Mr.M Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Uderzo skrev (28 minutter siden): Nei, jeg var litt utydelig, men det er altså nøyaktig det de i telefonsamtalen sier, det samme som videoen viser. IDF sier at raketten "ble truffet" https://twitter.com/Israel/status/1714371894521057737?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1714371894521057737|twgr^cd7fd100a8e1b319cd1d80e0edf9534983dc32df|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.foxnews.com%2Fpolitics%2Fidf-contradicts-tlaibs-tweet-accusing-israeli-military-bombing-hospital Lenke til kommentar
Ekspertkommentator Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) 24 minutes ago, Mr.M said: hvis det er Israel som står bak siste sykehus-tragedien, tror jeg de ble overrasket/sjokkert over antall drepte, og dermed satte i gang cover-up apparatet. Selv når bevisene er overveldende skal det såes tvil. De endelige bevisene er i hendene på palestinerne (rester av raketten, type drivstoff, type eksplosiver). Du får smøre deg med tålmodighet og avvente en pressekonferanse fra terroristene der de fremlegger sine bevis. Jeg tror imidlertidig den pressekonferansen ikke kommer da de allerede ser på dette som en mediaseier hvor alle de med litt svakhet for terroristene sin "frihetskamp" allerede har gjort jobben for de. Endret 18. oktober 2023 av Ekspertkommentator 7 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 15 minutes ago, Mr.M said: IDF sier at raketten "ble truffet" Ble raketten truffet eller var det Israel som skjøt den? Du kan ikke forvente at vi skal tro på Hamas over Israel hvis dere presenterer ulike forklaringer uten bevis. Du har heller ikke svart på noen av mine innlegg. 5 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ekspertkommentator skrev (11 minutter siden): Selv når bevisene er overveldende skal det såes tvil. den bør du rette til jødene. Israel benekter vel fortsatt Deir Yassin-massakren. til overmål har en som selv deltok i operasjonen i ettertid utgitt bok hvor han beskiver hvordan de gikk fra hus til hus og slaktet alle de kom over, inkludert kvinner og barn 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 Video fra innsiden av blant annet det kristne kapellet på sykehuset. Vinduene er knust og takplater har falt ned, ellers er det i stor grad intakt. Videoen kommer fra det statlige russiske mediet TASS. Spoiler 5 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 8 minutes ago, Mr.M said: den bør du rette til jødene. Israel benekter vel fortsatt Deir Yassin-massakren. til overmål har en som selv deltok i operasjonen i ettertid utgitt bok hvor han beskiver hvordan de gikk fra hus til hus og slaktet alle de kom over, inkludert kvinner og barn Handlingen skjedde i 1948 og førte til 100 dødsfall. Det er færre enn de som ble drept av Hamas for 10 dager siden og Hamas benekter for at de angrep sivile. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ekspertkommentator Skrevet 18. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2023 6 minutes ago, Camlon said: Ble raketten truffet eller var det Israel som skjøt den? Du kan ikke forvente at vi skal tro på Hamas over Israel hvis dere presenterer ulike forklaringer uten bevis. Du har heller ikke svart på noen av mine innlegg. IDF sier selv (video jeg postet nå nylig) at "missile misfired". Alt er forklart i detail av IDF. Det ble ikke skutt ned (eller "truffet") av IDF. Nå venter jeg bare på at norske media og alle ekspertene (Egeland, Gilbert, Wolasmal etc) kommer ut med en beklagelse og hvor de lover å være mere kritisk neste gang Hamas hevder at Israel har bombet sykehus med over 500 drepte inkludert mange barn. 10 1 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Ekspertkommentator skrev (20 minutter siden): Nå venter jeg bare på at norske media og alle ekspertene (Egeland, Gilbert, Wolasmal etc) kommer ut med en beklagelse og hvor de lover å være mere kritisk neste gang Hamas hevder at Israel har bombet sykehus med over 500 drepte inkludert mange barn. Hva mener du Yama Wolasmal skal beklage? Å videreformidle utsagn fra partene? Etter min mening er han Norges dyktigste utenrikskorrespondent, som Nome sier kanskje den beste Norge noensinne har hatt også. Tydelig, objektiv, empatisk og balanserende selv når han utsetter seg for livsfare. En veldig vanskelig jobb å dekke Midtøsten der så mange har piggene ute og leter etter noe de mener er feil. Det holder å bare si ett ord feil, så klikker noen i vinkel. Ser dessverre den siste uka at han utsettes for hets og rasisme fordi han ser ut som han gjør, det er utrolig synd. Spoiler Spoiler Endret 18. oktober 2023 av Snikpellik 3 5 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 6 minutes ago, Ekspertkommentator said: IDF sier selv (video jeg postet nå nylig) at "missile misfired". Alt er forklart i detail av IDF. Det ble ikke skutt ned (eller "truffet") av IDF. Nå venter jeg bare på at norske media og alle ekspertene (Egeland, Gilbert, Wolasmal etc) kommer ut med en beklagelse og hvor de lover å være mere kritisk neste gang Hamas hevder at Israel har bombet sykehus med over 500 drepte inkludert mange barn. Riktig, ville bare påpeke at han har presentert ulike forklaringer. Begge deler kan ikke vært sant samtidig. Hadde Israel gjort angrepene så hadde norske aviser vært fylt opp med fordømmelser av Israel, men idag må jeg scrolle langt ned for å finne nyheter om sykehusangrepene og Egeland og Gilbert sier ingenting. Det er tydelig at folk som Egeland og Gilbert ikke bryr seg om palestinske dødsfall hvis de ikke kan bruke det mot Israel. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Camlon skrev (6 minutter siden): idag må jeg scrolle langt ned for å finne nyheter om sykehusangrepene og Egeland og Gilbert sier ingenting. Det er tydelig at folk som Egeland og Gilbert ikke bryr seg om palestinske dødsfall hvis de ikke kan bruke det mot Israel. Det er vel ikke akkurat Jan Egeland sin feil at mediene ikke formidler alle hans uttalelser. Han har vært aktiv på Twitter i dag, der han på sedvanlig vis ber om stans i missilangrep både fra Gaza og mot Gaza. Han konkluderer heller ikke med hvem som står bak. Endret 18. oktober 2023 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gargantua Skrevet 18. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) 9 minutes ago, Snikpellik said: Det er vel ikke akkurat Jan Egeland sin feil at mediene ikke omtaler hva han uttaler. Han har vært aktiv på Twitter i dag, der han på sedvanlig vis ber om stans i missilangrep både fra Gaza og mot Gaza. Han konkluderer heller ikke med hvem som står bak. Litt sent å komme med floskler nå, Egeland, når du nærmest falt i staver mens du fordømte det "grusomme israelske angrepet", som du kalte en krigsforbrytelse i går. Litt rask på avtrekker'n der, Egeland, i din iver etter å svartmale. Hva skulle Israel vinne på å bombe et sykehus, egentlig? Det virker ulogisk og lite plausibelt. https://tv.vg.no/video/276735/minst-500-skal-vaere-drept-i-angrep-i-gaza Endret 18. oktober 2023 av Gargantua 10 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Just now, Snikpellik said: Det er vel ikke akkurat Jan Egeland sin feil at mediene ikke omtaler hva han uttaler. Han har vært aktiv på Twitter i dag, der han på sedvanlig vis ber om stans i missilangrep både fra Gaza og mot Gaza. Han konkluderer heller ikke med hvem som står bak. De siterer han ikke, fordi det han sier gir null mening. Ville vi argumentert for fredsforhandlinger om en av Russlands raketter traff et russisk sykehus og de skyldte på Ukraina? Naturligvis ikke. Hvis Hamas står bak så styrker det argumentet om at Hamas må fjernes fra makten, siden fred vil bare føre til at de skaffer seg nye våpen som de bruker til å drepe Israelere og Palestinere. Og igår sa han at USA ikke kan støtte Israel hvis det viste seg å være Israel. Hvorfor sier han ikke det samme om Hamas og deres arabervenner? 