Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Diskusjonsteknikken kan klassifiseres som en form for generalisering eller kollektiv anklage. Denne teknikken innebærer å tilskrive en bestemt oppførsel eller holdning til en bred gruppe mennesker uten å spesifisere individer. Dette kan være problematisk av flere grunner:

  • Mangel på Spesifisitet: Når debatantene det gjelder ikke nevnes, blir anklagene vage og uklare. Dette kan føre til misforståelser og misvisende antagelser om gruppens medlemmer.
  • Overgeneralisering: Å tilskrive en oppførsel eller holdning til en hel gruppe kan være misvisende, da det sannsynligvis er betydelige variasjoner innen gruppen.
  • Reduserer Dialogens Kvalitet: Slike generaliseringer kan hindre konstruktiv dialog og forståelse, da de ikke inviterer til nyansert diskusjon eller individuell ansvarliggjøring.

Det der er chat-gpt, er det ikke? Jeg ser ikke helt hvordan det rent konkret omfatter det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Hvordan ser du ikke det?

Hvordan ser jeg ikke det? Det er jo det jeg gjør (derav jeg skrev "det der er chat gpt". Spørsmålet er hvorfor du føler du har behov for å bruke/blande inn KI for å diskutere?

Theo343 skrev (12 minutter siden):

Saken er at "dere som.vet hvem dere er" type utsagn fører til vage og upresise generaliseringer som ikke fører til noe konkret eller kvalitativt i diskusjonen.

Ikke noe sted i innlegget mitt skrev jeg "dere som vet hvem dere er", jeg skrev at det rett og slett er folk med like ekstreme meninger som Gilbert som deler sine meninger her, for å gjøre det klart at det er folk på begge sidene av ytterpunktene som prøver å påvirke diskusjonen.

Theo343 skrev (14 minutter siden):

Kulturkrigerne?

Ja folk som prøver å slå politisk mynt ved å komme med sleivspark til det politiske spekteret de ikke identifiserer seg med og hele tiden blande inn høyre/venstresiden i debatten. Enten det gjøres åpent og direkte eller indirekte.

Et eksempel her er jo nettopp Gilbert. Vi vet alle hvilken politisk slagside han har. Og det er en favorittsport blant mange å bruke b.la Gilbert til å male en bred pensel over sine meningsmotstandere.

Lenke til kommentar

Jeg mente heller ikke det ble irrelevant å ta frem Gilbert. 

Quote

Det er mange her inne (spesielt kulturkrigerne) som bedriver ren skjær apologi for IDF og Israel og deres overgrep mot den sivile Palestinske befolkningen på lik linje som Gilbert bedriver apologi for terrororganisasjonen Hamas.

Men at dette ble generaliserende. "Det er mange her inne (spesielt kulturkrigere)"....  "som driver med apologi"... for xxx. Men uansett, jeg reagerte bare på den generaliseringen. Det var ikke ment som noen big deal.

Uansett så minnet også ordbruken meg om en artikkel jeg hadde lest en gang og fant den i klassekampen.
https://klassekampen.no/artikkel/2022-09-10/en-apologi-for-kulturkrigerne

Jeg synte den type formuleringen kanskje passet bedre i en slik artikkel enn når vi snakker direkte til hverandre her. Men det trenger ikke være riktig :) Jeg forstod også at det var ment som en oppsummering av deltakere, men ja ferdig.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Israelerne siden 1980-årene hadde pleiet et viktig forhold med Kina og hadde fram til nylig en meget sentral plass i utvikling av den høyteknologiske industrien i Kina og utvikling av det globale komponentmarkedet. Dette kan det bli slutt på, for Xi har nylig lagt ned byråkratiske hindringer på delvareeksport til Israel. Denne idioten i Beijing realisert ikke hvor viktig den israelske forretningsstanden med sine forankringer til det internasjonale banksystemet og vestlig forretningsstand hadde vært for den kinesiske veksten, og at de hadde i tjue år vært "skjoldet" mellom Kina og USA. Amerikanerne hadde lenge irritert seg over dette, nå fryder de seg. I selve Kina hadde det vært sjokkerende episoder hvor kommunistiske demonstrasjoner hyllet Mao og vil forkaste kapitalisme - som gjøre meget mange helt fra seg. 

Og houthiene har satt den europeisk-kinesiske direktehandelen i direkte fare. Selv om amerikanerne vil angripe houthiene, har det etter hvert kommet fram at en defensiv strategi uten å løse problemet kan være fordelaktig, ettersom hvis vareflyten fordyres, kan det redusere den kinesiske innflytelse på den europeiske vareøkonomien som er i meget sår behov for en retur til innfødte produksjon. 

