Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (1 minutt siden):

Så du redigerte.

Mitt intrykk er at norske tabloider fokuserer på de sivile lidelsene på palestinsk side. 

 

Å, har jeg ikke lov til å redigere? Dessuten var det en betraktning jeg delte eller inntrykket jeg har fått så langt. Det er vel lov?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (1 time siden):

Virkelig? De fleste pro-israelere her inne er sværy skeptiske til bibi. Nesten så jeg lurer på om vi leser samme tråd

Men likevel brukes BNs retorikk og propaganda hyppig som argument av pro Israel. Lite kritikk mot BN og mye forsvaring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (9 minutter siden):

Men likevel brukes BNs retorikk og propaganda hyppig som argument av pro Israel. 


At retoretikken til den demokratisk valgte lederen for Israel benyttes av pro-israel, er naturlig, uansett hva man synes om den lederen.

Det er mer urovekkende at retorikken til terrorgruppen Hamas, deres tall og uttalelser, benyttes over en lav sko av pro-Palestina.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

IDF uncover weapons stored in UNRWA school

IDF troops operating in southern Gaza uncovered a store of weapons stored in a UNRWA school complex, which also included a mosque and a medical clinic, the IDF announced on Thursday.

During searches, a hidden explosive in a shaft underneath a civilian clinic exploded on IDF troops.

The hidden explosive device killed the three IDF soldiers, St.-Sgt. Amir Galilove, St.-Sgt. Uri Bar Or and St.-Sgt Ido Appel that the IDF confirmed on Wednesday.

Many weapons were discovered during the operation, including firearms, grenades, and enemy uniforms.

The IDF located shafts leading to a vast network of tunnels inside the classrooms at the school.

https://www.jpost.com/breaking-news/article-804383

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (10 minutter siden):

Lite kritikk mot BN og mye forsvaring. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si at jeg er imot BN før dere klarer å oppfatter det. 100 ganger til? 

Han er dog i det minste en demokratisk valgt leder, i motsetning til Hamas og Abbas. Jeg er heller ikke noe fan av Trump, men hvis han blir valgt som president så vil jeg selvsagt forsvare USA hvis de blir angrepet av islamistiske terrorgrupper (som Hamas eller IS) eller land som Iran/Russland/Nord-Korea.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

At retoretikken til den demokratisk valgte lederen for Israel benyttes av pro-israel, er naturlig, uansett hva man synes om den lederen.

Ok, så hvis jeg forstår det riktig så liker man ikke selve personen BN, men er enig i hva han gjør og sier? 

0laf skrev (23 minutter siden):

Det er mer urovekkende at retorikken til terrorgruppen Hamas, deres tall og uttalelser, benyttes over en lav sko av pro-Palestina.

Nå er det ikke akkurat så mange pro-Palestina her da, så ser ikke helt problemet.

De fleste som "dere" kaller pro Palestina er personer som bryr seg om sivile. Både israelere og palestinere. Som kritiserer både Hamas og Israel. Som ønsker at Hamas fjernes. Ønsker deeskalering av konflikten og fred mellom palestinere og israelere. Og som vet at konflikten og krigen ikke er sort hvitt. 

Pro Palestina blir bare brukt som et skjellsord og hersketeknikk her inne fordi man ikke tåler at Israel kritiseres, at folk bryr seg om sivile palestinere også og ser nyanser. Så da stemples man som pro Palestina som i "deres" øyne er det samme som pro Hamas. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (5 minutter siden):

Pro Palestina blir bare brukt som et skjellsord og hersketeknikk her inne fordi man ikke tåler at Israel kritiseres, 


Det er første gang jeg ser noen hevde at "pro-palestina" er et skjellsord? Jeg oppfatter det ikke slik.

Du må gjerne kritisiere så mye du vil for meg, jeg ser ikke problemet i det, men oppfatter det åpenbart noe annerledes, som at mange har problemer med nesten alt "pro-israelsk" som postes, enten det er IDF, regjeringen, folk på Twitter, dårlige kilder, fæle amerikanere osv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Ørjanø said:

Pro Palestina blir bare brukt som et skjellsord og hersketeknikk her inne fordi man ikke tåler at Israel kritiseres, at folk bryr seg om sivile palestinere også og ser nyanser. Så da stemples man som pro Palestina som i "deres" øyne er det samme som pro Hamas. 

Jeg har selv beskrevet meg her som en pro-palestinsk sionist, så ville ikke si det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det er første gang jeg ser noen hevde at "pro-palestina" er et skjellsord? Jeg oppfatter det ikke slik.

Du må gjerne kritisiere så mye du vil for meg, jeg ser ikke problemet i det, men oppfatter det åpenbart noe annerledes, som at mange har problemer med nesten alt "pro-israelsk" som postes, enten det er IDF, regjeringen, folk på Twitter, dårlige kilder, fæle amerikanere osv. 

Jeg sa ikke at det er et skjellsord. Jeg sa dere bruker det som et skjellsord. Og jo, du bruker det flittig som noe negativt og nedlatende. 

Problemet er at man poster propaganda og løgner, og avskriver alt annet som ikke er 100% positivt for Israel. Da blir det mye dårlige kilder og cherrypicking fra pro israel da konflikten og krigen er alt annet enn sort hvitt slik kun pro Israel prøver å fremstille den som. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (1 time siden):

Problemet er at man poster propaganda og løgner, og avskriver alt annet som ikke er 100% positivt for Israel. 


Kanskje problemet ditt egentlig er at du selv avskriver alt som er positivt for Israel som propaganda og løgner ?

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):


Kanskje problemet ditt egentlig er at du selv avskriver alt som er positivt for Israel som propaganda og løgner ?

Absolutt ikke! Jeg har skrevet positive ting om Israel, forsvart dem, vært enig i noe av pro israels argumenter,  støtter Israel i å ta Hamas og forståelse for hvorfor de må det, skrytet av angrep der de har klart å unngå store sivile tap og ødeleggelser, kritisert media når de har fremstilt Israel feil på en negativ måte eller vært for raske på banen mm. 

Jeg har ikke noe i mot Israel som et land eller befolkningen der. Jeg ønsker at de en dag kan leve i fred side om side med Palestina. Jeg mener at Israel kan bidra til en enorm stor forskjell i midtøsten med tiden, men selvsagt med en annen ledelse som tar på seg en lang og krevende jobb med å fjerne hatet mellom palestinere og israelere. 

Men det du og enkelte andre desverre kun får med dere er kritikken man retter mot BN og regjeringen, og når man forsvarer sivile palestinere blir dette ofte misforstått med å forsvare Hamas. 

Og såklart vil organisasjoner som jobber i og med konflikten, den internasjonale domstolen, vestlige og demokratiske land, forskere mm være langt mer troverdig kilde enn en Twitter kommentar eller uttalelser fra BN eller andre ekstremister. Og ikke minst, langt mer nyansert. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Kanskje problemet ditt egentlig er at du selv avskriver alt som er positivt for Israel som propaganda og løgner ?

Du har videreformidlet falske nyheter her inne..Det gjør at man mister troverdighet til alle nyheter du slenger inn i debatten.  Videre er man ikke pro palestinsk bare fordi man er negativ til Israel sin agering på Gaza..Man støtter ikke Hamas når man støtter Palestinere..det er nyanser her som man må ta inn over seg.  

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror @Ørjanø har vært den som har fokusert mest på å ikke tenke for "svart hvitt". Slik jeg tolker det så er det en slags vennlig advarsel om å ikke la diskusjonen bli for polarisert, og få inn litt mer nyanse.

Det virker også som at @Ørjanø "river seg i håret" av enkelte ting Israel gjør. Jeg tror ikke det er fordi han er så veldig anti-Israel, men heller fordi han ønsker fred i Midtøsten. Jeg har inntrykk av at @Ørjanø er redd for at om Israel fjerner Hamas på en for skitten måte, så er det bortkastet fordi da fortsetter den onde sirkelen uten fred. Jeg vet ikke om han har rett, men jeg kan sympatisere med bekymringen.

Jeg tror de aller fleste her inne er "pro Palestina", "pro Israel" og "pro fred". Og ja, man kan bruke alle ord og utrykk som "skjellsord", ikke bare de som alltid er skjellsord.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (15 minutter siden):

Du har videreformidlet falske nyheter her inne..Det gjør at man mister troverdighet til alle nyheter du slenger inn i debatten.  Videre er man ikke pro palestinsk bare fordi man er negativ til Israel sin agering på Gaza..Man støtter ikke Hamas når man støtter Palestinere..det er nyanser her som man må ta inn over seg.  

@0laf har også innrømmet at enkelte ting han har delt har blitt "debunked". Jeg tror alle som har delt noe her inne har delt falske nyheter. Det er en risiko man tar når man deler noe. Og jo ferskere nyheten er, jo større sjanse for at ny informasjon gjør den om til en falsk nyhet.

Her er et sitat av @0laf som innrømmer at han delte noe som viste seg å ikke stemme:

0laf skrev (På 14.2.2024 den 10:22 PM):

At det var?
Disse påstandene sirkulerte på X, jeg lenket til et innlegg fra "Jokerman Intel", som generelt er troverdig. 

Det viste seg i ettertid at det var en kvinne på fransk TV som kom med løgner.
Jeg har aldri hevdet noe annet, så hvor du tar dette fra, vet ikke jeg, men jeg regner med at personangrepene kommer når man innser at man har tatt grundig feil i argumentasjonen, som for eksempel ved å hevde at Israel benytter vann som våpen.

Jeg bærer ingen nag til folk som har delt en nyhet som har vist seg å være falsk i ettertid. De aller fleste kan dele en nyhet som sjokkerer, og så innrømme i ettertid at nyheten antageligvis var manipulert og falsk når ny informasjon er tilgjengelig. Jeg syns også flere her inne har gjort en god jobb med å kritisere nyheter. Alt fra å verifisere lokasjon, poengtere rare valg i oversettelser og forklare hvorfor noe er falske nyheter. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
no u skrev (13 minutter siden):

@0laf har også innrømmet at enkelte ting han har delt har blitt "debunked". Jeg tror alle som har delt noe her inne har delt falske nyheter. Det er en risiko man tar når man deler noe. Og jo ferskere nyheten er, jo større sjanse for at ny informasjon gjør den om til en falsk nyhet.

Her er et sitat av @0laf som innrømmer at han delte noe som viste seg å ikke stemme:

Jeg bærer ingen nag til folk som har delt en nyhet som har vist seg å være falsk i ettertid. De aller fleste kan dele en nyhet som sjokkerer, og så innrømme i ettertid at nyheten antageligvis var manipulert og falsk når ny informasjon er tilgjengelig. Jeg syns også flere her inne har gjort en god jobb med å kritisere nyheter. Alt fra å verifisere lokasjon, poengtere rare valg i oversettelser og forklare hvorfor noe er falske nyheter. 👍

Mange av "nyhetene" her er jo dessverre lenker til sosiale medier og ikke til et ansvarlig nyhetsmedie med redaktør. Personlig tror jeg ikke noe på noe som f.eks er lenket til X som ikke er verifisert av en annen kilde med et redaktøransvar. Jeg vil også tro at majoriteten av de som faktisk kritiserer Israel gjør det ene og alene fordi man vil ha stopp på krigen fordi den resulterer i så enorme lidelser - mao ikke fordi man mener Hamas har rett eller fordi man støtter Hamas. Det som overrasker meg er hvordan mange pro Israelske faktisk klarer å vri ting mot at man støtter Hamas om man ikke støtter Israel. Og så er det måten Israel selv reagerer - f.eks når Norge med flere anerkjenner Palenstina så ser Israel verden i så svart/hvitt at man ikke forstår at dette ikke er en støtte til Hamas. Det må jeg si overrasker mye. Heldigvis ser vi at Jøder i Norge klarer å se nyanser her : 

Jødisk støttegruppe vokser - aksjonerer for Gaza - VG

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
no u skrev (23 minutter siden):

Jeg tror alle som har delt noe her inne har delt falske nyheter. Det er en risiko man tar når man deler noe. Og jo ferskere nyheten er, jo større sjanse for at ny informasjon gjør den om til en falsk nyhet.

Man må ta en stor del av ansvaret selv når man velger å dele "nyheter" fra Twitter kontoer som har en klar politisk agenda, som ikke legger med kilder eller som har en historie med å dele ting som både går imot vanlig media og som i ettertid blir debunked som falskt eller aldri blir bevist fra andre at er korrekt.

Det beste om man vil være en kilde til nyheter her på forumet er å enten bruke vanlig media når nye ting dukker opp, disse har tross alt et ansvar for å rapportere ting som er korrekt eller i det minste alltid oppgi kilden til gitt nyhet.
Velger man å bruke sosiale medier så er det også greit, men da må man ta på seg ansvaret selv med å undersøke om SoMe kilden/kontoen er troverdig eller påstanden/tweeten kan bekreftes av andre troverdige kilder.

Gjør man ikke dette, eller feiler så står man selv som personen som velger å dele ting som er falskt eller som muligens er falskt selv ansvarlig for informasjonen som blir delt, og man er i verste fall kun en nyttig idiot for trollfabrikker eller for generelle falske nyheter fra en ekstrem ytterkant med en klar politisk agenda eller som er desperate etter klikk og rampelys.

Sitat

De aller fleste kan dele en nyhet som sjokkerer, og så innrømme i ettertid at nyheten antageligvis var manipulert og falsk når ny informasjon er tilgjengelig.

Man burde ikke dele kildeløs informasjon fra twitterkontoer som lager innehold som skal "sjokkere" og som annen media ikke deler.
Er den sjokkerende informasjonen korrekt og ikke manipulert så er det gull for vanlig media og du vil finne informasjonen i alle landets aviser i løpet av få minutter.
Er dog informasjonen ikke verifisert og kan være manipulert så nekter anstendige nyhetskanaler å dele det, mens det samtidig spres som ild i tørt gress på twitter/X.. og til slutt her på forumet om gitte brukere velger å dele det.

Folk som kommer inn her og leser falsk informasjon anskaffer seg raskt meninger om konflikten basert på dem og søker opp mer fra samme gruppe med twitter kontoer. Når brukere her retter opp og sier at denne nyheten var falsk så er det vel og bra, men det er ikke sikkert alle som har gått fem på får med seg debunken, eller allerede er så langt nede i propaganda grøten at det er vrient å snu.
Skaden fra ulykken har med andre ord alt skjedd selv om man er flink og prøver rette opp i skrammene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jødisk støttegruppe vokser - aksjonerer for Gaza

De stilte opp da Palestina-teltet utenfor Stortinget ble utsatt for hærverk. Nå vokser gruppen med jøder i Norge som er kritisk til Israels krigføring.

– Jeg vokste opp og lærte at Holocaust aldri måtte skje igjen. Det styresmaktene i Israel gjør nå er akkurat det de advarte mot. Det er en forbrytelse mot de som overlevde, sier Yonatan Shapira.

Han er jøde fra Israel, som bosatte seg i Norge for noen år siden. Store deler av familien hans ble drept fordi de var jøder. Nå står han opp for palestinerne.

Natt til lørdag ble Palestina-teltet ved Stortinget kuttet opp og palestinske flagg og plakater hadde blitt tent på.

– De hadde brent bilder av ofre i krigen, barn, sier Rami Samandar, talsperson for Palestina-teltet.

Dagen etter stilte den jødiske gruppen opp for å bidra til opprydning.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wgepQM/joedisk-stoettegruppe-vokser-aksjonerer-for-gaza

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (6 timer siden):

Mange av "nyhetene" her er jo dessverre lenker til sosiale medier og ikke til et ansvarlig nyhetsmedie med redaktør.


Ny dag, nye klager på kilder, mens man selv lenker til VG, en ansvarlig avis med redaktør, som så langt ukritisk har videreformidlet nyheter fra Hamas, som sykehusangrep, angrep på folk i nødhjelpskonvoi og annet, med en lokal "journalist" på Gaza som er Hamas-sympatisør.

Same shit !!
 

 

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Hehe. Det er kanskje litt snodig å klage på folk som bruker en seriøs avis som VG som kilde for så å poste en tweet fra en av de aller største desinformasjonskontoene på X - den polske pro-Orban kontoen Visegrad24.

Kan minne om at det er en av kontoene man bør være svært varsom med, og vurdere samt kryssjekke hver enkelt post.

Eksempel på grov desinformasjon fra kontoen relatert til denne krigen:

2569ab9941c6ed59dce33b8f6415e4e9.jpeg?it

Faktasjekk fra AFP:

Old video shows Palestinian confronting Israeli soldiers, not 'crisis actor'
https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.347Y4KN

Et annet mer nylig eksempel på falsk nyhet fra kontoen:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...