Camlon Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) 13 minutes ago, Atib Azzad said: Deler av det tidligere Ottomanske riket, spesifikt Palestina, som var i Britisk mandat ble gjort til jødenes hjem som skissert i Balfour deklarasjonen. Dette er feil. Mesteparten av Palestina ble gitt til Jordan. Resten ble ikke gitt til noen, England trakk seg ut i 1948 og det ble krig mellom jødene og araberene i området. Quote On 15 May 1948, Britain gave up her mandate. The British Army departed from Palestine leaving the Jews and the Arabs to fight it out in the war that followed. https://www.nam.ac.uk/explore/conflict-Palestine Først hevdet du at jødene kom for å kolonisere Palestina, når de fleste var på flukt og nå hevder du at England ga Palestina til jødene når de i realiteten bare trakk seg ut. Hvorfor føler du et behov om å lyve om Israels historie? Endret 8. november 2023 av Camlon 5 3 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Det var FN som vedtok denne planen for å opprette Israel: https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine edit: "The resolution recommended the creation of independent Arab and Jewish States and a Special International Regime for the city of Jerusalem." Endret 9. november 2023 av Svein M 2 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 16 minutes ago, Camlon said: Dette er feil. Mesteparten av Palestina ble gitt til Jordan. Resten ble ikke gitt til noen, England trakk seg ut i 1948 og det ble krig mellom jødene og araberene i området. https://www.nam.ac.uk/explore/conflict-Palestine Først hevdet du at jødene kom for å kolonisere Palestina, når de fleste var på flukt og nå hevder du at England ga Palestina til jødene når de i realiteten bare trakk seg ut. Hvorfor føler du et behov om å lyve om Israels historie? Så Balfour-deklarasjonen og Engelsk kontroll av det tidligere Ottomanske riket har ingen konsekvens, det bare plutselig befant seg masse jøder i området med en idé om at dette prosjektet ble støttet av kolonimaktene? Jeg har aldri hevdet jødene kom for å kolonialisere Palestina, jeg hevdet Israel okkuperer Palestina og er en forlengelse av en okkupasjonsmakt, jeg mener ikke nødvendigvis de flyktende jødene hadde dette som intensjon. 3 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 1 minute ago, Atib Azzad said: Så Balfour-deklarasjonen og Engelsk kontroll av det tidligere Ottomanske riket har ingen konsekvens, det bare plutselig befant seg masse jøder i området med en idé om at dette prosjektet ble støttet av kolonimaktene? Jeg har aldri hevdet jødene kom for å kolonialisere Palestina, jeg hevdet Israel okkuperer Palestina og er en forlengelse av en okkupasjonsmakt, jeg mener ikke nødvendigvis de flyktende jødene hadde dette som intensjon. Moralen er dermed: Ikke start kriger / ta siden den til den tapende part. Og spesielt ikke 3 ganger. Og ikke minst. Ikke terroriser naboen. Så kanskje man ikke blir bombet så ofte. 6 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Just now, Atib Azzad said: Så Balfour-deklarasjonen og Engelsk kontroll av det tidligere Ottomanske riket har ingen konsekvens, det bare plutselig befant seg masse jøder i området med en idé om at dette prosjektet ble støttet av kolonimaktene? Balfour-deklarasjonen var en konsekvens av jødisk press, ikke motsatt. Uten deklarasjonen så ville jødene fortsatt flyktet til Palestina. Quote Jeg har aldri hevdet jødene kom for å kolonialisere Palestina, jeg hevdet Israel okkuperer Palestina og er en forlengelse av en okkupasjonsmakt, jeg mener ikke nødvendigvis de flyktende jødene hadde dette som intensjon Du brukte kolonisering som argument for hvorfor det er mindre verre å kaste ut jøder fra Israel enn å kaste innvandre ut av Norge. Du omtalte dem også som tilreisende zionister. 1 2 Lenke til kommentar