4 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Gargantua skrev (10 minutter siden): Litt sent å komme med floskler nå, Egeland, når du nærmest falt i staver mens du fordømte det "grusomme israelske angrepet", som du kalte en krigsforbrytelse i går. Litt rask på avtrekker'n der, Egeland, i din iver etter å svartmale. Hva skulle Israel vinne på å bombe et sykehus, egentlig? Det virker ulogisk og lite plausibelt. Har du kilde på det sitatet ("grusomme israelske angrepet")? Jeg finner ingen slike sitater fra Egeland i går. Han ble intervjuet av VG i går, men det er ikke noe slikt sitat der: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas Han beskylder dog i dag Hamas/Islamic Jihad for krigsforbrytelser i et intervju med Dagsavisen: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/10/18/egelands-bonn-til-biden-vapenhvile-na/ Jeg ser per nå ikke at Egelands uttalelser er noe mer konkluderende eller skiller seg fra uttalelsene som kom fra for eksempel Scholz, Biden og Macron i starten? Endret 18. oktober 2023 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Har media snudd, er det nå Islamistiske Jihad som nå er de som har bombet seg selv? Ser alle de Twitter-meldingene dere legger ut her, det ser svært sannsynlig ut Altså, ingen JDAM likevel 4 Lenke til kommentar
Seyfert Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Noen som har merket seg at "nyheten" om sykehusbombingen på Gaza synker lenger og lenger nedover norske nettaviser etterhvert som det viser seg at det ikke var en israelsk rakett likevel...? 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg BBQsaus Skrevet 18. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2023 Unnskyld meg, men hva i helvete er det egentlig som skjer nå? Mediene og hele verdens folkeopinion slaktet Israels angrep på et sykehus igår med minst 500 drepte. Dette fremsto som nesten like sjokkerende som angrepet Hamas utførte mot Israel 7. oktober. Muslimske statsledere fordømte Israel, Erdogan var fra seg av sinne i følge flere medier, andre muslimske statsledere avbrøt planlagte møter med Biden. Pro-palestinere over verden gikk ut i gatene pga dette, konsulater, ambassader og synagoger ble angrepet! I Norge hadde vi både Jan Egeland, en haug med politikere, kjendiser og ulike pro-palestinske organisasjoner som stemplet det israelske angrepet som en krigsforbrytelse og det som verre er. Og idag viser det seg at det er palestinerne selv som har utført angrepet, sannsynligvis pga en feil ved utskytning av raketter mot Israel? Vi vet fremdeles ikke om antallet døde var overdrevet og om det var et sykehus som ble bombet eller om det var en parkeringsplass rett ved. Idag er denne saken plutselig dyttet langt ned på mange nettaviser. Hva i helvete er dette? Skal liksom ikke saken være så viktig lenger fordi det var palestinerne selv som utførte angrepet? Skulle likt å visst hvordan dette ville sett ut idag dersom alt pekte mot at dette var en villet handling fra Israel. Og hvor er selvransakelsen fra media? Og folk - alle som ropte at Israel hadde begått en av århundres verste massakre - hvor er det blitt av disse idag? Jeg har aldri orket å sette meg inn i eller delta i Israel-Palestina konflikten fordi den er såpass umulig å finne en løsning på og fordi følelser og hat er så sterkt fra begge kanter. Men denne gangen observerer jeg en ufattelig skummel utvikling blant medier, folk og sosiale medier som har en helt sinnsyk virkelighetsoppfatning av hva som skjer. Nærmest all skyld legges på Israel, og alvorlige ting som gjøres fra den andre siden blir unnskyldt med hva Israel har gjort mot Palestina tidligere. Forsvarskrig rettferdiggjør terror? Har folk mistet gangsynet helt? Er det Ukraina-Russland-konflikten som har gjort folk helt blinde for viktige nøyanser? Jeg forventer ikke så mye av folk på forum, twitter osv osv fordi det er en haug med folk som har sin historie, sitt verdensbilde og mange setter ting på spissen for å få oppmerksomhet. Men jeg begynner å bli ganske bekymret over hva som ser ut til å være majoritetens oppfatning. Og jeg er ganske sjokkert over hvordan media dekker dette. Jeg syns NRK f.eks. rett etter angrepet hadde en god og ganske objektiv dekning. Nå vinkles det seg mer og mer til fordel for den pro-palestinske siden for hver dag som går, og ekstreme stemmer som Gilbert får stå imotsagt på direkte TV. Gårsdagen viser at dette ikke kommer til å ende bra. Den ene siden i konflikten er virkelig ute etter blod. Og den andre siden har ingen annen måte å forsvare seg på enn å ta Hamas. Jeg er dypt bekymret over hvordan Europa og verden for øvrig blir dratt inn i denne konflikten nå. 14 3 4 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 10 minutes ago, Snikpellik said: Har du kilde på det sitatet ("grusomme israelske angrepet")? Jeg finner ingen slike sitater fra Egeland i går. Han ble intervjuet av VG i går, men det er ikke noe slikt sitat der: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas Han beskylder dog i dag Hamas/Islamic Jihad for krigsforbrytelser i et intervju med Dagsavisen: https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/10/18/egelands-bonn-til-biden-vapenhvile-na/ Jeg ser per nå ikke at Egelands uttalelser er noe mer konkluderende eller skiller seg fra uttalelsene som kom fra for eksempel Scholz, Biden og Macron i starten? Beklager. Han sa ikke "grusomt", han sa "absolutt helt fryktelig". Han sier også "Dette er en enorm luftkampanje mot et tett befolket område fullt av helt uskyldige kvinner og barn som har ingenting med Hamas å gjøre." 4 1 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 1 hour ago, Rhabagatz said: Hittil er det ca. 3000 døde sivile i Gaza, uten å ta med sykehushendelsen. Det er ca. 4 ganger flere en i Ukraina hittil i 2023. Greit med perspektiver. Vel 170.000+ russiske menn har dødd i Ukraina i 2023. Og titusener av ukrainske menn som er like uskyldige som sivile Litt mer kontekst og perspektiv Palestinerne angrep også Israel, Ukraina angrep ikke Russland Palestinerne forsøker å utslette israelerne, Ukraina forsøker ikke å utslette Russland Palestinerne er ansvarlig for alle sivile dødsfall også på sin egen side Ukraina har relativt få sivile tap ene og alene fordi vi støtter Ukraina og har gitt dem antiluftskyts og andre våpen som nøytraliserer russernes herjinger. USAs våpenstøtte til Israel sørger for det samme - et troverdig forsvar. Frontlinjen i Ukraina er ca. 25 ganger lengre enn hele Gazas grense til Israel Legger palestinerne eller russerne ned våpnene blir det fred. Legger Israel eller Ukraina ned våpnene blir det folkemord. 3 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Påståtte tapstall gikk også fra 500 til 600 til 1300 i sosiale medier. Og nå som det er en Islamsk Hellig Krig rakett så er estimatet på 20. Dette er som sagt forøvrig ikke først gang palestinerne bomber seg selv og legger skylden på Israel. Det har skjedd mange ganger. Mediene lærer aldri. 8 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 1 minute ago, Brother Ursus said: Påståtte tapstall gikk også fra 500 til 600 til 1300 i sosiale medier. Og nå som det er en Islamsk Hellig Krig rakett så er estimatet på 20. Dette er som sagt forøvrig ikke først gang palestinerne bomber seg selv og legger skylden på Israel. Det har skjedd mange ganger. Mediene lærer aldri. De må føle seg passe dumme, de som demonstrerte utenfor Israels ambassade i går kveld/natt, da. https://www.nettavisen.no/nyheter/fortviler-over-sykehusangrepet-vare-familier-er-pa-gaza/s/5-95-1398995 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå