Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (4 minutter siden):

Israel rapporter tallene som tjener dem, det er ingen overraskelse. De har sikkert oversikt over sivile dødsfall også.

Norsk media rapporter Hamas sine tall som fakta. Med tanke på at du ikke har grunnlag til å si at tallene til Hamas er troverdige, synes du ikke det er et problem?

Vi går i sirkel her:

Tallene som har kommet fra helseministeren har stemt tidligere. 

— 2008 war: The ministry reported 1,440 Palestinians killed; the U.N. reported 1,385.

— 2014 war: The ministry reported 2,310 Palestinians killed; the U.N. reported 2,251.

— 2021 war: The ministry reported 260 Palestinians killed; the U.N. reported 256.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hamas-says-over-7300-killed-in-war-un-backs-toll/

https://aoav.org.uk/2023/are-the-gazan-casualty-figures-being-reported-reliable-two-conflict-experts-compared-the-numbers-to-previous-attacks-and-conclude-they-are-credible/

https://edition.cnn.com/2023/11/07/world/gaza-death-toll-accuracy-unicef-intl-hnk/index.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Iver skrev (3 minutter siden):

Det sto i en post for noen sider siden: (https://special.now14.co.il/israel-wins/)

 

Det der er ikke Israel, det er «Israels Fox News», den konservative nyhetskanalen Channel 14. Jeg har lenket til den oversikten der flere ganger selv i denne tråden.

Channel 14 oppgir ingen kilde på tallene i oversikten. Israel eller IDF har ikke sluppet noen tall på drepte og skadde i Gaza eller totalt drepte Hamas-terrorister.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kjell Iver said:

Det er ikke noe som tilsier at tallene er feil enda. Syns faktisk (som nevnt), at det er mer usannsynlig at israel har gruslagt 28 000 bygninger og kun drept 5000-10 000 sivile - slik du påstår over her.

hvor har du dette fra?

Hamas rapporterer 5000 - 10000 dødsfall, så det betyr at du mener at Hamas sine tall er usannsynlige.

Da spør jeg igjen, norsk media rapporter Hamas sine tall som fakta. Med tanke på at du ikke har grunnlag til å si at tallene til Hamas er troverdige, synes du ikke det er et problem?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Channel 14 oppgir ingen kilde på tallene. Israel eller IDF har ikke sluppet noen tall på drepte og skadde i Gaza eller totalt drepte Hamas-terrorister.

OK - takk for oppklaringen. Er det ikke slik i et demokrati at om noen legger ut tall for tap i en stor nyhetskanal over lengre tid bør myndighetene tilbakevise tallene eller bekrefte tallene? Det ville vært veldig naturlig selv i krigstid, men fog of war gjør vel at vi ikke får disse tallene før senere. 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Hamas rapporterer 5000 - 10000 dødsfall, så det betyr at du mener at Hamas sine tall er usannsynlige.

Da spør jeg igjen, norsk media rapporter Hamas sine tall som fakta. Med tanke på at du ikke har grunnlag til å si at tallene til Hamas er troverdige, synes du ikke det er et problem?

Ehhh - men om israel ikke rapporterer tall så kan man vel heller ikke basere seg på noe annet enn Hamas sine tall. 

11000 drepte - 3000 savnet hvorav 4000 er barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, PrettyBoy said:

Så 28.000 bygninger bomba, helt sikkert fordi en Hamas dude var inni bygget regner jeg med, hvorfor skulle de ellers bombe bygget. Så da har de drept ca 11.000 terrorister, 1000 utafor, Israel opplyser også at det er 25.000+ skadde, regner med at disse er terrorister, så nærmer vi oss slutten da.

Det er titusenvis av Hamas-soldater så nei vi nærmer ikke oss slutten.

Tror du virkelig at bare 1000 Hamas soldater har blitt drept? Det virker rimelig oppsiktsvekkende siden det er rapportert at 1000 Hamas soldater har blitt drept utenfor Gaza, de har bombet tusenvis av Hamas-mål og omringet hele Gaza by. Alt dette har skjedd med noen få hundre militære dødsfall i Gaza?

 

1 hour ago, PrettyBoy said:

Vi går i sirkel her:

Tallene som har kommet fra helseministeren har stemt tidligere. 

— 2008 war: The ministry reported 1,440 Palestinians killed; the U.N. reported 1,385.

— 2014 war: The ministry reported 2,310 Palestinians killed; the U.N. reported 2,251.

— 2021 war: The ministry reported 260 Palestinians killed; the U.N. reported 256

Dette har jeg allerede besvart. Hvor tror du FN får sine tall fra? Det eneste du beviser er at Hamas sine tall stemmer overens med Hamas sine tall.

Endret av Camlon
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kjell Iver said:

Ehhh - men om israel ikke rapporterer tall så kan man vel heller ikke basere seg på noe annet enn Hamas sine tall. 

11000 drepte - 3000 savnet hvorav 4000 er barn. 

Israel rapporterer 11500 døde terrorister, så det har kommet tall fra Israel også.

Og du prøver du å bytte tema. Du skrev at 5000 - 10000 sivile er helt usannsynlig, men Hamas rapporterte omtrent det samme antallet sivile dødsfall. Med andre ord du tror Hamas sine tall er usannsynlig.

Du kan ikke ha det begge veier.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Snikpellik said:

Hvor? Kilde?

Samme som ble nevnt over. 

Du skriver at det kommer fra Israels Fox News og er ikke bekreftet fra offisielle kilder. Jeg ser ikke det som veldig relevant om det er bekreftet eller ikke.

Hadde Fox News laget en infoside om en krig USA var involvert i, så ville de brukt data fra det amerikanske militæret. Om tallene var vill fantasi så ville amerikanske myndigheter sagt ifra. Jeg forventer det samme fra Israel og tallene er mest sannsynlig fra IDF.

image.png.1c857fc28b59e9a27c2fda1a4d0a11a2.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Samme som ble nevnt over. 

Du skriver at det kommer fra Israels Fox News og er ikke bekreftet fra offisielle kilder. Jeg ser ikke det som veldig relevant om det er bekreftet eller ikke.

Hadde Fox News laget en infoside om en krig USA var involvert i, så ville de brukt data fra det amerikanske militæret. Om tallene var vill fantasi så ville amerikanske myndigheter sagt ifra. Jeg forventer det samme fra Israel og tallene er mest sannsynlig fra IDF.

image.png.1c857fc28b59e9a27c2fda1a4d0a11a2.png

Er du helt alvorlig nå?

Det virker som du har bestemt deg for noe først og så forsøker å dikte opp et slags snodig rasjonale for hvorfor det skal stemme.

Først hevder du Israel rapporterer 11500 drepte terrorister. Du blir spurt om kilde på det, men det har du ikke.

Årsaken er at Israel ikke har kommet med noen slike tall. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prime Minister Benjamin Netanyahu indicates Israel will oppose the return of the Palestinian Authority to Gaza following the war there against Hamas - TOI

This is a stance that directly contradicts US policy, with Secretary of State Antony Blinken having said on Wednesday, for instance, that Gaza must have “Palestinian governance, Gaza unified with the West Bank under the Palestinian Authority.”

Taking a question on the issue, Netanyahu reiterates first that, after the war, Israel will retain “overall security control, including the capacity to go in whenever we want to eliminate terrorists who may pop up again.”

“I will tell you what there will not be. There will not be Hamas,” he says. “There will also not be a civil authority that educates its children to hate Israel, to kill Israelis, to eliminate the State of Israel.
There cannot be an authority that pays the families of murderers based on the number they murdered.
There cannot be an authority whose leader still has not condemned the terrible [October 7] massacre 30 days later,” the premier says, referring to PA President Mahmoud Abbas. “That cannot be.”

“There needs to be something else there. But in any case, we must have security control,” he adds. “I insist upon it. There may be pressure on this issue. I don’t intend to cave.”

He adds: “Completion of the task [of the war in Gaza] requires that on the day after Hamas, another Hamas cannot rise there.”

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snikpellik said:

Er du helt alvorlig nå?

Ja, jeg tror ikke Israels Fox news ville funnet på tall og publisert dem. Og jeg tror ikke Israelske myndigheter ville tillate det. Og imotsetning til Hamas sine tall, så gir de mening.

 

 

Quote

Det virker som du har bestemt deg for noe først og så forsøker å dikte opp et slags snodig rasjonale for hvorfor det skal stemme.

Først hevder du Israel rapporterer 11500 drepte terrorister. Du blir spurt om kilde på det, men det har du ikke.

Årsaken er at Israel ikke har kommet med noen slike tall. 

Det er ikke jeg som publiserte kilden, det var PrettyBoy som publiserte den først. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det ikke var bekreftet, så jeg skrev Israelske myndigheter.

Du har fortalt oss at det ikke er bekreftet. Du har gitt oss ingen kilder for at dette er korrekt, men hvis du har rett så er jeg rimelig sikker på at det fortsatt er fra Israel og ikke oppdiktet av en TV-stasjon. Hvis du mener det er sannsynlig at det er oppdktet, så kan du fortelle hvorfor.

Det handler derfor ikke om å oppdikte rasjonale, jeg bare skriver hva jeg mener. Dette er et debattforum, du bør tolerere at andre har andre meninger enn deg selv.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Det er ikke jeg som publiserte kilden, det var PrettyBoy som publiserte den først. Jeg visste ikke på det tidspunktet at det ikke var bekreftet, så jeg skrev Israelske myndigheter.

Så mye bla bla det var da, det har blitt rapport litt over 11.000 døde, det og det samme har den nyhetskanalen+-. Det har blitt rapport rundt 25.000 skadde og det har den nyhetskanalen også gjort. Hva er problemet? Mao de mest sannsynlig bruker samme tall som helsemyndighetene gir ut+-. Det var det som var poenget mitt, men det fikk du kanskje ikke med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

PrettyBoy skrev (2 timer siden):

Så 28.000 bygninger bomba, helt sikkert fordi en Hamas dude var inni bygget regner jeg med, hvorfor skulle de ellers bombe bygget. Så da har de drept ca 11.000 terrorister, 1000 utafor, Israel opplyser også at det er 25.000+ skadde, regner med at disse er terrorister, så nærmer vi oss slutten da.

Camlon skrev (2 timer siden):

Tror du virkelig at bare 1000 Hamas soldater har blitt drept? Det virker rimelig oppsiktsvekkende siden det er rapportert at 1000 Hamas soldater har blitt drept utenfor Gaza, de har bombet tusenvis av Hamas-mål og omringet hele Gaza by. Alt dette har skjedd med noen få hundre militære dødsfall i Gaza?

Hva? Hvordan kommer du fram til at jeg tror det er kun 1000 Hamas soldater har blitt drept?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, PrettyBoy said:

Så mye bla bla det var da, det har blitt rapport litt over 11.000 døde, det og det samme har den nyhetskanalen+-. Det har blitt rapport rundt 25.000 skadde og det har den nyhetskanalen også gjort. Hva er problemet? Mao de mest sannsynlig bruker samme tall som helsemyndighetene gir ut+-. Det var det som var poenget mitt, men det fikk du kanskje ikke med deg.

Det stemmer ikke at nyhetskanalen rapporterer Hamas sine tall. Hamas rapporterer 11,078, ikke 11,569 dødsfall.

https://www.reuters.com/world/middle-east/gaza-death-toll-rises-israel-faces-pressure-protect-palestinian-civilians-2023-11-11/

Hamas rapporterer også 27,409 skadete ikke 25,475.

https://www.palestinechronicle.com/39-babies-are-at-risk-of-death-at-al-shifa-hospital-if-power-supply-is-cut-off-palestinian-health-minister/

 

33 minutes ago, PrettyBoy said:

Hva? Hvordan kommer du fram til at jeg tror det er kun 1000 Hamas soldater har blitt drept?

Hamas rapporterte at ca 2000 menn i krigsdyktig alder har blitt drept. Noen menn vil være sivile, så da vil det ifølge Hamas være ca 1000 Hamas soldater drept. 

Men, Israel rapporterer at de har funnet 1500 Hamas-soldater innenfor sine grenser, så det gir ingen mening.

https://www.timesofisrael.com/idf-says-gaza-border-finally-sealed-bodies-of-1500-terrorists-found-inside-israel/

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (24 minutter siden):

Hamas rapporterer 11078, ikke 11569 dødsfall, så det er ikke samme tall.

https://www.reuters.com/world/middle-east/gaza-death-toll-rises-israel-faces-pressure-protect-palestinian-civilians-2023-11-11/

Jeg fant også Hamas sine tall for skadete. Hamas rapporterer 27,409 skadete ikke 25,475.

https://www.palestinechronicle.com/39-babies-are-at-risk-of-death-at-al-shifa-hospital-if-power-supply-is-cut-off-palestinian-health-minister/

 

Hamas rapporterte at ca 2000 menn i krigsdyktig alder har blitt drept. Noen menn vil være sivile, så da vil det ifølge Hamas være ca 1000 Hamas soldater drept. 

Men, Israel rapporterer at de har funnet 1500 Hamas-soldater innenfor sine grenser, så det gir ingen mening.

 

Skjønner. Enten så er det 1500 av de 2400 menn som har blitt oppgitt, eller så har ikke helsemyndigheten i Gaza tatt med de 1500 fordi de ikke har oversikt over hvem de er ennå. Tallene vil uansett komme fram før eller siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...