Maneto Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Snikpellik skrev (52 minutter siden): Hvorfor det? Mange, om ikke alle våre tradisjonelle allierte har direkte kontakt både med Hamas og Iran. Spesielt Iran er en stor og viktig aktør i regionen. Selv om Norge og andre land er dypt uenig med terrorregimer som Hamas, Iran, Taliban, Russland og så videre vil det neppe hjelpe vår sak å aldri snakke med dem. Isolasjonisme er sjeldent særlig fruktbart om man ønsker forbedret sikkerhet og å vinne frem med sine verdier. Jeg har derfor stor tro på den amerikanske tradisjonen med diplomatisk kontakt som Norge også fører. En tradisjon som amerikanerne riktignok brøt under Trumps katastrofale forsøk på å isolere USA fra omverden, men det blir en annen diskusjon. Hvem har direkte kontakt med Hamas? Av våre tradisjonelle allierte? Jeg har bare funnet Tyrkia og Russland. Regner ikke dem som våre tradisjonelle allierte? Endret 8. november 2023 av Maneto 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg robertaas Skrevet 8. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 8. november 2023 Maneto skrev (2 timer siden): Det tok Støre 4 dager og mye press å kalle Hamas en terrororganisasjon. Det er ikke første gang Støre er presset over Hamas. 10 Lenke til kommentar
Maneto Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 robertaas skrev (Akkurat nå): Det er ikke første gang Støre er presset over Hamas. Jeg vet, det er så flaut hele den saken. 3 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 2 minutes ago, Camlon said: Balfour-deklarasjonen var en konsekvens av jødisk press, ikke motsatt. Uten deklarasjonen så ville jødene fortsatt flyktet til Palestina. Du brukte kolonisering som argument for hvorfor det er mindre verre å kaste ut jøder fra Israel enn å kaste innvandre ut av Norge. Du omtalte dem også som tilreisende zionister. Det er vel ingen hemmelighet at mange jøder alltid har ønsket seg Israel til å være en jødisk stat, at England ikke drømte opp dette helt uten påvirkning har ingen konsekvens for tingenes tilstand. Jeg foreslo hvorfor PLO spesifikt ønsket Palestinske jøder velkommen (antagelig fordi den øvrige tilreisende gruppen regnes som zionister, og forstås som en trussel mot et fritt Palestina). Du foreslo at det var som å kaste ut innvandrerbefolkningen i Norge, jeg pekte på at de ikke har kommet hit med intensjonene en zionist kommer med til Israel (at sammenligningen var dårlig satt i perspektivet jeg foreslo). Nå har vi gått en hel runde (tilbake til PLO's 1964 charter), og jeg er sikker på at du finner nye ting å fremstille slik og slik hvis vi fortsetter, men la oss la være.. 6 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Hva skjedde med den tunnelen under sykehuset? Var det bare vanntank? (jeg bare lurer) 5 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 PrettyBoy skrev (1 time siden): Hva skjedde med den tunnelen under sykehuset? Var det bare vanntank? (jeg bare lurer) Ja det var nok en vanntank eller en septiktank. Terrororganisasjoner bygger selvsagt ikke tuneller tilknyttet sivil infrastuktur. 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 2 hours ago, Atib Azzad said: Det er vel ingen hemmelighet at mange jøder alltid har ønsket seg Israel til å være en jødisk stat, at England ikke drømte opp dette helt uten påvirkning har ingen konsekvens for tingenes tilstand. Ditt argument antyder at Storbritannia ga jødene Palestina. Jeg påpekte at den største delen av Palestina faktisk ble gitt til Jordan, og resten ble overlatt til seg selv da Storbritannia trakk seg ut, noe som førte til krig mellom jøder og arabere. Da forsøkte du å endre premissene ved å hevde at Storbritannia var årsaken til Israels eksistens. Dette er også misvisende; ønsket om en jødisk stat var drevet av jødene selv. Balfour-deklarasjonen var et resultat av jødisk påvirkning og var ikke grunnen til at jøder migrerte eller flyktet til Palestina. Quote Jeg foreslo hvorfor PLO spesifikt ønsket Palestinske jøder velkommen (antagelig fordi den øvrige tilreisende gruppen regnes som zionister, og forstås som en trussel mot et fritt Palestina). Hvis jeg tar meg inn i ditt hjem og fordriver alle familiemedlemmene som ikke er etnisk norske, kan jeg da si at jeg ønsker de norske familiemedlemmene