Det er nå blitt meget åpenbart, også for mektige kapitalinteresser og partipolitiske krefter, at Xi vil helt bryte med Dengs økonomidoktrinen om å omgjøre Kina til verdens markedsprodusent. Dette vil israelerne og jødisk-vestlige kretser aldri glemme, de vil deretter kutte ut kineserne i fremtiden. I selve EU ser man at høyrepopulistene splittes i to mellom disse som vil ha innfødt produksjon og disse som har antivestlig agenda ved å kople seg på Kina.

Proteksjonistene er i ferd med å vinne anerkjennelse i USA og EU, hvor det har blitt etter hvert realisert at utkontrakteringsøkonomien har blitt en gryende katastrofe for dem. Frankrike for eksempel så ut til å ha fått nok av fiaskohistorien som EU har blitt - de har ikke opplevd økonomisk vekst på hele tjue år siden EU oppsto, og er i ferd med å bli lei av "frihandel" slik at nærmeste alle med unntak av Macron, som selv er blitt nølende, har stilt seg avvisende. I Tyskland har man i tillegg til kraftkrisen opplevd at deres interne marked hadde blitt sterkt utarmet da man var fokusert på eksport, slik at en misbalanse som har brakt dem ut i resesjon, oppsto. 

Så Hamaskrigen er i ferd med å utløse makroøkonomiske ringvirkninger globalt sett. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (54 minutter siden):

Frankrike for eksempel så ut til å ha fått nok av fiaskohistorien som EU har blitt - de har ikke opplevd økonomisk vekst på hele tjue år siden EU oppsto, og er i ferd med å bli lei av "frihandel" slik at nærmeste alle med unntak av Macron, som selv er blitt nølende, har stilt seg avvisende.

Det er nok helt andre ting enn EU som gjør at Frankrike har hatt problemer. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Det er nok helt andre ting enn EU som gjør at Frankrike har hatt problemer. 

Ordet "Frihandel" har blitt upopulært i Frankrike som i kontrast til Tyskland har ikke opplevd oppgang etter EU oppsto i sin nåværende form i 2002 da euroen innføres, den gang var EU-skepsisen ganske stor fordi man vil nødig gi slipp på francen og åpne opp landegrenser fordi Schengen fullbyrdet den siste fasen i 1995-2004. (Schengen var "formelt" innført i 1995, men det var i 2004 alle EU-medlemstater avskaffet sine grensekontrollene) Det er mange franskmennene som har blitt lunkestemt fordi det har ikke gått som ønskelig fra et fransk perspektiv. Det er også i Frankrike det er voksende kinaskepsis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 27.12.2023 at 10:35 AM, JK22 said:

Det er nå blitt meget åpenbart, også for mektige kapitalinteresser og partipolitiske krefter, at Xi vil helt bryte med Dengs økonomidoktrinen om å omgjøre Kina til verdens markedsprodusent. Dette vil israelerne og jødisk-vestlige kretser aldri glemme, de vil deretter kutte ut kineserne i fremtiden. 

Pragmatisk sett så tror jeg både Israel og Kina vil tjene på å komme nærmere hverandre igjen. Den eneste grunnen til at Kina støtter Hamas nå er fordi de ønsker et godt forhold til Iran og de ønsker ikke å skape uvenner med mektige land i midtøsten som Saudi Arabia. Ingen av dem bryr seg om palestinerenes rettigheter, men de kan ikke støtte Israel når de tar liv av mange uskyldige sivile for å kunne utslette Hamas.

Når krigen er ferdig, Hamas blir en utenlandsk terrorgruppe og Netanyahu er byttet ut, så bør Israel vinne tilbake Saudi Arabias nøytralitet. Da kan kineserene komme tilbake til Israel for business. 

Med støtte fra flere land enn USA, så kan Israel ha en tryggere fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel vil nok aldri få flere venner enn USA med dagens regjering og apartheid-lignende politikk. De har jo knapt USA på sin side nå, og det skinner gjennom at Biden-administrasjonen er mest opptatt av sine egne interesser i regionen fremfor å assosieres med Netanyahus utryddelsesprosjekt.

Biden ville garantert tatt enda lengre avstand enn han har gjort dersom det ikke var ensbetydende med å tape det amerikanske presidentvalget, der man er avhengig av en solid andel av kristenevangelikernes stemmer.

