Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Hvorfor gjemmer HAMAS seg blant sivile?


Fordi de er terrorister. Det er ikke stort vanskeligere.

Hvorfor gjør ikke folket motstand, når de ser at Hamas operer ut fra deres teltleire?
Enten fordi de ikke tør, eller fordi 70% støtter Hamas.

  

Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Hvorfor eksisterer konflikten i utgangspunktet?
Fordi palestinere og palestinere, og senere etterkommere av palestinere, som ble offer for etnisk rensing siden opprettelsen av Israel i 1948 ikke har hatt noen avtale med Israel om hvordan landet deres skal fordeles.


De kunne dog hatt en avtale, opptil flere ganger, men i stedet valgte de å tro at de kunne utslette Israel, og ta alt selv.

 

Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Det fremstår åpenbart at etterkommerene av de som ble fordrevet fra Israel må tas hensyn til i en endelig fredsløsning.
Men villigheten til dette er totalt fraværende fra Israelsk side.


Villigheten til dette er totalt fraværden fra palestinsk side også.

Israel har vært villige til å inngå fredsavtaler i mange mange tiår, det har alltid vært palestinerne som har nektet.


israel_peace.jpg.8d6462605c37a9e562f56d651033b51a.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (2 minutter siden):

- Blir frastjelt mat av egne styresmakter.

-Lever under konstant terror fra egen folkevalgt "regjering" i Hamas

- Lutfattige pga Hamas tar alle pengene naive land som norge pøser ned dit.

- Total mangel på frihet i mange år pga egne styresmakter regjerer med ekstrem islamistisk tilnærming.

- Knapt skoler, sjans for utdanning og stabil økonomi pga alle milliardene som skulle vært brukt på det blir brukt på bomber og våpen, finansiert av vesten.

Jeg spurte ikke om din begrunnelse for at du synes befolkningen bør være i en konsentrasjonsleir, jeg bare observerte likhetene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte ikke om din begrunnelse for at du synes befolkningen bør være i en konsentrasjonsleir, jeg bare observerte likhetene.

Jeg synes ikke de bør være det, men det har de vært lenge før 7 oktober under Hamas. Ikke som du fremstilte det, at det kun er pga israel. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, Noxhaven said:

Men det blir helt feil å bruke jødenes tragiske historie i Europa til å unnskylde dagens Israelske regjerings handlinger hvor alle andre kun protesterer pga. historisk hat mot dem som en folkegruppe.
Deres handlinger i denne konflikten står og faller på sine egne premisser helt uavhengig av det jødiske folks historie.

Bare så det er klart så var ikke jødenes tragiske historie bare i Europa, det var også Midtøsten, Russland og Sovjet.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Jøss, ser ut som det er skikkelig hyggelig der nede i Gaza. Skulle du ha sett. 


Det er i hvert fall ikke i nærheten av en konsentrasjonsleir, hvor folk ble utsultet og jobbet nesten til døde, før de ble slengt i dusjen og fikk en dose med Zyklon B.

Det var langt bedre på Gazastripen før 7. oktober selvfølgelig, og store deler er nå en krigssone med kamper mellom Israel og Hamas, men å sammenligne det med et fengsel, eller enda verre, en konsentrasjonsleir, blir helt feil.

Folk beveger seg til dels fritt, og de aller fleste har klær, telefon, vann og mat, markedene er fulle av varer osv.
 

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, shockorshot said:

Bare så det er klart så var ikke jødenes tragiske historie bare i Europa, det var også Midtøsten, Russland og Sovjet.

Såvidt jeg forstår var europeernes behandling og syn på jøder nokså tilsvarende i Russland.

Men det var bedre relasjoner mellom jøder og muslimer i midtøsten, frem til første verdenskrig, for deretter å gradvis forringes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (På 28.5.2024 den 10:34 AM):

The Guardian skriver i en meget oppsiktsvekkende sak at den tidligere Mossad-sjefen Yossi Cohen truet ICCs tidligere sjefsanklager Fatou Bensouda for å presse henne til å droppe etterforskning av krigsforbrytelser. Dette skjedde i årene fra 2015 og opp mot 2021.

Mossad-sjefen skal blant annet ha sagt til henne: "You don’t want to be getting into things that could compromise your security or that of your family." De skal også ha avlyttet mannen hennes og nærmest forfulgt henne.

Opplysningene er bekreftet til The Guardian og hebraiske medier de samarbeider med av flere israelske kilder.

https://www.mekomit.co.il/גרדיאן-יוסי-כהן-השתמש-בשיטות-נבזיות/

Presset lyktes ikke, da domstolen til slutt i 2021 besluttet å åpne etterforskning av krigsforbrytelser begått av alle parter i okkupert palestinsk område for forhold tilbake til 2014.

Truslene og presset fra Cohen mot Bensouda og hennes familie var del av en større israelsk påvirkningsoperasjon som var autorisert fra høyeste hold, inkludert Netanyahu. Målet var å undergrave ICC og å få de til å ikke åpne etterforskning.

Mossad allierte seg med DR Kongos tidligere president Joseph Kaliba, som også stod i fare for å bli etterforsket av ICC på det tidspunktet.

Revealed: Israeli spy chief ‘threatened’ ICC prosecutor over war crimes inquiry
https://www.theguardian.com/world/article/2024/may/28/israeli-spy-chief-icc-prosecutor-war-crimes-inquiry

Mye mer i The Guardians sak:

 

Oppdatert:

Den israelske avisa Haaretz skriver om Guardians avsløring at de hadde denne historien i 2022, men at israelske myndigheter hindret den fra å bli publisert; "used emergency powers to prevent the story from being published".

En Haaretz-journalist ble fortalt at han ville "lide konsekvensene" dersom de publiserte saken.

Dette ser virkelig ikke bra ut, og en meget stygg sak for israelske myndigheter.

How Israeli Security Nixed Haaretz's Report Into Alleged Mossad Extortion of International Court Prosecutor
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-05-30/ty-article/.premium/how-israel-nixed-haaretzs-report-into-alleged-mossad-extortion-of-hague-prosecutor/0000018f-c608-d801-a3ef-ff08cf810000

Sitat

This week's report in The Guardian revealed how then-Mossad chief Yossi Cohen tried to disrupt an investigation against then-International Criminal Court prosecutor Fatou Bensouda. In 2022, Haaretz was about to publish details of the affair, but security officials thwarted it. 

About two years ago, Haaretz was about to reveal the affair, but an Israeli security official blocked publication. Now the affair has been exposed at a difficult time for Israel.

Myndighetene sensurerte også nå helt nylig en artikkel fra The Marker som avslørte den tidligere Mossad-sjefens reise til DR Kongo for å møte presidenten der, som han samarbeidet med i forsøk på å utpresse ICCs daværende sjefsanklager:

https://www.themarker.com/news/2022-05-17/ty-article/.highlight/00000180-e9f0-d189-af82-f9fddf4e0000

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (2 timer siden):

Når Israel definerer trygge soner så må en forvente at de forholder seg til det. Dette må også gjelde selv om de trygge sonene invaderes av Hamas soldater.. Poenget er at Israel må opptre som den ansvarlige part her for ikke miste troverdighet. Det virker jo ikke som livet til Palestinere er noe verdt sammenlignet med gislene sine liv. Det er jo helt åpenbart at Israel leker med livene til de sivile Palestinerene her..og for alle praktiske forhold er verre enn Hamas noen gang har vært mhp hvor mange liv de tar. 

At en sone er trygg i en fase betyr ikke at den for alltid er det når en forsøker p fjerne en terrorgruppe fra et helt område, da må en forvente at ting endres underveis.

Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Hvorfor gjemmer HAMAS seg blant sivile?
Fordi de ikke kan overleve om de lager leirer, fordi Israel har overlegen ildkraft og overvåkning og intel.

Hvorfor eksisterer konflikten i utgangspunktet?
Fordi palestinere og palestinere, og senere etterkommere av palestinere, som ble offer for etnisk rensing siden opprettelsen av Israel i 1948 ikke har hatt noen avtale med Israel om hvordan landet deres skal fordeles.

Det fremstår åpenbart at etterkommerene av de som ble fordrevet fra Israel må tas hensyn til i en endelig fredsløsning.
Men villigheten til dette er totalt fraværende fra Israelsk side.

Voldsomt så stor forståelse du hadde for Hamas krigsforbrytelser mot palestinerne da...

Atib Azzad skrev (58 minutter siden):

Såvidt jeg forstår var europeernes behandling og syn på jøder nokså tilsvarende i Russland.

Men det var bedre relasjoner mellom jøder og muslimer i midtøsten, frem til første verdenskrig, for deretter å gradvis forringes.

Nei, massakre på jøder oppstod gjennom hele islams historie

  • Liker 8
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Tussi said:

Nei, massakre på jøder oppstod gjennom hele islams historie

Jeg hevder ikke noe annet, jeg snakker generelt om relasjonen mellom gruppene.
Jeg har også lagt ved kilden jeg baserer meg på, det virker rart å bare nei-e den, med noe som strengt tatt ikke motbeviser påstanden.
-Voksne og barn har generelt god relasjon i Norge, massakren på utøya endrer ikke på det, selv om det selvsagt er tragisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

At en sone er trygg i en fase betyr ikke at den for alltid er det når en forsøker p fjerne en terrorgruppe fra et helt område, da må en forvente at ting endres underveis.

Voldsomt så stor forståelse du hadde for Hamas krigsforbrytelser mot palestinerne da...

Nei, massakre på jøder oppstod gjennom hele islams historie

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg hevder ikke noe annet, jeg snakker generelt om relasjonen mellom gruppene.
Jeg har også lagt ved kilden jeg baserer meg på, det virker rart å bare nei-e den, med noe som strengt tatt ikke motbeviser påstanden.
-Voksne og barn har generelt god relasjon i Norge, massakren på utøya endrer ikke på det, selv om det selvsagt er tragisk.

Altså. Nå har jeg lest nesten hele linken din og ikke funnet noe som tilsier det du sier akkurat der,.det virker.som jeg må lese hele boken, og det orker jeg altså ikke

  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tussi said:

 

Altså. Nå har jeg lest nesten hele linken din og ikke funnet noe som tilsier det du sier akkurat der,.det virker.som jeg må lese hele boken, og det orker jeg altså ikke

Det forstår jeg, og jeg vet ikke om noe har forsvunnet i utvekslingen her, men jeg mener altså bare å redegjøre for at det var bedre relasjoner mellom gruppene tidligere, slik boken hevder:

[...] When the twentieth century opened, Muslims, Christians, and Jews inhabited shared worlds in the region that stretches across North Africa and through western Asia. They held in common daily experiences, attitudes, and languages – even foods that they cooked and ate.
They rubbed shoulders in villages, city neighborhoods, and apartment buildings, and crossed paths in shops and markets. In the history that this book examines – a history that goes roughly up to the start of World War I in 1914 – these contacts were on wide display.

The richness and depth of this shared history was no longer apparent as the twentieth century ended and the twenty-first century began.
Indigenous or permanent resident communities of Jews and Christians had dwindled, following the impact of wars, decolonization movements, and the politics of the Arab-Israeli conflict, all of which propelled waves of migration.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Det forstår jeg, og jeg vet ikke om noe har forsvunnet i utvekslingen her, men jeg mener altså bare å redegjøre for at det var bedre relasjoner mellom gruppene tidligere, slik boken hevder:

[...] When the twentieth century opened, Muslims, Christians, and Jews inhabited shared worlds in the region that stretches across North Africa and through western Asia. They held in common daily experiences, attitudes, and languages – even foods that they cooked and ate.
They rubbed shoulders in villages, city neighborhoods, and apartment buildings, and crossed paths in shops and markets. In the history that this book examines – a history that goes roughly up to the start of World War I in 1914 – these contacts were on wide display.

The richness and depth of this shared history was no longer apparent as the twentieth century ended and the twenty-first century began.
Indigenous or permanent resident communities of Jews and Christians had dwindled, following the impact of wars, decolonization movements, and the politics of the Arab-Israeli conflict, all of which propelled waves of migration.

Joda. Jeg så det, men jeg har også lest om massakre, spesielle skatter for kristne og jøder etc. Det ka. Igsp tolkes som at jøder og kristne kun ble akseptert  når de underordnet seg islam og ikke kjempet for egne rettigheter. Vet ikke om jeg vil kalle det "bedre relasjoner"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...