velkommen? Selvsagt ikke. De er ikke invitert noe sted; de får rett og slett fortsette å bo i sitt eget hjem. Jeg forstår hvorfor Palestina ikke vil ha ikke-palestinske jøder. Med 9,4 millioner mennesker i Israel, ville en palestinsk demokratisk stat ledes av en jødisk majoritet. Palestinere ønsker ikke dette, da det ikke stemmer overens med deres syn på demokrati. Men å fjerne ikke-palestinske jøder for å få dette til, er fortsatt etnisk rensing. Quote Du foreslo at det var som å kaste ut innvandrerbefolkningen i Norge, jeg pekte på at de ikke har kommet hit med intensjonene en zionist kommer med til Israel (at sammenligningen var dårlig satt i perspektivet jeg foreslo). ... Disse 16% er ikke kommet til norge som kolonialistisk okkupasjonsmakt. Det er ikke snakk om etnisk rensning dersom Indere ønsket Engelskmenn ut av India. Jødene ankom ikke som zionister eller kolonister; de kom som flyktninger. De fleste av dem er nå enten avdøde eller gamle, og deres barn er født i Israel. De har ikke kommet til Israel, de har alltid vært der. Å påstå at det er mindre galt å fordrive dem fordi de anses som sionister, er en form for antisemittisme. 3 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 13 åring skutt i hodet av israelske soldater mens han satt i baksetet på en bil. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwWjrw/vestbredden-hamdan-13-skutt-og-drept?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-654a2961c041cc6c3664a8f3 På tide å få opp øynene og innse at Israel på ingen måte bryr seg om sivile palestinere. 1 4 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg kapitan Skrevet 8. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 8. november 2023 Psykake skrev (10 minutter siden): 13 åring skutt i hodet av israelske soldater mens han satt i baksetet på en bil. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwWjrw/vestbredden-hamdan-13-skutt-og-drept?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-654a2961c041cc6c3664a8f3 På tide å få opp øynene og innse at Israel på ingen måte bryr seg om sivile palestinere. Hvorfor snudde de bilen foran soldatene? Kunne bare kjørt rolige forbi om de hadde rent mel i posen. Derfor ble han skutt fordi han oppførte seg mistenkelig og gjør en de i dagens Gaza så må en forvente reaksjoner fra soldatene. Soldatene er der for å eliminere hamas og da ryker det med personer som oppfører seg mistenkelig. 9 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg 0laf Skrevet 8. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Svein M skrev (4 timer siden): Det var FN som vedtok denne planen for å opprette Israel: https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Partition_Plan_for_Palestine FN vedtok ikke dette, ettersom araberlandene ikke godtok det, det var kun et forslag, som aldri gikk gjennom. Som nevnt, hele området hørte i hundrevis av år til det Osmanske Riket, og falt under første verdenskrig, hvorpå de allierte tok kontroll. I og med at osmanene falt, og riket ble oppløst, så var det nødvendig med nytt lederskap, og i den anledning var den opprinnelige planen å dele Palestina mellom jøder og arabere, hvorpå araberne skulle få det som ble Jordan. De allierte hadde på det tidspunktet åpenbart frie tøyler, og all rett, til å dele området slik de ønsket. Frankrike fikk mandat over datidens Syria, og britene over Palestina, som den gang var hele Israel og Jordan. Noen avtaler bak lukkede dører, og tidligere løfter til Sharif Hussein som ledet det arabiske opprøret mot osmanene under krigen, førte til at hans sønner, Abdullah I bin Al-Hussein og hans bror Faisal, for deres hjelp under første verdenskrig, fikk henholdsvis Trans-Jordan og Irak. Trans-Jordan skulle være arabernes land i Palestina, alt øst for elven. Området vest for elven, skulle tilegnes en fremtidig jødisk stat. Etter første verdenskrig begynte jødene å komme tilbake til området, etter det muslimske kalifatets fall (osmanene). Etter andre verdenskrig, og den forførgelsen jødene opplevde, ble det av mange oppfattet som viktig at jødene igjen fikk sitt eget land, og Israel er historisk deres land, fra lenge før muslimene kom og tok over. Mange forslag fra de allierte ble utformet, men delingsplanen som ble presentert i FN ble nedstemt av araberlandene, som mente hele området skulle være arabisk. I 1948 så erklærte altså jødene sin egen stat for opprettet, uavhengig av FN og andre, og samtidig gikk alle araberlandene i området til krig mot Israel for å kaste de ut, en krig de tapte. Israel er i dag anerkjent av så å si alle land i verden, og er en eksisterende stat. Palestinerne har ingen gyldige krav på området, og har aldri hatt noen nasjon. Når de allierte tegnet opp nye grenser etter første verdenskrig, med Irak, Syria, Trans-Jordan osv. ble flere av disse nye landene opprettet, og godkjent som nye nasjoner av den internasjonale domstolen ICJ, under FN. Det er ikke noe merkeligere at Jordan eksisterer, enn at Israel eksisterer, men det er ingen som klager høylytt over beduinene og urbefolkningen i Jordan og andre araberland. Endret 8. november 2023 av 0laf 3 7 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 8 minutes ago, kapitan said: Hvorfor snudde de bilen foran soldatene? Kunne bare kjørt rolige forbi om de hadde rent mel i posen. Derfor ble han skutt fordi han oppførte seg mistenkelig og gjør en de i dagens Gaza så må en forvente reaksjoner fra soldatene. Soldatene er der for å eliminere hamas og da ryker det med personer som oppfører seg mistenkelig. Jeg er stygt redd for at du hadde ment noe annet om dette hadde funnet sted i Ukraina. 5 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 kapitan skrev (12 minutter siden): Hvorfor snudde de bilen foran soldatene? Kunne bare kjørt rolige forbi om de hadde rent mel i posen. Derfor ble han skutt fordi han oppførte seg mistenkelig og gjør en de i dagens Gaza så må en forvente reaksjoner fra soldatene. Soldatene er der for å eliminere hamas og da ryker det med personer som oppfører seg mistenkelig. Dette skjedde på Vestbredden. 1 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Psykake skrev (31 minutter siden): 13 åring skutt i hodet av israelske soldater mens han satt i baksetet på en bil. Hamdan Omar Hamdan opplyses å være 14 år, og i sin fars bil (ikke onkel) når han ble skutt, i andre medier. Det har også vært hevdet at han var medlem av Hamas, men har ikke sett det bekreftet. Enten har VG mer informasjon enn palestinske helsemyndigheter og diverse medier i området, eller så skriver de vås som vanlig. Endret 8. november 2023 av 0laf 5 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) 0laf skrev (4 minutter siden): Hamdan Omar Hamdan opplyses å være 14 år, og i sin fars bil (ikke onkel) når han ble skutt, i andre medier. Det har også vært hevdet at han var medlem av Hamas, men har ikke sett det bekreftet. Enten har VG mer informasjon enn palestinske helsemyndigheter og diverse medier i området, eller så skriver de vås som vanlig. En 14 åring ble skutt i hodet av israelske soldater fordi faren valgte å snu bilen i møte med israelske militærkjøretøy som blokkerte veien. I dine øyne proporsjonalt og logisk? Endret 8. november 2023 av Psykake 4 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Psykake skrev (7 minutter siden): I dine øyne proporsjonalt og logisk. Aner ikke? Det er umulig å svare på? Generelt sett så skyter ikke IDF folk uten grunn, så det må vel ha vært en eller annen årsak til at de åpnet ild, men i og med at det ikke er rapport hvorfor han ble skutt, eller hva IDF sin begrunnelse måtte være, så er det umulig å vite. Jeg er dog ikke like lettlurt som deg, og automatisk tror på at denne gutten og faren bare skulle levere noen "plastmapper", og snudde fordi veien var sperret, og dermed ble plaffet rett ned. Skal du selge den historien, så må det mere til enn propaganda fra VG og Palestinske Helsemyndigheter (Les : Hamas). Det sirkulerer også litt ymse på Twitter, men det er totalt ubekreftet, og jeg tror dermed heller ikke på dette : Endret 8. november 2023 av 0laf 3 2 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå