mener om 7. okt., og vet du ikke hva det er, kan du spørre.

Å komme med antakelser og stråmenn er bare ødeleggende for debatten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 minutter siden):

Nå skrev jeg eksplisitt "sett fra palestinsk side", så du har ikke noe poeng.

Jeg har vært tydelig på hva jeg mener om 7. okt., og vet du ikke hva det er, kan du spørre.

Å komme med antakelser og stråmenn er bare ødeleggende for debatten.

Beklager, da misforstod jeg deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):


Israel har bekreftet til en rekke kilder at forslaget er akseptabelt.

Israel confirms Gaza hostage-ceasefire deal - Axios


Dette fremstilles i mediene, og av Biden, som om det er Israels forslag til Hamas.

Netanyahu har likevel sagt at deres mål er utslette Hamas, men han har også bekreftet at forslaget som ligger på bordet er akseptert og det som gjelder.

Israel har gjentatte ganger gjort det klart at dersom Hamas bryter avtalen, så vil militære operasjoner fortsette.

Jeg tipper at den israelske regjeringen kommer med et fantastisk forslag, som er alt Hamas har bedt om, fordi de regner med at Hamas enten ikke aksepterer eller vil bryte avtalen relativt raskt.

Dette ville stilnet mye av kritikken fra de som mener Netanyahu ikke gjør nok for å få gislene løslatt.
Noe bedre forslag enn dette får man neppe, men sannsynligheten er høy for at dersom Hamas godtar, så vil de bryte avtalen, ved å enten ikke frigi gisler som avtalt, fortsette å sende raketter, eller på annen måte, slik de allltid gjør.

Endret av 0laf
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Sikkerhetstjenesten Shin Bet nektet å følge regjeringens ordre om å slå ned på anti-regjeringsprotester, skriver israelske medier. En tjenesteperson i Shin Bet beskylder sikkerhets- og justisministerne for å ønske å gjøre Shin Bet til et meningspoliti.

Report: Shin Bet chief refused ministers’ demand to act against protesters
https://www.timesofisrael.com/report-shin-bet-chief-refused-ministers-demand-to-act-against-protesters/

Sitat

National Security Minister Itamar Ben-Gvir and Justice Minister Yariv Levin have reportedly demanded that the Shin Bet use its tools against activists in anti-government protests and were refused by the security agency’s chief Ronen Bar, who said it would “not become a secret police.”

(...) An official who was present at the meeting was quoted as saying, “In internal meetings, they express an expectation that the Shin Bet use its tools against parts of the protest [movement]… They want to turn it into a thought police.”

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...