Det er dog interessant å se den store og voksende antikrig-bevegelsen blant nord-amerikanske jøder, som flere steder har demonstrert i tusentall mot Netanyahu og drapene på sivile. Et ganske nytt fenomen, og kanskje kan det påvirke den amerikanske innenrikspolitikken noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snikpellik said:

Israel vil nok aldri få flere venner enn USA med dagens regjering og apartheid-lignende politikk. De har jo knapt USA på sin side nå, og det skinner gjennom at Biden-administrasjonen er mest opptatt av sine egne interesser i regionen fremfor å assosieres med Netanyahus utryddelsesprosjekt.

De klarte å vinne over Saudi Arabia før Hamas angrep, så jeg er ikke så pesimistisk som du er. 

Land som Saudi Arabia, Russland og Kina er ikke imot Israel fordi de er palestina-venner. Alle 3 gjør lignende eller verre handlinger andre steder i verden. Deres kritikk mot Israel handler faktisk mer om mostand mot vesten enn Israels handlinger.

 

Quote

Biden ville garantert tatt enda lengre avstand enn han har gjort dersom det ikke var ensbetydende med å tape det amerikanske presidentvalget, der man er avhengig av en solid andel av kristenevangelikernes stemmer.

Krig er sjeldent populært, men noen ganger et nødvendig onde for å oppnå et mål. Støtten idag sier lite om hva støtten blir om 1 år.

Jeg er ikke enig at Biden prøver å få kristenevangelikere sine stemmer. De stemmene har demokratene tapt og de mister flere stemmer ved å appelere til dem enn de vinner. Årsaken til at Biden blir tvunget til å støtte Israel er fordi muslimske terrorgrupper er lite populært i USA. Det vil ikke forandre seg etter at krigen er ferdig, det vill bare bli enda tydligere om Hamas og lignende grupper begynner å angripe vestlige mål istedenfor bare Israel.

Ytre høyre er også på fremskritt i både Europa og USA, og det vil naturligvis være naturlig for ytre høyre å støtte Israel.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Denne israelske artikkelen omkring gisseltragedien 15. desember 2023 avslører meget grunnleggende svakheter i den israelske soldatens trening, doktrine og mentalitet - de gjør nærmest alt for å unngå personelltap, unngå å sjekke ut områder med en iboende redsel, skjøt først uten varsling, adlydd ikke sine befalhavende, manglende kommunisering og sist, men ikke minst; manglende bevissthet mot omgivelsene. 

Battalion chief told hostage to approach; when he did, a soldier shot him, probe finds | The Times of Israel

Disse israelske soldatene oppførte seg akkurat som de amerikanske soldatene i såkalte "free fire zones" i Vietnamkrigen hvor enhver som beveges seg i disse utskilte områder som skulle være "evakuert", skal utryddes uten nåde! Selv om dette er strengt forbudt - My Lai-massakren var akkurat et slikt resultat av slik praksis. Da amerikanerne etter krigen undersøkte hva som hendt under slike FFZ-oppdrag, fant de ut at restriksjonsfri maktbruk fulgt til udisiplin, overgrep og fordommer som gjort at den vietnamesiske sivilbefolkningen og de amerikanske soldatene utviklet et hatforhold mot hverandre. "The only good village; is a burned village."

I praksis er den israelske offensiven inn i Gazastripen en "free fire zone"-operasjon, og da åpner det for systematisk krigsforbrytelser mot sivilistene som bli værende, ettersom man logisk mente alle gjenværende er potensielle terrorister og dermed burde elimineres - det er mulig at det er store mørketall som verken Hamas eller IDF vil avsløre, om menn som ikke er militante. Militante som kledd seg i sivilt, gjort at israelerne ikke kan skille ut sivilister, og dermed meie ned alle de kom over, som sett med disse gislene. 

Og; istedenfor å straffe soldatene som et eksempel valgt de å la være; dette betyr at Gallant i praksis vil ha et krigsforbrytelsesregime fordi ved å ha så få soldater, vil han dermed tillate eksesser for å kunne vinne en kamp mot en usynlig fiende som ikke følge spilleregler i sivile omgivelser. 

Da må israelerne stoppe. De må stoppe før de kommer til de gjenværende befolkede deler av Gazastripen hvor de risikere å lansere massemord med sine oppjagede, demoraliserte og hatfylte soldater som ikke er lenge under disiplinær kontroll. I verste fall må de trekkes ut - uten å kunne fullbyrde det viktige oppdraget med å ødelegge Hamas. 

Dette er feil strategi. Denne strategien er nederlagsdømt! 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...