Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PrettyBoy skrev (Akkurat nå):

Jeg mente det jeg, syns han bør sende inn en klage. Så kan de gå gjennom tallene hans.

De meldte også om 500 døde på sykehuset, selv om dette nå ser ut til å være feil. Krig er uoversiktlige, det er egentlig ikke noe definitive tall vi kan stole på inntil det har roet seg og man kan telle opp

Alle tap av liv er unødvendig. På begge sider. Dette håper jeg du er enig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

De meldte også om 500 døde på sykehuset, selv om dette nå ser ut til å være feil. Krig er uoversiktlige, det er egentlig ikke noe definitive tall vi kan stole på inntil det har roet seg og man kan telle opp

Alle tap av liv er unødvendig. På begge sider. Dette håper jeg du er enig i. 

Ok, 65% som har blitt drept er kvinner og barn, 60%, 50%, 40% uansett..hjerteskjærende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (1 minutt siden):

men svar da? Sånn oppriktig, hva syns du om denne krigsføringen og måten det har blitt gjort på?

Personlig så er imot krig på generelt grunnlag. Dialog er alltid veien og gå og det har vært forsøkt i mange tiår. Jeg er uenig i at Israel går så hardt til verks - men jeg kan forstå raseriet deres akkurat etter 7.okt, fordi det Hamas gjorde den dagen var bare groteskt. Jeg kan forstå Palestinerne, jeg har som sagt før bestandig vært på deres side. Så forstår jeg også jødene, som har vært kjeppjaget og herjet med alle steder de har vært. De har ryggen mot veggen midt i midtøsten, der de ønskes utslettet. Da blir man tykkhudet. 

Saken har to sider som aldri vil møtes på midten, så skal man velge en side så mener jeg man er en idiot begge veier. For valget er for meg klinkende klart, man velger ikke side. Man ber de slutte og krige eller så får de holde på uten at de fortjener mer sympati. Globalt så finnes det større ting enn denne konflikten her som vi heller kunne brukt ressursene våre på, enn at vi skal berike noen gretne gamle gubber som sitter i hvert sitt slott, men unge og gmle må dø. Det er motbydelig, uansett hvordan du ser på det  

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PrettyBoy said:

Jeg vet ikke, med bakkeinvasjon så slipper de kanskje å drepe kvinner, barn og babyer? 
Men, hva syns du om denne krigsføringen og måten det har blitt gjort på?

Krig er groteskt. Og jeg liker ikke det som skjer overhodet. Jeg skulle ønske alt kunne stoppe umiddelbart. Men samtidig finnes det liksom ingen gode veier ut. Det finnes ingen troverdige alternative løsninger for å hanskes med Hamas.

Greia er at Hamas nok er i akkurat den situasjonen de ønsker seg. De kan angripe Israel med jevne mellomrom, samtidig med at de gjemmer seg bak sivile. Slik at Israel blir stående igjen med to valg. Enten må de angripe og risikere å drepe et stort antall palestinske sivile, eller så må de la sine egne borgere bli fritt villt. Angriper Israel, så blir hele verden forbanna. Og angriper de ikke, så risikerer Israel å bli utslettet på sikt.

Hamas derimot har et valg. Dersom de ga opp og fikk amnesti f.eks så kunne man begynne å trappe ned på tiltakene mot Gaza. Det har også vært forsøkt før. Men også de gangene stod Hamas i veien.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, PrettyBoy said:

Ok, 65% som har blitt drept er kvinner og barn, 60%, 50%, 40% uansett..hjerteskjærende.

Absolutt. Og det er helt klart at mange sivile og barn dør. Halve Gazas befolkning er barn.

Når jeg driver og "beancounter" med statistikk så er det ikke for å si at X antall sivile er akseptabelt og Y antall er uakseptabelt, men heller for å vise at Hams og FN sine tall er suspekte. Er nok ingen som har faktisk oversikt over hvor mange som er døde. 1 sivil er alltid 1 for mye.

Jokeren her er Hamas. Men i stedet for at verden legger press på dem, så har de alltid kommet til deres støtte. Den ukritiske støtten til Hamas, og den blinde kritikken av og hatet mot Israel, gjør at Israel har lite å tape på å ignorere omverdenen. Sånn har det vært gang på gang.

Hadde det vært noe hjerne eller hjerte i Hamas hadde de gitt seg opp. Men det er ikke agendaen deres. De tjener penger og prestisje på døde palestinere. Israel har paradoksalt mer å tape på palestinske dødsfall enn Hamas har. Det er også derfor de forsøker å ungå dem. Men det er også ekstremt vanskelig mtp. hvor tettpakket Gaza er.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Israel følger alle regler og viser hensyn til sivilbefolkningen på Gaza. Sivilbefolkningen har blitt oppfordra i over ei ule til å trekke sør på Gaza og der er de trygge.

Om de ikke følger disse rådene så setter de seg selv i en svært farlig situasjon. 
Hadde Israel vert like hensynsløse som Hamas ville det ikke vert en levende palestinere igjen på Gaza nå.

Så Israel viser hensyn og det er Hamas og ikke palestinere som er fienden.

Palestinere bør vokne og se at grunnen til alt ondt der nede er ene og aleine Hamas feil!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kapitan skrev (2 minutter siden):

Israel følger alle regler og viser hensyn til sivilbefolkningen på Gaza. Sivilbefolkningen har blitt oppfordra i over ei ule til å trekke sør på Gaza og der er de trygge.

Sky News analysis of satellite radar suggests that Israel has intensified its bombing of southern Gaza in the last two weeks, despite ordering residents of the north to flee southwards.

https://www.google.com/amp/s/news.sky.com/story/amp/gaza-war-satellite-data-shows-israel-intensifying-bombing-of-south-12993277

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
kapitan skrev (19 minutter siden):

Om de ikke følger disse rådene så setter de seg selv i en svært farlig situasjon. 
Hadde Israel vert like hensynsløse som Hamas ville det ikke vert en levende palestinere igjen på Gaza nå.

Så Israel viser hensyn og det er Hamas og ikke palestinere som er fienden.

Palestinere bør vokne og se at grunnen til alt ondt der nede er ene og aleine Hamas feil!

Du er klar over at de har bomba sør Gaza også? Også et annet spørsmål, sykehus i nord Gaza med 5000 mennesker som ligger for døden, hva skal de gjøre, bare reise seg opp og ta taxi sørover? Majoriteten av Palestinere ville ha stemt mot Hamas viste en poll i 2021, hadde det blitt valg. Denne er litt nyligere om hva palestinere syns om Hamas.

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/polls-show-majority-gazans-were-against-breaking-ceasefire-hamas-and-hezbollah

Endret av PrettyBoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teori: Jage Gaza folka inn ørken til Egypt, Vestbredden folka inn til Jordan, Israel tar over områdene, USA får bygget flere militærbaser i Midtøsten, Russland og Iran får ikke selge gass til Europa og Europa begynner å kjøpe enda mer gass fra Israel. Det ligger olje og gass på palestinske siden på Vestbredden og gass utenfor Gaza. Just my 2 cents.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
kapitan skrev (30 minutter siden):

Israel følger alle regler og viser hensyn til sivilbefolkningen på Gaza

Jepp. Som da denne stridsvognen reduserer denne bilen (som iflg journalistene kjøres av en familie) til atomer innenfor Gaza

Oversettelse:

Sitat

-“Se på det, ta et bilde, ta et bilde, må gud beskytte ...” -“han er ferdig” -“han snur” -*stridsvogn skyter bilen i filler* -“de traff den,det er ingen større styrke enn (X4)” -“han er ferdig, han er ferdig” -“det var en hel familie” -“SNU,SNU,SNUUUUUUU”(rettet mot andre biler som kjører nedover veien)

Israel følger alle regler og viser så mye hensyn. Lurer på hva menigheten her inne vil forsvare det med?

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (15 minutter siden):

Teori: Jage Gaza folka inn ørken til Egypt, Vestbredden folka inn til Jordan, Israel tar over områdene, USA får bygget flere militærbaser i Midtøsten, Russland og Iran får ikke selge gass til Europa og Europa begynner å kjøpe enda mer gass fra Israel. Det ligger olje og gass på palestinske siden på Vestbredden og gass utenfor Gaza. Just my 2 cents.

Ikke en spesielt logisk teori.

Hvorfor vil en tvangsflukt fra Gaza føre til flere militærbaser for USA? Og hvorfor ønsker USA flere baser i en region de allerede er godt dekket i og uansett bevisst nedprioriterer for Øst-Asia?

Og Israel har da ingen innflytelse over hvilke land Europa kjøper olje og gass fra. Og selv om de hadde det, og det finnes olje og gassreserver på Vestbredden israelerne vil ha tak i, vil det ta tiår før dette i det hele tatt er på markedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (23 minutter siden):

Jepp. Som da denne stridsvognen reduserer denne bilen (som iflg journalistene kjøres av en familie) til atomer innenfor Gaza...

I følge palestinske helsemyndigheter ....

Hvem som satt i bilen, hvorvidt de hadde våpen, eller hvorfor IDF valgte å åpne ild mot bilen, er dog ikke kjent. Med mindre man stoler på opplysninger fra Hamas vel og merke.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (2 minutter siden):

I følge palestinske helsemyndigheter ....

Nei det er i ifølge videoen jeg postet, der du kan se bilen prøver å snu for å komme seg unna der journalistene i videoen sier det var en familie i bilen.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jepp. Som da denne stridsvognen reduserer denne bilen (som iflg journalistene kjøres av en familie) til atomer innenfor Gaza

Oversettelse:

Israel følger alle regler og viser så mye hensyn. Lurer på hva menigheten her inne vil forsvare det med?

Ja de hadde helt sikker ordre fra høyeste hold og det er utvilsomt slik Israel alltid oppfører seg. Jeg forstår du vil angripe "Israel følger alle regler" men et enkelt tilfelle forandrer ingenting på den generelle påstanden om at Israel følger regler. Og så lenge en bakkeinvasjon kommer, så sier reglene at det israel gjør nå, og med eventuelt store sivil tap er det akseptabelt(internasjonale lover og regler). I alle fall i følge Cecilie Hellestveit sin podcast med Asle Toje.

Endret av Everket
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...